Jak sprawdzić przekaźnik

Moderator: luk4s7

jezus
Posty: 1817
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Jak sprawdzić przekaźnik

Post autor: jezus »

Jak sprawdzić czy przekaźnik ( przetwornik 12V na 24V ) działa poprawnie. Zanim kupię kolejną używkę lub wydam woreczek siana na nowy... :?
Tu podgląd na ładne fotki tego przedmiotu.
https://www.ebay.com/itm/352584187993

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Jak sprawdzić przekaźnik

Post autor: Jake »

Jezus, jesli to ma dzialac i jezdzic a niekoniecznie byc 100% oryginal (a cos mi sie zdaje ze raczej masz terenowy czolg, a nie perelke) to taki przekaznik bedzie dzialac rownie dobrze:
https://allegro.pl/oferta/agro-mar-prze ... 3769736941
A kosztuje jedno zero mniej.

Jak sie sprawdza takie przekazniki? Mierzy sie rezystancje miedzy duzymi kolkami, na sucho, bez podania napiecia, a nastepnie do cienkich przewodow podaje sie 12V i ponownie mierzy rezystanacje na duzych kolkach. Jak mierzymy? Bierzemy multimetr i ustawiamy go R(x) albo testowanie diod, albo symbol beepera/brzeczyka. Testowo zwieramy ze soba konce multimetru i ma nam nam sie pokazac 0Ω i/lub ma zabrzeczec, jak jest ok to teraz mozemy mierzyc.
Na przekazniku mamy cztery duze kolki, 1+, 2+, E, 1- Sytuacja w sprawnym ma wygladac tak:

Bez napiecia na malych kabelkach:
1+ i 2+ maja byc polaczone ze soba tj. rezystancja bliska 0Ω,
1- i E maja byc polaczone ze soba tj. rezystancja bliska 0Ω,
1- i 2+ maja byc izolowane tj. rezystancja ∞ (bardzo duza, nieskonczona)

Po podaniu napiecia na male kabeli sytuacja ma sie zmienic
1- i 2+ maja byc polaczone ze soba tj. rezystancja bliska 0Ω,
1+ i 2 + maja byc izolowane tj. rezystancja ∞ (bardzo duza, nieskonczona)
E nas nie interesuje

Teraz jeszcze zanim zaczniesz zmieniac przekaznik, w HDJ problem z rozruchem moze miec jeszcze dwie inne przyczyny. Przy bardzo slabych akumulatorach - uklad zaczyna szwankowac i wrazenie jest wlasnie takie jakby przekaznik nie dzialal.
Jesli to jest wykluczone to do sprawdzenia jest timer, procedura sprawdzenia na obrazku ponizej:
1654185090370.png
1654185090370.png (94,74 KiB) Przejrzano 784 razy
I na koniec jeszcze jedna sugestia - do 1HD sa dostepne rozruszniki na 12V, ktore pozwalaja calkowicie wywalic ten system przelaczania 12/24. IMHO zamiast wykladac 1000zl na przekaznik lepiej te pieniadze zainwestowac w rozrusznik ktory go nie wymaga.

jezus
Posty: 1817
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: Jak sprawdzić przekaźnik

Post autor: jezus »

Dzięki za łopatologicznie wytłumaczenie, podeśle dalej do mechanika który ma się zjawić po swojej pracy w moim dość ciasnym garażu z którego nie mogę wydostać auta przez brak możliwości odpalenia... :-)

Akumulatory trzymają non stop 12.6V choć od lutego auto stoi nieużywane w garażu.
Rok temu w czasie gdy org rozrusznik był w regeneracji a mnie się śpieszyło, kupiłem i wymieniłem na nowy ( nie tani) zamiennik, i teraz już nie za bardzo chcę wchodzić w trzeci rozrusznik, zwłaszcza że dorastam do decyzji sprzedania stefanki.

PS. czegoś jednak nie rozumiem.
Opisałeś sprawdzenie części do której podałem link na ebay-u, a piszesz o sprawdzeniu także innej części ..... voltage converter time , który jest właśnie częścią z linka na ebay-u o nr 28420 !!!? Z tym że napisane jest znajduje się w schowku pasażera !!!?

Jak możesz to podaj numery części o których tak ładnie napisałeś... :-)

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Jak sprawdzić przekaźnik

Post autor: Jake »

Przekaznik fizycznie mostkuje akumulatory, timer decyduje kiedy i na ile owe akumulatory zmostkowac. To dwie rozne czesci, jedna pod maska, druga w srodku. Czesciej pada timer niz przekaznik, chociaz niczego nie mozna wykluczyc.
jakby co auto mozna zawsze zapalic na krotko bez zadnej z owych czesci, w razie naglej potrzeby.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Jak sprawdzić przekaźnik

Post autor: Darek_LC_J95 »

A można jeszcze prościej :).
Sprawdzanie styków przekaźnika multimetrem może dać dobre wyniki, ale bezpieczniej jest skorzystać ze zwykłej kontrolki żarówkowej na 12V lub żarówki z postojówki około 5W 12V z kawałkiem przewodów. Chodzi o to żeby sprawdzić, czy płynie prąd przez styk i czy cewka ma odpowiednie zasilanie z instalacji 12V. Często się zdarza, że zmierzysz napięcie i masz na mutimetrze oczekiwane 12-14V, ale do zadziałania przekaźnika potrzebny jest prąd więc warto sprawdzić kontrolką z żarówką, czy do przekaźnika dochodzi dobra masa i czy do przekaźnika dochodzi dobre zasilanie. "Kontrolka prawdę powie" :) bo jak się świeci to prądu powinno wystarczyć również na poprawne działanie cewki przekaźnika.
Co do styków 24V to one również po aktywacji zasilonej cewki przekaźnika powinny po podaniu na styki z zewnątrz tymczasowo zasilania z 12V ładnie zaświecić żarówkę w kontrolce (zamknięte oczko i max prąd jaki pobiera żarówka).
Czasem multimetr z pomiarem oporności potrafi nakłamać, bo wystarczy mu prąd rzędu 0,01 mA, co wypalony styk przepuści, ale już kilka amper nie da rady, co dopiero mówić o prądach rozruchowych.
I druga sprawa to test instalacji przewodów zarówno pod względem ciągłości linii i styków, ale również pod względem ewentualnego zwarcia do masy.
Raz podłączasz kontrolkę do masy i sprawdzasz zasilenie linii tam gdzie powinien pojawiać się +12V, a raz do plusa akumulatora sprawdzasz podłączenie masy lub ewentualne zwarcie linii do masy. Prosty przyrząd a wiele zastosowań :)
Na oko widać czy połączenie ma jakąś dodatkową oporność bo żarówka powinna tak samo świecić jak jest zapięta na akumulator i przez styk przekaźnika.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Jak sprawdzić przekaźnik

Post autor: Jake »

Zgadzam sie, cenne uwagi!

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Jak sprawdzić przekaźnik

Post autor: Darek_LC_J95 »

A może da się rozebrać ten stary przekaźnik i wyczyścić wyiskrzone styki, nawet jak srebro się przetopiło to można warstwę galwanicznie odtworzyć.
Gdzieś na YT widziałem jak w audiofilskich zastosowaniach serwisant na nowo posrebrzał styki i je polerował, rezystancja połączenia spadała poniżej 0.01 Ohma i znikały wszelkie szumy i trzaski łączenia. Zawsze to taniej niż wyłożyć tysiaka na nowy przekaźnik.
Pytanie, czy ten przekaźnik w ogóle jest rozbieralny. A może są jakieś zestawy naprawcze jak do bendiksów?

ODPOWIEDZ