Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Moderator: luk4s7

didgeman
Posty: 39
Rejestracja: 24 maja 2010, 18:04
Auto: w trakcie zakup?w
Kontakt:

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: didgeman »

ok nie wiem czy koś tu jeszcze zajrzy ale ja mam inny problem po dobie stania czasem nawet mniej i odpaleniu autka lampka OFF miga uparcie przez jakieś 20 minut czasem mniej po tym czasie "chyba " zawieszenie osiąga właściwe położenie i lampka się wyłącza potem działa już normalnie. CZy powinien tak długo dopompowywać albo raczej czy powinno tak szybko schodzić powietrze. ????? NA co z wrócić uwagę czy może być jakaś nieszczelność układu czy raczej też jakiś czujnik ??

achim
Posty: 1
Rejestracja: 05 sie 2010, 20:13
Auto: J12
Kontakt:

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: achim »

Witam, powodem jakichkolwiek usterek będzie raczej czujnik położenia. Tak jak wcześniej kolega napisał, czujnik ten może padać co kilka lat. U mnie również zawieszenie zaczęło głupieć i okazało się, że czujnik jest skorodowany.
Teraz jeżdże na jednym, zawieszenia nie da się regulować manualnie, kontrolka OFF miga sobie, ale w zależności od obciążenia samochodu zawieszenie reguluje się do ustalonego poziomu N.
Rozebrałem taki czujnik i jest to nic innego jak "zwykły" potencjometr 3-biegunowy 4,3 kohm. Zamiast wywalać całe zawieszenie i zmieniać na sprężyny, proponuję zrobić regulację manualną potencjometrem w bagażniku :)
W zależności co kto potrzebuje i jakiego komfortu oczekuje, można wstawić nowe czujniki za parę tyś., albo zrobić manuala za parę złotych.
Pozdr
Joachim

Jak zrobię takiego manuala w bagażniku to dam znać czy działa :lol:

trynqz
Posty: 46
Rejestracja: 31 mar 2010, 22:12
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: trynqz »

no i jak - udało się? u mnie też czasami zawieszenie max twardnieje i nie opuszcza się po wyłączeniu silnika ... a ponieważ nie zbyt często reguluję wysokość to rozwiązanie manualne by mi wystarczyło.

rob269
Posty: 7
Rejestracja: 17 gru 2011, 17:08
Auto: J12
Kontakt:

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: rob269 »

Podzielę się swoim doświadczeniem z czujnikami wysokości zawieszenia, faktycznie wymiana ich w serwisie to spory wydatek, i to zmusiło mnie do szukania tańszego rozwiązania i znalazłem, a mianowicie wystarczy wykręcić taki czujnik, odkręcić pokrywę czujnika (4 małe śrubki, odkręca się bez problemu). Po otworzeniu pokrywy w środku będą 3 małe sprężynki i to one są powodem całego nieszczęścia :shock: to one korodują od wilgoci wewnątrz czujnika, u mnie tak dziwnie skorodowały, że wystarczyło je lekko pociągnąć i przerywały się mniej więcej w połowie, poza tym miały skorodowane końcówki przez co styki nie przewodziły prądu, i czujnik nie przekazywał informacji na jakiej wysokości jej zawieszenie. Demontaż, wymiana sprężynek i montaż czujników lewego i prawego w łącznej cenie 140 zł (znajomy mechanik).
Mnie utrzymanie tego samochodu nie kosztuję dużo, właściwie nic się nie psuje, silnik 4 litry benzyna, rozrząd na łańcuch, nie trzeba wymieniać. Auto ma już 10 lat, przebieg 235 tys. na gazie (fabryczna tzn. montowana w serwisie na gwarancji Toyoty instalacja Prinsa) rocznie nie wydaję więcej niż kilkaset złotych na jakieś drobne naprawy czy usterki.

Awatar użytkownika
ogrood
Posty: 40
Rejestracja: 19 paź 2010, 12:38
Auto: LC120
Kontakt:

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: ogrood »

Masz jakieś fotki tych czujników, w którym miejscu sie dokładnie znajdujà?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 16948
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: kylon »

Z tyłu po obu stronach nad mostem.
Miałeś farta ze sprężynkami bo niestety często dużo więcej tam się dzieje.

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2830
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: MaxLux »

Dokladnie !

I kupno uzywek tez sie nie oplaca - pomoze na rok dwa i niestety trzeba kupic orginal

SHREK81
Posty: 42
Rejestracja: 14 wrz 2019, 14:10
Auto: LC 120 Luna 2008 r.

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: SHREK81 »

Witam, mam podobny problem kontrolka "OF" miga ale tylko podczas jazdy, zawieszenie podnosi się ale nie opuszcza i czasami jak postoi to opadnie nisko czy to może być problem czujników ? wydają się dość skorodowane przynajmniej ta blacha.

DawidCobra
Posty: 16
Rejestracja: 03 sie 2019, 03:56

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: DawidCobra »

Witam - oprócz zawieszenia był poruszony temat drgań. Gdy kupiłem swojego landka 120 też miałem w/w objaw. Poduszki i ich wymiana u mnie załatwiły sprawę. Ale powodów może być więcej. Powodzenia

Wysłane z mojego SM-G985F przy użyciu Tapatalka


stachu_l
Posty: 314
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: stachu_l »

Zawieszenie ma swoje nie do końca rozpoznane algorytmy - w tym wątku viewtopic.php?f=14&t=16825&start=75 kolega administrator zebrał większość tematów z tym związanych ale widać tego nie dołączył.
Moja ocena czujnika - ten potencjometr jest dość pancerny choć to tworzywo. Jak padną uszczelnienia i dostanie się woda to faktycznie te sprężynki (styki ruchome) mogą skorodować ale u mnie tak nie było. Na osi potencjometru jest dźwignia i jest połączona takim łącznikiem z dwoma przegubami kulowymi i śrubą rzymską do regulacji długości. Te przeguby jak stracą uszczelnienie (taka gumka) to korodują i się blokują. Wtedy dźwignia czujnika nie wykonuje prawidłowych ruchów i czasem to nawet blacha (szczególnie skorodowana) na której jest zamontowany czujnik potrafi pęknąć i się wykrzywić a wręcz pracować przy zmianie wysokości bez poprawnego zakresu pracy dźwigni na czujniku - ruch popychacza wygina blachę zamaist przestawiać dźwignię czujnika.
Samo ECU (komputer w tym wypadku zawieszenia) rozpoznaje różne problemy i jeżeli na przykład jest ciągle duża różnica wysokości z lewej i prawej strony to powoli opuszcza zawieszenie ostatecznie jedziesz na odbojach gumowych - tył twardy jak w wozie drabiniastym.
Jeżeli oba czujniki przekazują ciągle wysokość poniżej N ale podobna do siebie to układ będzie pompował zawieszenie aż minie "time out" - ma tam jakiś czas pracy kompresora i potem go wyłączy uważając, ze albo kompresor padł albo jest gdzieś nieszczelność i nie dał rady podnieść zawieszenia. Coś po głowie mi chodzi, że po ok 20 min jazdy podejmie kolejną próbę pompowania, ewentualnie wyłącz zapłon i włącz ponownie.
Czy kompresor ciągle działa mimo, że zawieszenie jest wysoko?
Jak długi czas jest potrzebny do opuszczenia zawieszenia? Generalnie jak samo opada to jest jakaś nieszczelność ale jak to są minuty to trzeba szukać a jak to kilka dni to raczej nie problem.
Zawieszenie, jak wyżej pisano, potrafi się opuścić jak rozładujesz samochód - układ TEMS ma zasilanie po stacyjce ale także bezpośrednie i ta część pilnuje abyś wyciągając np paletę cegły z bagażnika nie miał samochodu podniesionego na maxa.
Najlepiej było by podpiąć komputer i zobaczyć co ECU TEMS sądzi o stanie zawieszenia.
Na komputerze widać wartości odczytane z czujników, można też ręcznie otworzyć zawory - przynajmniej na pojedyncze sekundy.
Oczywiście widać także błędy.
Co do samego potencjometru to ktoś znalazł, że taki sam występuje w Hondzie (chyba któreś roczniki Accord) do regulacji położenia reflektorów. Jak dźwignie i ta blach podstawy są OK to można poszukać takiego taniej. Z drugiej strony jak to ten łącznik jest problemem to widziałem oferty (chyba EB) na dźwignię z łącznikiem bez potencjometru i tej blachy mocującej - też taniej niż cały czujnik.

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2830
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Pneumatyczne zawieszenie nie chce się opuszczać

Post autor: MaxLux »

Na AliEx są potencjometry, i też całe gotowe zestawy do wymiany

https://pl.aliexpress.com/item/1005001998430797.html?
https://pl.aliexpress.com/item/4000552855369.html?

Tańsze niż używki

ODPOWIEDZ