HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Roni
Posty: 58
Rejestracja: 02 wrz 2020, 20:17
Auto: HZJ105

HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: Roni »

Cześć wszystkim,
jakiś czas temu znalazłem w necie takie cuś-konwersja HZJ105 1HZ z R151 na H151.
Może się jeszcze komuś przyda -poza mną.
Wiem że niewiele osób posiada HZJ 105 ale może w innych modelach też to będzie mieć zastosowanie.
Tekst dałem znajomej do przetłumaczenia (nie jest tłumaczem-więc prosze się nie czapiać :D )
Jeżeli są błędy techniczne lub zwykłe i potraficie to tłumaczenie ulepszyć to bardzo proszę.
Ja już powoli zbieram graty.
Oryginał będzie na samym dole.

HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151
Właśnie dokonałem konwersji mojego Land Cruiser HZJ 105 z notorycznie słabej skrzyni biegów R151 na skrzynię H151 i pomyślałem, że zamieszczę szczegóły. W sieci można znaleźć wiele dobrych informacji na ten temat, ale również wiele bzdur od fotelowych ekspertów. Spędziłem dużo czasu na poszukiwaniach, więc mam nadzieję, że ty nie będziesz musiał.
Jeśli dużo holujesz lub masz pozarynkowe turbo zamontowane w swoim 1HZ, skrzynia nie wytrzyma długo. Wiem to z przykrego doświadczenia.
Nawet jeśli odnowisz swoją skrzynię, eksperci mówią, że możesz zrobić 30,000 do 50,000 tyś km albo i mniej, jeśli będziesz nią mocno exploatował/jeżdził.

Awatar użytkownika
Roni
Posty: 58
Rejestracja: 02 wrz 2020, 20:17
Auto: HZJ105

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: Roni »

Materiały:
1x skrzynia biegów (z dźwignią zmiany biegów) i skrzynia rozdzielczą z land cruiser TURBO serii 78 lub 79 (bardzo ważne, aby zdobyć taką z modelu turbo, ponieważ seria 78 79 bez turbo ma taką samą skrzynię biegów, jaką już masz). Moja pochodziła z silnika 1HD FTE.
1 x dźwignia i łącznik skrzyni biegów (również śruby i tuleje, które ją mocują) z serii 80
1 x tarcza sprzęgła do Land Cruiser serii FZJ 75 (nie HZJ 75)
1 x 15 x 40mm łożysko uszczelnione (czop). NACHI 15BC04S18SSU.
Zaletą kupna skrzyni biegów z serii 78 lub 79 i skrzyni rozdzielczej jest to, że skrzynia biegów jest już PART TIME 4WD jak ta, którą masz. Jeżeli kupisz skrzynię z serii benzynowej lub GXL 100, najprawdopodobniej będzie to skrzynia FULL TIME 4WD i będziesz musiał ją zmodyfikować do pracy w PART TIME 4WD, co będzie cię kosztowało około $550 za same części.
Ostatnio zmieniony 08 lip 2021, 22:09 przez Roni, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Roni
Posty: 58
Rejestracja: 02 wrz 2020, 20:17
Auto: HZJ105

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: Roni »

Kolejną zaletą w stosunku do skrzyni z serii 80 jest to, że można dostać z niskm kilometrażem z późnego modelu ,skrzynie z serii 78 79 w doskonałej formie. Nie chciałem przechodzić przez wszystkie te problemy gdyby okazało się, że stara skrzynia z serii 80 była zużyta. Kupiłem skrzynię biegów H151 z niskim przebiegiem z 2006 roku z serii 78 i skrzynię rozdzielczą z modelu TURBO. Obudowa dzwonów była taka sama, więc nie trzeba było jej zamieniać. Jest przykręcona bezpośrednio do 1HZ.
Wałek wejściowy skrzyni biegów w H151 ma większą średnicę niż w R151 i ma większy wałek prowądzcy (końcówka/czubek wałka wejściowego skrzyni biegów, która wchodzi w łożysko czopowe po złożeniu), więc musisz wymienić łożysko prowadzące/czopowe(czołowe) na końcu wału korbowego. To, które jest w R151 ma 12mm średnicy wewnętrznej i 40mm zewnętrznej. Potrzebujesz 15mm wewnątrz i 40 na zewnątrz (NACHI 15BC04S18SSU).
Ostatnio zmieniony 08 lip 2021, 22:08 przez Roni, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Roni
Posty: 58
Rejestracja: 02 wrz 2020, 20:17
Auto: HZJ105

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: Roni »

Nie wiem dlaczego nie moge wkleić wszystkiego na raz :?
Sprzęgło.
Wałek w skrzyni H151 ma większą średnicę i mniej zębów niż w R151, więc trzeba wymienić tarczę sprzęgła.
Są dwie opcje.
1. Spróbuj znaleźć (powodzenia) koło zamachowe z fabrycznego turbo 1HDT i umieścić je w miejsce starego ( będzie pasować bolt on) i zainstalować nowe sprzęgło i tarczę dociskową dla 1HDT (drogie).
2. Zachowaj istniejące koło zamachowe (zleć jego odnowienie, jeśli ma rowki lub jest nierówne), zachowaj tarczę dociskową, jeśli jest w dobrym stanie i kup tarczę sprzęgła do Land Cruiser FZJ75 (14 zębów, 275mm średnicy). Ta tarcza sprzęgła wsunie się na wałek H151 i będzie idealnie pasować do oryginalnej tarczy dociskowej 275mm. Jeśli Twoja tarcza dociskowa jest zużyta, będziesz musiał wymienić ją na tarczę do HZJ105 (taką samą jak oryginalna). Wymieniłbym również łożysko oporowe (dla serii 78 TURBO Land Cruiser tym razem, ponieważ zmieniasz skrzynię) i tylną uszczelkę olejową silnika, gdy jesteś już przy tym. Jeśli możesz dostać koło zamachowe i sprzęgło 1HDT to jest to lepsza opcja, ponieważ ma większą średnicę 300mm vs 275mm i dlatego lepiej radzi sobie z dużymi obciążeniami.
Ostatnio zmieniony 08 lip 2021, 22:08 przez Roni, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Roni
Posty: 58
Rejestracja: 02 wrz 2020, 20:17
Auto: HZJ105

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: Roni »

Dźwignia skrzyni biegów.
Dźwignia z serii 78 79 jest umieszczona z boku skrzyni biegów, a Twoja jest umieszczona na górze i z tyłu skrzyni biegów (więc nie będzie pasować). Rozwiązanie jest proste. Dźwignia zmiany biegów i łącznik z serii 80 będą pasować do nowej skrzyni biegów H151 dokładnie w tym samym miejscu (poproś o śruby i małe tulejki, które również są z nimi). Górna część skrzyni H151 ma już miejsce, do którego można przełożyć dźwignię. Będziesz musiał zmienić pozycje przełączników na skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej. Ja po prostu przesunąłem je tak, aby pasowały do tych, które znajdowały się na starej skrzyni biegów. Trudno to opisać bez zdjęć (które mam z całego procesu, ale to forum nie pozwala mi zamieścić tutaj zdjęć). Mówiąc prościej, spójrz na swoją starą skrzynię biegów i przesuń przełączniki w nowej skrzyni na te same pozycje, co w starej. Jest to łatwe, ponieważ skrzynie są takie same, aby na nie spojrzeć. Ponieważ nowa skrzynia jest dwa razy większa, kilka przewodów na górze skrzyni jest trochę krótkich i być może trzeba będzie je przedłużyć. Moje były ok, ale było ciasno.Będziesz musiał przenieść gumowe mocowanie belki poprzecznej z R151 do H151, aby pasowało do belki poprzecznej. Ja zainstalowałem najpierw skrzynię, a następnie skrzynię rozdzielczą, ponieważ były zbyt ciężkie, aby zrobić obie na raz. Ponadto, nowa skrzynia jest DUŻO większa i możesz myśleć, tak jak ja na początku, że nie będzie pasować, ale pasuje, musisz ją wiercić i szarpać w odpowiednim miejscu, ale w rezultacie pasuje dobrze. Wały napędowe pasują idealnie bez żadnych modyfikacji. Dźwignia zmiany biegów z Twojej starej skrzyni nie będzie pasować do nowej, więc upewnij się, że kupisz taką, która pasuje do skrzyni H151. Upewnij się, że masz odpowiedni olej do nowej skrzyni i skrzyni rozdzielczej. Zapytaj w lokalnym sklepie motoryzacyjnym. To nie jest to samo, co stary olej z serii 80. Jest to drogi, w pełni syntetyczny i zajmuje 4 litry skrzyni i skzryni rozdzielczej łącznie. Mam teraz fantastyczną, mocną, łatwo zmieniającą biegi skrzynię biegów, do której mam pełne zaufanie. Jedyną wadą jest to, że przeszedłem z 2400RPM na 5 biegu przy 100 Kmh do 2500Rpm. 1. 2. i 3. są podobne i faktycznie lubię je bardziej. Powodzenia, bo to jest warte wysiłku.

Prośba do Moda,można to spiąć w jeden tekst :?:

stasik
Posty: 274
Rejestracja: 09 sty 2021, 21:42
Auto: KDJ95

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: stasik »

Tylko po co pozbywać się full-time 4WD? To jedna z głównych zalet J105.

A jak z konwersją na 1HD-FTE?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: kylon »

Są i takie i takie wersje HZJ105.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: Rokfor32 »

W tym przypadku chodzi o pozbycie się R151F. To auto ma już uturbiony silnik, i jest obawa,m że ta skrzynia może odmówić współpracy w sposób zaskakujący, i zgodny z prawami Murphy'ego ... :wink:

Zamiana ma być na H151F - a co do reduktora, to się jeszcze zobaczy, co tam sie uda spasować. Przy czym - full time 4x4 to wcale nie jest takie och ach. Może w nowych wózkach - po czasie, na manualnej skrzyni szczególnie, zaczyna sie odczuwać coraz większy luz wagonowy. Jasne - można wtedy wszystkie zużyte elementy powymieniać na nowe i się owego zjawiska pozbyć. Ale to jest mierzalne banknotami NBP w dosyć hurtowej już ilości ... :wink: Part time ma swoje cechy (celowo nie "wady"). Jak komu nie przeszkadzają - to technicznie - moim zdaniem - jest to rozwiązanie bardziej niezawodne, i łatwiejsze w ogarnięciu (utrzymaniu w stanie wysokiej sprawności) w starym aucie.

Awatar użytkownika
Roni
Posty: 58
Rejestracja: 02 wrz 2020, 20:17
Auto: HZJ105

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: Roni »

stasik pisze:
09 lip 2021, 09:52
Tylko po co pozbywać się full-time 4WD? To jedna z głównych zalet J105.
Jak napisał Kylon ,były Part time i Full time .Moja to typowy golas i jest Part time ,natomiast kolega can z tego forum ma 105 Full time z prawie wszystkimi bajerami. Czytając niektóre artykuły z antypodów można odnieść wrażenie że niektórzy tam celowo przechodzą na Part time i możliwe że(jak wspomniał Rokfor)"jest to rozwiązanie bardziej niezawodne, i łatwiejsze w ogarnięciu (utrzymaniu w stanie wysokiej sprawności) w starym aucie ."W tekście gościu nawet zaznacza co dobrać aby było Part time inaczej sam koszt materiałów z Full time na Part time to ok.550 dolców.
Jednak mi biega o skrzynie i na tym chce się skupić ,bo ta R151F za mocna nie jest,z awaryjnością nie wiem jeszcze nie doświadczyłem :) Pojeździłem już troche i jak auto ma full DMC na sobie i pod górkę to doopy nie urywa. Na razie skrzynia H151F pojedzie do Rokfora na serwis. Prace opiszę w temacie o mojej 105.
Pytanie do znawców-w tekście jest wzmianka o serii 78-79 z turbo. Czy mowa tu o fabrycznym turbo z 1hz ?? i czy ktoś sie już z taką spotkał? czy to tylko na Australie byly sklecone?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: kylon »

Chodzi o HDJ78, HDJ79. Tylko Australia. Ja jeszcze oryginalnej takowej nie widziałem na oczy. Przy uturbianiu HZJ7 wzmacniam skrzynię ze względu na powyższe.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: Rokfor32 »

Ale z R151 cudów się nie da zrobić, w zasadzie, to wzmocnienie jest niczym innym, jak downgradem do starszych wersji bebechów.

Młodsze wydania R151, czy R156, mają przebudowane układy synchronizacji biegów 1 do 3. Działa to znacznie wydajniej (lewarek chodzi lżej i precyzyjniej) - ale komplikuje konstrukcję i zmniejsza wytrzymałość wewnętrznych zabieraków (elementów, po których prowadzona jest przesuwka zapinająca). Słyszałem już o przypadkach problemów z tymi elementami w R151 w zastosowaniach sportowych - wraz z informacją, że starsze wersje (na pojedynczych synchronizatorach stożkowych) nie mają tego problemu.

H151 jest po prostu większa. Przygotowana i przemyślana pod duże silniki w czasach, kiedy nie robiono na tych podzespołach oszczędności :wink:

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: kylon »

Ciszę się słyszałeś a ja bazuję na wiedzy z Australii i elementach z Australii. Zastosowane tu w kraju w ponad dwudziestu autach i nic jeszcze nie padło a auta jeżdżą po całym świecie. Przerabiam auta na nowych częściach a nie jak masz w zwyczaju na używkach ;-). Jest sobota rano i zaczynając kończę tą dyskusję bo znowu będzie teoretyzowanie z rozkładem na atomy 8). Przeróbek z part time na full time też mam kilka za sobą również z automatem. Tak w realu a nie z internetu ;-). Rozumiem opis powyższy zmian i jest to dla mnie wszystko jasne ale nie każdy kupując nowe auto ze skrzynią jaka już niestety jest ma ochotę wkładania używki z przeróbkami też na używkach bo wydanie jeszcze kilku tysięcy w budżecie budowy poważnej wyprawówki nie robi już różnicy.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: Rokfor32 »

Mieć i nie mieć tych kilku tysi - to jednak jest różnica. Dla całkiem wielu - nie pisze tu przecież o sobie (ja to składam, a nie finansuję) - pytania które dostaje w takich kwestiach to chyba jednak sugerują - że cześć ludzi bierze jednak takie kwestie pod uwagę. :wink:

Masz oczywiście rację, że robiąc auto za 200 tysi (baza, czyli NOWA taka HZJ czy HDJ) to nie ma większego sensu wkładanie używanych podzespołów.

Ale bazując na aucie za 20 tysi, wyłożenie powiedzmy 10 na nowe "wzmocnione" bebechy skrzyni, zmienia jednak proporcję projektu. Już nie mówiąc - że używane niekoniecznie oznacza zużyte. Już kilka razy udało się mi trafić na graty napędu (różnych modeli toyot) z przebiegiem od zero do 15 tysi km - za mikry ułamek ceny nowego podzespołu. Acz - nie siedzą takie na półce w sklepie.

W tym konkretnym przypadku tez zresztą nie chodzi żeby poskładać skrzynie po taniości - a żeby poskładać to na H151, a nie R151. Jak zakupiona H będzie miała elementy do wymiany - to się je po prostu wymieni. Ale przy H wiem, że cała konstrukcja jest porządnie ze sobą zgrana - i obliczona wytrzymałościowo. I nie da się tego zastąpić wersją R (przykładowo w nowych J7), żeby nie wiem jak były "powzmacniane" - bo część konstrukcji nie pozwala na modyfikację. Czyli, obrazowo - nawet najcudowniej wzmocniona R nigdy nie będzie tak pewna w użytkowaniu - jak zupełnie seryjna H.

O czym zresztą sam dobrze wiesz, bo sam robiłeś tego typu swapy - i z tego samego powodu.

W tym konkretnym aucie nie wiadomo też, czy w przyszłości silnik 1HZ (+T) nie zostanie zastąpiony 1HD-T, więc skrzynia H też uwzględnia taka opcję. Bo 1HD-T po niewielkiej modyfikacji z palcem w d. przekracza 600Nm.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: kylon »

Ale akurat uważam, że Holandia jest najlepszym adresem aby tą skrzynię kupić i zrobić 8) Albo wręcz kupić gotową po regeneracji w AU. Większość dużych skrzyń jest zajechana. Przed chwilą skończyłem sztukę do Szwecji. Mimo że graty ściągane z arabowa to kosztowały ponad dychę. Dodać do tego komplet łożysk i robotę i zaczynamy się ślizgać w okolicy ceny nowej.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HZJ-105 1HZ konwersja z R151 na H151

Post autor: Rokfor32 »

Nowa nie jest wykluczana. Używka za drobne potrzebna jest głównie do pomiarów i modyfikacji (belka, dziura w podłodze, wały, i co tam jeszcze wyjdzie. Potrzebny też jest dzwon, który w aso kosztuje tyle co cała używana skrzynia). Plan jest żeby kupić za drobne, i zweryfikować: trafi się coś sensownego - to będzie. Nie - to nie. Na razie generalnie temat jest otwarty - zobaczymy co się uda znaleźć, za ile i w jakim stanie. To samo dotyczy reduktora - na razie nie ma jakiejś twardej opcji co do tego, jak t ma być. Jeżeli ładnie spasuje ori part time - to może zostanie. Jeżeli full time - to ja bym optował za poszukaniem takiego z J8 z wiskozą (jednak sporo zmniejsza efekt wagonowy przy manualnej skrzyni) - ale one są coraz rzadsze - i słabo z nowymi. Ale - może być też opcja znalezienia bylejakiego z J8 (żeby kartery były), a bebechy z J100 (bo te całe reduktory można zanabyć bardzo świeże - pojawiło się kilka J100 z GB, pozostałości poarmijne, z jakimiś śmiesznymi przebiegami.

ODPOWIEDZ