LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: seburaj »

gwoli uzupełnienia mojego przydługiego wywodu o budowie sterowania skrzynią/pedałem:

ów "potencjometr" znajdujący sie przy pedale gazu, który to de facto przetwarza wcisnięcie pedala na impulsy elektryczne - on równiez jest zamontowany w obudowie pedała w sposób "łezkowaty", tj. umozliwiający regulację jego polozenia... taką regulacje na chłopski rozum przeprowadziłem - ciekay jestem efektów :mrgreen:

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: seburaj »

nic moje machinacje na razie nie dały, objawy sie nie zmieniają :(

zastanawiam sie tez nad czymś innym - mianowicie czy elektronika krosuje sygnal z potencjometru i tego wylącznika na pedale gazu z sygnałem z pedału hamulca ? skrzynia skądś musi wiedzieć, że noga z gau jest zdjęta (za to odpowiada ten wyłącznik przy pedale gazu) ale również o tym, ze pedał hamulca jest wciśnięty - i na tej podstawie rozsprzęgla :?

zauważyłe u siebie coś dziwnego - mianowicie u mnie lewarek skrzyni biegów mozna przerzucać na dowolną pozycję bez wciśniętego pedału hamulca (a nawet nie musze do tego wciskać tego przełącznika blokującego na lewarku :| macie tez tak ????

(w jeepie na przykład nie ma szans przerzucic z P na R i dalej, jeżeli nie wcisne hamulca)

Awatar użytkownika
lucjan
Posty: 605
Rejestracja: 28 cze 2009, 23:48
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: lucjan »

seburaj pisze: [...] zauważyłem u siebie coś dziwnego - mianowicie u mnie lewarek skrzyni biegów mozna przerzucać na dowolną pozycję bez wciśniętego pedału hamulca (a nawet nie musze do tego wciskać tego przełącznika blokującego na lewarku :| macie tez tak ???? [...]
ja mam nowszą więc i nie mam przycisku na lewarku
ale bez hamulca przerzucam swobodnie w zakresie D-4-3-2-L (oczywiście absolutnie bez gazu!)
seburaj pisze: [...] (w jeepie na przykład nie ma szans przerzucic z P na R i dalej, jeżeli nie wcisne hamulca) [...]
i w mojej tak samo: bez hamulca lewarek nie wyjdzie z pozycji P ani nie wejdzie tam z powrotem
nawet nie wyjmę kluczyka ze stacyjki jak zgaszę silnik jeżeli lewarek nie będzie w pozycji P
ot, takie mądre to bydle :D

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: seburaj »

ale Ty masz pieciobiegową, nowszą
pytanie czy w czterobiegowych mozna wyjśc z P bez hamulca, czy tez mam jakąś usterkę

Awatar użytkownika
lucjan
Posty: 605
Rejestracja: 28 cze 2009, 23:48
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: lucjan »

pomogłem ile mogłem

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: seburaj »

no i bóg zapłać !

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: seburaj »

pozwole sobie zakończyć wątek główny tego tematu, przyczyny opisanych nieprawidłowości (duszenie silnika przez nierozsprzęglanie skrzyni) zostały odkryte :D

co bardzo ciekawe - wątek ten powinni przestudiować szczególnie posiadacze HDJ100 z ASB z roczników 98-99 (czyli rok produkcji skrzyni 97-99), bo własnie w A442F z tych roczników skośnoocy inzynierowie wprowadzili pewne ulepszenie, które mści sie własnie takimi usterkami... :roll:

mianowicie wszystko spowodowane jest niewypinającym się prawidlowo lock-up`em, którego to niewypinanie powoduje w konsekwencji jego totalna demolkę (zniszczenie okładzin i spowodowanie luzów w układzie) oraz dużą ilość syfu w oleju ze spiłowanego lock-up`a :(

ale po kolei: w tych właśnie rocznikach dodano (a poźniej sie z tego wycofano) pewnego rodzaju spręzynę (element spręzysty) mającą wspomagać tłok lock-up`a w cofaniu się, a w konsekwencji jego sprawne wypinanie... sprężyna fajna, ale niestety przy większych przebiegach prawie na pewno pękała :evil: co powodowało, ze lokap się wypinał, ale bardzo powoli (po zdjeciu nogi z gazu i hamowaniu silnikiem) i rzadko przy gwałtownym hamowaniu (silnik potrafiło zdusic do zgaśnięcia)... siły które powstawały w ten sposób na sprzęgle (ktorem de facto jest lock-up) powodowały jego szybką demolkę :|

jeżeli ktoś ma opisane objawy - nie magiczyć, nie doszukiwać się usterek elektryki - tylko szybko konwerter do porządnej regeneracji (a robią to porządnie w jednym miejscu tylko) lub wymiana konwertera na nowy (wersja dla purystów, koszt od 5 tys PLN w górę za sam konwerter)

jakby kto był ciekaw szczegołów - rozwinę

serdecznie dzięuję za namiary na Pawła "Szwagra" Przybyłowskiego - gość jest po prostu prze.huj i fachowiec rzadkiej miary :!: :mrgreen: naprawdę polecam

Patry
Posty: 465
Rejestracja: 01 lis 2008, 21:47
Auto: J73 V8, HDJ100, HJ61, FZJ80
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: Patry »

no i sprawa zakończona, git :wink:

Mówiłem że Szwagier zna się na rzeczy :)

Maciek
Posty: 172
Rejestracja: 13 maja 2009, 20:06
Auto: HJ61, UZJ100, wcześniej HDJ100
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: Maciek »

HDJ '2003 stara skrzynia ale z całkowicie elektronicznym sterowaniem (tak przynajmniej powiedział Szwagier jak u niego byłem). Przerzucam dowolnie biegi bez hamulca, muszę tylko czasami wcisnąć przycisk z boku (na R i z R)

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: seburaj »

w roczniku 2003 powinieneś mieć już pieciobiegową A750F

Patry
Posty: 465
Rejestracja: 01 lis 2008, 21:47
Auto: J73 V8, HDJ100, HJ61, FZJ80
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: Patry »

z moich info wynika że A750F wchodziła jakoś w połowie 2003 :roll:

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: seburaj »

może być
znaczy,że ma A343F z końca produkcji
Maciek, wpisz vin na www.toyodiy.com - wywali Ci wtedy m.in. jaka masz konkretnie skrzynię

Patry
Posty: 465
Rejestracja: 01 lis 2008, 21:47
Auto: J73 V8, HDJ100, HJ61, FZJ80
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: Patry »

a właśnie, czym się różni A343F od A442F ?

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: seburaj »

zabij mnie, nie wiem
konstrukcją ? :mrgreen:
442F jest starsza, gdzies tam wyczytałem ze w J80 byla montowana do 1996 r :(
natomiast jak w J100 i dlaczego, to nie mam pojecia

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM

Post autor: seburaj »

poszperałem troche w tzw. źródłach :mrgreen:
i juz więcej wiem na temat A442F i A343F...
postaram się to jakoś klarownie przybliżyć

na początek jak to było montowane w osiemdziesiątkach:
1991-1992 - A440F (sterowana całkowicie hydraulicznie, duze pole do popisu tuningowego - możliwośc ustawiania poszczególnych ciśnień i regulacji skrzyni "pod siebie" przez w miarę sprytnego serwisowca)
1993-1994 - A442F (sterowana całkowicie elektronicznie, praktycznie zerowa możliwość ingerencji)
1995-1997 - A343F (znacznie mniejszych rozmiarów niż skrzynie serii A44xF, znacznie lżejsza (!), jednocześnie bardziej miękko zmieniająca przełożenia - równiez sterowana w pełni elektronicznie)

Obrazek

co istotne - sterownik (elektroniki, nie mam tu na myśli "sterowania" hydraulicznego) w przypadku posiadania J100 z A442F jest osobny, natomiast przy A343F jest zintegrowany z ECU pojazdu - co jest istotne przy ewentualnej jego awarii (ale one sie raczej nie psują) oraz przy próbie "przekładki" skrzynik A343F do auta gdzie fabrycznie mieszkała A442F - należy o tym pamiętać!

powyżej przytoczyłem lata stosowania obydwu typów skrzyń w J80 - tak jak pisałem, w J100 wyglądało to nieco inaczej, choć nie do końca wiadomo precyzyjnie jak :mrgreen:

jedno jest pewne - wbrew logice typologii numer niższy (A34xF) jest konstrukcją późniejszą niż A44xF), dodatkowo w J100 na rynek europejski było ) prawie na pewno) tak:
A442F do diesla (1HDFTE)
A343F do benzyny (1UZFE)

czy w dieslach (HDJ100) były równiez stosowane A343F :?: szczerze mówiąc nie wiem, nie natknąłem się na taki przypadek ani w realu, ani w źródłach :roll:

dodatkowo natknąłem się na zdecydowane opinie mówiące, ze A442F jest mocniejsza od A343F, a jej montaż (343) był podyktowany raczej mniejszymi rozmiarami i masą własną
442 była (i jest) na rynkach amerykańskich (północno i południowo) stosowana dość często do małych autobusów (ładne mi małe, nawet do 30 osób :shock: )

co bardzo istotne, A442F ma większy konwerter (czyli zespoł sprzęgła hydrokinetycznego lub tzw. przetwornika momentu obrotowego) niż swoja poprzedniczka A440 a także większy niż A343F - szczerze mówiąc konwerter jest wielkości małej miednicy, oglądałem go porównując równiez do innych konwerterów ze znacznie większych benzynowych silników innych marek i... nie ma porównania :mrgreen:

tyle
skrzynia A442F jest bardzo masywną, praktycznie niezniszczalną konstrukcją - co ciekawe (ale również niepokojące) pomimo tego, ze nie ma typowego filtra oleju - tylko siatkowy, który filtruje tylko co większe muchy... :?
duze przebiegi nie robią na niej wrazenia, odezwac sie moze (tak jak u mnie) wada związana z lock-up`em, mogąca prowadzic praktycznie do jego zniszczenia - ale tu pomoże porządna regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego (robią praktycznie w dwóch lub trzech miejscach w polsce, Warszawy unikać)

dziękuję za uwagę :wink:

ODPOWIEDZ