1KZTE - nierówna praca silnika

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
garbatymarcin
Posty: 68
Rejestracja: 07 paź 2008, 10:18
Auto: LC J9

1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: garbatymarcin »

Drodzy, w 1KZTE z 2000 roku występują objawy:
1. nierównej pracy silnika podczas delikatnego przyspieszania, zwłaszcza w przedziale 2,5 - 4k obrotów. Auto potrafi wówczas delikatnie "kangurzyć" lub na dosłownie sekundę się przydławić. Filtr powietrza i paliwa wymienione. Rozrząd także. Turbo pracuje ładnie, raczej bym je wykluczył - mocniejsze dociśnięcie gazu powoduje już płynne przyspieszanie. Szukać winy w tryskach czy niedrożność przewodów z baku lub siatki w baku ?

2. auto wchodząc na obroty silnikowo hałasuje jak traktor (twarda praca silnika). Na jałowym biegu wszystko poprawnie i w miarę kulturalnie, w ramach możliwości 1KZTE . Dzieje się tak od momentu jak 3k km temu auto nabyłem, wcześniej było przez 6 lat bardzo sporadycznie użytkowane, obecnie mam wrażenie sytuacja się nasila. Jazda autostradą ponad 90 km/h zaczyna być nieprzyjemna.

Obstawiam że wszystkie powyższe objawy mają wspólne źródło, będę wdzięczny za ukierunkowanie gdzie szukać lub do kogo auto oddać aby wróciło do normalności.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: sebastian44 »

Ja bym obstawial pompe wtryskowa i wtryski do przejrzenia.

Awatar użytkownika
garbatymarcin
Posty: 68
Rejestracja: 07 paź 2008, 10:18
Auto: LC J9

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: garbatymarcin »

EDIT: oczywiście chodziło mi o zakres obrotów 1.5 - 2k

dowbor
Posty: 14
Rejestracja: 27 gru 2020, 21:29

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: dowbor »

Mam podobne objawy, tu masz trochę o tym viewtopic.php?f=12&t=13455&start=15
W poniedziałek oddaję pompę do sprawdzenia, prawdopodobnie czujnik kąta wtrysku w pompie. Na YT masz dokładnie pokazane jak wygląda rozebrana pompa, jej elementy składowe.Są tam też sitka na których pewnie zbiera się syf szczególnie jak wkładają badziewne filtry paliwa albo wymiana jest co zylion km. Sądzę że również potrafią się przytykać...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: Rokfor32 »

Potrafią.

Ale objawy wyglądają inaczej.

Zatkanie toru paliwowego - to równomierne słabnięcie silnika, aż do zejścia poniżej wolnych obrotów, i zgaśnięcia - ale ZAWSZE są "liniowe". Nie ma żadnego szarpania, dymienia, incydentalnego wypadania zapłonów - to jest po prostu ograniczenie dawki paliwa - i nie ma znaczenia, gdzie jest owo ograniczenie.

Wyjątkiem od tej reguły jest wprowadzenie silnika na wysokie obroty, i wtedy przytkanie toru paliwa (na zewnątrz pompy) - wówczas niemożliwa jest prawidłowa korekcja kąta wtrysku - mimo wysokich obrotów (bo ta korekcja jest realizowana fizycznie dzięki ciśnieniu wstępnemu w korpusie pompy - jak nie ma paliwa - to nie ma tego ciśnienia). Ale do takiego eksperymentu to by trza z Giewontu zjeżdżać i jeszcze deptać po pedale gazu - żeby szybciej się auto toczyło ... :wink:

A i to dymienie było by niewielkie - mało paliwa to i mało dymu :wink:

Ogólnie - w tych pompach spill valve niemal nigdy ie robi problemów - jak niedomaga - to auto po prostu nie odpali - lub w druga stronę - silnik sie rozbiegnie (zawór całkiem zamknięty lub całkiem otwarty). jak silnik pracuje - to ten zawór jest sprawny. Może być ewentualnie problem z dawką max (jeżeli nastawy przepływu przez zawór się rozkalibrują) - ale to jest nie do wychwycenia bez hamowni, tak w zasadzie.

Drugi - i ostatni - regulator - to właśnie kąt wtrysku. Jeżeli padnie - to pompa nie przyspiesza kąta wtrysku wraz z obrotami - co powoduje, że od pewnego zakresu obrotów zaczynają wypadać zapłony - i silnik intensywnie dymi na biało.

Trzecia typowa awaria to ... poza pompą. Dodatkowy czujnik położenia wału korbowego - z boku karteru, nad miską, pod rozrusznikiem. Zdarza się, ze kabelki od niego się ukruszą (sam czujnik jest w zasadzie nieśmiertelny). Objaw jest wówczas taki - że komp daje dla zaworka regulacji kąta wtrysku sygnał "cała do przodu" - kąt jest przyspieszany na max - i silnik na wolnych obrotach pracuje jak by tłokami naparzał po głowicy.

Mogą być jeszcze lejące wtryski - ale to objawia się jeszcze inaczej: na wolnych obrotach incydentalnie co jakiś czas wypada pojedynczy zapłon - i silnik puszcza wtedy takie "bąka" ba biało.

Każdy z tych objawów jest charakterystyczny - i dosyć jednoznacznie wskazuje na przyczynę usterki.

Awatar użytkownika
garbatymarcin
Posty: 68
Rejestracja: 07 paź 2008, 10:18
Auto: LC J9

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: garbatymarcin »

@Rokfor32, w którym kierunku sugerowałbyś sprawdzenie opisanych przeze mnie objawów ?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: Rokfor32 »

Opcja 2.

dowbor
Posty: 14
Rejestracja: 27 gru 2020, 21:29

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: dowbor »

Mój jak mu powiedzmy „wypadnie zapłon” kopci ale na czarno, czuć jakby sadzę. Może do tego wszystkiego jakiś Egr go przydławia i dusi się własnymi spalinami stąd czarne bąki?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: Rokfor32 »

Też tak może być. Ale bez oblukania pacjenta to conajwyżej zgadywanie.

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2132
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: plum76 »

Janusz nie zrobisz teleporady?
Lekarze potrafią na swoich pacjentach.

Awatar użytkownika
megadeth
Posty: 15
Rejestracja: 15 maja 2017, 10:22
Auto: KZJ 95' 98
Kontakt:

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: megadeth »

Mam problem :)
Po odpaleniu (dziś na mrozie) odczuwalne są dodatkowe wibracje silnika na jałowym biegu. Wibracje ustają po dodaniu obrotów. Też jest to odczuwalne po włączeniu wstecznego biegu w skrzyni (jest automatyczna).
Czy to może oznaczać pęknięcie tłoka lub uszkodzoną poduszkę silnika?
Sprawdziłem jeszcze bagnet oleju jak również odkręciłem korek wlewu oleju podczas pracy silnika - nie wychlapuje oleju silnikowego.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: Rokfor32 »

Ten silnik nie rozpęka tłoków. Ale może rozpęknąć głowicę ... :wink:

Awatar użytkownika
megadeth
Posty: 15
Rejestracja: 15 maja 2017, 10:22
Auto: KZJ 95' 98
Kontakt:

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: megadeth »

Problem się rozwiązał po dwudniowym staniu w garażu. Objawy wibracji silnika/skrzyni na jałowym biegu ustąpiły.
Najwyraźniej efekty off-roadowej jazdy w śniegu dały o sobie znać. Toyota rozmarzla i silnik już równo pracuje. Będę obserwował rozwój sytuacji

Walentinas
Posty: 33
Rejestracja: 29 mar 2017, 20:41
Auto: KZJ95L

Re: 1KZTE - nierówna praca silnika

Post autor: Walentinas »

Ja mam z kolei następujący problem... Wystąpił po ciężkim drifcie w wykonaniu syna. Upał na reduktorze. Silnik 125 KM na automacie. Silnik odpala znakomicie na zimno, natomiast nie chce wkręcać się na obroty po wrzuceniu biegu, na luzie się wkręca. Zdarza się, że muszę użyć reduktora żeby w ogóle wyjechać z budowy. Po rozgrzaniu jakby było lepiej ale wciąż nie to - na gorąco już nie odpala tak łatwo, trzeba kręcić 5-7 sekund.

ODPOWIEDZ