blokada mostu/ reduktor

Moderator: luk4s7

Paweł LC95
Posty: 7
Rejestracja: 04 kwie 2020, 11:01

blokada mostu/ reduktor

Post autor: Paweł LC95 »

Witam znawców tematu, dziś zarejestrowałem się na koncie, potrzebuje porady i chętnie oddźwięcze się w dowolnej wybranej formie. Znajomi mechanicy z ASO Toyoty nie mają oczywiście o niczym pojęcia..
Mam LC 95 3.0 td 125KM 1997r 1KZ-TE z automatem. Przedni most od jakiegoś czasu zaczął się blokować. Wyjątkowo przy mocnych skrętach odczuwalne przeskakiwanie. Pomagało manualne poprzełączanie dźwignią reduktora. Ale po jakimś czasie samoczynnie znowu się blokował. Teraz dźwignia reduktora też się zablokowała. Rozebrałem obudowę od skrzyni wewnątrz auta i dostałem się do widełek. Zdziwiło mnie, że jest tam zupełnie sucho. Ewentualnie czy i jaki olej tam wlać? Rozruszałem widełki i reduktor działa znowu, ale most przedni nie daje za wygraną.
Nie rozumiem co ma reduktor do blokady dyfra.. Co powoduje, że się załącza? Jak go rozłaczyć?
Po podniesieniu auta na podnośniku kręcę kołami i wydaje się, ze mechanizm działa jak należy.
Czy jest może jakiś magiczny guzik o którym nie wiem i on blokuje ten post? Nie zapala mi się też żółta kontrolka blokady ani żadna inna.
Z racji ograniczeń w wędrówkach i tego, że mam dostęp do podnośnika popróbuje powalczyć samemu.

z góry dziękuję za pomoc
Paweł

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: sebastian44 »

Kolego po pierwsze w tym samochodzie nie ma blokady przedniego mostu. Więc jeżeli Ci coś przeskakuje to jest to coś w moście lub przeguby.

Ewentualnie w reduktorze łańcuch może skakać. Poczytaj bo było mnóstwo na każdy z tych tematów.

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: zombi »

Znawcą nie jestem i nie zrozumiałem całego opisu, ale może pomogę w łatwiejszych punktach

1. Przedni most od jakiegoś czasu zaczął się blokować - tego nie rozumiem. Jak Ci się blokuje i co przeskakuje. prawdopodobnie, blokuje się mechanizm różnicowy centralny i powstają naprężenia które się rozładowują czego efektem jest przeskakiwane.

2. Dostałeś się do widełek i jest sucho - prawdopodobnie zdemontowałeś mocowanie lewarka i widzisz z kabiny widełki/wodziki. To dobrze że jest tam sucho. W automatycznej skrzyni wodziki są na zewnątrz reduktora w takim łączniku. Jak poleca uszczelniacze to pojawi się tam olej z reduktora lub/i skrzyni.

3. nie ma magicznego guzika. jest tylko magiczny czujnik pozycji wodzików w reduktorze. Brak zapalającej się kontrolki przy zmianie ustawień reduktora może świadczyć o awarii tegoż czujnika (ew. połączeń el.) lub awarii mechanicznej w reduktorze

4. reduktor nie ma nic do blokady przedniego dyfra, bo nie masz blokady przedniego dyfra, ale masz centralny, który ma już wpływ na całość układu napędowego.
5. Samo załączenie - może świadczyć o awarii mechanizmy blokującego położenie wodzików (takie metalowe wałeczki, kuleczki i sprężynki)

Moim zdaniem jak nie zrzucisz reduktora i go nie rozkręcisz to się nie dowiesz co tam się dzieje. Da się to zrobić bez podnośnika, ale potrzeba trochę samozaparcia i czasu. Do założenia warto mieć pomocne dłonie.

Paweł LC95
Posty: 7
Rejestracja: 04 kwie 2020, 11:01

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Paweł LC95 »

Fajnie, temat mi się rozjaśnił. Dziękuje za fachowe rady. Wypuściłem w międzyczasie olej z reduktora i są w nim opiłki, także zaczynam go wyjmować.
Czuję, że pojawią się koleje pytania... ;)

Paweł LC95
Posty: 7
Rejestracja: 04 kwie 2020, 11:01

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Paweł LC95 »

Reduktor rozebrany, w bólach ciężkich, bo jak się robi coś pierwszy raz to wiadomo jak jest ;)
Także poszukuję przekładni planetarnej. Po jej otworzeniu wysypała się mielonka. Nie widzę na niej żadnego numeru części.
Jeśli ktoś z Was ma kokoś kto zna kogoś kto może mieć podam dodatkowo nr tel 731 982 236.
1KZ-TE 3.0d automat. dzięki

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: sebastian44 »

Kontaktuj sie z Rokforem, na pewno cos dla Ciebie wygrzebie. Ale nastawiałbym sie raczej na wymiane całego reduktora niż sama czesc.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Rokfor32 »

Jeżeli mielonka pozostała w zamknięciu własnej obudowy - to jest to zwykle do uratowania. Acz komplet potrzebnych części to cena wyższa niż używany reduktor.

W tych reduktorach pada zawsze to samo - więc nie ma opcji, że z jakiegoś uszkodzonego coś się pozyska. Albo potrzebny inny sprawny - albo naprawić trzeba to co jest.

A potem poczytać forum, i naumieć się jeździć tym autem - jest kilka rzeczy których się w nim nie robi - bo kończą się właśnie tak: wybuchem centralnego dyfra :wink:

Jest też opcja przejścia na reduktor z J12 - cenowo wyjdzie oczywiście drożej niż po prostu zapodanie ori używki - ale jak auto ma służyć do jazdy bez specjalnego cackania się z nim - to chyba warto.

Taka zabawa to reduktor z J12 wraz z adapterem (adapter do skrzyni powinienem jeden luźny mieć), plus korekcja długości wałów (obu - lub zapodanie wałów pasujących na długość) - i to w zasadzie tyle. Reduktor potrzebny jest z wersji bez TRC, czyli bez tego serwosilniczka z tyłu, obojętne czy z manuala czy automatu - byle w starszej wersji, czyli manual 5B lub automat 4B. Te nowsze maja inny wielowypust wałka wejściowego.

Robiłem kiedyś taką przeróbkę do auta używanego do zabawy - po zmieleniu trzech ori reduktorów w końcu się właściciel zdecydował - i od tamtej pory problemy się skończyły :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Rokfor32 »

Małe sprostowanie - adapter skrzyni mam do manuala R151F. Do A343F niestety nie - więc decydując się na taki swap trza szukać całego napędu J12, czyli skrzynia plus reduktor.

Rolin
Posty: 377
Rejestracja: 25 lis 2017, 09:27
Auto: J95 1KD-FTV
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Rolin »

Jak się domyślam, nie ma szans na przełożenie samych bebechów reduktora z J12 do J9?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Rokfor32 »

Nie.

Rolin
Posty: 377
Rejestracja: 25 lis 2017, 09:27
Auto: J95 1KD-FTV
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Rolin »

Życie byłoby zbyt proste...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Rokfor32 »

Między tymi reduktorami - mimo że to podobna konstrukcja - kompatybilny jest łańcuch - i dolne koło wyjścia przedniego napędu :wink:

No może jeszcze jakieś graty przedniej przekładni planetarnej - ale nie wszystko - przednie łożysko jest większe w J12, wałek wejściowy też ma inną nieco konstrukcję. A - i pompa oleju powinna być współzamienna - tak że coś jednak pasuje ... :mrgreen:

Niestety nie dotyczy to centralnego mechanizmu różnicowego - to nie jest kosmetyczna różnica, ino przebudowany cały podzespół - na tyle, że reduktor z J12 jest krótszy o jakieś 8cm. To dlatemu przy swapie wymagana jest korekcja długości wałów napędowych.

Tak jako ciekawostka - reduktory part time z hila (po '05) są ładnie współzamienne z reduktorami J12. Jest różnica długości, ale niewielka - około 1,5cm. Więc seryjne wały to obskakują.

Nie ma specjalnego sensu wkładanie takowego reduktora do J12 (part time) - acz można o tym podyskutować - natomiast w druga stronę - czyli zapodanie do hila full time - ładnie bolt on :wink:

Rolin
Posty: 377
Rejestracja: 25 lis 2017, 09:27
Auto: J95 1KD-FTV
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Rolin »

Nie wiem czemu ale mam wrażenie, że jakby było trzeba to coś być wyrzeźbił :D Tu dotoczyć, tu uciąć, to pospawać... :lol:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Rokfor32 »

Toyota to puzzle - a ja mam wiele pudełek tych klocków ... :mrgreen:

Rolin
Posty: 377
Rejestracja: 25 lis 2017, 09:27
Auto: J95 1KD-FTV
Kontakt:

Re: blokada mostu/ reduktor

Post autor: Rolin »

To jak już nie można wychodzić z domu to spróbuj rozkminić jakby upchnąć wnętrze J12 do reduktora z 4runnera z ADD :lol: mam nadzieję, że nie prędko będę miał taką potrzebę :D

ODPOWIEDZ