Dwa akumulatory

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 1733
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: sebastian44 »

Alternatory w tych samochodach po etapie rozruchu wchodza w tryb podrzymania, tzn ograniczaja ładowanie zeby obniżyć opory pracy i zużycie paliwa. To jest normalne zachowanie, u mnie dodatkowy woltomierz rzadko pokazuje powyżej 14 V a jak jadę w dłuższej trasie w lato to napiecie spada nawet do poniżej 13V. W zimie im zimniej tym napiecie ładowania wyższe. Jezdziłem tak 3 lata na małym aku (65Ah) ktore nie raz dostalo w kosc przy przypadkowym rozładowaniu, pracowalo z lodowka wiele godzin na postoju a potem targalo samochod na wyciągarce i nie bylo zadnego problemu wiec smiem twierdzic że tak ma być ;)

Teraz mam 95Ah przy benzynowym silniku gdzie fabrycznie był 55Ah i nie boję sie o brak prądu. W razie W mam urządzenie rozruchowe Yato ale przy normalnej eksploatacji nie miałem potrzeby go używać. No i obowiązkowo kable rozruchowe.

Myślę że nie ma co robic z samochodU jeżdzącej elektrowni ;)

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 1890
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: rolkos »

Mam dokładnie takie samo doświadczenie jak Sebastian. W 2 samochodach LC120 i FJ. Latem jak jest gorąco, alternator początkowo ładuje napięciem do 14V (rzadko przekracza 14), potem w czasie jazdy spada, czasem nawet poniżej 13V. Gdy temperatura otoczenia jest niższa tj. 15C i mniej ładuje początkowo 14 - 14.4V i dość szybko spada.

Tak miałem w D-4D w 120, regenerowałem alternator (po utopieniu) i nic się nie zmieniło dalej ładował tak samo.
Teraz w FJ jest identyczna sytuacja. Kolega Cool też z tego co wiem ma tak samo w 120.

Wniosek, albo tak ma być albo mamy 4 różne samochody z tą samą wadą :)

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2863
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: luk4s7 »

Gdzieś w temacie o zasilaniu akumulatora hotelowego linkowałem australijski film na którym gość wspomina iż alternatory w autach od ~2008 roku (jeśli dobrze pamiętam) są „smart” w odróżnieniu od tych w starszych autach. Działa to właśnie tak jak opisaliście - w zależności od obciążenia auta, temperatury i zapotrzebowania na prąd zmienia się napięcie jakie generują. Ma to na celu zmniejszenie zużycia paliwa jak i pewnie samego alternatora.
W starszych autach było to stałe napięcie ładowania około 14,4V.

Czyli Wasze obserwacje organoleptyczne mają potwierdzenie w teorii

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 1890
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: rolkos »

Moja 120 była z 2004 roku

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2863
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: luk4s7 »

rolkos pisze:Moja 120 była z 2004 roku
Obstawiam że to taka ogólna zasada z tym 2008 rokiem. Pewnie nowy typ alternatorów miały auta przed tym rokiem również, a po nim można założyć że już wszystkie.

ODPOWIEDZ