długość tylnego wału

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2101
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Jake »

Ja tez bynajmniej nie jestem ekspertem i o tym ze 80 ma reduktor z wisko lub bez tez dowiedzialem sie od Rokfora. Ale umiem kopac za informacjami po internecie i porownywac foty ;)

Sprzeglo wiskotyczne to rodzaj sprzegla umozliwiajacy plynna regulacje momentu obrotowego. Bardzo czesto wykorzystywane jest do napedzania wentylatora chlodnicy. Wypelnione jest olejem silikonowym ktory staje sie bardziej lepki wraz ze wzrostem temperatury, wzrost lepkosci powoduje zasprzeglenie mechanizmu. Im cieplejszy silnik tym szybciej kreci sie wentylator.

Dyferencjal ze sprzeglem wiskotycznym wykorzystuje to samo zjawisko do ograniczenia uslizgu. Troche tak jak LSD. Sens tego rozwiazania jest taki, ze auto z napedem full time i 3 otwartymi dyframi jest de facto samochodem z napedem na... jedno kolo. Jesli ktorekolwiek z 4 kol zgubi trakcje - caly moment obrotowy pojdzie wlasnie na to jedno kolo. Mozna temu zapobiegac na dwa sposoby. Albo z uzyciem sztywnych 100% blokad ktore nalezy wlaczyc lub wylaczyc, albo wlasnie do pewnego stopnia za pomoca mechanizmow o ograniczonym uslizgu (Torsen, LSD, wisko i inne).

Jedziesz sobie jedziesz bez zblokowanego dyfra i nagle np. lewy przod w blocie gubi trakcje, zaczyna buksowac, wzrost predkosci obrotowej centralnego dyfra podgrzewa olej w wiskozie, ta zaczyna sie spinac przod z tylem i wraca moment obrotowy na tylna os, ktora wyciaga Cie z blota i jedziesz dalej. Przy lekkich przeszkodach jest to wystarczajace i zwalnia z koniecznosci recznego wlaczania i wylaczania stuprocnetowej blokady. Podobne rozwiazania sa stosowane w samochodach osobowych (szosowych) z napedem AWD z tym ze tam nie ma sztywnych blokad i wisko czy LSD jest wszystkim.

------

Co do oryginalnosci wcale bym nie byl taki pewny ze reduktor jest nieoryginalny. Rokfor pisal ze byly i takie i takie wersje. Przypuszczam ze moglo to byc opcjonalnym wyposazeniem, a w VINie nie da sie zakodowac calego wyposazenia od A do Z, bo to po prostu za duzo zmiennych. Zwykle auta maja pod maska druga tabliczke - duzo dluzsza, wlasnie z kodami wyposazenia, zawierajacymi np. info o kolorze nadwozia, tapicerki, przelozeniach w mostach, typie skrzyni biegow, etc etc.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8345
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Rokfor32 »

A niby czemu nie oryginał? Ten typ reduktora występował wyłącznie w J8. Ino że nie w każdej.

Wiskoza częściowo spina przedni i tylny wał, taka częściowa blokada międzyosiowa. Nie działa zbyt wydajnie, temu jak trzeba - to nadal reduktor ma blokadę 100% czysto mechaniczną. Ale wiskoza daje inny profit: redukuje efekt wagonowy bardzo mocno (właściwie to się tego efektu nie odczuwa, przy tych reduktorach), nawet jak przedni napęd już ledwo zipie ze zużycia.

Co do A/T i M/T.

Reduktory J8 ą w pełni kompatybilne - ale pomiędzy skrzyniami A 442 i H151F (z wyjątkiem synchronizacji - reduktory m/t maja dołożone synchronizatory dla przełożenia szybkiego, a/t nie). Czyli wersjami ciężkimi. Wersje lekkie, zarówno A343F, jak i R151F, maja inny wielowypust wejściowy.

Wałek wejściowy jest oczywiście współzamienny (a w reduktorze a/t jest miejsce na synchronizator) - ale trza go po prostu mieć. Czyli, mając reduktor z FZJ80 ze skrzynią A343F można zapodać taki z HDJ - ale trza ten wałek wymienić (to jest monolit, wraz z pierwszym kółkiem zębatym, więc w razie silnego zużycia czy mechanicznego rozwalenia - trza po prostu kpić nowy).

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2101
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Jake »

Hmmm, Rokfor,
systematyzujac to co piszesz:
A442 (A/T HDJ)
H151F (M/T HDJ)
maja jeden rodzaj walka wejsciowego
a
A343 (A/T FZJ)
i
R151F? czy H151F? Bo serii R z tego co wiem nigdy w 80-tkach nie bylo.

FZJ80 nie ma czasem H151F?

Sychnronizator szybkiego przelozenia w reduktorze to jest swietna rzecz, do przelaczania w locie z 4L na 4H wyjezdzajac z terenu na szose itp. Bardzo czesto robie to w 4R.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8345
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Rokfor32 »

R151F miały HZJ105. Z tym samym reduktorem, zwykle w wersji part time. Czy HZJ80 też - nie mam danych, ale można grzebnąć po epc i skrosować numery części.

Przy czym, wiem, że A343F ma inny wielowypust niż A442F - ale nie wiem czy taki sam jak dla R151F. Nie miałem okazji fizycznie sprawdzić.

Dla porządku - mowa o skrzyniach z J8/J10. Te same skrzynie (A343F i R151F) dla J7, J9, J12, mają inny typ wałka zdawczego - nadal 23z - ale wałek skrzyni jest sporo dłuższy, niż dla analogicznych skrzynek LD.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18021
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: kylon »

Wisko to oryginał tylko rzadki w naszych rejonach. Najczęściej występował w samochodach z innych rynków jak Japonia czy USA. Różnica wałów pomiędzy manualem a automatem to około 10 cm.

Synto
Posty: 346
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Synto »

Bardzo wam Panowie dziękuję za masę nowej wiedzy. No cóż, swoją przygodę z techniką motoryzacyjną zacząłem 15 miesięcy temu jak kupiłem Stwora. Wcześniej byłem w tym temacie 0 więc proszę o wyrozumiałość. Chciałbym wrócić do głównego wątku i kwestii, które ciągle są dla mnie niejasne.
Otóż mój wał. Jak to jest możliwe, że i w moim i w kolegi aucie tylny wał po zmierzeniu od spodu miał ok 104 cm, podczas gdy po jego VINie, wg dostawcy to wał ma katalogowo 116 cm. Taki zamówiłem i cały czas się zastanawiam czy spasuje (na szczęście mam opcję wymiany na inny). Wyczytałem jeszcze gdzieś, że długość tylnego wału w J8 zależała też od tego czy auto miało ABS czy nie. To mnie już kompletnie przerasta.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2101
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Jake »

Synto pisze:
29 sie 2022, 21:51
Jak to jest możliwe, że i w moim i w kolegi aucie tylny wał po zmierzeniu od spodu miał ok 104 cm, podczas gdy po jego VINie, wg dostawcy to wał ma katalogowo 116 cm. Taki zamówiłem i cały czas się zastanawiam czy spasuje (na szczęście mam opcję wymiany na inny).
Pisalem o mojej hipotezie:
Jake pisze:
28 sie 2022, 23:53
Przypuszczam ze moglo to byc opcjonalnym wyposazeniem, a w VINie nie da sie zakodowac calego wyposazenia od A do Z, bo to po prostu za duzo zmiennych. Zwykle auta maja pod maska druga tabliczke - duzo dluzsza, wlasnie z kodami wyposazenia, zawierajacymi np. info o kolorze nadwozia, tapicerki, przelozeniach w mostach, typie skrzyni biegow, etc etc.
Z innej beczki... po co zamawiasz nowy wal? Co jest nie tak ze starym? Jesli sa rozklekotane krzyzaki wymien same krzyzaki.
jesli jest ogromny luz na wieloklinie - oddaj wal do regeneracji. Spokojnie mozesz w tym czasie jezdzic na samym przodzie jesli bedzie taka potrzeba.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8345
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Rokfor32 »

A ta długość wału to mierzona jak?

Ty mierzysz na aucie, a więc wielowypust kompensacyjny masz rozsunięty .. na ile?

Producent mierzy ... no właśnie - jak? Bo różnica między całkiem ściśniętym, a całkiem rozciągniętym - to około 15 cm.

EPC toyoty nie podaje długości wału, tylko numery OEM. Zatem jeżeli jakiś katalog je podaje - to jest to jedynie katalog producenta zamiennika, i co sobie tam jest podane (wymiarowo) - to już wie jedynie wydawca katalogu.

Numery OEM wału tylnego J8 to:
37110-60460 wał długi bez visco
37110-60520 wał krótki z wiskozą i PTO (PTO jako opcja).

W katalogach aftermarketu VIN nie dekoduje wyposażenia fabrycznego auta (tak jak w ori epc toyoty), a jedynie wskazuje dokładnie rocznik/miesiąc produkcji, i zwykle nic więcej.

Synto
Posty: 346
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Synto »

Rokfor, no tylko, że to są numery OEM do wersji AT.
Dla manuala https://toyota-general.epc-data.com podaje raczej:
37110-60440
37110-60450
37110-60610
Co do długości to... no właśnie, mam nadzieję, że to co zamówiłem (czyli 37110-60610) to będzie krótki z wiskozą. Jak myślisz??
Nie znałem tej strony a pewnie dla was to podstawa. Ale już znam :-)

Jake - po co zamawiam? Może rzeczywiście sensowniej regenerować, ale już tak polubiłem Stwora, że chcę go w miarę możliwości leczyć na oryginałach. Nie będzie katowany. Jak już wymienię to na długi czas mam nadzieję, więc niech się cieszy OEMami.

I jeszcze pytanie, czy taki wał to dam rady sam wymienić, czy trzeba specjalnej wiedzy, narzędzi, itp? Wg youtuba to "super easy".

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2101
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Jake »

To jest super easy. Potrzebujesz dwoch kluczy i mozliwosc wejscia pod auto. Jak masz ja dosc wysoko i jestes szczuply to nawet wczolganie sie wystarczy. Oczywiscie z kanalu/podnosika jest wygodniej.

Krzyzaki tez mozesz kupic oryginalne luzem. A napiszesz co jest nie tak ze stawym walem?

Synto
Posty: 346
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Synto »

To fajnie... zdobędę sprawność wymieniacza wałów. Pod autkiem to się przetaczam jak.... no z łatwością.

Wał to ma na pewno krzyżaki do wymiany, kalamitek brak, ma spore luzy jak go tak poszarpię w połowie (na wielowypuście) jeśli to dobrze nazywam.
A może go w przyszłości zregeneruję i jak oryginał padnie to będzie na zastępstwo :-)

Synto
Posty: 346
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Synto »

A i jest lekko wgięty w 1/3 długości tak jakby się ktoś na nim lekko przywiesił.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2101
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Jake »

No to faktycznie jest sens wymienic.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8345
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Rokfor32 »

Zwykle też daje znać o sobie korozon po latach.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2101
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: długość tylnego wału

Post autor: Jake »

A, no i pamietaj zeby zalozyc wal w dobra strone. Gruba strona do reduktora, chuda do mostu. Kierunek ma o tyle znaczenie, zeby woda nie mogla wciekac w glab walu po wieloklinie.

ODPOWIEDZ