J100 - instalacja tempomatu

Moderator: luk4s7

Synto
Posty: 25
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51

J100 - instalacja tempomatu

Post autor: Synto »

Dzień dobry wszystkim Szanownym Kolegom. Jestem tu prawie :) nowy i nie mam jeszcze swojej ukochanej J100, ale pytanie już mam.
W aucie, które może kupię nie ma tempomatu. Czy można taki zamontować i ile to kosztuje?

Awatar użytkownika
Kabal
Posty: 54
Rejestracja: 11 mar 2020, 10:45
Auto: HDJ100

Re: J100 - instalacja tempomatu

Post autor: Kabal »

Wg internetu, tyle:
https://allegro.pl/oferta/tempomat-uniw ... e=facebook

Jak to działa? Nie mam bladego pojęcia.
J100 bez tempomatu? Ciekawy przypadek.
Inna sprawa, że tempomatu używam sporadycznie. U nas jest za duży ruch. Dopiero porządny aktywny tempomat ma sens. Chyba bym się obył.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 7145
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: J100 - instalacja tempomatu

Post autor: Rokfor32 »

Jak Kabal pisze. Zwykły tempomat to się nadaje na pętlę wokół Islandii, albo autostrady w USA.

W naszych warunkach jest bez sensu - nie ma tego gdzie użyć, a jak próbujesz - to i tak trza system kontrolować, bo ruch mamy za ciasny, i zamiast se wygodnie jechać, koncentrujesz się na obsłudze nastawnika prędkości.

Adaptacyjny - to inna bajka. Ale J100 nie miewały takiego.

Dwa -model co se upatrzyłeś jest w manualnu - tempomat w takiej opcji dosyć odczuwalnie podnosi apetyt na paliwo, jak teren nie jest płaski jak stół bilardowy.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2899
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

Re: J100 - instalacja tempomatu

Post autor: luk4s7 »

Rokfor32 pisze:
19 lis 2020, 07:22
Jak Kabal pisze. Zwykły tempomat to się nadaje na pętlę wokół Islandii, albo autostrady w USA.
Kabal pisze:
19 lis 2020, 07:09
Inna sprawa, że tempomatu używam sporadycznie. U nas jest za duży ruch. Dopiero porządny aktywny tempomat ma sens. Chyba bym się obył.
Zupełnie się nie zgodzę! W poprzednim LC nie miałem tempomatu, a w obecnym mam tradycyjny - wajcha i tyle. Używam bardzo często na dłuższych przejazdach autostradami i lepiej mieć taki niż żaden. Stopa nie drętwieje id trzymania na gazie w jednej pozycji dłuższy czas. Można wyciągnąć nogi, poruszać nimi itd. Oczywiście jak ruch gęsty jak na A4 w szczycie albo A2 Łódź - Warszawa to trudniej się jedzie, ale używam choćby dzisiaj rano. Owszem, adaptacyjny lepszy bez dwóch zdań. Jeśli jednak można doposażyć auto niskim kosztem to warto. Pytanie tylko czy 1500zł to mało czy dużo.

Spalanie oczywiście rośnie i to jest moim zdaniem większy minus niż inne. Jeśli płasko to nie jest to wiele, ale w górskim obszarze bez sensu jest utrzymywanie np. 140km/h na podjeździe kiedy zaraz będzie zjazd i trzeba hamować. W takich sytuacjach przechodzę na nożne sterowanie.

Mimo wszystko w tym tempomatowym minusie jest więcej plusów niż minusów :)

Synto
Posty: 25
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51

Re: J100 - instalacja tempomatu

Post autor: Synto »

Ja też uważam że bez tempomatu na dłuższych przelotach to męka dla nogi. Ja mam w mojej GV II taki że jak dodają gazu to potem wraca do zadanej prędkości (może to standard, nie wiem). Nauczyłem się nawet wyprzedzać na autostradzie będąc na tempomacie i używając gazu. Jak widzę auto przed sobą do którego dojeżdżam powoli (prawy pas) i w lusterku nadjeżdżające z dala i oceniam, że będę musiał hamować wyprzedzając to pierwsze (bo właśnie z tyłu nadjedzie szybsze) to lekko gaz, wyprzedzam wolniejsze nie wkurzając ścigacza a potem tylko wracam do poprzedniej prędkości. Bez hamowania, gmerania przy tempomacie, płynnie. Czasem paręset km przejechać się da w ten sposób. Ale może każdy tak robi, nie wiem. Sorry jeśli drzwi otwarte wyważam :(


"Mimo wszystko w tym tempomatowym minusie jest więcej plusów niż minusów "

A co to miało oznaczać :-) :-) bo nie załapałem??

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 7145
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: J100 - instalacja tempomatu

Post autor: Rokfor32 »

Łukasz - ja pisałem o zwykłym tempomacie z manualną skrzynią. To połączenie żeby działało jak trzeba wymaga sporego momentu obrotowego silnika (względem masy auta) - inaczej tempomat po prostu "depta do spodu", żeby utrzymać prędkość na piątce, a user nawet o tym nie wie.

Miałem ten wynalazek w 4R - z manualną skrzynią właśnie. Temu uważam, że jest to opcja pomylona - no ale co tam kto woli.

Standardowe działanie tej wersji prostej wygląda tak, że faktycznie dodanie gazu nie powoduje zmiany nastawy prędkości, więc odpuszczenie po wyprzedzaniu powoduje, że auto wraca do nastaw. Ale hamulec lub sprzęgło już nie - każde naciśnięcie wymaga naciśnięcia ponownie przycisku "resume".

Awatar użytkownika
Kabal
Posty: 54
Rejestracja: 11 mar 2020, 10:45
Auto: HDJ100

Re: J100 - instalacja tempomatu

Post autor: Kabal »

Rokfor, patrzysz z perspektywy górala. W przeważającej części naszego kraju podjazdów jak na lekarstwo ;) Mi, jak już używam tempomatu, oba auta palą mniej, niż gdy nie używam, bo jadę dużo równiej. Auta skrajnie różne - setka 4.2 automat i Avensis 1.8 benzyna manual. Zdecydowanie częściej używam w setce. Ale też zupełnie inaczej tymi wozami jeżdżę. Setką kontempluję drogę, Avensisem staram przemieścić skutecznie.

ODPOWIEDZ