Dwa akumulatory

Moderator: luk4s7

DawidCobra
Posty: 14
Rejestracja: 03 sie 2019, 03:56

Re: Dwa akumulatory

Post autor: DawidCobra »

Dziękuję za pomoc i odpowiedź.

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
space
Posty: 22
Rejestracja: 05 wrz 2018, 22:43
Auto: KDJ120L

Re: Dwa akumulatory

Post autor: space »

Trochę inny problem z aku w LC120, ale lepszego wątku nie znalazłem...
Do mojego auta producent przewiduje dwa. Poprzedni właściciel zainstalował egzemplarze po 12V, 65 hA każdy i przy codziennej jeździe to w zupełności wystarczało.
Czuję jednak, że te baterie czasy świetności mają już za sobą bo auto ma problem z odpaleniem po kilku dniach postoju, a po 1,5 tygodnia rozrusznik zakręcił tylko raz i trzeba było sięgnąć po kable i pomoc sąsiada. Planuję założyć mocniejsze aqu, tj. 100 hA i tu pytania:
  • czy fabryczny alternator sobie poradzi czy trzeba zmienić na mocniejszy ?
  • jakiej max pojemności aqu można podpiąć przy pozostaniu z fabrycznym alternatorem ?

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 1738
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: sebastian44 »

Ładnie pasują Varty 95 Ah, alternator bez problemu to ogarnie.

Sprawdz u siebie pobór prądu na postoju i sprawność alternatora zanim założysz nowe aku żeby ich nie popsuć.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 840
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: vGreg »

space pisze:
24 maja 2020, 20:10
Czuję jednak, że te baterie czasy świetności mają już za sobą bo auto ma problem z odpaleniem po kilku dniach postoju, a po 1,5 tygodnia rozrusznik zakręcił tylko raz i trzeba było sięgnąć po kable i pomoc sąsiada. Planuję założyć mocniejsze aqu, tj. 100 hA i tu pytania:
  • czy fabryczny alternator sobie poradzi czy trzeba zmienić na mocniejszy ?
  • jakiej max pojemności aqu można podpiąć przy pozostaniu z fabrycznym alternatorem ?
Akumulatory mogą być jeszcze dobre ale możesz mieć już problem z upływnością.
Akumulator o mniejszej pojemności, ale bardziej rozładowany będzie mocniej obciążał alternator niż aku. większy ale mniej rozładowany bo obciążenie alternatora wynika z głębokości rozładowania aku (ogólnie). Więc przy rzadkim użytkowaniu samochodu, większe aku. będzie bardziej obciążał alternator co z czasem może go jednak wykończyć.
Jeżeli jeździsz w terenie to warto pamiętać, że obciążony alternator się rozgrzewa a szybkie schłodzenie aluminiowej obudowy powoduje jej pękanie.
Wynika z tego, że decydujące znaczenie przy doborze akumulatorów ma jak często i długo jeździsz.
Wnioski ogólne:
1) należy częściej jeździć
2) załóż hebel na (+) akumulatorów i wyłączaj go przy wysiadaniu.
Polecam pkt.2 bo:
- zostawiasz akumulatory, które masz. Potraktuj je ładowarką i może posłużą jeszcze kilka lat,
- nie martwisz się obciążeniem alternatora
- „pozbywasz” się upływności w instalacji,
- jest to "jakieś" zabezpieczenie przed złodziejem,
Wady:
1) wachlowanie heblem,
2) brak zasilania dla alarmu. Ale można zrobić obejście dla hebla.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 1738
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: sebastian44 »

Samochód pobiera tyle prądu ile potrzebuje i tyle ile ma na w sobie akumulator. Czyli bez znaczenia czy pociągniemy 40 Ah z akumulatora 75 Ah czy też 40 Ah z dwóch akumulatorów 95Ah- alternator i tak bedzie musiał naładować te brakujące 40 Ah. Przy czym fajnie by było jednak mieć wieksze aku które w ogóle pozwolą nam odpalić...

Wiec zgoda przy wiekszym aku alternator bedzie miał co robić po odpaleniu po dłuższym postoju, ale może własnie dzieki wiekszej baterii w ogóle odpalimy. Bo nie widzę profitów z posiadania małego i do tego rozładowanego akumulatora :mrgreen:

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 840
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: vGreg »

sebastian44 pisze:
25 maja 2020, 12:52
Bo nie widzę profitów z posiadania małego i do tego rozładowanego akumulatora :mrgreen:
No można dać mały aku z dużym hebelkiem. :mrgreen:

stachu_l
Posty: 269
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: stachu_l »

vGreg pisze:
25 maja 2020, 13:38
sebastian44 pisze:
25 maja 2020, 12:52
Bo nie widzę profitów z posiadania małego i do tego rozładowanego akumulatora :mrgreen:
No można dać mały aku z dużym hebelkiem. :mrgreen:
Jak dać bardzo duży hebelek to wystarczy 10 paluszków AA (R6) połączonych w szereg :-)

Awatar użytkownika
space
Posty: 22
Rejestracja: 05 wrz 2018, 22:43
Auto: KDJ120L

Re: Dwa akumulatory

Post autor: space »

Dziękuję za podpowiedzi i wskazówki. Dzięki również za konkret:
sebastian44 pisze:
25 maja 2020, 09:28
Ładnie pasują Varty 95 Ah, alternator bez problemu to ogarnie.
Dam swoim wysłużonym akumulatorkom jeszcze jedną szansę poprzez ładowanie "małym prądem" po 24h każdy, ponieważ kolor elektrolitu w miarę OK (przezroczysty, nie bardzo mętny), gęstość też raczej w porządku (dolna granica koloru zielonego na areometrze), w jednej celi trzeba "dosypać" wody destylowanej.
Zauważyłem też, że problemem może być to, ze po około godzinnej jeździe aku nie są naładowane równomiernie... jeden ładuje się na ~13V, drugi ~9V. Pewnie wystarczyłoby wymienić ten słabszy, ale skoro i tak planuję wstawić mocniejsze to lepiej zachować symetrię.

Częstotliwość jazdy wkrótce wróci do normy (codziennie), co z pewnością pozytywnie wpłynie na kondycję bateryjek zarówno aktualnie posiadanych, jak i tych z niedalekiej przyszłości ;)

I jeszcze drugie pytanie:
"jakiej max pojemności aqu można podpiąć przy pozostaniu z fabrycznym alternatorem ?"

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 1738
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: sebastian44 »

Tam nie zmieszczą się większe niż 2x100 Ah i to też niektóre modele. Zresztą tak jak widziałeś dywagacje powyżej nie ma znaczenia jak duże aku wlozysz tylko ile prądu z nich wyciagniesz A ile potem będzie musiał naładować alternator.

Sprawdź połączenia te akumulatory powinne mieć identyczne napięcie ladowania

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 840
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: vGreg »

Kiedy będziesz już dłubał to oczyść klemy i podmaruj je np. wazeliną. Nie zaszkodzi to aktkowi i aku.

Awatar użytkownika
space
Posty: 22
Rejestracja: 05 wrz 2018, 22:43
Auto: KDJ120L

Re: Dwa akumulatory

Post autor: space »

vGreg pisze:
25 maja 2020, 19:37
... podmaruj je np. wazeliną...
To może być dobry kierunek bo na dodatniej klemie "słabszego" aku zgromadził się biały nalot => problemy z przepływem, które wyjaśniałyby gorsze doładowanie i kłopoty z rozruchem.

Nie mam wazeliny technicznej, ani smaru grafitowego pod ręką. Mam natomiast smar miedziowany... nada się :?:

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 840
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: vGreg »

Chcesz kupić aku za 400 sztuka a żałujesz na tubkę wazeliny? :wink:
Są różne środki na klemy, może będą coś mieli w sklepie z aku?

Awatar użytkownika
space
Posty: 22
Rejestracja: 05 wrz 2018, 22:43
Auto: KDJ120L

Re: Dwa akumulatory

Post autor: space »

vGreg pisze:
25 maja 2020, 20:24
Chcesz kupić aku za 400 sztuka a żałujesz na tubkę wazeliny? :wink:
no i zaczęło się coś czego nie cierpię, ale zmuszony jestem zareagować...
nie zrozumieliśmy się !
za chwilę kończę ładowanie starego aku i przy okazji chciałem przeczyścić i przesmarować klemy i grzyby
kupno dedykowanego do tego celu specyfiku nie jest problemem, ale pytanie chyba jest proste: czy smar miedziowany nadaje się do tego czy nie ?

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2866
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: luk4s7 »

Wazelina jest izolatorem więc należy wyczyścić klemy i bolce akumulatora, skręcić i dopiero potem posmarować (w celu odizolowania od warunków otoczenia). Smar miedziowy natomiast prąd przewodzi. Czyli po oczyszczeniu posmarować i dopiero skręcić.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 840
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Dwa akumulatory

Post autor: vGreg »

space pisze:
25 maja 2020, 20:38
no i zaczęło się coś czego nie cierpię, ale zmuszony jestem zareagować...
nie zrozumieliśmy się !
za chwilę kończę ładowanie starego aku i przy okazji chciałem przeczyścić i przesmarować klemy i grzyby
kupno dedykowanego do tego celu specyfiku nie jest problemem, ale pytanie chyba jest proste: czy smar miedziowany nadaje się do tego czy nie ?
Bez urazy. Ja na klemy daję wazelinę a na kostki elektryczne środek w sprayu, nazwy handlowej nie pamiętam.
Ale również nie znoszę kiedy wpisanie prostej frazy w google dają od razu odpowiedzi na pytania.

ODPOWIEDZ