Ostatnio byłem na serwisie klimy i zwrocili mi tam uwagę że wiatrak przed chłodnicą klimatyzacji nie startuje kiedy włączymy klime.
Wiatrak startuje zawsze kiedy uruchomiamy zimny samochód wiec jest sprawny i przechodzi wtedy pewnie jakis test czy cos
Ale z klimą nie chce działac, pamietam że kiedys jak klima pracowała z gorący dzien to włączał się co jakis czas.
Pytanie czy on zacznie działać jak bedzie cieplej. Jego uruchomienie jest od czegoś zależne? Temperatury, ciśnienia w klimie?
W sumie nie wiem jak to powinno dzialać kiedy jest zimno bo zazwyczaj nie używam klimy w takich warunkach...
Wiatrak klimatyzacji nie startuje
Moderator: luk4s7
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Wiatrak klimatyzacji nie startuje
Nie znam się to się wypowiem Trochę nielogiczne byłoby gdyby ten wiatrak startował wraz z uruchomieniem klimy. Moim zdaniem zachowuje się on tak samo jak elektryczne wiatraki chłodnic w autach bardziej osobowych czyli pracuje kiedy trzeba i tak intensywnie jak tego wymaga sytuacja. Póki w chłodnicy następuje chłodzenie to się nie włącza. Na przykład jak auto jedzie to też wiatrak nie pracuje jeśli prąd powierza wystarcza do chłodzenia. Ale jak się nagle zatrzymasz to się wiatrak włącza wymuszając przepływ powietrza.
Warto zwrócić uwagę że wiatrak na chłodny silnika w LC jest na sprzęgle wiskotycznym więc kręci się razem z silnikiem (tak w uproszczeniu) a nie wymuszone silnikiem elektrycznym.
Warto zwrócić uwagę że wiatrak na chłodny silnika w LC jest na sprzęgle wiskotycznym więc kręci się razem z silnikiem (tak w uproszczeniu) a nie wymuszone silnikiem elektrycznym.
Re: Wiatrak klimatyzacji nie startuje
Głęboka teoria ze schematu i opisu układu klimy - bez obserwacji praktycznych.
Wentylator ma dość proste podłączenie - jest zasilany przez przekaźnik CDS FAN którego cewka jest zasilana ze styku przekaźnika włączającego sprzęgło elektromagnetyczne kompresora klimy (czyli bez aktywnego kompresora nie wystartuje wiatrak) a z drugiej strony do masy jest podłączony przez presostat - wyłącznik ciśnieniowy gdzieś w rejonie skraplacza.
Ten wyłącznik ciśnieniowy jest podwójny - jedne styki powinny sterować klimą w zasadzie cała - jest włączony od pewnego ciśnienie (ok 2 Bar) do ok 130 Bar - zabezpiecza przed pracą bez czynnika i przy nadmiernym wzroście ciśnienia.
Drugi styk steruje cewką wiatraka - RM dla klimy podaje, że powinien załączyć przy 15.5Bar i wyłączyć 12.5 Bar.
Z kart czynnika R134a wynika, ze 15Bar to ok 60 stopni C a to 12.5Bar jakieś 5 stopni mniej (w lepszych tabelach niż poglądowy wykres można poszukać dokładnych danych) .
Jeżeli więc skraplacz nie osiągnie takiej temperatury to wiatrak się nie włączy.
Do sprawdzenia:
Czy kompresor klimy się włącza (sprzęgło elektromagnetyczne) ? - rozumiem, że serwis klimy to jednak sprawdził.
Czy skraplacz klimy (chłodnica klimy) doszła do 60 oC? ewentualnie czy wysokie ciśnienie jest większe niż 15.5 Bar - to pewno aparaturą od klimy można sprawdzić.
Wentylator ma dość proste podłączenie - jest zasilany przez przekaźnik CDS FAN którego cewka jest zasilana ze styku przekaźnika włączającego sprzęgło elektromagnetyczne kompresora klimy (czyli bez aktywnego kompresora nie wystartuje wiatrak) a z drugiej strony do masy jest podłączony przez presostat - wyłącznik ciśnieniowy gdzieś w rejonie skraplacza.
Ten wyłącznik ciśnieniowy jest podwójny - jedne styki powinny sterować klimą w zasadzie cała - jest włączony od pewnego ciśnienie (ok 2 Bar) do ok 130 Bar - zabezpiecza przed pracą bez czynnika i przy nadmiernym wzroście ciśnienia.
Drugi styk steruje cewką wiatraka - RM dla klimy podaje, że powinien załączyć przy 15.5Bar i wyłączyć 12.5 Bar.
Z kart czynnika R134a wynika, ze 15Bar to ok 60 stopni C a to 12.5Bar jakieś 5 stopni mniej (w lepszych tabelach niż poglądowy wykres można poszukać dokładnych danych) .
Jeżeli więc skraplacz nie osiągnie takiej temperatury to wiatrak się nie włączy.
Do sprawdzenia:
Czy kompresor klimy się włącza (sprzęgło elektromagnetyczne) ? - rozumiem, że serwis klimy to jednak sprawdził.
Czy skraplacz klimy (chłodnica klimy) doszła do 60 oC? ewentualnie czy wysokie ciśnienie jest większe niż 15.5 Bar - to pewno aparaturą od klimy można sprawdzić.
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Wiatrak klimatyzacji nie startuje
Dzieki za te informacje, trochę się rozjaśniło
Jeżeli chodzi o rzeczy do sprawdzenia to tak kompresor się załącza i klima ogólnie działa.
Co do drugiego punktu, tego nie wiem i na razie do serwisu ponownie sie nie wybieram. Myślę że zostawię temat do czasu jak zrobi sie cieplej i wtedy się przyjrzę czy ten wiatrak startuje czy nie.
Jako ciekawostkę moge tylko dodac że niektóre J120 nie miały tego wiatraka w ogóle podobnie jak J90.
Co do wiatraka chłodnicy silnika- wiadomo, tam jest rozwiązanie tradycyjne i nie ma nic wspólnego z żadna elektryką
Jeżeli chodzi o rzeczy do sprawdzenia to tak kompresor się załącza i klima ogólnie działa.
Co do drugiego punktu, tego nie wiem i na razie do serwisu ponownie sie nie wybieram. Myślę że zostawię temat do czasu jak zrobi sie cieplej i wtedy się przyjrzę czy ten wiatrak startuje czy nie.
Jako ciekawostkę moge tylko dodac że niektóre J120 nie miały tego wiatraka w ogóle podobnie jak J90.
Co do wiatraka chłodnicy silnika- wiadomo, tam jest rozwiązanie tradycyjne i nie ma nic wspólnego z żadna elektryką
Re: Wiatrak klimatyzacji nie startuje
Tak - schemat, RM i strona z częściami wspomina o wiatraku w wersji AC dual a w single tego nie ma i ten presostat jest pojedynczy (tylko dwa styki we wtyczce zamiast 4) do sterowania klima.
Re: Wiatrak klimatyzacji nie startuje
Ciśnienie 2 bary to dla R134a około 0 stopni C, więc właśnie przy takim ciśnieniu powinna pracować klimatyzacja.
Ciśnienie ssania (przeliczeniowo: temperatura odparowania) można zmierzyć - króciec pomiarowy na większej, zimniejszej rurce.
130 bar to nawet w instalacjach przemysłowych na dwutlenku węgla nie występuje.
Ciśnienie ok 16 bar to już moment wyłączania się instalacji na R134a - dla bezpieczeństwa.
Wentylator na skraplaczu jest sterowany przez presostat, a więc włącza się gdy wzrośnie ciśnienie czynnika chłodniczego w instalacji.
Gdy jest zimno może się nawet nie włączać, ale najczęściej to oznaka małej ilości czynnika w instalacji.
Spada wówczas niskie ciśnienie (LP) i automatycznie wysokie (HP).
Można zmierzyć temperaturę nadmuchu przez kratki do wnętrza pojazdu - brak gazu to spadek wydajności a więc wzrost temperatury nadmuchu.
Temperatura nadmuchu sprawnego układu będzie kilka stopni większa od temperatury odparowania.
Re: Wiatrak klimatyzacji nie startuje
Też troche dziwne było dla mnie to ciśnienie.
Może w klinie nie występują takie ciśnienia ale już w butli do nurkowania to nawet 300Bar bywa, także w paintball czy ASG przy butlach HP na sprężone powietrze zamiast tych z CO2