1KZTE - intercooler

Moderator: luk4s7

tomdrums
Posty: 98
Rejestracja: 28 lis 2014, 13:28

1KZTE - intercooler

Post autor: tomdrums »

Witam.
Mam pytanie. Czy ktoś z koleżanek lub kolegów dokładał intercooler do silnika 1 KZTE? Interesują mnie głównie rezultaty takiego eksperymentu oraz koszty. Będę wdzięczny za odpowiedź.
Pozdrawiam Tomek.

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Jerry »

Witaj,

Ja mam za sobą taką operację. Opis znajdziesz tutaj:
http://www.tlc.org.pl/forum/viewtopic.p ... 0&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

tomdrums
Posty: 98
Rejestracja: 28 lis 2014, 13:28

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: tomdrums »

Dzięki za foto. Napisz coś o pracy silnika. Moc, spalanie . Ogólnie chciałbym wiedziec czy było warto. Mój mechanik mnie zachęca lecz najlepsze info będzie od kogos takiego jak Ty. Sprawdziłeś, więc jesteś najlepszym źródłem informacji.
Dzięki.

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Jerry »

Sorry, że dawno nie zaglądałem.
W normalnej jeździe do niczego się to nie przyda. Nie czuć różnicy.
Jeżeli nie planujesz podnosić mocy silnika to możesz sobie odpuścić intercooler.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

Intercooler - żeby dał efekt - potrzebuje jeszcze dwóch rzeczy: przeppływu powietrza chłodzącego - i to w znacznych ilościach, i skorelowania dawki paliwa do powiększonej masy tlenu nad tłokiem.

Bez tych dwóch rzeczy - jednocześnie - intercooler jest jedynie efekciarskim gadżetem - i to dopiero jak ktoś pod maskę zajrzy ... :wink:

Dwa - żeby przepływem powietrza sensownie schłodzić powietrze sprężone przez turbinę - to musi być jakaś spora różnica temperatur. Innymi słowy - nie ma sendu za bardzo intercooler przy układach doładowanych na 0,3 - 0,5 bara - bo wzrost temperatury sprężonego powietrza vs temperatura powietrza chłodzącego jest taka - że ładunek schłodzi się o kilka stopni ledwie. Uzyski są wychwytywalne na hamowni - ciut nad wartościami błędu statystycznego :wink:

Intercooler ma sens przy wyższych wartościach doładowania. I w układach - gdzie można zaingerować w dawkę paliwa.

Pisząc prościej - przy silniku 1KZ-TE jest bez sensu. Opcja ingerencji w nastawy pompy - jest prawie żadna. Owszem, jest możliwość przeregulowania jednego z regulatorów - ale zakres jest mizerny, a silnik zmienia charakterystykę jedynie w górnym zakresie obrotów. Soft sterujący tego silnika - na ile wiem - jest nie bardzo modyfikowalny.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: luk4s7 »

Rokforu, a jak się odniesiesz do tej informacji?

"The diesel engine in the 90-series was inherited from the 1KZ-TE-type engine of the 70-series Prado. Thanks to its compact turbo charger and air-cooled intercooler, this engine got improved output, better fuel consumption, and lower emissions."

1KZ-TE-type diesel engine with intercooler (2,982cc, 140PS, 34.0kgm specs)

Moje auto (bez intercoolera) ma 125KM.

Źródło: http://www.toyota-global.com/showroom/v ... _90_2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Czy to oznacza że na różne rynki robione wersję z lub bez intercoolera i przy okazji o różnych mocach? Czy więc oprócz samego intercoolera dodano dodatkowe czujniki o których wspominasz? A może po prostu zmodyfikowano ustawienia wtrysku (soft?)?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

Są zmienione ustawienia jednostki sterującej silnikiem. Z samego powietrza - nic więcej mocy nie będzie :wink: I starczy - że cisnienie turbo dla tego silnika będzie dźwignięte o 0,2 bara - i masz 140 kucy ot tak :wink:

A co do mocy ogólnie - silnik 1KZ-T jest ustawiony bardzo "zachowawczo". Właśnie trenuje taki egzemplaż - bez tykania się wogule turbiny, na samej zmianie nastaw pompy (a i to jedyne jeden z elementów korekcyjnych dawki) - i porządnym wykorzystaniu dostępnej ilości powietrza silnikowi przybywa jakieś ... 50 Nm w średnim zakresie obrotów :wink:

Niestety auto ma focha na odczyt obrotów silnika przez mój akcelerometr - więc mogę Wam wkleić jedynie różnice jakie wychodzą względem czasu przyspieszania - lub w wartościach przyspieszeń. Szczególnie ten ostatni parametr skorelowany jest z dostępnym momentem obrotowym - wyniki wieczorem ... :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

Moc w skali czasu. Opadnięcie wykresu do zera to koniec zakresu obrotów silnika - 4400 rpm, i około 70 km/h na dwójce.

Około 12 kucy różnicy, co przekłada sie na jakieś 30 Nm przy 2200 - 2500 rpm. I niecale 2 sekundy mniej na osiągnięcie prędkości max na tym biegu :wink:

Jutro jeszcze trochę go potrenuję - myślę że jeszcze trochę przybędzie ... :mrgreen: Pompa ma w cholerę zapasu - ale ważne też jest żeby to ładnie zgrać, i żeby nie dymił jakoś przesadnie ... :wink:
Załączniki
KZJ70.jpg

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Jerry »

Jadę w poniedziałek na regulację pompy. O co ich poprosić? Po prostu o fabryczne ustawienie, czy warto coś poprawić przy tej okazji?

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: proto »

Rokfor32 pisze: Pisząc prościej - przy silniku 1KZ-TE jest bez sensu. Opcja ingerencji w nastawy pompy - jest prawie żadna. Owszem, jest możliwość przeregulowania jednego z regulatorów - ale zakres jest mizerny, a silnik zmienia charakterystykę jedynie w górnym zakresie obrotów.
Przypominam RockFordzie,że poprzedni egzemplarz testowy z elekronicznie sterowaną pompą to był "stary hebel" z małą głowiczką a KZ-TE wydaje o 40% więcej paliwa, więc nawet niewielki wzrost dawki daje fajne rezultaty ( patrz wyżej- 1KZ-T gdzie ruszyłeś tylko górę pompy powiedzmy o 10% a zysku jest bardzo widoczny 8) )
Druga sprawa- boost cut w 1KZ-TE . Standardowe doładowanie wynosi pewnie połowę tej wartości, wiec i tu możemy coś ugrać :wink:

tomdrums
Posty: 98
Rejestracja: 28 lis 2014, 13:28

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: tomdrums »

Dziękuję za dyskusję.
Ostudziła mój zapał do montażu chłodnicy powietrza.
Pozdrawiam. Tomek

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Jerry »

Wstawiłem dzisiaj pojazd na regulację pompy. Pan powiedział, że jest przekonany, że ten intercooler na pewno daje dużą poprawę osiągów. Szczególnie z tą pompą, która jest u mnie. Ona była seryjnie montowana, ale niezbyt często. Szczerze mówiąc nie wiem czym się różni od tej typowej.
Pan twierdzi, że regulując kąt i dawkę paliwa powinno się udać uzyskać bardzo dobre parametry. Pan jest przekonany, że z intercoolerem na pewno jest dostępny większy zakres regulowanych parametrów i dzięki temu można uzyskać znacznie lepszy efekt.
Odbieram w środę. Pożyjemy, zobaczymy :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Rokfor32 »

Ciekaw jestem bardzo czym ten Pan chce regulować pompę sterowaną elektronicznie - no chyba że Ty masz tam wszczepioną taka sterowaną mechanicznie ... :wink:

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: zombi »

Jerry, czekam na info jak się będzie sprawować. Zapytaj się też Pana pompiarza, jak taką wyjątkową pompę rozpoznać. Jak niezbyt często ją wstawiali to może i do mojego sztrucla ją wstawili :)

Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 213
Rejestracja: 17 wrz 2011, 21:26
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: 1KZTE - intercooler

Post autor: Jerry »

Rokfor32 pisze:Ciekaw jestem bardzo czym ten Pan chce regulować pompę sterowaną elektronicznie - no chyba że Ty masz tam wszczepioną taka sterowaną mechanicznie ... :wink:
Nie bardzo się znam. Pan twierdzi, że cyt.:"na tylnej ściance pompy jest taka śrubeczka do regulacji dawki paliwa". To chyba nie elektronicznie.

ODPOWIEDZ