Problem z manualną skrzynią 3.0 KZ-TE
Moderator: luk4s7
Problem z manualną skrzynią 3.0 KZ-TE
Dzień dobry.
Do tej pory byłem tylko czytelnikiem forum, ale mam problem, który jest powodem założenia nowego tematu. Mam problem z manualną skrzynią w 3.0 TD z 1998r. Na biegach 1,2, 4 i 5 słychać umiarkowane grzechotanie i pukanie z okolic skrzyni, którego częstotliwość wzrasta wraz z obrotami podczas jazdy. Zaś na trzecim biegu pukanie jest bardzo głośne i tym głośniejsze im większe obciążenie/ przyspieszenie. Generalnie jakby coś uderzało o obudowę skrzyni biegów z częstotliwością obrotów trybu lub wałka w skrzyni.
Podczas postoju na biegu neutralnym odgłosy zgrzytów ze skrzyni też są wyraźnie słyszalne. Po naciśnięciu sprzęgła cisza. Tak samo podczas jazdy po odpuszczeniu gazu i hamowaniu silnikiem pukanie ustaje.
Biegi wchodzą normalnie, bez większych oporów i zgrzytów, nie ma wyraźnych szarpnięć i wibracji do prędkości przelotowej.
Wiele wskazuje, że kończy się skrzynia. Pytanie czy regeneracja takiej skrzyni ma ekonomiczny sens czy szukać coś z używanej z nadzieją że pochodzi jeszcze. Czy skrzynia z nowszego 3.0 TDI jest taka sama czy szukać tylko do KZ-TE?
Pozdrawiam
Do tej pory byłem tylko czytelnikiem forum, ale mam problem, który jest powodem założenia nowego tematu. Mam problem z manualną skrzynią w 3.0 TD z 1998r. Na biegach 1,2, 4 i 5 słychać umiarkowane grzechotanie i pukanie z okolic skrzyni, którego częstotliwość wzrasta wraz z obrotami podczas jazdy. Zaś na trzecim biegu pukanie jest bardzo głośne i tym głośniejsze im większe obciążenie/ przyspieszenie. Generalnie jakby coś uderzało o obudowę skrzyni biegów z częstotliwością obrotów trybu lub wałka w skrzyni.
Podczas postoju na biegu neutralnym odgłosy zgrzytów ze skrzyni też są wyraźnie słyszalne. Po naciśnięciu sprzęgła cisza. Tak samo podczas jazdy po odpuszczeniu gazu i hamowaniu silnikiem pukanie ustaje.
Biegi wchodzą normalnie, bez większych oporów i zgrzytów, nie ma wyraźnych szarpnięć i wibracji do prędkości przelotowej.
Wiele wskazuje, że kończy się skrzynia. Pytanie czy regeneracja takiej skrzyni ma ekonomiczny sens czy szukać coś z używanej z nadzieją że pochodzi jeszcze. Czy skrzynia z nowszego 3.0 TDI jest taka sama czy szukać tylko do KZ-TE?
Pozdrawiam
Re: Problem z manualną skrzynią 3.0 KZ-TE
Zacznij od przytrzymania dźwigni wysprzeglania łożyska oporowego. Jeśli jest wyrobiona na kulce to potrafi dawać takie efekty. Remont nie jest ekonomiczny. Lepiej kupić używkę.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8346
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Problem z manualną skrzynią 3.0 KZ-TE
To raczej są objawy kończącej się tarczy sprzęgła - skoro hałas nasila się wraz z obciążeniem.
Remont - jak Kylon napisał. Ale nie używka z J9, bo wiek powoduje, że większość tego co na rynku jest już padaką. Jak najmłodsza byle R15x (ori jest R151F - ale można ją zastąpić młodszą R156F), czyli pięciobiegowa. Jako dawca - to nie pasuje bolt on, trzeba przełożyć tylny karter, żeby spiąć z reduktorem J9. Ale warto, i nie jest to zbyt trudna operacja.
Można też zastosować skrzynię sześciobiegową - ale to już w komplecie z reduktorem, kołem zamachowym i sprzęgłem. I wymaga to ingerencji w dziurę w podłodze - lewarki są nieco poprzesuwane (względem ustawienia z J9). Niespecjalnie wiele - no ale jednak.
Remont - jak Kylon napisał. Ale nie używka z J9, bo wiek powoduje, że większość tego co na rynku jest już padaką. Jak najmłodsza byle R15x (ori jest R151F - ale można ją zastąpić młodszą R156F), czyli pięciobiegowa. Jako dawca - to nie pasuje bolt on, trzeba przełożyć tylny karter, żeby spiąć z reduktorem J9. Ale warto, i nie jest to zbyt trudna operacja.
Można też zastosować skrzynię sześciobiegową - ale to już w komplecie z reduktorem, kołem zamachowym i sprzęgłem. I wymaga to ingerencji w dziurę w podłodze - lewarki są nieco poprzesuwane (względem ustawienia z J9). Niespecjalnie wiele - no ale jednak.
Re: Problem z manualną skrzynią 3.0 KZ-TE
Niedawno zmieniałem skrzynię w KDJ95. Za radą prof. Rokfora kupiłem używkę z Hilla, mój dobry mechanik przełożył tył skrzyni i działa bardzo dobrze. To co było dostępne z J9 już na zdjęciach wyglądało źle.
Re: Problem z manualną skrzynią 3.0 KZ-TE
Dzięki za odpowiedzi. Początkowo też miałem na myśli że to tylko sprzęgło, ale dlaczego aż tak mocno stukałoby tylko na trzecim biegu, a na pozostałych nieznacznie jeśli byłaby to tarcza sprzęgła.
Przyznam, że samo sprzęgło zapewne niebawem i tak byłoby do wymiany bo ma oznaki znacznego zużycia tj. efekt lekkiego podbierania przy ruszaniu zamiast płynnego i dość głęboko już łapie przy wciskaniu.
Co do skrzyni, to opcja sześciobiegowa bardzo kusząca. Pięciobiegowa 156F to chyba cała VII generacja hiluxa.
Zaczynam się dopiero rozglądać za skrzynią bo obecną nasz mechanik będzie mógł demontować pod koniec kolejnego tygodnia i niezbyt entuzjastycznie podchodzi do tego tematu. Jeśli ktoś z odwiedzających ten wątek ma takową skrzynie "na półce" i nie będzie mu potrzeba, może się ze mną kontaktować.
Przyznam, że samo sprzęgło zapewne niebawem i tak byłoby do wymiany bo ma oznaki znacznego zużycia tj. efekt lekkiego podbierania przy ruszaniu zamiast płynnego i dość głęboko już łapie przy wciskaniu.
Co do skrzyni, to opcja sześciobiegowa bardzo kusząca. Pięciobiegowa 156F to chyba cała VII generacja hiluxa.
Zaczynam się dopiero rozglądać za skrzynią bo obecną nasz mechanik będzie mógł demontować pod koniec kolejnego tygodnia i niezbyt entuzjastycznie podchodzi do tego tematu. Jeśli ktoś z odwiedzających ten wątek ma takową skrzynie "na półce" i nie będzie mu potrzeba, może się ze mną kontaktować.
Re: Problem z manualną skrzynią 3.0 KZ-TE
Spróbuj w dziale "Giełda", ale nie obiecuj sobie zbyt wiele. Ja swoją kupiłem na Allegro, wyjęta z rozbitego "anglika" o ile mnie pamię nie myli.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2107
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Problem z manualną skrzynią 3.0 KZ-TE
@Rokfor: 6-biegowa skrzynia to masz na mysli RC60F?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8346
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Problem z manualną skrzynią 3.0 KZ-TE
Tak, seria RC6.