1KZTE - intercooler

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Jerry »

zombi pisze:Jerry, czekam na info jak się będzie sprawować. Zapytaj się też Pana pompiarza, jak taką wyjątkową pompę rozpoznać. Jak niezbyt często ją wstawiali to może i do mojego sztrucla ją wstawili :)
Jutro będę odbierał to postaram się dowiedzieć.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8347
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

A możesz sfocić pompę?

Pompa elektronicznie sterowana jest charakterystyczna - nie ma tam żadnych dźwigni, linek, itp. Za to dochodzi 4 lub pięć wtyczek.

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Jerry »

No to już trochę wiem! :)

Moja pompa nie jest nietypowa, tylko zdaniem Pana inne występują dużo częściej. Moja to jest Denso. Jest elektroniczna, typu prostszego. To znaczy Pan twierdzi, że znacznie częściej bywają pompy elektroniczne, do których dochodzi (chyba) 5 wiązek, a do mojej tylko trzy. Były też pompy starszego typu, mechaniczne, do których oprócz przewodów dochodziła też linka gazu.
Ta śrubeczka do regulacji dawki paliwa, o której pisałem wcześniej to... nieporozumienie i niestety mój brak wiedzy w tym temacie. Panu chodziło o to, że na tylnej ścianie pompy (tej ścianie, z której wychodzą rurki do wtrysków) jest zawór, który się zużywa i zaczyna dochodzić do przecieków wewnętrznych w pompie, w wyniku czego na wtryski podawana jest niewłaściwa (za mała) dawka paliwa.
Zawór naprawiono.

Po regulacji i naprawie efekty widać gołym okiem:
- odpala po jednym obrocie rozrusznika, a nie po dwóch i pół jak poprzednio,
- szybciej (bez wahania) wchodzi na obroty po naciśnięciu gazu,
- nie dymi,
- jest bardziej elastyczny.
Pan też twierdzi, że zużycie paliwa powinno dramatycznie zmaleć. Tego jeszcze nie wiem - przejechałem z serwisu dopiero kilkanaście kilometrów. Dam znać jak pojeżdżę.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8347
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

To się nazywa "spill valve" - i jest to główny element sterujący dawką paliwa. Zużywa sie - ponieważ wykonuje pewnie z miliard cykli w czasie 20 lat życia auta :wink:

Tyle - że zwykle nie trzeba go wymieniać - a starcza skalibrować.

Oprócz tego na tej pompie sa jeszcze dwa układy - jeden to elektrozawór sterujący ciśnieniem wstępnym paliwa (to na dole pompy) - odpowiada jednocześnie za korekcję kąta wyprzedzenia wtrysku. I to na górze - czyli czujnik obrotów.

Take dwa dodatkowe układziki na boku pompy - nie mam bladego pojęcia co to jest. Wygląda jak czujniki - albo magnetyczne, albo termiczne - fizycznie nie są z niczym połączone, poza kabelkami które do nich dochodzą :wink:

Kalibracja spill valve - polega na ustawieniu ilości paliwa jaką ma podać pompa w danym czasie działania (otwarcia) zaworu. Czasem otwarcia steruje komp - ale ponieważ ten silnik nie ma żadnej fizycznej kontroli jakości spalania - to korelację czas/dawka ustawia się w sposób mechaniczny, regulując ten właśnie zawór sterujący. Mechanicznie regulując - czyli wkrętem na górze tegoż zaworu - standardowo jest to zabezpieczone takim metalowym kołpakiem, żeby tam paluchów nie wkładać ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Jerry »

No! Mądrego to dobrze poczytać! :)
A powiedz, co może być przyczyną tego, że jak się jedzie na włączonym biegu z puszczonym gazem, czyli hamując silnikiem to się zapala pomarańczowa kontrolka z silniczkiem. Jak się wrzuci na luz i chodzi na biegu jałowym, albo lekko doda gazu to od razu gaśnie.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8347
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

A - bladego pojęcia nie mam :wink:

Te silniki (czyli sterowane elektronicznie pompy rozdzielaczowe denso) to ogólnie enigma jest - bo zwykłe testery OBD2 ich nie łykają. Nie wiem - bo nie miałem nigdy takiego tematu - ale może jeszcze toyota zostawiła tam samodiagnostykę? Jeżeli w komorze silnika jest takie standardowe toyotowskie złącze diagnostyczne - to wystarczy zwora w odpowiednie piny, i mrugająca lampka powie - co boli kompa. jeżeli nie ma tego złącza - to niestety jedynie fabryczny tester.

Ogólnie - tam prawie nie masz oczujnikowania. Do sterowania silnikiem masz dwa główne czujniki - czyli MAP sensor, i TPS sensor. Czyli czujnik ciśnienia w kolektorze, i czujnik położenia przepustnicy. Dochodzi jeszcze czujnik temperatury powietrza i chłodziwa (ale te działają albo nie - czyli błędy są - albo ich nie ma - nie pojawiają się znikają ot tak, a w dodatku ich wpływ na działanie silnika jest .... prawie żaden), i czujnik położenia wału korbowego - ale to jak powyższe, błąd (o ile jest) jest trwały, a dodatkowo awaria uziemi silnik.

Obstawiam, że zacina się TPS

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Jerry »

A czy pompa nie ma jakiegoś czujnika od ciśnienia paliwa?
Pytam dlatego, że przed regulacją pompy musiałem hamować silnikiem powiedzmy minutę zanim zapalił się "check engine". Po regulacji potrafi mi się zapalić już gdy jamuję przed światłami, czyli nawet po kilku sekundach. Czytałem też na jakimś australijskim forum, że powodem może być problem z odpowietrzeniem baku. Po prostu pompa ma problem z zasysaniem paliwa i odpływem nadmiaru.
Chyba muszę to sprawdzić u siebie.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8347
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

Pompa ma regulator ciśnienia paliwa - ale to działa zero - jedynkowo, i służy do przyspieszenia kąta wtrysku na zimnym silniku. Ciśnienia to nie odczytuje - bo to elektrozawór, a nie czujnik.

Awatar użytkownika
gif_kuba
Posty: 113
Rejestracja: 01 mar 2010, 13:11
Auto: KZJ95
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: gif_kuba »

Rokfor32 napisał:
Take dwa dodatkowe układziki na boku pompy - nie mam bladego pojęcia co to jest. Wygląda jak czujniki - albo magnetyczne, albo termiczne - fizycznie nie są z niczym połączone, poza kabelkami które do nich dochodzą :wink:

odpowiadam:
to są rezystory kalibracyjne - informują ecu silnika o wartościach kalibracyjnych pompy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8347
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

Wartościach kalibracyjnych czego w pompie - tak konkretnie?

majewa
Posty: 67
Rejestracja: 03 wrz 2014, 15:02
Auto: J95 1KZ-TE 3,0 TD 1999r
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: majewa »

Rokfor32 pisze:
19 sie 2015, 23:08
To się nazywa "spill valve" - i jest to główny element sterujący dawką paliwa. Zużywa sie - ponieważ wykonuje pewnie z miliard cykli w czasie 20 lat życia auta :wink:

Tyle - że zwykle nie trzeba go wymieniać - a starcza skalibrować.

Oprócz tego na tej pompie sa jeszcze dwa układy - jeden to elektrozawór sterujący ciśnieniem wstępnym paliwa (to na dole pompy) - odpowiada jednocześnie za korekcję kąta wyprzedzenia wtrysku. I to na górze - czyli czujnik obrotów.

Take dwa dodatkowe układziki na boku pompy - nie mam bladego pojęcia co to jest. Wygląda jak czujniki - albo magnetyczne, albo termiczne - fizycznie nie są z niczym połączone, poza kabelkami które do nich dochodzą :wink:

Kalibracja spill valve - polega na ustawieniu ilości paliwa jaką ma podać pompa w danym czasie działania (otwarcia) zaworu. Czasem otwarcia steruje komp - ale ponieważ ten silnik nie ma żadnej fizycznej kontroli jakości spalania - to korelację czas/dawka ustawia się w sposób mechaniczny, regulując ten właśnie zawór sterujący. Mechanicznie regulując - czyli wkrętem na górze tegoż zaworu - standardowo jest to zabezpieczone takim metalowym kołpakiem, żeby tam paluchów nie wkładać ... :mrgreen:
Rokfor , wiem że to temat sprzed 12 lat :) ale akurat przydały by mi się te info :) Czy jakoś "łopatologicznie" mógłbyś wyjasnić jak taka kalibrację przeprowadzić ?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8347
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

Tak normalnie to na stanowisku pomiarowym - zapodajesz po prostu określony czas otwarcia (np. 2ms i sto takich impulsów), i mierzysz przepływ paliwa (ilość która wpłynie do kalibrowanej menzurki) przy określonym ciśnieniu zasilania. Dane na ten temat zawierają katalogi denso - ja nie mam do nich dostępu.

Na aucie natomiast - jakakolwiek kalibracja ma sens jedynie wtedy - kiedy auto zaczyna silnie dymić na czarno - mimo prawidłowego ciśnienia doładowania. Wówczas zwyczajnie trzeba wkręt regulacyjny dokręcić nieco - aż dymienie zniknie.

W żadnym razie nie można tego wkręta wykręcać. A w każdym razie nie można spanikować - bo po przekroczeniu wartości granicznej zawór przestanie się zamykać - a silnik zacznie rozbiegać, i nie da się go zgasić przez przekręcenie kluczyka :wink: Czyli, jeżeli kręcąc wkrętem wyczuje sie, że obroty (wolne) zaczynają rosnąć - to od razu jeden obrót w kierunku przeciwnym :wink: Kręcąc przciwnie za bardzo w końcu silnik zacznie gasnąć - to oznacza, że zawór praktycznie przestaje się otwierać, i starcza paliwa jedynie na utrzymanie wolnych obrotów. Podsumowując - zakres kalibracji to taki zakres obracania wkrętem - w którym na wolnych obrotach nic się nie zmienia. Regulacji podlega wtedy maksymalny wydatek, jaki może wydusić z siebie pompa.

Dotarłem w międzyczasie do info, że te "niewiadomoco" z boku pompy, to rezystory korekcyjne. I że to właśnie one mają silny wpływ na parametry pracy - czyli np. jeżeli się zwiększy wartość doładowania - to zmieniając wartość tych rezystorów (dopinając do nich zewnętrzna dodatkową rezystancję, szeregowo lub równolegle) można wpłynąć na wydatek pompy. Ale to tylko zasłyszane info - ja nie miałem okazji się z tym tematem pobawić.

majewa
Posty: 67
Rejestracja: 03 wrz 2014, 15:02
Auto: J95 1KZ-TE 3,0 TD 1999r
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: majewa »

Wielkie dzięki ! W takim razie raczej nie będę ruszał bo nie dymi na czarno. Choć takie efekty jak opisał Jerry po udanej regulacji , zwłaszcza szybsze wchodzenie na obroty i większa elastyczność byłyby mile widziane :)

dowbor
Posty: 14
Rejestracja: 27 gru 2020, 21:29

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: dowbor »

Nie wiem czy dobry wątek zahaczyłem, ale coś w temacie chyba jest.
Szaman w każdym razie potrzebny,
Pacjent:L90 1KZ-TE automat
objawy:
puszcza brzydkie czarne bąki i szarpie przy prędkościach powyżej 60 km/h,
na postoju po dodaniu gazu jak spada na wolne obroty po chwili dławi się i wraca znów na wolne
na postoju jak włączę Idle Up nic się nie dzieje, równo chodzi, nie kopci, na wolnych czasami się dławi i kopci szczególnie jak schodzi z wyższych obrotów po kilku sekundach
na drodze zdechł mi ze 2 razy, przy niskich prędkościach 0-40 nic się nie dzieje
Obstawiam spill valve tudzież scv albo zawalony EGR i dolot, może zły skład mieszanki dostaje, prądy raczej są dobre
Podpowiedzcie gdzie szukać i jak to ogarnąć bez wizyty u Januszy...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8347
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

Zacznij od wymiany regulatora kąta wtrysku.

ODPOWIEDZ