Lift 2 cale altwrnatywa dla gotowych zestawow

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 7475
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Lift 2 cale altwrnatywa dla gotowych zestawow

Post autor: Rokfor32 »

Tak na marginesie - wyższe zawieszenie prawie nigdy nie zwiększa wykrzyżu :wink:

Wynika to nie z możliwego skoku - ale ze sztywności sprężyn. Te liftowe są zazwyczaj znacznie sztywniejsze niż oryginały (nierzadko o 100%). To powoduje, ze pomimo ze do odbojów jeszcze bardzo daleko - auto już się "huśta" zawieszone po przekątnej :wink:

Bardzo niewiele zawieszeń, nazwijmy to budżetowych, oferuje jednocześnie podwyższenie pojazdu, stałe dodatkowe obciążenie osi - i nadal pełne krzyżowanie zawieszenia. Zaryzykował bym nawet tezę - że ... żadne :wink:

Bliskie ideału spotkałem chyba tylko raz - australijskie Tough Dog do J105. Próba wykrzyżu ustawiła auto równo do odbojów po przekątnej, na około 5 cm (czyli nadal nie pełny zakres, ale już całkiem blisko, jak na skok zawiasu rzędu 20cm). Lub inaczej - jedno z kół można było unieść na około 40 cm, i pozostałe trzy nadal siedziały na glebie.

Dla porównania, kiedyś zakładałem do J8 zawias (moim zdaniem) o wiele za bardzo przesztywniony. Taka sama próba skończyła się na mniej więcej ... 15 cm. Potem - huśtawka na dwóch kółkach :wink:

Ariusz
Posty: 10
Rejestracja: 22 sty 2020, 23:33
Auto: TLC Colorado j90
Kontakt:

Re: Lift 2 cale altwrnatywa dla gotowych zestawow

Post autor: Ariusz »

Dlatego właśnie lift J9 jest mało sensowny, a zrobiony byle jak niebezpieczny.
[/quote]

Dziekuje za wytlumaczenie.
Starqm sie raczej nie oszczedzac kosztem jakosci. Wezme to do serca i podzialam.

stasik
Posty: 80
Rejestracja: 09 sty 2021, 21:42
Auto: KDJ95

Re: Lift 2 cale altwrnatywa dla gotowych zestawow

Post autor: stasik »

Ariusz pisze:
08 paź 2021, 22:20
Dlatego właśnie lift J9 jest mało sensowny, a zrobiony byle jak niebezpieczny.
Dziekuje za wytlumaczenie.
Starqm sie raczej nie oszczedzac kosztem jakosci. Wezme to do serca i podzialam.
[/quote]

Nie ma sprawy, to tylko wynik sześciu lat czytania tego forum i przyswajania wiedzy tych, którzy wiedzą ;-)

Ale na te sworznie uważaj i tak. Potrafią się urwać i bez liftu. Mechanik znający się na J9 wie jak zdiagnozować - auto w górę (odciążenie koła) i podważanie brechą. Tu następują pozdrowienia dla Rajmunda, który przy którejś kolejnej wizycie u niego związanej z kolejną awarią raczył wykazać inicjatywę i sprawdził mi to, przez co uchronił mnie przed dalszymi problemami z urwaniem głowy przez żonę włącznie :mrgreen:

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 1985
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Lift 2 cale altwrnatywa dla gotowych zestawow

Post autor: sebastian44 »

stasik pisze:
08 paź 2021, 10:58
Ariusz pisze:
08 paź 2021, 00:10
Kolega wyzej zasugerował ze lift nie pomoże na wykrzyzu?
Same sprezyny tak ale amortyzatory ze sprężynami chyba jednak coś dadzą, chybaze sie myle..
Doksztalce sie chetnie! Jestem nowy w temacie
Lift zmienia tylko położenie, nazwijmy to, zerowe przedniego zawieszenia, a przeguby zaczynają pracować pod kątem. Natomiast ich maksymalne wychylenie w dół pozostaje bez zmian. Musiałbyś albo obniżyć przedniego dyfra, albo zastosować dłuższe półosie (przypadek zawieszenia long travel). No a w przypadku J9 dodatkowo pozostaje jeszcze kwestia kąta pracy sworznia i ryzyko jego zerwania skutkiem czego koło kładzie się elegancko płasko pod samochodem. Dlatego właśnie lift J9 jest mało sensowny, a zrobiony byle jak niebezpieczny.
To chyba troche nadinterpretacja. Standardowy lift 2" nie wymaga obniżania dyfra ani wymiany półosi. Wymienia sie tylko amortyzatory i sprężyny z zestawu. I to wszystko. Kąty na przegubach pojawiają się to prawda ale nie ma to wpływu na jazde, wszystkie auta z niezależnym przednim zawieszeniem robi sie w ten sposób i nie ma z tym żadnych problemów więc nie twórzmy tu teorii spiskowych.

W terenie auto z liftem jest znacznie dzielniejsze i nie mówie o tym z teorii tylko wypróbowałem to w praktyce i tak po prostu jest. Te 5 cm tu i tam to jest właśnie te 5 cm które czesto brakuje żeby gdzies przejechać i niczego nie urwać.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 17256
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Lift 2 cale altwrnatywa dla gotowych zestawow

Post autor: kylon »

Mi się już nie chce nawet odpisywać na te teorie spiskowe 8) :mrgreen:

stasik
Posty: 80
Rejestracja: 09 sty 2021, 21:42
Auto: KDJ95

Re: Lift 2 cale altwrnatywa dla gotowych zestawow

Post autor: stasik »

Pewnie, że dwucalowy lift nie wymaga obniżania dyfra i chyba nikt tego nie robi w J9. Niemniej jednak podniesienie zawieszenia odbywa się ze stratą na wykrzyżu. Coś za coś. No chyba, że ktoś zainwestuje w dłuższe półosie jak Szulbor.

Co do poprawy dzielności w terenie - zależy od samochodu. J9 jest dobra taką jaką ją fabryka na świat wydała i wiele nie poprawisz bez kół 33", które z kolei zamordują maglownicę w krótkim czasie. Ale już np. długim Patrolem bez liftu trochę strach zjechać z trawnika. Jeepy WK/WH/XK/XH dopiero po lifcie i założeniu dużo większych kół dorastają do seryjnej J9.

Kiedyś w ciężkim gnoju i metrowych koleinach (chyba po LKT lub innych leśnych kiz-pieronach) Y60 z liftem 4" na kołach 35" i dwóch blokadach zajechał jakieś 20 metrów dalej niż ja na 32" i samej tylnej. Potem winching od drzewa do drzewa...

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 495
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: Lift 2 cale altwrnatywa dla gotowych zestawow

Post autor: PblO »

Z liftem 2" zajechałbyś 20m dalej niż Patrol.
W większości przygód terenowych, nie wykrzyż, a prześwit właśnie robi robotę.

stasik
Posty: 80
Rejestracja: 09 sty 2021, 21:42
Auto: KDJ95

Re: Lift 2 cale altwrnatywa dla gotowych zestawow

Post autor: stasik »

No nie do końca i nie zawsze.

Kiedyś w moim początkach terenowych udało mi się bardzo elegancko i za pierwszym razem pokonać stromy, piaszczysty, a przy tym wyboisty podjazd, blokad nie miałem. A że byłem jednym z pierwszych w grupie, mogłem sobie popatrzeć na innych i robić za lożę szyderców. Wjeżdżał m.in. zupełnie zielony gość seryjnym 4Runnerem, odpowiednikiem J9. Wczołgał się na szczyt bez wielkiego rozpędu i bez problemów. Kilka innych aut męczyło się okrutnie, kierowcy musieli brać potężny rozpęd, a i tak mieli po 3-4 próby. Disco 3 wjechał dopiero po właściwym ustawieniu tryby off-road, a klockami hamulcowymi pachniało w całej okolicy. Jeepy (seryjne, zmotane radziły sobie lepiej) z Quadra-Drive wyrzucały piękne fontanny piasku, potem był trzask zapinanej automatycznie blokady, ale samochód już stał i konieczna była kolejna próba i więcej rozpędu. Motane Patrole (trochę jednak inna liga niż Prado) wjeżdżały bez problemu o ile tylko miały pod maską coś więcej niż RD28. Krótka analiza w gronie loży szyderców i znaleziono przyczynę takiego stanu rzeczy - wykrzyż, lub jego brak ;-)

Aczkolwiek nie policzę ile razy brakło mi prześwitu w koleinach. Ale te 5 cm niewiele by pomogło bez zmiany kół na większe, nie zawsze błotko jest na tyle plastyczne, żeby dało radę przeorać je gruszką tylnego mostu... No a czasem koleiny były za głębokie i na Wranglera na 37", skiddery zostawiają po sobie straszne pobojowisko :mrgreen: Z resztą i tak częściej cierpiałem przez AT-ki ;-)

ODPOWIEDZ