Strona 1 z 2

Przedni most UZJ 100

: 10 paź 2020, 09:07
autor: rembacz
Pytanko o wytrzymałość przedniego dyfra w setce słyszałem że słaby. Gruchło przy podjeździe na mokrej trawie !! Co prawda most z arb ale delikatność dyfra przeraża. Bez buta czy jakiś szarpnięć, koła tylko 265 mt.

Re: Przedni most UZJ 100

: 12 paź 2020, 18:04
autor: camino
Który rok tej setki? Przednie dyfry w najstarszych rocznikach to znany problem, mocniejsze dyfry weszły dopiero ok. 2000.

Re: Przedni most UZJ 100

: 12 paź 2020, 23:06
autor: rembacz
TLC 2002 rok z przełożeniem 43:10. Czy blokada w takich mostach ma sens?

Re: Przedni most UZJ 100

: 13 paź 2020, 09:00
autor: kpeugeot
nie możliwe żeby byl aż tak słaby, może coś się wcześniej urwało a teraz po prostu ścięło zęby

Re: Przedni most UZJ 100

: 13 paź 2020, 09:21
autor: sebastian44
Być może miał juz luzy i w końcu sie poddał.

Re: Przedni most UZJ 100

: 13 paź 2020, 11:02
autor: rembacz
Też jestem w szoku. Jeżdżę z rozsądkiem . Xj-tem na 35calach więcej katuje i daje rady a tu taka niespodzianka. Jeep ma problem na 31-calach objechać.

Re: Przedni most UZJ 100

: 23 paź 2020, 10:46
autor: rembacz
Ktoś u nas przerabiał przełożenia 4,88 dla TLC100? Podobno podnosi wytrzymałość przedniego mostu.

Re: Przedni most UZJ 100

: 23 paź 2020, 14:50
autor: Rokfor32
Im wolniejsze przełożenie (im mniej zębów na wałku ataku) tym przekładnia ma MNIEJSZĄ wytrzymałość.

Ogólnie, w temacie przednich mostów J100 i J8. To nie jest temat wytrzymałości nominalnej - ino zużycia. Po prostu.

Jak przekładnia ma nalatane pół miliona, w ciężkim aucie, z dużym silnikiem, i nikt nie korygował luzów i poprawnego zazębienia - to w końcu powiększone naciski powierzchniowe (od niewłaściwej współpracy zazębienia) łamią te zęby.

Re: Przedni most UZJ 100

: 23 paź 2020, 15:39
autor: rembacz
Rokfor32
A czy przy wolniejszym przełożeniu nie jest lżej przekładni mielić kołami? Za wielką wodą podobno problemy się kończą po wymianie przełożeń na 4,88 i śmigają na 35-37 cali. U mnie Toyotka miała około 200tyś i gruchło na trawie.

Re: Przedni most UZJ 100

: 23 paź 2020, 15:49
autor: rembacz
Obrazek

Re: Przedni most UZJ 100

: 23 paź 2020, 16:19
autor: rembacz
rembacz pisze:
23 paź 2020, 15:39
Rokfor32
A czy przy wolniejszym przełożeniu nie jest lżej przekładni mielić kołami? Za wielką wodą podobno problemy się kończą po wymianie przełożeń na 4,88 i śmigają na 35-37 cali. U mnie Toyotka miała około 200tyś i gruchło na trawie.
Mniej zębów równa się grubsze zęby? Dobrze rozumuje?

Re: Przedni most UZJ 100

: 23 paź 2020, 16:33
autor: rembacz
Obrazek1 OEM L-NITRO R by TCT Magazine, on Flickr

Wałek ataku : z lewej 4:30 z prawej 4:80

Re: Przedni most UZJ 100

: 23 paź 2020, 19:16
autor: Rokfor32
To nie jest takie proste.

Te przekładnie nie mają stałego modułu zęba. wynika to z tego, że koło talerzowe musi mieć taką samą średnicę zarówno dla wersji 37 jak i 43 zęby. Stąd różnica w ich wielkości - ale nie ma to aż takiego znaczenia. Ważna jest sumaryczna wartość linii współpracy zębów - to nie jest "1". Oznacza to, że jednocześnie styk jest na więcej niż jednym zębie. I dla mniejszego modułu (wielkości zęba) przy jednakowej geometrii przekładni ta wartość jest większa. Oczywiście pod warunkiem poprawnego wyregulowania - jeżeli przekładnia jest wyruchana to z dosyć długaśnej linii współpracy (kilka zębów na raz) zostaje ... pojedynczy punkt.

Czyli, drobniejszy ząb jest bardziej odporny na naciski powierzchniowe, za to bardziej podatny na złamanie podstawy zęba. Temu też taka przekładnia (z drobniejszym zębem) jest bardziej wrażliwa na złe ustawienie.

Ale, dla przekładni hipoidalnych zmiana przełożenia przy zachowaniu geometrii (wielkości mechanicznych/konstrukcyjnych przekładni) powoduje jednocześnie zmianę kąta stożków obu kół. upraszczając, nawet jeżeli przód koła zębatego wałka ataku wygląda podobnie - to tył dla przekładni szybkiej ma wyraźnie większą średnicę.

Jak znajdę chwilę to zrobię foty ładnie pokazujące o co chodzi z wyłamywaniem zębów, bo mam chyba zachowany taki przykładowy egzemplarz.

Re: Przedni most UZJ 100

: 23 paź 2020, 19:55
autor: rembacz
Rokfor32 pisze:
23 paź 2020, 19:16
To nie jest takie proste.

Te przekładnie nie mają stałego modułu zęba. wynika to z tego, że koło talerzowe musi mieć taką samą średnicę zarówno dla wersji 37 jak i 43 zęby. Stąd różnica w ich wielkości - ale nie ma to aż takiego znaczenia. Ważna jest sumaryczna wartość linii współpracy zębów - to nie jest "1". Oznacza to, że jednocześnie styk jest na więcej niż jednym zębie. I dla mniejszego modułu (wielkości zęba) przy jednakowej geometrii przekładni ta wartość jest większa. Oczywiście pod warunkiem poprawnego wyregulowania - jeżeli przekładnia jest wyruchana to z dosyć długaśnej linii współpracy (kilka zębów na raz) zostaje ... pojedynczy punkt.

Czyli, drobniejszy ząb jest bardziej odporny na naciski powierzchniowe, za to bardziej podatny na złamanie podstawy zęba. Temu też taka przekładnia (z drobniejszym zębem) jest bardziej wrażliwa na złe ustawienie.

Ale, dla przekładni hipoidalnych zmiana przełożenia przy zachowaniu geometrii (wielkości mechanicznych/konstrukcyjnych przekładni) powoduje jednocześnie zmianę kąta stożków obu kół. upraszczając, nawet jeżeli przód koła zębatego wałka ataku wygląda podobnie - to tył dla przekładni szybkiej ma wyraźnie większą średnicę.

Jak znajdę chwilę to zrobię foty ładnie pokazujące o co chodzi z wyłamywaniem zębów, bo mam chyba zachowany taki przykładowy egzemplarz.
No nieźle.... czytam już trzeci raz :) :idea:

Re: Przedni most UZJ 100

: 23 paź 2020, 19:59
autor: rembacz
Nitro-Gear odpisał że 4,88 jest tylko dla kół 35-37 i więcej ale wcale nie jest mocniejszy od 4,30. Dla kół max 33cale zalecają stokowe przełożenie.