Choinka na desce

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2106
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Jake »

Nie ma 100 rodzajow podlaczenia alternatora. Jesli to alternator ze zintegrowanym regulatorem (a niemal wszystkie oprocz tych najstarszych takie sa) to wyprowadanie sa standardowe. B+, I przynajmniej jedne lub wiecej z ponizszych: L, Ig+, S+ Kwestia prawidlowego podlaczania i kazdy altek bedzie dzialac w kazdym aucie.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Darek_LC_J95 »

Tak alternator będzie działać jak się poprawnie wzbudzi uzwojenie.
Pasek napędzi rotor i napięcie się pojawi.
Pytanie jak sterownik samochodu, widzi taki alternator i jakich wartości się spodziewa na poszczególnych liniach.
Skoro widzi poprawnie stary alternator, to pewnie jakiś parametr nowego mu nie pasuje.
Impedancje linii mogą się na tyle różnić, że sterownik nie uruchamia pozostałych funkcji, np. grzania świec.

Awatar użytkownika
EdEk
Posty: 42
Rejestracja: 08 cze 2013, 00:08
Auto: HDJ80 z 1992r.
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: EdEk »

Podłączenia są jak pisze Jake. Alternator się wzbudza i ładuje. Niestety alternator nie jest oryginalny Denso tylko zamiennik.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2106
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Jake »

Darek_LC_J95 pisze:
20 lis 2022, 20:16
Tak alternator będzie działać jak się poprawnie wzbudzi uzwojenie.
Pasek napędzi rotor i napięcie się pojawi.
Pytanie jak sterownik samochodu, widzi taki alternator i jakich wartości się spodziewa na poszczególnych liniach.
Skoro widzi poprawnie stary alternator, to pewnie jakiś parametr nowego mu nie pasuje.
Impedancje linii mogą się na tyle różnić, że sterownik nie uruchamia pozostałych funkcji, np. grzania świec.
Darek.... nie chce byc nieuprzejmy, kazdy pomaga i radzi jak umie... ja tez nie jestem najmadrzejszy i czasem sie myle...
Ale totalnie nie czaje o czym mowisz. Jaki sterownik?! W Dieslu na mechanicznej rotacyjnej pompie wtryskowej? Przeciez 1HD-T nie ma zadnego sterownika. Zreszta nawet jakby to bylo 5VZ, 1FZ, 1HD-FTE czy inny silnik z ECU, to sterownik nie "widzi" alternatora, nie ma zadnej dwukierunkowej komunikacji, alternator nie ma szyny CAN ani zadnej interfesju danych. Ma sygnal na lampke (czasami dzialajacy tez jako sygnal wzbudzenia), przewod napieciowy Sense od kontroli napiecia odniesienia na aku celem kompensacji spadkow na przewodzie pradowym i niektore maja IGN czyli napiecie po stacyjce sluzace zlaczeniu/odcieciu napiedzie wzbudzenia. Alternator to proste czysto elektryczne urzadzenie.

Jakich impedancji, jakich linii? Prostownik jest zintegrowany z alternatorem - z alternatora wychodzi juz czysty wyprostowany prad staly. Impedancja - Z to wartosc wektorowa oporu w ukladzie pradu przemiennego gdzie mamy skladowe R, L i C. W obwodach pradu stalego mamy tylko zwykly skalarny opor R. Nic ponadto.

A wracajac do rzeczy: Jesli jeden altek dziala w danym aucie poprawnie a drugi nie - to kwestia albo zlego polaczenia albo uszkodzonego (lub blednie wykonanego przez chinczyka) alternatora. Wewnatrz alternatora jest zespol 9 diod prostowniczych (6 diod pradowych w ukladzie symetrycznym dla 3 fazowego prady przemiennego i 3 diody jednopolowkowego prostowania do ukladu kontroli ladowania) oraz elektroniczy uklad regulacyjny, ktory albo moze ulec awarii albo chinczyk moze go zle podlaczyc lub pomylic. Nie ma tu wielu innych mozliwosci. Niestety, chinskie zamienniki nie grzesza jakoscia, obawiam sie ze on moze byc fabrycznie niesprawny.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Darek_LC_J95 »

Dziękuję za słuszną uwagę. Cały czas się uczę.
W związku z tym pada kolejne pytanie co w tym 1HD-T steruje grzaniem świec? Zapewne jakiś przekaźnik?
I jakie to ma powiązanie ze złym podłączeniem alternatora? Czyżby logika na przekaźnikach ? Brak odpowiedniej kolejności pojawiania się napięć?

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2106
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Jake »

Darek_LC_J95 pisze:
21 lis 2022, 16:08
Co w tym 1HD-T steruje grzaniem świec? Zapewne jakiś przekaźnik?
Przekaznik (konkretnie dwa) jest elementem wykonawczym. Ukladem steruje prosty siermiezny timer:
Obrazek

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Darek_LC_J95 »

Serdecznie dziękuję Jake.
No ten schemat wiele wyjaśnia, jest jednak zależność między świecami grzejącymi a alternatorem.
Jak widać w Toyocie nic nie jest proste :), nawet timer ma jakąś szczątkową inteligencje.
Jest tam linia sygnału wejściowego wchodzącego do w/w timera o nazwie ładowanie IG1 11 (żółty kabelek), chyba z alternatora podana przez bezpiecznik "CHARGE" Fuse (2-3). - prawy górny róg schematu.
Można spróbować sprawdzić, co wystawia na tym wyjściu bezpiecznika fabryczny alternator, a co pojawia się w zamienniku "Chińczyka".
Zasilanie modułu timera FUSE F26 jest z akumulatora przez stacyjkę, masa akumulatora i świec jest ta sama, więc chyba jedyna różnica to brakujące napięcie IG1.
Co ciekawe grzanie świec ma zaznaczone ze dwa tryby pracy A SUPER GLOW TYPE i B FIXED DELAY TYPE, a ten timer musi mieć jakąś logikę w sobie, bo jeszcze mierzy napięcie na świecach (F18), temperaturę otoczenia za pomocą sensora płynu chłodniczego (W4).
Może jakiś procek tam jednak siedzi.
A sumie nie wpadłbym na to, że wskaźnikiem źle dobranego alternatora może być kontrolka świec żarowych :).

Awatar użytkownika
EdEk
Posty: 42
Rejestracja: 08 cze 2013, 00:08
Auto: HDJ80 z 1992r.
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: EdEk »

Byłem u gościa co się zajmuje regeneracją alternatorów, stwierdził że ten nowy musi być walnięty, niestety większość chinoli nie działa poprawnie już od nowości. Poszła reklamacja.
Ma może ktoś używkę Denso 120A na sprzedaż? ;)

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Darek_LC_J95 »

Używka może być w podobnym wieku i stanie jak twoja, czyli raczej i tak regeneracja. Jak oddasz staruszka będziesz miał nowy regenerowany taniej.
Ostatnio zmieniony 22 lis 2022, 15:24 przez Darek_LC_J95, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
EdEk
Posty: 42
Rejestracja: 08 cze 2013, 00:08
Auto: HDJ80 z 1992r.
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: EdEk »

Darek_LC_J95 pisze:
22 lis 2022, 15:22
Używka może być w podobnym wieku i stanie jak twoja, czyli raczej i tak regeneracja.
Tylko ja mam 80A a szukam mocniejszego 120A.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Darek_LC_J95 »

Wiem ale często ci co zajmują się regeneracją, skupują uszkodzone i sprzedają na podmiankę, więc twój staruszek uratuje budżet.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2106
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Jake »

Darek_LC_J95 pisze:
22 lis 2022, 15:09
Serdecznie dziękuję Jake.
No ten schemat wiele wyjaśnia, jest jednak zależność między świecami grzejącymi a alternatorem.
Jak widać w Toyocie nic nie jest proste :), nawet timer ma jakąś szczątkową inteligencje.
Jest tam linia sygnału wejściowego wchodzącego do w/w timera o nazwie ładowanie IG1 11 (żółty kabelek), chyba z alternatora podana przez bezpiecznik "CHARGE" Fuse (2-3). - prawy górny róg schematu.
Można spróbować sprawdzić, co wystawia na tym wyjściu bezpiecznika fabryczny alternator, a co pojawia się w zamienniku "Chińczyka".
Zasilanie modułu timera FUSE F26 jest z akumulatora przez stacyjkę, masa akumulatora i świec jest ta sama, więc chyba jedyna różnica to brakujące napięcie IG1.
Co ciekawe grzanie świec ma zaznaczone ze dwa tryby pracy A SUPER GLOW TYPE i B FIXED DELAY TYPE, a ten timer musi mieć jakąś logikę w sobie, bo jeszcze mierzy napięcie na świecach (F18), temperaturę otoczenia za pomocą sensora płynu chłodniczego (W4).
Może jakiś procek tam jednak siedzi.
A sumie nie wpadłbym na to, że wskaźnikiem źle dobranego alternatora może być kontrolka świec żarowych :).
Niestety, znow musze sie nie zgodzic.
Moim zdaniem w Toyocie, zwlaszcza z poczatku lat 90 i zwalszcza w dieslu wszystko jest wrecz bajecznie proste. Timer tego rodzaju byl nawet uzywany w Zuku z silnikiem Andoria, zadnej intelignecji nie ma ;) Nie ma tez zadnego mikroprocesora, jest kilka tranzystorow, garsc kondensatorow i opornikow plus jeden polprzewodnik wykonawczy, tez pewnie zwykly tranzystor.
Linia "charge" sluzy dostarczenie do timera informacji o tym ze silnik pracuje (lub nie). Jesli chinski alternator jest zdechly i nie wyzwala kontrolki na desce - nie bedzie dostarczal tego sygnalu do timera swiec - wiec ten nie bedzie pracowac.
Istnieja w przyrodzie dwa typy ukladow grzewczych swiec w 1HDT, na schemacie sa oba na raz - trzeba uwazac przy czytaniu i zwraca uwage tylko na te jedna ktora nas dotyczy.
Typ Fixed Delay ma tylko jeden przekaznik wykonawczy i realizuje jedynie wstepne podgrzanie swiec napieciem 12V przed rozruchem. (wszystkie rynki poza Europa i Australia)
Typ Super Glow, ma dwa przekazniki wykonawcze i realizuje dodatkowo funkcje after-glow grzejaca swiece nizszym napieciem (a wiec z mniejsza intensywnoscia) przez iles tam dodatkowych sekund lub minut po rozruchu - jest to wykonane przez puszcenie napiecia na "dropping resistor" i dopiero na swiece. (Europa i Australia)
Wskaznikiem nie "zle dobranego" a wadliwego, uszkodzonego alternatora - jest brak poprawnie funkcjonujacej kontrolki ladowania. A dopiero jej brak powoduje ze przestaja dzialac wszystkie inne systemy od niej zalezne, miedzy innymi timer. Zaleznosci od kontrolki ladowania jest sporo, bo to najprostszy, najtanszy i najbardziej "analogowy" sposob sprawdzenia czy silnik pracuje.
EdEk pisze:
22 lis 2022, 15:15
Byłem u gościa co się zajmuje regeneracją alternatorów, stwierdził że ten nowy musi być walnięty, niestety większość chinoli nie działa poprawnie już od nowości. Poszła reklamacja.
Ma może ktoś używkę Denso 120A na sprzedaż? ;)
Yup, dokladnie tak przypuszczalem od poczatku. Ze swojego doswiadczenia polecam trzymac sie od chinskich zamiennikow z daleka!

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Darek_LC_J95 »

Jeszcze raz dzięki Jake, jesteś prawdziwą kopalnią wiedzy.
Tranzystory to w sumie też elektronika ;), w pełni analogowa, ale realizuje funkcje współczesnych ECU.
A zależności w instalacji zawsze pomagają w diagnostyce, pewnie choinka na desce ukryła problemy z ładowaniem, bo przy testowaniu żarówek ta od ładowania nie zgasła.
A pomiar napięcia przy uruchomionym silniku wykazał tylko to, że alternator generuje napięcie powyżej napięcia akumulatora, czyli "prawie" ładuje.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2106
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Jake »

Nie ma problemu, wiedza sie zawsze przydaje.
O J8 i 1HD-T jakies tam pojecia mam, cos tam przy nich dlubalem. ;)
Jesli chodzi o J9 z 1KZ-TE to musialbym sie doksztalcic albo przynajmniej obczaic schematy, bo w nich nigdy nie ruszalem elektryki.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Choinka na desce

Post autor: Darek_LC_J95 »

Ja mam 1KD-FTV 3.0 w moim LC95. Podobny system trochę do RAV4 1CD-FTV 2.0 tylko wzdłuż, a w RAV w po przek.
Niestety LC95 nie ma OBDII tylko K-line, więc trzeba oddzielny interfejs MiniVCI.
Dopiero Techstream daje pełne możliwości diagnostyki i szybko można ustalić co jest nie hallo.
Natomiast w RAV4 dużo da się poczytać z instalacji zwykłym ELM-em z BT.
Stąd mój naiwny pogląd, że zawsze musi być jakiś sterownik :).
Jeszcze raz dzięki za informacje.

ODPOWIEDZ