Obsługa automatu od A do Z

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Mesel
Klubowicz
Posty: 511
Rejestracja: 05 paź 2009, 14:38
Auto: V8/KDJ90
Kontakt:

Obsługa automatu od A do Z

Post autor: Mesel »

Czytam sobie forum szukam info i co post to inne zdanie, podpowiedzcie mi jak tym 4 biegowym automatem jezdzic, moge redukowac biegi jak tylko mam potrzebę? Na swiatlach i w korkach wrzucac N?

Awatar użytkownika
Emek
Posty: 472
Rejestracja: 10 paź 2012, 17:59
Auto: HZJ76,Yamaha SR500
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: Emek »

Miałem automat 4 biegowy przez 7 lat (Subaru Outback), bez problemu możesz dokonywać redukcji jak i wbijać biegi w górę kiedy chcesz jak również wrzucać na N na światłach lub postoju. Nie polecam natomiast wrzucania na N w trakcie jazdy - luz wrzucisz ale jak potem dasz na D a pojazd będzie jechał to zaliczysz kierę nosem, raz spróbowałem i prawie zęby straciłem.
Redukcje były opisane w książce obsługi jako korzystne przy dohamowywaniu, znacznie zwiększa się również dynamika pojazdu bo sam sterujesz skrzynią a nie komp. Co ciekawe przy "ręcznej" obsłudze automatu zużycie paliwa było zauważalnie niższe. Przejeździłem 7 lat potem nabywca. Dziś z nim rozmawiałem i żadnych problemów ze skrzynią nie ma ani nie było a auto rocznik 2000 więc 13 lat bezproblemowej eksploatacji.

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: consigliero »

Mój jest tylko od P do L 8) , raczej nie wrzucam N na postoju a w czasie jazdy jest to niewskazane ze względów technicznych opisanych już na forum. Redukcja czasem jak jadę długo z góry , w maluchu nie mamy klasycznego automat a tylko cvt i tam nawet mi się nie chce korzystać z innej pozycji niż D, choć nawet są łopatki przy kierownicy. 8)

Awatar użytkownika
Mesel
Klubowicz
Posty: 511
Rejestracja: 05 paź 2009, 14:38
Auto: V8/KDJ90
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: Mesel »

Ja o landzie mowie a nie o subaru ! Chyba ze to te same skrzynie sa 8)

Koniec koncow, moge redukowac biegi czytaj hamowac silnikiem?
Na swiatlach radzicie nie zrzucac na N tylko go trzymac na hamulcu, tak samo jak w korku.


Tak poza tematem, czym spowodowane jest pocenie sie wymiennika ciepla ?

Awatar użytkownika
Emek
Posty: 472
Rejestracja: 10 paź 2012, 17:59
Auto: HZJ76,Yamaha SR500
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: Emek »

Pojazd nie ma znaczenia, spokojnie możesz redukować bez żadnych obaw, byle nie z 4 na 1 przy 100 km/h, choć wtedy skrzynia blokuje możliwość przełączenia na zbyt niski bieg coby szkód nie narobić. N można wrzucać na postoju - po prostu rozłączasz napęd i tyle.

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: MaxLux »

Wrzucanie N na postoju to... najszybsza droga do awarii skrzyni !

Amen !

Awatar użytkownika
Emek
Posty: 472
Rejestracja: 10 paź 2012, 17:59
Auto: HZJ76,Yamaha SR500
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: Emek »

A mógłbyś coś przybliżyć. Z jakiego powodu skrzynia miałaby ulec uszkodzeniu przy włączonym N na postoju?

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: seburaj »

bo inaczej wtedy wygląda smarowanie - obieg oleju...

wrzucanie N na postoju (np. na swiatłach lub w korku) to zachowanie mocno niewskazane, o ile naewt nie głupie :roll: dla skrzyni automatycznej "stanie" na D jest czynnościa zupełnie fizjologiczną, naturalną wręcz - i zupełnie nie nalezy jej porównywać do stania na wciśnietym sprzęgle i wrzuconym biegu dla manuala !

Awatar użytkownika
Emek
Posty: 472
Rejestracja: 10 paź 2012, 17:59
Auto: HZJ76,Yamaha SR500
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: Emek »

Zgadzam się że stanie na D to "czynność fizjologiczna" automatu. Przełożenie N to to samo co P z tym że koła nie są blokowane. Na P można stać a na N już nie?
Automatami zrobiłem ponad 200 kkm. Wrzucałem N na światłach i postoju i nic zero awarii - może fart. Producenci nie zalecają wrzucania na N przy dłuższym postoju, oczekiwanie na zmianę świateł to raczej krótki postój.
A co z holowaniem? Inaczej niż na N nie pociągniesz.

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: seburaj »

to po co wrzucać N na światłach ? :mrgreen:
zaoszczedzić można jedynie na żarówkach świateł stopu, aleo to tylko na płaskim... :wink:

tak jak pisałem powyżej - coś sobie przypominam o innym (słabszym) obiegu płynu w skrzyni na N - i dlatego skrzyniarze nie zalecają nadużywania neutrala...

no i niech nikt nie myśli, ze N to taki odpowiednik "luzu" w skrzyni manualnej, i żeby sobie na N wyrzucać bo jest z górki i czerwone światło na skrzyżowaniu 8)

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2522
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: kpeugeot »

na światłach na N - bo mozna nogę zdjąc z hamulca,

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: seburaj »

to sobie ręczny na drajwie zaciągnij

Awatar użytkownika
Emek
Posty: 472
Rejestracja: 10 paź 2012, 17:59
Auto: HZJ76,Yamaha SR500
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: Emek »

Wyczytałem w necie że N służy do wyrównania ciśnienia oleju pomiędzy zmianą przełożeń między D a R i powinno się przełączać pomiędzy biegami do jazdy z przejściem przez N. Mało kto to praktykuje a i nie wiem czy to prawda. Rozłączanie napędu podczas jazdy w żadnym przypadku nie jest wskazane ale wiele osób zjeżdżając z górki wrzuca na luz w manualach - a po co? Jak zapytałem ojca kumpla który tak praktykuje to odparł że zużycie paliwa się zmniejsza :shock: . Nie ciągnąłem dalej tematu :mrgreen: .
Czyli smarowanie skrzyni na P jest ok a na N już nie :?:

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2150
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: plum76 »

hej Panowie,
czytając wasze posty to przychodzą mi na mysl dwa przemyslenia:
- to po co jest wogóle N, skoro nie powinno sie go używać? jakby nie można go uzywac to by go nie bylo, alternatywa jest P jak stoisz na światlach.
- skoro N nie należy używać to co z P? olej wtedy sie mieli lepiej jak jest P a nie N? jakoś mi sensu tu brakuje.
- jakoś nie chce mi się wierzyc że konstruktorzy nie uwzglednili faktu ze ludzie beda z N korzystać i zalecają go nie używania. Poszperajcie w manualu i znajdzcie info czy mozna uzywać N czy nie.
pawel

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Obsługa automatu od A do Z

Post autor: seburaj »

Emek pisze: Czyli smarowanie skrzyni na P jest ok a na N już nie :?:
a zostawiasz auto z zaparkowaną skrzynią i chodzącym silnikiem na kilka godzin w ciagu dnia ? :mrgreen:

raczej chodzi o to, ze jest inne na N niz na D - dlatego nie naduzywac neutrala wyrzucajac z D na N np. w dłuższych korkach lub na swiatlach, trzymać skrzynie po prostu na D... argument ze zdjeciem nogi z hamulca jest lekko naciągany - bo rzadko jest tak płasko, aby nie stac w korku na hamulcu (nożnym, czy ręcznym) :wink:

ODPOWIEDZ