Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Moderator: luk4s7
Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Czesc,
Mam wersje z regulacja w drugim rzedzie oraz nawiewami w drugim i trzecim. Klimatyzacja dwustrefowa, sterowanie dotykowe na wyswietlaczu od radia itd. (Nie wiem czy to ma jakies znaczenie).
Jakis czas temu zauwazylem, ze oba nawiewy po stronie kierowcy nie chlodza tak dobrze jak strona pasazera. Potrzeba przejechac plus minus pol godziny i dopiero wtedy leci schlodzone powietrze po stronie kierowcy, a u pasażera praktycznie zaraz po odpaleniu. Nie sprawdzalem jak jest z tylu, ale tez nie wiem jak bylo wczesniej, bo z tego nie korzystam.
Objawy sie pojawily podczas duzych upalow i trwaja juz z miesiac.
Zauważyłem jeszcze taka prawidlowosc, ze jak na myjni poleje zimna woda chlodnice, to czujnik temperatury zewnętrznej pokazuje mi zaniżoną temperaturę (zalozmy 20 zamiast 30 stopni) i wtedy klimatyzacja chlodzi dobrze z obu stron.
Mieliscie podobna przypadlosc? Jakieś rady?
Pozdrawiam.
Mam wersje z regulacja w drugim rzedzie oraz nawiewami w drugim i trzecim. Klimatyzacja dwustrefowa, sterowanie dotykowe na wyswietlaczu od radia itd. (Nie wiem czy to ma jakies znaczenie).
Jakis czas temu zauwazylem, ze oba nawiewy po stronie kierowcy nie chlodza tak dobrze jak strona pasazera. Potrzeba przejechac plus minus pol godziny i dopiero wtedy leci schlodzone powietrze po stronie kierowcy, a u pasażera praktycznie zaraz po odpaleniu. Nie sprawdzalem jak jest z tylu, ale tez nie wiem jak bylo wczesniej, bo z tego nie korzystam.
Objawy sie pojawily podczas duzych upalow i trwaja juz z miesiac.
Zauważyłem jeszcze taka prawidlowosc, ze jak na myjni poleje zimna woda chlodnice, to czujnik temperatury zewnętrznej pokazuje mi zaniżoną temperaturę (zalozmy 20 zamiast 30 stopni) i wtedy klimatyzacja chlodzi dobrze z obu stron.
Mieliscie podobna przypadlosc? Jakieś rady?
Pozdrawiam.
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Czujnik temperatury zewnętrznej jest tuż przed chłodnicą w okolicy zamka. Chyba trochę niżej, ale nie sądzę, żeby samo ochłodzenie czujnika bez polania chłodnicy spowodowało dobre chłodzenie z obu stron.
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
A taki mały wentylator przed chlodnica klimy powinien sie krecic caly czas? U mnie sie nie kreci, kreci sie tylko ten duzy od strony silnika.
-
- Posty: 43
- Rejestracja: 11 gru 2022, 21:37
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
On startuje razem ze sprężarką klimy
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Czyli cos jest nie tak, skoro sie nie kreci. Dziwne w takim razie, ze klima dziala po stronie pasazera.
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Czesc,
We wtyczce od wiatraka na chłodnicy klimatyzacji nie ma pradu ani po włączeniu klimatyzacji na panelu radia, ani po wlaczeniu przyciskiem klimy w drugim rzedzie.
Podlaczylem go na krotko i wiatrak sie kreci, no ale oczywiscie nie zmienia to nic w kontekście działania klimatyzacji - dalej nie mam jej po stronie kierowcy.
Ale pomyslalem, ze moze jest np. jakis czujnik ciśnienia w ukladzie i jesli jest za malo czynnika, to jednym z objawow jest wlasnie to, ze prad na wentylator przy chlodnicy klimy nie jest podawany?
Czy ktos z Was wie jak jest on sterowany?
Pozdrawiam.
We wtyczce od wiatraka na chłodnicy klimatyzacji nie ma pradu ani po włączeniu klimatyzacji na panelu radia, ani po wlaczeniu przyciskiem klimy w drugim rzedzie.
Podlaczylem go na krotko i wiatrak sie kreci, no ale oczywiscie nie zmienia to nic w kontekście działania klimatyzacji - dalej nie mam jej po stronie kierowcy.
Ale pomyslalem, ze moze jest np. jakis czujnik ciśnienia w ukladzie i jesli jest za malo czynnika, to jednym z objawow jest wlasnie to, ze prad na wentylator przy chlodnicy klimy nie jest podawany?
Czy ktos z Was wie jak jest on sterowany?
Pozdrawiam.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8756
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Przez moduł sterujący klimą. Ale wg. jakiej filozofii - to nie. W innym aucie spotkałem się ze sterowaniem na podstawie ciśnienia po stronie wysokiej - ale do tego jest potrzebny odczyt ciśnienia (ciągły, a nie presostat zerojedynkowy zabezpieczający układ). Część toyot miała tego typu czujnik - jest on wtedy trzypinowy. W układach "klasycznych" czujnik jest czteropinowy (dwuzakresowy - działa przy za niskim lub za wysokim ciśnieniu zabezpieczając sprężarkę).
Zakładając że masz czujnik liniowy, a więc i możliwe sterowanie po odczycie ciśnienia - to możliwą przyczyną niewłączania się wiatraka może być po prostu za mała ilość czynnika. Czyli, że jest go na tyle, żeby układ się załączał - ale za mało, żeby podczas pracy po stronie gorącej ciśnienie urosło do progu zapinającego wiatrak. Jeżeli tak jest - to zbyt mała ilość czynnika z natury wpływa również na ogólną wydajność układu.
Zrób jak napisano wyżej: podepnij oba manometry kontrolne (jak chcesz się bawić w to sam), lub podjedź do warsztatu robiącego klimy. Trzeba odczytać ciśnienia pracy po stronie niskiej i wysokiej, bo tak jak teraz to nic nie wiadomo. Poza tym, stacja serwisowa może zmierzyć ilość czynnika w układzie, więc daje to obraz tego, czy układ jest poprawnie napełniony (oraz zwykle wskazuje też czy szczelny).
Opcja dodatkowa - wiatrak ma własny bezpiecznik. Od jego sprawdzenia trzeba temat zacząć.
Ogólnie - wiatrak w tym systemie to opcja. Jak jest - to wspomaga działanie klimy na postoju czy w korkach. Jak auto jedzie - jego działanie (nawet jak jest zapięty na stałe, wraz z kompresorem) jest zerowe.
Zakładając że masz czujnik liniowy, a więc i możliwe sterowanie po odczycie ciśnienia - to możliwą przyczyną niewłączania się wiatraka może być po prostu za mała ilość czynnika. Czyli, że jest go na tyle, żeby układ się załączał - ale za mało, żeby podczas pracy po stronie gorącej ciśnienie urosło do progu zapinającego wiatrak. Jeżeli tak jest - to zbyt mała ilość czynnika z natury wpływa również na ogólną wydajność układu.
Zrób jak napisano wyżej: podepnij oba manometry kontrolne (jak chcesz się bawić w to sam), lub podjedź do warsztatu robiącego klimy. Trzeba odczytać ciśnienia pracy po stronie niskiej i wysokiej, bo tak jak teraz to nic nie wiadomo. Poza tym, stacja serwisowa może zmierzyć ilość czynnika w układzie, więc daje to obraz tego, czy układ jest poprawnie napełniony (oraz zwykle wskazuje też czy szczelny).
Opcja dodatkowa - wiatrak ma własny bezpiecznik. Od jego sprawdzenia trzeba temat zacząć.
Ogólnie - wiatrak w tym systemie to opcja. Jak jest - to wspomaga działanie klimy na postoju czy w korkach. Jak auto jedzie - jego działanie (nawet jak jest zapięty na stałe, wraz z kompresorem) jest zerowe.
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Dzieki. Co do bezpiecznika, to po opisie znalazlem jeden - pod maska, nieduzy.
Sprobuje jutro podjechac do fachowca, bo sam juz wiecej nie wymysle.
Aha, bylem na myjni, schlodzilem zimna woda przod auta, temperatura zewnętrzna na czujniku spadla o 6-7 stopni, ale nic to nie zmieniło jesli chodzi o działanie klimy, wiec chyba mi sie wydawalo, ze to kiedys pomoglo.
Sprobuje jutro podjechac do fachowca, bo sam juz wiecej nie wymysle.
Aha, bylem na myjni, schlodzilem zimna woda przod auta, temperatura zewnętrzna na czujniku spadla o 6-7 stopni, ale nic to nie zmieniło jesli chodzi o działanie klimy, wiec chyba mi sie wydawalo, ze to kiedys pomoglo.
-
- Posty: 43
- Rejestracja: 11 gru 2022, 21:37
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Są dwie wersje czujnika:
2 pinowy który rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu
4 pinowy który rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu i włącza wentylator przy jego wzroście
2 pinowy który rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu
4 pinowy który rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu i włącza wentylator przy jego wzroście
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8756
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Nie. Czteropinowy to presostat dwuzakresowy, on również rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu.
To są inne zakresy (działanie wentylatora i zabezpieczenie sprężarki). Wentylator to około 10 - 12 bar, ochrona sprężarki 25 - 30.
To są inne zakresy (działanie wentylatora i zabezpieczenie sprężarki). Wentylator to około 10 - 12 bar, ochrona sprężarki 25 - 30.
-
- Posty: 43
- Rejestracja: 11 gru 2022, 21:37
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
To jak to zinterpretować?
Czy ta środkowa wartość to nie włączenie wiatraka?
Czy ta środkowa wartość to nie włączenie wiatraka?
- Załączniki
-
- Screenshot_20240820_074940_AliExpress.jpg (11,32 KiB) Przejrzano 524 razy
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
grzechu 031 pisze: ↑19 sie 2024, 19:254 pinowy który rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu i włącza wentylator przy jego wzroście
Dla mnie to to samo
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8756
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
To nie jest to samo.
Presostat natomiast taki jak na zdjęciu - tak, może też sterować wiatrakiem. Bo owszem, może i ma cztery piny, ale trzy zakresy.
Osobiście w toyotach takiego nie spotkałem - ale nie wiem przecież wszystkiego.
Presostat natomiast taki jak na zdjęciu - tak, może też sterować wiatrakiem. Bo owszem, może i ma cztery piny, ale trzy zakresy.
Osobiście w toyotach takiego nie spotkałem - ale nie wiem przecież wszystkiego.
-
- Posty: 43
- Rejestracja: 11 gru 2022, 21:37
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Lp niskie ciśnienie
Hp wysokie ciśnienie
Mp motor presure (włączenie wiatraka)
Hp wysokie ciśnienie
Mp motor presure (włączenie wiatraka)
-
- Posty: 43
- Rejestracja: 11 gru 2022, 21:37
Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy
Ja u siebie mam przy wiązce dwie wtyczki :
Dwupinową na czujnik tylko do wyłączenia sprężarki i czteropinową dodatkowo do opcji z wiatrakiem
Dwupinową na czujnik tylko do wyłączenia sprężarki i czteropinową dodatkowo do opcji z wiatrakiem