Opony

Moderator: luk4s7

DZIUBI
Posty: 15
Rejestracja: 18 paź 2019, 12:04
Auto: KDJ 120
Kontakt:

Re: Opony

Post autor: DZIUBI »

265/70R17 nie obcierało w żadnym wypadku na wykrzyżach, również przy maksymalnym skręcie nie obcierało.
Auto bez pneumatyki fabryczna oryginalna felga aluminiowa. Przyznam szczerze że auto dość wysoko stało jak na fabryczne zawieszenie.

Tak jest bez liftu na fabrycznym zawieszeniu : https://drive.google.com/open?id=0B4c92 ... lXQ2xMQ3pr

Awatar użytkownika
greentop
Posty: 32
Rejestracja: 08 wrz 2019, 21:26
Auto: KDJ120

Re: Opony

Post autor: greentop »

DZIUBI pisze:265/70R17 nie obcierało w żadnym wypadku na wykrzyżach, również przy maksymalnym skręcie nie obcierało.
Auto bez pneumatyki fabryczna oryginalna felga aluminiowa. Przyznam szczerze że auto dość wysoko stało jak na fabryczne zawieszenie.

Tak jest bez liftu na fabrycznym zawieszeniu : https://drive.google.com/open?id=0B4c92 ... lXQ2xMQ3pr
Faktycznie wygląda bojowo.
Czyli jesteś kolejny, któremu bez pneumatyki nie obciera (pierwszy Sienek).
Może tu jest różnica - czy ktoś wie czy przedni zawias czymś się różni w wersjach z pneumatem z tyłu od wersji na sprężynach?

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2867
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

Re: Opony

Post autor: luk4s7 »

W zawieszeniu przednim są sprężyny zawsze. Jeśli jest regulacja sztywności amortyzatorów to tylko on jest regulowany. Jeśli nie to jest zwykły amortyzator.

Na tyle w wersji z pneumatyką nie ma sprężyn. Miechy robią za sprężyny. Amortyzatory w takiej wersji chyba zawsze były regulowane chyba że ktoś wymienił na zwykłe.

Z moich obserwacji wynika że tył na sprężynach stoi delikatnie wyżej niż na ustawieniu środkowym pneumatyki. Pewnie chodzi o to że przy lekkim załadowaniu ugina się do położenia „środkowego” aby auto nie zawisło na odbojach zbyt szybko.

No to tyle. W sumie się rozpisałem a to wątek o oponach jest.

Awatar użytkownika
greentop
Posty: 32
Rejestracja: 08 wrz 2019, 21:26
Auto: KDJ120

Re: Opony

Post autor: greentop »

greentop pisze:...bez pneumatyki nie obciera (pierwszy Sienek).
Może tu jest różnica - czy ktoś wie czy przedni zawias czymś się różni w wersjach z pneumatem z tyłu od wersji na sprężynach?
Zestaw KDJ120 z pneumatyką + felga ET30 (taka jak seria) + BFG AT KO2 265/70R17 zmontowany i ztestowany - nie obciera :mrgreen:

Troxil
Posty: 161
Rejestracja: 08 lut 2014, 13:00
Auto: GRJ 120
Jeep Cherokee
Kontakt:

Re: Opony

Post autor: Troxil »

Oznaczenia opon wielosezonowych i zimowych
Brak odpowiedniej standaryzacji w oznaczeniach mógł jeszcze do niedawna przyprawić o prawdziwy zawrót głowy. Rozróżnienie modeli na poszczególne sezony było utrapieniem wielu kierowców przez lata. Sytuacja poprawiła się, gdy w 2012 roku Unia Europejska i ONZ wprowadziły regulacje dotyczące oznaczania opon samochodowych.
Spora grupa kierowców wciąż nie wie, jak czytać symbole na oponie i sprawdzić, czy nadaje się ona do użytkowania w zimowych warunkach. Jakie jest oznaczenie opon wielosezonowych? Czym są opony M+S? 


Czy opona M+S poradzi sobie w każdych warunkach? 
Odpowiedź brzmi: niekoniecznie. Symbol M+S (Mud + Snow, czyli błoto i śnieg) stanowi jedynie deklarację koncernu, że jego produkt sprawdza się na ośnieżonej drodze lepiej, niż regularny model. Potrafi to wprowadzić w błąd.
Z oznaczeniem M+S  możemy spotkać się także na części produktów całorocznych. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w sezonie zimowym. 

Przy zakupie trzeba pamiętać, że symbol M+S występuje na wszystkich modelach zimowych, lecz nie wszystkie opony z tym znakiem mają zimowe właściwości (patrz na ilustrację poniżej). 
Z oznaczeniem M+S  możemy spotkać się także na części produktów całorocznych. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w sezonie zimowym.  Oznaczenie M+S  możemy spotkać się także na części produktów całorocznych.


Opony całoroczne - oznaczenie M+S
Wielu kierowców mylnie uważa, że M+S to oznaczenia opon wielosezonowych. Oznaczenie M+S może się pojawić zarówno na oponie całorocznej, jak i opcji sezonowej. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w okresie zimowym. Najważniejsza różnica polega na tym, że opony zimowe poza oznaczeniem M+S zawsze zawierają znak 3PMSF, czyli płatku śniegu na tle trzech szczytów.


Z myślą o wszystkich kierowcach powstało oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), czyli łatwo rozpoznawalny symbol śnieżynki na tle trzech szczytów.


Niezależnie jakiej firmy opony wybierzesz, oznaczenie zawsze wygląda tak samo i jest jedynym elementem potwierdzającym rzeczywiste właściwości produktu do jazdy w zimie. Modele posiadające ten znak są przystosowane do wymagającej pogody i nie tracą swoich parametrów przy ujemnych temperaturach. Standaryzowany i kontrolowany przez organy Unii Europejskiej znak 3PMSF jest gwarantem, że produkt spełnił warunki rygorystycznych testów i nadaje się do eksploatacji w trudnych warunkach atmosferycznych.

Uwaga!
Zapewne zastanawiasz się, dlaczego w tym artykule często używamy określenia "opona na zimowe warunki", a nie po prostu "opona zimowa"...  
Otóż dlatego, że symbol 3PMSF znajduje się nie tylko na oponach zimowych, ale także na niektórych modelach całorocznych spełniających określone wymogi przyczepności na śniegu.

Link do artykułu na oponeo;
https://www.oponeo.pl/artykul/opony-zim ... byc-mylace


Wszystich zainteresowanych odsyłam do artykułu na oponeo, i dokładnego przeczytania. Moim skromnym zdaniem, problem nie leży w tym na jakich oponach pojedziemy, bo można zimą Europę przejechać i 100 razy i będzie Ok. Problem zrodzi się wtedy, gdy będziemy mieli (nikomu nie życzę) wypadek. Wtedy zacznie się jazda, i nawet jak będziemy chcieli uzyskać kasę z AC u nas a w protokole z oględzin Policji w Austrii, czy Rep Czeskiej będą niejasności to ubezpieczyciel będzie miał podstawę do pokazania figi. Gorzej jeżeli za granicą dojdzie do wypadku i będą poszkodowani ludzie.

vide; Słynny przypadek winy polskiego kierowcy auta osobowego do którego z tyłu (sic!!) wjechał motocyklista a Czesi uznali Polaka za winnego. Mieszkam przy samej granicy, a u nas był opisywany i komentowany.

Sam jeżdżę po kraju na AT, ozanczonych M+S (i dobrze mi z nimi) i nie zakładam zimówek, ale za granicę nigdy nie wyjeżdżam bez opon oznaczonych 3PMSF (zimą) z prostej przyczyny; po co ryzykować, no po co?

Jeszcze jednym z minusów używania opon całorocznych w lecie jest fakt wymagania wysokości bieżnika przeważnie minimum to 4mm, a jeżdżąc na tych oponach w lecie zużywam bieżnik tak potrzebny w zimie.

legend
Posty: 69
Rejestracja: 06 mar 2019, 18:19

Re: Opony

Post autor: legend »

Ja chciałbym się poradzić...

Dotychczas jeździłem na oponach "szosowych" LATITUDE TOUR + LATITUDE ALPIN LA2
TOUR się już kończą i muszę kupić nowe. Ciągnie mnie w kierunku opon A/T, ale nie wiem czego się spodziewać (oprócz większego spalania, większego hałasu i gorszej przyczepności na mokrym asfalcie ;)
W wakacje chciałbym się wybrać na południe, gdzieś poza utarte szlaki (gdzie nie ma asfaltu, ale jakiś transport wciąż funkcjonuje - żadne "extremalne" przejazdy).

Znajomy gumiarz polecił mi LATITUDE CROSS (ponoć są już wzmocnione do jazdy poza asfaltem).
Przeczytałem ten wątek, obejrzałem wspominane opony.
BFGoodrich All Terrain T/A KO2 wydają się zdecydowanie za hardcorowe :shock:

Z pozostałych najbardziej terenowe wydają mi się (wg kolejności):
1. Cooper Discoverer A/T3 4S
2. Yokohama Geolandar A/T G015
3. Bridgestone Dueler A/T 001 ex aequo z Dueler A/T 693
4. Bridgestone Dueler A/T 694

Wszystkie te opony są bardziej agresywne niż to co mam obecnie.
Jak te LATITUDE CROSS się pozycjonują względem powyższej czwórki? Kiedy opona dostaje oznaczenie A/T?
Wydaje mi się, że te Dueler-y (wszystkie) nie cieszą się jakimś uznaniem - jest jakiś konkretny powód?
Chyba wszyscy polecają Coopery albo Yokohamy. Coś jeszcze wziąć pod uwagę?

Z góry dziękuję za uwagi.
Kamil

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 1739
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Opony

Post autor: sebastian44 »

Nie słyszałem żeby ludzie zjeżdżali z asfaltu na Duelerach albo Latitudach. Chyba nie szedłbym w tym kierunku. Tak jak napisałeś Coopery albo Yokohamy.

Opony AT to nie są jakieś traktory, zauważysz różnice tylko na początku, jak po zmianie z letnich na zimowe, potem sie przyzwyczaisz.

Pojezdzisz troche, wkręcisz się i zaraz bedziesz chciał cos bardziej terenowego ;)

Troxil
Posty: 161
Rejestracja: 08 lut 2014, 13:00
Auto: GRJ 120
Jeep Cherokee
Kontakt:

Re: Opony

Post autor: Troxil »

Półśrodki to niedobre podejście, szczególnie daleko od chałupy... Też się broniłem i przez dłuższy czas jeździłem na Atekach, aż raz trafiła mnie na wyjeździe ta powódź na Bałkanach. Koniec kropka założyłem Mteki, i latam 140 po autostradzie, z tym, że mam Dynapro TR/RT03? chyba i one są bez napisów, jak kupowałem to sprzedawca sam dzwonił bo "panie one nie mają białych napisów, chce pan nadal" chciałem bo cena była niska bo, vide; napisy, a dwa żeby opon MT nie ząbkowało trza je obracać i tak jak to było w instrukcji Fiata 125p prawy tył na lewy przód...
link; https://www.oponeo.pl/artykul/rotacja-o ... -miejscami
A te są akurat bez napisów i symetryczne więc... Na miejscu latam na Duelerach chyba i zimówkach Continentala "chyba" bo auto się robi w ASO na stan fabryczny, po 17 latach asfaltu i terenu trzeba. Z tym że wiadomo zimowy wyjazd na zimówkach a pustynia/piasek na delikatnych At, nawet sliki mogą być.

CO do białych napisów to opony z nimi są albo słabsze na boku (białe wypełnienie nie pracuje) lub cięższe, aczkolwiek to tylko dygresja.

legend
Posty: 69
Rejestracja: 06 mar 2019, 18:19

Re: Opony

Post autor: legend »

Białe napisy są nadrukowane chyba...
Można sobie samemu pokolorować - są do tego odpowiednie farby.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2867
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

Re: Opony

Post autor: luk4s7 »

Jest na tym forum o oponach już chyba wszystko napisane. Poszukaj. Kolejny raz pisanie tego samego... mi się już nie chce.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 1739
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Opony

Post autor: sebastian44 »

Białe napisy nie są drukowane to jest guma w innym kolorze zatopiona w konstrukcji opony.

mutaz
Posty: 37
Rejestracja: 18 lis 2019, 22:03
Auto: KDJ120 2008

Re: Opony

Post autor: mutaz »

Co do ocierania: założyłem nówki BFG A/T 265/70/17 felgi oryginalne, nic nie ociera (nie wiem jak na wykrzyżach ale max skręt lewo/prawo jest ok), lc 2008 bez pneumatyki, oryginalne zawieszenie.

Dec
Posty: 10
Rejestracja: 22 cze 2020, 23:34

Re: Opony

Post autor: Dec »

Dzięki za porady w całym temacie a skoro się przydały to melduję:

LC 120 2005 jeszcze seryjne zawieszenie z pneumatyką

Opony cooper discoverer stt maxx 285 70 17 - całe 33"

Na orginalnych alu felgach nie zmieściły się przy wachaczu górnym (spodziewałem się komllikacji)

Dołożyłem dystans 30mm ale (tylko przednie) na zakrętach wadziły o:

- kable pompki zbiorniczka spryskiwacza (przełożyłem na mocowaniu "odwrotnie, dałem jakąś podkładkę i poszedł w stronę zderzaka i pasuje)

- zgrzew karoserii w nadkolu -tył nadlola ( górna część zaklepana dolna sztywniejsza zeszlifowana o jakiś centymetr - zabezpieczone i pasuje)

- rama łapa karoserii (obcięta kawałek zaspawana zaklepana)

Po zabiegach wszystko się mija ze sporym luzem

Polecam :)
P.S. chyba jestem fletem nie umiem załączyć zdjęć :/

ODPOWIEDZ