Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: MłodyWilk »

Panowie mało coś tych informacji na forum

Na forum audi, VW to każda pierdółka jest z fotorelacją, a tutaj cieniutko... No ale nie ma się co dziwić, bo spotkać na drodze landa a passata... Mało nas jest i tyle :)

Ale do rzeczy:
1. Ile litrów oleju i jakiego wchodzi do skrzyni automatycznej 4 biegowej?
2. Gdzie się sprawdza stan oleju w skrzyni?
3. Co z filtrem - wymienia się czy nie? Ponoć koszt około 500zł.
To mój pierwszy automat dlatego pytam
4. No i jak to jest z tymi automatami - wytrzymałe czy lubią płatać figle?

5. Ile i jakiego oleju wchodzi do mostu, ile do reduktora?

6. Czy wtryski w tym modelu 2003 są mniej awaryjne od tych wkładanych do silnika po lifcie w 2005?

7. Co z turbinką? Lubi czasami się zapiekać? Bo jakoś jak widzę i mnie ten fakt cieszy nikt za bardzo kłopotu to z nią nie ma

8. No i ostatnia rzecz. Jak wygląda sprawa zaworów - faktycznie trzeba co 60kkm regulować bo się luzy rozjeżdżają czy zazwyczaj to tylko kontrola? Płytki zaworowe są pod czy nad szklankami?

Landa mam krajowego z 2003r. przebieg 183kkm sprawdzony w ASO.

Narazie mam go tydzień ale i tak już chyba nie kupie nigdy żadnej limuzyny czy kombi - przecież to inna bajka

Sorki za tyle pytań

Rafi
Posty: 897
Rejestracja: 17 cze 2009, 15:49
Auto: VZJ90, KDJ120
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: Rafi »

Bez urazy, ale do Audi i VW widocznie nie dają instrukcji obsługi, a na forach nie ma opcji "szukaj".

Filtr się wymienia, automat jest bardzo trwały jak to w Toyocie. Ale masz starszy, czterobiegowy, więc wyraźnie podbija spalaniee, w przeciwieństwie do późniejszej "piątki". Żeby zabić te automaty trzeba się postarać, np. zrzucać na N podczas jazdy, czy przy każdym zatrzymaniu. I to przez dłuższy czas pewnie. I do tego nie wymieniać oleju.

Wtryski sa tak samo "awaryjne". To znaczy, że są to jedne z trwalszych wtryskiwaczy, ale jak zalajesz jakiś chłam to nic im nie pomoże, są drogie, nie regenruje się ich (niektórzy czyszczenie nazywają szumnie regeneracją). Przed zakupem można je relatywnie tanio (nawet w ASO) sprawdzić.

Turbiny są przeciętnie, była jakaś partia aut w których szybko padały, ale to raczej na pewno chodzi o późniejsze samochody. W aucie moich rodziców, przy podobnym przebiegu co u Ciebie, jedzie właśnie do regeneracji. Samochód jest eksploatowany raczej bardzo spokojnie.

Jak nie masz instrukcji to Ci potem wypiszę te oleje i interwały, napisz tylko czy masz z tyłu otwarty dyfer, LSD czy (zapewne) blokadę. Po drugie- jak nie masz instrukcji to się w nią zaopatrz (ASO, Allegro), wiele razy widziałem różne dziwne rozkminki właścicieli (np. gościa co latał po asfalcie ze zblokowanym centralnym mech. różnicowym jak tylko spadł deszcz). A w tej instrukcji naprawdę wszystko jest.

Rafi
Posty: 897
Rejestracja: 17 cze 2009, 15:49
Auto: VZJ90, KDJ120
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: Rafi »

+ po zakupie koniecznie czyszczenie EGR-u. W ASO tylko myślą, że czyszczą. Musi to zrobic ktoś komu zależy i komu się chce. Serwisy często w kopcących autach zrzucają winę na wtryskiwacze czy turbo (co jest wynikiem ich naciągania lub niewiedzy, lub tego i tego). A wystarczy porządnie oczyścić EGR.

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: MaxLux »

A gdzie porzadnie wyczyszcza EGR?

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: MłodyWilk »

A co z luzami zaworowymi? Reguluje się czy zazwyczaj tylko sprawdza? Trzeba ściągać wałki czy płytki są na szklankach?

Generalnie lubię mechanikę i zawsze sam sobie grzebie z przyjemnością - Audi A6 wymiana rozrządu
, ustawienie kąta wtrysku, diagnostyka VAG itp. Swój motocykl sportowy jak i kolegów też sam ogarniam - regulację zaworów, synchronizację wtrysków, wymiana rozrządu itp.

Tutaj też oczywiście sam będę grzebał tylko potrzebuje trochę informacji, bo z toyotą a tym bardziej ze skrzynią automatyczną jak i napędem na 4 koła, mostami, reduktorami mam 1 raz styczność.

Dlatego nie wiem co to znaczy otwarty dyfer LSD i nie wiem jak odpowiedzieć CI na to pytanie :)ale chyba chodzi o to - mam tylko jeden przycisk do blokady międzyosiowej mechanizmu różnicowego

Mam instrukcję w języku polskim i faktycznie tam pisze o olejach:
no i pisze, że wchodzi niby 2l. Ja tu gdzieś czytałem o 17 litrach ale to w starszym modelu :)
Piszą o 2 litrach ale chyba tylko o tym który zleci po odkręceniu korka spustowego, a co z resztą oleju w układzie?
Te filtry do skrzyni są naprawdę takie drogie - 500zł?
O interwałach nic nie pisze - ,,wymiana płynu tylko w razie konieczności"
No i gdzie się ten stan oleju w skrzyni sprawdza - trzeba wjechać na kanał?

O skrzyni 4-ce wiedziałem, że więcej pali, ale na 2005 w porządnym stanie to miałem za mało oszczędności :) Ale jak na razie mieści się w 10l/100km to nie jest źle...

EGR-ów to już się trochę w VW i AUDI naczyściłem, także jak nie ma tutaj żadnych skomplikowanych nowinek technicznych to sobie poradzę :)

wojtek309
Posty: 41
Rejestracja: 04 gru 2010, 10:25
Auto: LAND CRUISER J12 3.0D SOL AUT
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: wojtek309 »

MłodyWilk pisze:
Mam instrukcję w języku polskim i faktycznie tam pisze o olejach:
no i pisze, że wchodzi niby 2l. Ja tu gdzieś czytałem o 17 litrach ale to w starszym modelu :)
Piszą o 2 litrach ale chyba tylko o tym który zleci po odkręceniu korka spustowego, a co z resztą oleju w układzie?
Po odkręceniu korka zleci ok 4 litry po odkręceniu miski następne 2 litry. Nie namawiam na statyczna / grawitacyjna wymianę tylko informuje :D
Te filtry do skrzyni są naprawdę takie drogie - 500zł?
Sa zamienniki znacznie tańsze ale czy warto to nie wiem?
No i gdzie się ten stan oleju w skrzyni sprawdza - trzeba wjechać na kanał?
jak otworzysz maskę to stojac przedem do samochodu po lewej stronie masz bagnet do sprawdzania poziomu oleju. Jest głębiej (w dol i do tylu samochodu) niż bagnet oleju. O ile się nie mylę ma czerwona końcówkę zabezpieczona przed wypadnięciem. Nie wiem czy we wszystkich skrzyniach tak jest i dlaczego instrukcja o tym nie wspomina?

Pozdro, WK

wojtek309
Posty: 41
Rejestracja: 04 gru 2010, 10:25
Auto: LAND CRUISER J12 3.0D SOL AUT
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: wojtek309 »

wojtek309 pisze:
MłodyWilk pisze:
jak otworzysz maskę to stojac przedem do samochodu po lewej stronie masz bagnet do sprawdzania poziomu oleju. Jest głębiej (w dol i do tylu samochodu) niż bagnet oleju.

Pozdro, WK
No tak maslo maslane :( Ten pierwszy ktory jest glebiej jest do oleju w skrzyni a drugi do silnikowego.
Co do ilosci i czestosci wymiany oleju w pozostalych mechanizmach to byl wklejony skan z instrukcji na forum.

Pozdr, WK

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: MłodyWilk »

Zapytałem mailowo serwis Toyoty o oleje i taką to odpowiedź dostałem:

- olej do skrzyni automatycznej to ATF Typ IV – ilość potrzebna to ok. 3 l ( olej ten występuje jedynie w opakowaniu 5L )
- olej do reduktora 75W90 (olej jaki stosujemy to Castrol Syntrans) – ilość potrzebna to 1,4 litra (występuje w opakowaniach 0,5litra)
- olej do mostów to 75W-140 (olej jaki stosujemy to Castrol Syntrax) – ilość potrzebna na oba mosty to 4,4 litra (1,4 przedni most i 3 litry na tylny)

Ew. koszt kompletu uszczelek spustowych

Filtr oleju skrzyni biegów kosztuje (filtr dostępny na zamówienie w ciągu 1 dnia roboczego)
Pasta do wklejenia miski olejowej.
Pozdrawiam


napiszcie co godnego lejecie do swoich landów i co ile wymieniacie filtr w skrzyni. Ponoć jest z metalowej siateczki i wystarczy go przemyć... Ale wolę posłuchać doświadczonych użytkowników.

Ps. Do mostów 75W-140? Instrukcja zaleca 80W-90.

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: seburaj »

MłodyWilk pisze: no i pisze, że wchodzi niby 2l. Ja tu gdzieś czytałem o 17 litrach ale to w starszym modelu)

w żadnej skrzyni, nawet starszego modelu, nie wchodziły takie absurdalne ilości oleju :roll:
chuba, ze doczytałes sie ilosci oleju potrzebnej do porzadnej wymiany dynamicznej...

a tak btw - nie moge sie oprzeć - chyba za mało CZYTASZ, a za dużo piszesz :?

wojtek309
Posty: 41
Rejestracja: 04 gru 2010, 10:25
Auto: LAND CRUISER J12 3.0D SOL AUT
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: wojtek309 »

MłodyWilk pisze: - olej do skrzyni automatycznej to ATF Typ IV – ilość potrzebna to ok. 3 l ( olej ten występuje jedynie w opakowaniu 5L )

napiszcie co godnego lejecie do swoich landów i co ile wymieniacie filtr w skrzyni. Ponoć jest z metalowej siateczki i wystarczy go przemyć... Ale wolę posłuchać doświadczonych użytkowników.
Ja robilem wymiane grawitacyjna i mozna wymienic tak jak napisalem po odkreceniu korka 4 litry po zdjeciu miski jeszcze dwa. Moze serwis wymienia tylko to co wyleci z korka a filtra nie wymienia ale i tak IMO malo.
Instrukcja podaje tu 2 litry a strona castrola 3 litry - dlaczego = nie wiem :shock:

Co do tego jaki olej lac polecam strona castrola:
http://www.castrol.com/castrol/iframe.d ... Id=7060743" onclick="window.open(this.href);return false;

(chyba trzeba jeszcze raz wybrac samochod)

Pozdrowienia, WojtekK

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: MłodyWilk »

A co filtrem, wymieniacie czy nie :)?

Husky
Posty: 909
Rejestracja: 31 sty 2010, 22:19
Auto: plastic fantastic

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: Husky »

olej do skrzyni automatycznej kupuje jedynie amerykański, występuje w butelkach po niecały litr, inna miarka

a to o co pytasz jest w instrukcji

Rafi
Posty: 897
Rejestracja: 17 cze 2009, 15:49
Auto: VZJ90, KDJ120
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: Rafi »

MłodyWilk pisze: (...)
Dlatego nie wiem co to znaczy otwarty dyfer LSD i nie wiem jak odpowiedzieć CI na to pytanie :)ale chyba chodzi o to - mam tylko jeden przycisk do blokady międzyosiowej mechanizmu różnicowego

(...)
EGR-ów to już się trochę w VW i AUDI naczyściłem, także jak nie ma tutaj żadnych skomplikowanych nowinek technicznych to sobie poradzę :)
Grzebanie w Toyotach to nie grzebanie w VAG-ach, dużo gorszy jest dostęp do jakiejkolwiek diagnostyki, wielu mechaników się wykłada na Toyotach czego naprawdę wielokrotnie doświadczyłem w życiu. Komputery są oporne, Toyota się genialnie zabezpiecza, o np. programie do D-4D zapomnij.

LSD to szpera, spina koła jak dobrze pamiętam w 30% w J12, otwarty dyfer to po prostu zwyły dyfer (bez szpery lub blokady), a blokada to 100% blokada tylnego mostu (załączasz to dopiero jak się robi naprawdę słabo, napęd jest wówczas tak samo przekazywany na oba tylne koła). Blokadę mechaniczną włącza się pokrętłem obok kierownicy. Większość J12 ma albo szperę (LSD), albo blokadę, ale niby są też takie bez niczego czyli z otwartym dyfrem. A blokadę międzyosiową to ma każde J12 ;)

A z tym EGR-em to uważaj, to nie jest takie hop siup jak w VAG-u, jest to trochę roboty i jednak dobrze jak to robi ktoś zaprawiony w Toyotach.

Awatar użytkownika
MłodyWilk
Posty: 192
Rejestracja: 07 maja 2012, 09:01
Auto: Lanc Cruiser J12 3.0 D4D 163KM
Kontakt:

Re: Kilka pytań technicznych - 3.0 D4d automat

Post autor: MłodyWilk »

Pasek klinowy i rolki prowadzące wymienione :) EGR wyczyszczony :)

Trochę mnie Rafi postraszyłeś z tymi pracami kosmicznymi przy Toyocie :) Nie wiem po co ta zaprawa Toyo-towska przy czyszczeniu EGR-u. Jak w każdym innym aucie odkręcić, wyczyścić i skręcić :) A że przy okazji trzeba zdemontować kilka innych rzeczy i odpiąć kilak wężyków i wtyczek to normalne.. Fakt w audi był lepszy dostęp do EGR-u - 4 śrubki i EGR maiłem w ręku.

EGR był trochę zasyfiony, ale działał prawidłowo - otwierał się i domyokał idealnie. No ale jak już był na wierzchu to przywróciłem go do stanu fabrycznego.
Na razie EGR odłączyłem, zrobię jedno tankowano i zobaczymy jak będzie autko się spisywało bez tej cholernie brudnej recyrkulacji. Oczywiście błędów nie wywala bo nie ma tam żadnego czujnika.

Rozrząd to tutaj jest bajecznie prosty i bajecznie tani - i to mi się podoba :)

Generalnie to prosta ta jednostka napędowa i za to ją lubię :)

Pozdro

ODPOWIEDZ