Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Moderator: luk4s7

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Darek_LC_J95 »

Dzisiaj odkryłem coś nowego. Przy ciepłym silniku wcisnąłem w trakcie kręcenia silnika pedał gazu do podłogi i silnik od razu zaskoczył. O czym to może świadczyć.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Darek_LC_J95 »

Problem z odpalaniem na gorącym silniku powrócił.
Na zimnym silniku samochód odpalił. Ciężko, ale odpalił, bo akumulatory już wymagają doładowania po zimie.
Podczas jazdy ok. Pierwszy postój na stacji benzynowej, temperatura na pierwszej kresce pewnie około 40°C i silnik znów odpalił bez problemu.
Postój nie trwał dłużej niż 2 minuty.
Kolejna wizyta na myjni. Mycie i znów samochód odpala, postój około 5 min.. Temperatura około 60 °C.
Dłuższa przejażdżka około 30 min silnik osiągnął 90°C. Gaszę silnik. Po 10-12 minutach próbuję odpalić. Rozrusznik kręci normalnie, ale silnik nie zaskakuje. Temperatura około 90°C.
Niestety wciskanie pedału gazu do podłogi już nie pomaga. Odpaliłem z podaniem Plaka do wlotu powietrza.
Silnik po odpaleniu pracuje jak gdyby nigdy nic.

Więc problem jest jak osiągnę temp. 90°C i samochód postoi dłużej niż 5 min. Jak ostygnie to znów pali od pierwszego.
Gdzie teraz szukać problemu ? Wtryski ? Rozrusznik? Może, jednak pomiar temperatury do ECU?

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Darek_LC_J95 »

Czy to może być wina rozrusznika? Widzę kilka wpisów na temat D4D.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Darek_LC_J95 »

Dzisiaj jeden autoelektryk podrzucił mi jeszcze jeden test do wykonania.
Zasugerował, żeby sprawdzić, czy rzeczywiście rozrusznik obraca wałem silnika, jak próbuję zapalić na gorącym silniku, czy tylko kręci na pusto.
Ciekawe. Sam bym na to nie wpadł.
Sugeruje, że to, że rozrusznik pracuje nie oznacza, że zazębia, czy jakoś tak?!?. Odpalimy landka na zimno, zagrzejemy silnik na 90°C i zobaczymy :), czy to nie jest przypadkiem to.
Dam znać co to da.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: kylon »

Przecież jak rozrusznik nie zazębia to gwiżdże bo kręci się szybko na pusto. Raczej byś to zauważył.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Darek_LC_J95 »

No i spróbowałem i niestety to nie to.
Nagrzałem silnik podczas jazdy do 90, wyłączyłem i poczekałem 10 min. i rozrusznik zakręcił i zaskoczył. Rozrusznik kręci za każdym razem i wał podczas kręcenia się obraca. Nie udało się uzyskać stanu awaryjnego. Może dzisiaj było chłodniej ze względu na padający deszcz, ale silnik zaskoczył tym razem.
Może macie jeszcze jakieś propozycje? Co jeszcze może się blokować na gorącym silniku i odblokowywać się jak silnik całkowicie ostygnie lub samochód postoi całą noc?

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Darek_LC_J95 »

Dziwi mnie to, że po jeździe silnik jest nagrzany i nadal odpala, a problem braku odpalania zazwyczaj pojawiał się po 10-15 minutach postoju (tym razem nie było problemu, a rozrusznik kręcił wałem). Może muszę jeszcze sprawdzić po jakim czasie silnik znów jest w stanie odpalić, jak się uda uzyskać stan awaryjny? Czy to coś podpowie?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Rokfor32 »

Obawiam się, że metoda na "zgadywanie" powoli wyczerpuje swoje możliwości ... :wink:

Do diagnozy trza tester ogarniający ten silnik. Więc albo szukasz kogoś kto takowy ma - i nie jest to u niego dla ozdoby (czyli ten ktoś wie jak go użyć, i wie co poszczególne odczyty oznaczają, jakie mają być prawidłowe wartości - i co się robi jak prawidłowe nie są) - albo sam kupujesz, następnie zanabywasz FABRYCZNY manual serwisowy - i krok po kroku wykonujesz procedurę serwisową.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Darek_LC_J95 »

Dzięki Rokfor32. A ta procedura mówi, że teraz ...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Rokfor32 »

Procedura nie mówi, że "teraz' - procedura opisuje precyzyjnie KROK PO KROKU. Nie ma żadnego "teraz", zaczynającego się od randomowo wykonywanych doświadczeń z przypadkowo dobranymi danymi wejściowymi ... :wink:

Od początku, i metodycznie.

Ale, skoro pytasz - procedura zaczyna się od podpięcia skanera serwisowego.

Jeżeli takowego (lub działającego z toyotowym d4d odpowiednika) nie posiadasz - to niby jak chcesz odczytywać dane z ECU silnika?

Druga sprawa - dane serwisowe.

Dla części modeli idzie to ściągnąć z neta - ale to są dane chronione prawem autorskim. Zatem, to, co krąży po sieci jako skany jest raczej mało legalne. Jak znajdziesz, i zastosujesz wyłącznie dla siebie - proszę bardzo. Toyota nawet jakoś specjalnie nie ściga za takie kopiowanie, więc nawet niewykluczone, że ich licencja dopuszcza takie coś. Ale tak normalnie, dostęp do serwera z danymi serwisowymi jest płatny - i to raczej niezbyt symbolicznie, bo około 10 eurasów za godzinę (acz kawał czasu nie sprawdzałem).

Tak że - wybacz, ale to nie jest kwestia widzimisię, czy "komercyjnego" podejścia - po prostu publiczne forum ma swoje ograniczenia. Możemy tutaj conieco poradzić (w szczególności własne doświadczenia) - ale jak chcesz szczegółowe dane (serwisówkę fabryczną) - to albo szukasz we własnym zakresie piratów - albo logujesz się na https://www.toyota-tech.eu

Awatar użytkownika
FoxMulder
Posty: 143
Rejestracja: 19 wrz 2022, 21:36
Auto: LC 150
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: FoxMulder »

Nie jestem mechanikiem, ale czy zaczynałeś od takich drobiazgów jak układ paliwowy, wymiana filtra, czyszczenie baku, pompa paliwa, tak jakby coś po tym okresie czasu się zapowietrzalo i pojawiał się problem z odpaleniem.
Spróbuj na ciepłym wtedy kiedy nie odpala podpompowac manualna pompka i sprawdzić czy to zmienia postać rzeczy.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Darek_LC_J95 »

Cześć FoxMulder, dzięki za słuszne uwagi. To zapowietrzenie jest dziwne bo mija po nocy jak ręką odjął. Raczej coś się zawiesza przy nagrzanym silniku po postoju rzędu 10-15 minut, a potem z jakiegoś powodu odpuszcza i znów jest OK.
Paliwo OK (na zimnym silniku i od razu po jeździe na ciepłym odpala), filtr paliwa nowy, pompy paliwa w baku - brak. Test z ręcznym dopompowaniem pompką nie działa nie wpływa na odpalanie jak już nie odpala.
Płukanka do wtrysków już zastosowana na chwile pomogła.
Akumulatory są dwa nowe w sumie 180Ah 12V, więc teoretycznie prąd też nie jest problemem ;). Chyba jednak spróbuje wymienić rozrusznik.
Ostatnio zmieniony 13 cze 2023, 08:37 przez Darek_LC_J95, łącznie zmieniany 1 raz.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Darek_LC_J95 »

Rokfor32 oczywiście masz całkowitą rację. Już pytałem do kogo skierować swoje kroki w Białymstoku, ale jakoś cisza.
Na razie trochę posiłkuje się pomysłami między innymi z forum ... Forda Escorta i ciągle trafiam kulą w płot.
Coś tam też pokazali do silników D4D na Y..be, ale wiadomo ...
LC 95 nie obsługuje OBDII, więc uniwersalny skaner za wiele tu nie poczyta.
Mimo to nie poddaje się, bo to naprawdę fajny kawał samochodu.
Jak coś ustalę, to na pewno się na forum "tajemną wiedzą" z Wami podziele :).
Dziwi mnie tylko to, że nikt inny na forum nie ma z taką usterką do czynienia ?!? Czyżby mój Land Cruiser był, aż tak nadzwyczajny :).
Jeszcze raz dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Rokfor32 »

Z Twojego opisu wynika że jest jakiś błąd po stronie sterowania - albo sterownik nie czyta jakiegoś sygnału, albo któryś układ wykonawczy nie reaguje na komendy sterownika.

Dlatego potrzebny jest skaner, bo bez niego taka zabawa w ciemno kończy się na wymianie dobrego elementu na inny, równie dobry, i nawet jak przypadkiem uda się coś poprawić - to finalnie problem nadal może się pojawiać, co jakiś czas, bo jego przyczyna nie została usunięta.

Tak jak to opisujesz to wskazuje całość na usterkę, a raczej zużycie pompy HP. Czyli na zimno jest prawidłowe ciśnienie wtrysku (bo paliwo zimne), na gorąco też, bo i obroty wyższe jak już silnik pracuje. A podczas stygnięcia jakiś luz się powiększa, i pompa, kręcąć sie wolno na rozruszniku, nie jest w stanie zbudować ciśnienia potrzebnego do inicjacji wtrysku (chwile po zgaszeniu ciśnienie w szynie rail nadal jest wysokie, bo trzymają zawory zwrotne).

No ale żeby to wykluczyć (metodą doświadczalną) - to trzeba zapodać inną pompę. Używek już praktycznie nie ma, a jak są, i są sprawne - to kosztują ze dwa tysie. Nówka kosztuje z 15 tysi.

Temu trzeba podpiąć skaner, żeby zobaczyć czy ciśnienie wtrysku jest prawidłowe. To samo dotyczy innych elementów - w szczególności modułu sterującego wtryskami, czy czujnika ciśnienia rail. Są to zbyt drogie zabawki, żeby bawić się podmianą na chybił trafił.

No ale skoro usterkę układu paliwowego chcesz (na chybił/trafił) rozwiązać wymianą rozrusznika (który działa, bo silnikiem kręci) - to wybacz. Nic z tego nie będzie.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Problem z odpalaniem na ciepłym silniku D4D 3.0.

Post autor: Darek_LC_J95 »

Czyli to jednak pompa HP lub moduł sterujący wtryskami lub czujnik ciśnienia rail.
Chyba zaczynam rozumieć dlaczego ten egzemplarz w ogóle do mnie trafił :(. Przy zakupie przez myśl mi nie przeszło, żeby próbować go odpalić na gorącym silniku. Warto innym Użytkownikom forum zwrócić uwagę na taki drobny dodatkowy test przed potencjanym zakupem.

Dzięki Rokfor32 właśnie dzięki tobie zaoszczędziłem 1652,38 zł w InterCarsie, a już chciałem kupować nowy oryginał rozrusznika Denso DNS1229.
Dzięki wielkie.
Ponawiam pytanie, kto może zdiagnozować układ paliwowy w Białymstoku.
Z innej beczki czy taką pompę da się zregenerować?

ODPOWIEDZ