Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Moderator: luk4s7

kfz
Posty: 35
Rejestracja: 11 mar 2024, 21:45

Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: kfz »

Czesc,

Mam wersje z regulacja w drugim rzedzie oraz nawiewami w drugim i trzecim. Klimatyzacja dwustrefowa, sterowanie dotykowe na wyswietlaczu od radia itd. (Nie wiem czy to ma jakies znaczenie).
Jakis czas temu zauwazylem, ze oba nawiewy po stronie kierowcy nie chlodza tak dobrze jak strona pasazera. Potrzeba przejechac plus minus pol godziny i dopiero wtedy leci schlodzone powietrze po stronie kierowcy, a u pasażera praktycznie zaraz po odpaleniu. Nie sprawdzalem jak jest z tylu, ale tez nie wiem jak bylo wczesniej, bo z tego nie korzystam.
Objawy sie pojawily podczas duzych upalow i trwaja juz z miesiac.
Zauważyłem jeszcze taka prawidlowosc, ze jak na myjni poleje zimna woda chlodnice, to czujnik temperatury zewnętrznej pokazuje mi zaniżoną temperaturę (zalozmy 20 zamiast 30 stopni) i wtedy klimatyzacja chlodzi dobrze z obu stron. :)
Mieliscie podobna przypadlosc? Jakieś rady?

Pozdrawiam.

Stefek
Posty: 202
Rejestracja: 01 kwie 2014, 17:42
Auto: KDJ120 2003 r

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: Stefek »

kfz pisze:
15 sie 2024, 16:35
Zauważyłem jeszcze taka prawidlowosc, ze jak na myjni poleje zimna woda chlodnice, to czujnik temperatury zewnętrznej pokazuje mi zaniżoną temperaturę (zalozmy 20 zamiast 30 stopni) i wtedy klimatyzacja chlodzi dobrze z obu stron. :)
Czujnik temperatury zewnętrznej jest tuż przed chłodnicą w okolicy zamka. Chyba trochę niżej, ale nie sądzę, żeby samo ochłodzenie czujnika bez polania chłodnicy spowodowało dobre chłodzenie z obu stron.

kfz
Posty: 35
Rejestracja: 11 mar 2024, 21:45

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: kfz »

A taki mały wentylator przed chlodnica klimy powinien sie krecic caly czas? U mnie sie nie kreci, kreci sie tylko ten duzy od strony silnika.

grzechu 031
Posty: 43
Rejestracja: 11 gru 2022, 21:37

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: grzechu 031 »

On startuje razem ze sprężarką klimy

kfz
Posty: 35
Rejestracja: 11 mar 2024, 21:45

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: kfz »

Czyli cos jest nie tak, skoro sie nie kreci. Dziwne w takim razie, ze klima dziala po stronie pasazera.

kfz
Posty: 35
Rejestracja: 11 mar 2024, 21:45

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: kfz »

Czesc,

We wtyczce od wiatraka na chłodnicy klimatyzacji nie ma pradu ani po włączeniu klimatyzacji na panelu radia, ani po wlaczeniu przyciskiem klimy w drugim rzedzie.
Podlaczylem go na krotko i wiatrak sie kreci, no ale oczywiscie nie zmienia to nic w kontekście działania klimatyzacji - dalej nie mam jej po stronie kierowcy.
Ale pomyslalem, ze moze jest np. jakis czujnik ciśnienia w ukladzie i jesli jest za malo czynnika, to jednym z objawow jest wlasnie to, ze prad na wentylator przy chlodnicy klimy nie jest podawany?
Czy ktos z Was wie jak jest on sterowany?

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8756
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: Rokfor32 »

Przez moduł sterujący klimą. Ale wg. jakiej filozofii - to nie. W innym aucie spotkałem się ze sterowaniem na podstawie ciśnienia po stronie wysokiej - ale do tego jest potrzebny odczyt ciśnienia (ciągły, a nie presostat zerojedynkowy zabezpieczający układ). Część toyot miała tego typu czujnik - jest on wtedy trzypinowy. W układach "klasycznych" czujnik jest czteropinowy (dwuzakresowy - działa przy za niskim lub za wysokim ciśnieniu zabezpieczając sprężarkę).

Zakładając że masz czujnik liniowy, a więc i możliwe sterowanie po odczycie ciśnienia - to możliwą przyczyną niewłączania się wiatraka może być po prostu za mała ilość czynnika. Czyli, że jest go na tyle, żeby układ się załączał - ale za mało, żeby podczas pracy po stronie gorącej ciśnienie urosło do progu zapinającego wiatrak. Jeżeli tak jest - to zbyt mała ilość czynnika z natury wpływa również na ogólną wydajność układu.

Zrób jak napisano wyżej: podepnij oba manometry kontrolne (jak chcesz się bawić w to sam), lub podjedź do warsztatu robiącego klimy. Trzeba odczytać ciśnienia pracy po stronie niskiej i wysokiej, bo tak jak teraz to nic nie wiadomo. Poza tym, stacja serwisowa może zmierzyć ilość czynnika w układzie, więc daje to obraz tego, czy układ jest poprawnie napełniony (oraz zwykle wskazuje też czy szczelny).

Opcja dodatkowa - wiatrak ma własny bezpiecznik. Od jego sprawdzenia trzeba temat zacząć.

Ogólnie - wiatrak w tym systemie to opcja. Jak jest - to wspomaga działanie klimy na postoju czy w korkach. Jak auto jedzie - jego działanie (nawet jak jest zapięty na stałe, wraz z kompresorem) jest zerowe.

kfz
Posty: 35
Rejestracja: 11 mar 2024, 21:45

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: kfz »

Dzieki. Co do bezpiecznika, to po opisie znalazlem jeden - pod maska, nieduzy.

Sprobuje jutro podjechac do fachowca, bo sam juz wiecej nie wymysle.

Aha, bylem na myjni, schlodzilem zimna woda przod auta, temperatura zewnętrzna na czujniku spadla o 6-7 stopni, ale nic to nie zmieniło jesli chodzi o działanie klimy, wiec chyba mi sie wydawalo, ze to kiedys pomoglo.

grzechu 031
Posty: 43
Rejestracja: 11 gru 2022, 21:37

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: grzechu 031 »

Są dwie wersje czujnika:
2 pinowy który rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu
4 pinowy który rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu i włącza wentylator przy jego wzroście

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8756
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: Rokfor32 »

Nie. Czteropinowy to presostat dwuzakresowy, on również rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu.

To są inne zakresy (działanie wentylatora i zabezpieczenie sprężarki). Wentylator to około 10 - 12 bar, ochrona sprężarki 25 - 30.

grzechu 031
Posty: 43
Rejestracja: 11 gru 2022, 21:37

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: grzechu 031 »

To jak to zinterpretować?
Czy ta środkowa wartość to nie włączenie wiatraka?
Załączniki
Screenshot_20240820_074940_AliExpress.jpg
Screenshot_20240820_074940_AliExpress.jpg (11,32 KiB) Przejrzano 524 razy

Stefek
Posty: 202
Rejestracja: 01 kwie 2014, 17:42
Auto: KDJ120 2003 r

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: Stefek »

grzechu 031 pisze:
19 sie 2024, 19:25
4 pinowy który rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu i włącza wentylator przy jego wzroście
Rokfor32 pisze:
20 sie 2024, 07:18
Nie. Czteropinowy to presostat dwuzakresowy, on również rozłącza sprężarkę przy zbyt wysokim ciśnieniu.
Dla mnie to to samo

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8756
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: Rokfor32 »

To nie jest to samo.

Presostat natomiast taki jak na zdjęciu - tak, może też sterować wiatrakiem. Bo owszem, może i ma cztery piny, ale trzy zakresy.

Osobiście w toyotach takiego nie spotkałem - ale nie wiem przecież wszystkiego.

grzechu 031
Posty: 43
Rejestracja: 11 gru 2022, 21:37

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: grzechu 031 »

Lp niskie ciśnienie
Hp wysokie ciśnienie
Mp motor presure (włączenie wiatraka)

grzechu 031
Posty: 43
Rejestracja: 11 gru 2022, 21:37

Re: Problem z klimatyzacją po stronie kierowcy

Post autor: grzechu 031 »

Ja u siebie mam przy wiązce dwie wtyczki :
Dwupinową na czujnik tylko do wyłączenia sprężarki i czteropinową dodatkowo do opcji z wiatrakiem

ODPOWIEDZ