Oryginalny rozmiar opony a felga

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
tadeusz84
Posty: 48
Rejestracja: 07 wrz 2020, 09:52
Auto: KZJ90
Kontakt:

Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: tadeusz84 »

Witam

Nurtuje mnie pewna kwestia - w chwili obecnej w mojej KZJ90 mam oryginalne, stalowe felgi 16" i opony 215/80/16 - czyli rozmiar oryginalny...
Ale rozmiar 265/70/16 jest również oryginalnym rozmiarem opon do tego auta - i teraz pytanie - czy muszę wtedy zmienić również felgi - bo raczej ta oryginalna stalówka będzie za wąska...?

Gdzieś udało mi się znaleźć, że ten drugi rozmiar jest w przypadku felg alu... dodatkowo moja Toyota nie ma plastikowych poszerzeń... niektóre wersje mają więc może to jakoś wpływa na wystawanie poza obrys...

Co muszę zrobić, żeby założyć 265/70/16, tak żeby mi te opony nie wystawały poza obrys auta, ani o nic nie obcierały? Jakie felgi musiałbym kupić?
Pewnie oryginalne alu lub jakiś ich odpowiednik, o identycznym ET...

No i na koniec - chciałbym mieć dwa komplety kół (miałem felgi od nissana + opony MT, ale sprzedałem bo trochę wystawały i były to nalewki):
- koła do normalnej jazdy szosowej (obecnie mam te 215/80/16 typowe szosówki)
- koła do zabawy w jakimś tam terenie
- rozważam też 3cią opcję - czyli tylko jedne koła AT (np. coś w stylu BFG/Geolander) - tylko wtedy który z rozmiarów?

Podpowiecie i wybaczycie laikowi?

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2863
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: luk4s7 »

Coś dzisiaj jest wysyp pytań o felgi i opony.
Jeśli nie masz poszerzeń to 265/70 16 będą wystawały poza obrys. Nic jednak nie będzie ocierało jeśli zastosujesz fabryczne felgi aluminiowe od wersji z poszerzeniami. Nie pamietam jakie mają parametry. Może ktoś inny podpowie szerokość felgi i ET.
Można dodać gumowe poszerzenia i to załatwi temat. Natomiast myślę że lepiej zostać przy obecnym rozmiarze i felgach. Węższa opona to choćby niższe spalanie. Nie jest to duża różnica ale zawsze coś. No i unikniesz kombinacji.

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 451
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: PblO »

ET stal 30 alu 15
Szerokość 6" vs 7"
Bez poszerzeń alusy oryginał będą wystawały

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 522
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
Isuzu Trooper 3.1D 1997r.
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: Jake »

Do opony 265 felga 6" jest za wąska. Optymalna to 7", 8" tez moze byc.

Awatar użytkownika
tadeusz84
Posty: 48
Rejestracja: 07 wrz 2020, 09:52
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: tadeusz84 »

OK, rozumiem - czyli jeśli auto nie ma fabrycznych poszerzeń - to jestem skazany na oryginalny rozmiar 215/80/16 - bez żadnych przeróbek...
I teraz dwa pytania - bo do szosowej jazdy te oryginalne opony są według mnie OK, i na szerszych pewnie tylko spalanie by było wyższe...

- czy jeśli chciałbym założyć opony AT/MT - to warto iść w jakiś większy rozmiar (np kwestia kombinacji z felgą - tak wybrać ET żeby ani nie wystawało, ani nie obcierało) - w sensie czy w przypadku tego samochodu da mi to jakieś lepsze właściwości terenowe - czy oryginalny rozmiar będzie jednak wystarczający?

- czy i jak mogę prosto zrobić poszerzenia dla tego auta (KZJ90) - szukać oryginalnych plastików - ale to chyba i zderzak był inny? kombinować z przyklejaniem gumy? a może są jakieś dedykowane? ktoś się w to bawił?

- ewentualnie może ma ktoś doświadczenie z 275/70/16 i jakąś nieoryginalną felgą - tak żeby bez poszerzeń nie wyjść poza obrys?

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 1737
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: sebastian44 »

Na Twoim miejscu jeżeli nie zależy Ci na szerokości opon (która notabene moim zdaniem niewiele daje) to włożyłbym 235/85R16. To jest fajny klasyczny rozmiar do samochodu terenowego. Polepszy Ci możliwości terenowe dość znacznie a i spalanie powinno zostać w akceptowalnych granicach. Zostaw auto bez poszerzeń bo takie jest ładniejsze, oryginalnych nie zamontujesz bo pod nie powinny być otwory w karoserii których Ty nie masz. A montowanie gum to jest rzeźba.

Jak chcesz jeden komplet opon kup jakies AT. Jak dwa komplety to szosowe i terenowe weź drugi komplet MT.

Awatar użytkownika
tadeusz84
Posty: 48
Rejestracja: 07 wrz 2020, 09:52
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: tadeusz84 »

Pewnie się to skończy na AT jako daily, i MT do zabawy jako drugi komplet...
To teraz pytanie - bo rzeczywiście w oryginalnym rozmiarze 215/80/16 nie ma zbyt dużego wyboru opon - czy te 235/85/16 będę mógł założyć na oryginalne stalowe felgi (czy nie będą za wąskie np) i czy jeśli mam auto bez żadnych modyfikacji/liftu itd - to nic mi nie będzie obcierało?

Skoro te stalowe felgi mają 6" - to może da się dokupić np jakieś 7"... Na pewno znajdzie się tu kilka osób z j90 bez poszerzeń i bez liftu - i będą w stanie powiedzieć, jakie największe opony można tu bezpiecznie założyć, i ewentualnie na jakich felgach... (te oryginalne stalówki nie należą do najładniejszych :))

Awatar użytkownika
tadeusz84
Posty: 48
Rejestracja: 07 wrz 2020, 09:52
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: tadeusz84 »

Nie zgadza mi się troszkę to - znalazłem przelicznik na oponeo - i jeśli oryginalny rozmiar to 215/80/16, a drugi oryginalny rozmiar to 265/70/16 - to w teorii powinienem mieć możliwość dowolnej zmiany pomiędzy tymi rozmiarami (pomińmy fakt, że mój KZJ90 nie ma poszerzeń)... W takim razie sprawdziłem to w kalkulatorze - i wychodzi na to, że różnica między średnicami to 3.6% (27mm) - czyli już jest znaczna...
I teraz jak to rozumieć? Może jest tak że ten "oryginalny" rozmiar jest zależny od wersji auta - i wersja z poszerzeniami ma inny? Który jest właściwy? Bo to już chyba by wymagało inaczej ustawionego licznika...

Sprawdziłem też - skoro mam 215/80/16 - co by było z odpowiednikiem zaproponowanym przez Sebastiana (235/85/16) - i jest to znacznie większa średnica (o 55.5mm)... tu pasowałby rozmiar 235/75/16

Miałem przez chwilę MT 235/70/16 - i były troszkę niższe niż rozmiar oryginalny - auto miało mniejszy prześwit delikatnie - ale miałem je na felgach stalowych od nissana i mi wystawały trochę poza obrys - więc sprzedałem całość... (bo i rozmiar nie do końca taki)

Podsumowując - 235/75/16 powinny być jeśli chodzi o średnicę identyczne z oryginałem - 235/85 sporo wyższe (co może i byłoby zaletą jeśli by weszły???) - tylko co z felgami - czy 6" stalówki to nie za mało? czy nie powinny mieć np 7" i delikatnie ET na zewnątrz?

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 522
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
Isuzu Trooper 3.1D 1997r.
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: Jake »

Ojej! Bardzo mocno to komplikujesz i wahacz się od szosowych żyletek, po terenowe balony. Musisz okreslic swoje priorytety i albo pojsc w ich strone albo znalezc zloty kompromis.
1)Przeznacznie auta - Jesli masz nim jezdzic w rajdach i jesli auto ma Ci sluzyc za daily to nie rob z niego monster trucka. Jesli masz nim jezdzic w rajdach i kopac sie do jadra ziemi to zakładaj 33" Simexy, rob poszerzen z pasa transmisyjnego i upalaj do upadłego. :)
2)Fabryczne rozmiary opon były rozne bo te auta wychodziły na rozne rynki w roznych wersjach. Jedni kupujacy chcieli tym jezdzic po miescie i po dzieci do szkoly, inni w terenie. Nie ma absolutnie żadnych przeszkód byś założył taki rozmiar opon jaki chcesz. Jesli ograniczysz sie do fabrycznych rozmiarów to masz praktycznie 100% szans ze nic nie bedzie obcierać.
3)Raczej dobierałbym felgi do opon niż odwrotnie. Brałbym na Twoim miejscu 16x7" albo 17x7" (w zaleznosci od Twoich preferencji co do średnicy). Są najbardziej uniwersalne. Założysz na nie wszystko z zakresu 235 do 275 i bedziesz miał sensowne proporcje szerokosci opony do felgi. Nie szalałbym z ET, bo to zle wyglada i szkodzi na zawieszenie. Bezpiecznie poruszac sie w zakresie +10 do +25 (im wyzsza wartosc tym bardziej schowane felgi w nadkola)
4)Rozmiar opony. Tu tez praw fizyki nie oszukasz. Im wieksza guma tym wiekszy prześwit i lepszy wygląd, ale gorsze spalanie, gorsze przyszpieszenie i mniejsza sztywnosc prowadzenia (bo guma pływa).
5)Typ opony. Tu analogia do powyższego - im bardziej agresywny bieznik tym dalej i latwiej zajedziesz w terenie ale kosztem pogorszonego zachowania na szosie, wiekszego halasu i spalania.
6)Poszerzenia - nie widze problemów w montazu fabryczych poszerzen - powiem wiecej, moim zdaniem auto wyglada z nimi duzo lepiej. Wywiercenie otworów to jest mały pikus, robiłem to w Trooperze, poszlo gładko, w jeden dzien wszystkie cztery nadkola.
7)Subiektywna rada? Jesli auto bedzie jezdzic szosa 80%/teren 20% to zakladałbym ATki w rozmiarze 29-31". Jesli to bedzie 50/50 to poszedłbym w łagodny MTek np. BFG MT KM2 w rozmiarze 31-32".
Moj sugerowany zestaw:
Felgi stalowe 16x7" lub 17x7" ET+13 np. DOTZ Dakar (dostepna u Kylona: https://www.wyprawa4x4.pl/felga-dotz-da ... 139-7.html)
Opony Cooper AT3, Nokian Rotiiva, BFG AT KO2 itp. w rozmiarze 265/70R16 (ja nie lubie wąskich), albo sugerowane przez sebastiana wąskie 235/75/16. Założyłbym te felgi i opony i zobaczył CZY i ILE wystają poza obrys i jesli tak szukał fabryczych poszerzen. W takim układzie - zyskasz maksymalnie duzo w terenie, nie tracac mozliwosci komfortowej jazdy po szosie, nie oszpecisz auta, a wrecz dodasz mu troche pazura i moim zdaniem bedziesz zadowolony.

Awatar użytkownika
tadeusz84
Posty: 48
Rejestracja: 07 wrz 2020, 09:52
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: tadeusz84 »

Hej

Jake, dzięki za wyczerpujące informacje - podobają mi się felgi, które wysłałeś - widzę, że te są konkretnie do Land Cruisera - i mają ET +13, co według tego co czytałem powoduje, że są jakby trochę schowane "w głąb" auta... Skoro są dobrane do Land Cruisera - to zakładam też, że przy tym ET felga nie będzie wystawała w żadnym razie poza obrys, zmieszczą się zaciski hamulcowe, i nie będzie obcierała o nic w środku :)...
Ich szerokość - tzn 7" pozwoli mi na szeroki zakres rozmiaru opon - i to też załatwiałoby w zasadzie temat felg :)...

Wtedy pozostają opony - czy będą to AT, mniej agresywne MT itd - to się jeszcze okaże i to nie jest teraz problemem... Dalej myślę nad rozmiarem.
Przeróbek auta nie biorę pod uwagę - tzn. liftu. Wolałbym też nie robić poszerzeń - tylko skupić się na tym, co mogę włożyć bez jakichkolwiek modyfikacji...

Sebastian pisał o 235/85/16 - i tu jest rzeczywiście bardzo duży wybór opon (co jest dużym plusem) - pewnie tak jak napisał jest to typowy i uniwersalny rozmiar...
o 235/75/16 pisałem ja, bo tak mi wyszło z kalkulatora jako odpowiednik obecnych (235/70/16 MT miałem - z tym że na felgach nissana i pewnie dlatego delikatnie wystawały)

To teraz do sedna - żeby Was nie zamęczać :P... czy ktoś ma może koła 235/85/16 na felgach o szerokości 7" i podobnym ET, i może potwierdzić, czy mieszczą mu się do nieprzerabianej j90 bez poszerzeń? nie mam totalnie jak tego sprawdzić - a myślę, że zakup felg i opon w celu wykonania testu to nie jest zbyt dobry pomysł :)... Będę szukał - może ktoś będzie miał do sprzedania całe koła z możliwością sprawdzenia itd itp...

Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 522
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
Isuzu Trooper 3.1D 1997r.
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: Jake »

Niestety moge Ci tylko powiedziec ze mam dokladnie te same felgi w 4R z oponami 265/75R16 i mieszcza sie bez liftu bez problemu, ale to inne auto i moja 4R ma fabrycznie poszerzenia.
Załączniki
IMG_20200826_1636058.jpg
IMG_20200826_1636058.jpg (36.11 KiB) Przejrzano 95 razy

Awatar użytkownika
tadeusz84
Posty: 48
Rejestracja: 07 wrz 2020, 09:52
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: tadeusz84 »

Jake, no niestety inne auto - ale daje to jakiś pogląd jeśli chodzi o wygląd - a wygląda to bardzo fajnie - felgi dobrze pasują do auta!
Może ktoś się znajdzie z czymś podobnym o docelowym rozmiarze... a może ktoś z okolicy i będzie możliwość przymierzenia w zamian za odpowiedni % :)... może ktoś ma tego typu koła i będzie się chciał pozbyć... No nic, będę szukał, czekał - nie pali się - mogę zimę przejeździć na szosowych zimówkach, teraz i tak nie bardzo mam czas jeździć dla zabawy :).

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 1737
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: sebastian44 »

Ja mogę powiedzieć że widziałem J9 na oryginalnych felgach aluminiowych które są bardziej odsadzone niż stalówki oraz oponach 235/85 R16. Auto miało poszerzenia i koła chowały się dość znacznie z uwagi na węższe opony. Myślę że moznaby zaryzykować taki set do auta bez poszerzeń.

PS to że koła minmalnie bedą wystawać to też nie taka tragedia bo mówimy tu o naprawdę niewielkich wartościach. Wiele osób ma mega odsadzone koła i też jeżdżą chociaż z punktu widzenia przepisów jest to wątpliwe. Ale przy Twoich rozważaniach mysle że przepisy byłyby spełnione tak czy inaczej. Jedyne co że w terenie koła bedą dość znacznie chlapać błotem po bokach pojazdu.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 522
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.0V6 1991r.
Isuzu Trooper 3.1D 1997r.
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: Jake »

Dokladnie. Nie mowimy tu o ekstremach, ale o kosmetycznej roznicy odsadzenia i rozmiaru opony. W pelni zgadzam sie z sebastianem.

Awatar użytkownika
tadeusz84
Posty: 48
Rejestracja: 07 wrz 2020, 09:52
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Oryginalny rozmiar opony a felga

Post autor: tadeusz84 »

Sebastian - oryginalne ALU mają ET15 i szerokość 7" (tak napisał PblO). Stalówki DOTZ Dakar polecane przez Jake mają ET13 i szerokość 7" - więc można uznać, że będzie to w zasadzie to samo, co oryginalne alu (różnica w ET to 2 - więc ta stalówka będzie wystawała minimalnie bardziej niż oryginał ALU)?

Czyli czy kupię oryginalne felgi aluminiowe, czy stalówki DOTZ - to już w zasadzie żadna różnica... (i tu oczywiście dobrze napisałeś, że alu są bardziej odsadzone niż stalówki, z tym że oryginalne stalówki są 6" więc za wąskie na szersze opony)...

W razie czego można by założyć jakieś poszerzenia (czego chciałbym uniknąć) - natomiast pocieszający jest fakt, że 235/85 R16 mieszczą się do tego auta (są wyższe) i zakładam, że nie będą przy jakiś skrętach o nic obcierać itd...

Dzięki Waszej pomocy jestem coraz bliżej do znalezienia sensownego rozwiązania :). Wiem, że interesuje mnie felga 16" o szerokości 7" - wiem, że oryginał ma ET15, polecana stalówka ma ET13 - i że z poszerzeniami koła o niestandardowym rozmiarze się chowają... To teraz pytanie, czy (i jeśli tak to o ile) mogę jeszcze zwiększyć ET przy 7" felgach, żeby je schować bardziej, i nie obcierać :)

A tak swoją drogą -jak Wy doszliście do właściwych rozmiarów kół? metodami prób i błędów?

ODPOWIEDZ