Oznaczenia opon wielosezonowych i zimowych
Brak odpowiedniej standaryzacji w oznaczeniach mógł jeszcze do niedawna przyprawić o prawdziwy zawrót głowy. Rozróżnienie modeli na poszczególne sezony było utrapieniem wielu kierowców przez lata. Sytuacja poprawiła się, gdy w 2012 roku Unia Europejska i ONZ wprowadziły regulacje dotyczące oznaczania opon samochodowych.
Spora grupa kierowców wciąż nie wie, jak czytać symbole na oponie i sprawdzić, czy nadaje się ona do użytkowania w zimowych warunkach. Jakie jest oznaczenie opon wielosezonowych? Czym są opony M+S?
Czy opona M+S poradzi sobie w każdych warunkach?
Odpowiedź brzmi: niekoniecznie. Symbol M+S (Mud + Snow, czyli błoto i śnieg) stanowi jedynie deklarację koncernu, że jego produkt sprawdza się na ośnieżonej drodze lepiej, niż regularny model. Potrafi to wprowadzić w błąd.
Z oznaczeniem M+S możemy spotkać się także na części produktów całorocznych. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w sezonie zimowym.
Przy zakupie trzeba pamiętać, że symbol M+S występuje na wszystkich modelach zimowych, lecz nie wszystkie opony z tym znakiem mają zimowe właściwości (patrz na ilustrację poniżej).
Z oznaczeniem M+S możemy spotkać się także na części produktów całorocznych. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w sezonie zimowym. Oznaczenie M+S możemy spotkać się także na części produktów całorocznych.
Opony całoroczne - oznaczenie M+S
Wielu kierowców mylnie uważa, że M+S to oznaczenia opon wielosezonowych. Oznaczenie M+S może się pojawić zarówno na oponie całorocznej, jak i opcji sezonowej. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w okresie zimowym. Najważniejsza różnica polega na tym, że opony zimowe poza oznaczeniem M+S zawsze zawierają znak 3PMSF, czyli płatku śniegu na tle trzech szczytów.
Z myślą o wszystkich kierowcach powstało oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), czyli łatwo rozpoznawalny symbol śnieżynki na tle trzech szczytów.
Niezależnie jakiej firmy opony wybierzesz, oznaczenie zawsze wygląda tak samo i jest jedynym elementem potwierdzającym rzeczywiste właściwości produktu do jazdy w zimie. Modele posiadające ten znak są przystosowane do wymagającej pogody i nie tracą swoich parametrów przy ujemnych temperaturach. Standaryzowany i kontrolowany przez organy Unii Europejskiej znak 3PMSF jest gwarantem, że produkt spełnił warunki rygorystycznych testów i nadaje się do eksploatacji w trudnych warunkach atmosferycznych.
Uwaga!
Zapewne zastanawiasz się, dlaczego w tym artykule często używamy określenia "opona na zimowe warunki", a nie po prostu "opona zimowa"...
Otóż dlatego, że symbol 3PMSF znajduje się nie tylko na oponach zimowych, ale także na niektórych modelach całorocznych spełniających określone wymogi przyczepności na śniegu.
Link do artykułu na oponeo;
https://www.oponeo.pl/artykul/opony-zim ... byc-mylace
Wszystich zainteresowanych odsyłam do artykułu na oponeo, i dokładnego przeczytania. Moim skromnym zdaniem, problem nie leży w tym na jakich oponach pojedziemy, bo można zimą Europę przejechać i 100 razy i będzie Ok. Problem zrodzi się wtedy, gdy będziemy mieli (nikomu nie życzę) wypadek. Wtedy zacznie się jazda, i nawet jak będziemy chcieli uzyskać kasę z AC u nas a w protokole z oględzin Policji w Austrii, czy Rep Czeskiej będą niejasności to ubezpieczyciel będzie miał podstawę do pokazania figi. Gorzej jeżeli za granicą dojdzie do wypadku i będą poszkodowani ludzie.
vide; Słynny przypadek winy polskiego kierowcy auta osobowego do którego z tyłu (sic!!) wjechał motocyklista a Czesi uznali Polaka za winnego. Mieszkam przy samej granicy, a u nas był opisywany i komentowany.
Sam jeżdżę po kraju na AT, ozanczonych M+S (i dobrze mi z nimi) i nie zakładam zimówek, ale za granicę nigdy nie wyjeżdżam bez opon oznaczonych 3PMSF (zimą) z prostej przyczyny; po co ryzykować, no po co?
Jeszcze jednym z minusów używania opon całorocznych w lecie jest fakt wymagania wysokości bieżnika przeważnie minimum to 4mm, a jeżdżąc na tych oponach w lecie zużywam bieżnik tak potrzebny w zimie.