1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: pki »

Witam!

Czy ktoś z was może wie z jakiego powodu silnik 1HD-FT został tak mocno upośledzony przed producenta? Moment maksymalny jest osiągany przy 2500obr, natomiast w 1HD-T oraz w 1HD-FTE już przy 1400obr.

Panika związana z "big end problem"?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8378
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: Rokfor32 »

Deczko inaczej ukształtowana charakterystyka - i "cyferki" pokazują głupoty :wink: Zerknij se na pełne wykresy.

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: pki »

No to nie wiem jak inne ale mój wykres z hamowni potwierdza te cyferki, ba nawet jest gorzej, maksymalny moment 327Nm przy 2870obr i 108kW przy 3430obr. Wartościami niższymi niż fabryka się nie martwię, prawdopodobnie jest tak oszczędnie ustawiony. Masz wydruk z hamowni 1HD-T? Oglądałem wykresy z setki, obstawiam że to 1HD-FTE, przebieg momentu był zdecydowanie inny a maksymalny momenty był przy 2200.

Się zastanawiam trochę bo jestem przed zmianą turbiny i dokładką ic.

1HD-FTE ma chyba lekko inną turbinę?

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: proto »

pki pisze:1HD-FTE ma chyba lekko inną turbinę?
1HD-FTE ma turbo Garrett zwykłe lub VNT a nie CT26 jak 1HD-T czy 1HD-FT
Zanim zmienisz turbo czy dołożysz intercooler to delikatnie zwiększ dawkę i ustaw boost compensator na agresywną charakterystykę i porównaj wyniki....

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: pki »

Boost compensator i dawka ustawiona wstępnie kilka dni temu, jeszcze wyników nie porównywałem.

Skąd informacja że 1HD-FTE nie ma CT26?


Co byś proponował zamontować by uzyskać około 1.5bar poniżej 2000obr i przyrost momentu 50%?

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: proto »

Info że 1HD-FTE ma turbo Garrett wynika z odczytu nazwy producenta " GARRETT" na turbosprężarce :mrgreen: Turbo VNT na pewno poprawi charakterystykę momentu obrotowego- w 12H-T z taką turbiną z J100 moment wzrósł do 450Nm przy 1800rpm 8)
Samo zwiększenie ilości powietrza nic nie da, musi przed nim iść więcej paliwa.
Jaki moment chcesz uzyskać przy jakich obrotach silnika to warunkowane jest wydajnością pompy wtryskowej

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8378
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: Rokfor32 »

Max moment dla tego silnika przy 2800 rpm i silny spadek poniżej świadczy o szczeźniętej turbinie. A nie o charakterystyce tego silnika ogólnie :wink:

1,5 bara przy 1800 rpm - ciężko będzie. Znaczy się ciężko na klasycznej - da się dobrać taka turbinę, ale wykastruje ona górny zakres (za mały przekrój strony gorącej - konieczny żeby uzyskać wysoką sprawność turbiny w niskim zakresie obrotów). Na VNT z J100 się tak da bez większych ceregieli.

Zdrowa turbina w j8 i 1HD-T osiąga nominalne ciśnienie (czyli ok. 0,6 bara) przy jakichś 1400 - 1600 rpm Jak się zablokuje zawór sterujący - to osiągnie oczywiście wyżej - ale NIE przy tym zakresie obrotów (ino znacznie wyższym). Wynika to po prostu z fizycznej konstrukcji turbiny.

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: pki »

Co znaczy szczeźnięta turbina?

https://www.youtube.com/watch?v=PCTKZh43rPg" onclick="window.open(this.href);return false; (1.4 bar przy 1600)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8378
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: Rokfor32 »

No ta to szczęźnięta raczej nie jest ... :wink:

W takim układzie, jeżeli masz max momentu przy 2800 rpm - to oznacza że wysterowanie pompy jest jakieś dziwaczne. I nie mam tu na myśli samej dawki max, ale całej charakterystyki pompy - czyli nastawy boost kompensatora, regulatora odśrodkowego, regulatora wyprzedzenia kąta wtrysku ... ogólnie - sposobu zestrojenia całej pompy.

No - chyba że Ty masz 450 Nm przy 1600 rpm - a 600 przy tych 2800. no ja bym wcale wtedy nie marudził ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8378
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: Rokfor32 »

Tak na marginesie - kilka silników już uturbiałem, w kilku też podnosiłem doładowanie i parametry wyjściowe. I nie ma opcji, żeby bez wymiany sekcji tłoczących pompy dźwignąć parametry silnika 50% ... :wink: Wykresy z hamowania napędu sa nieubłagane - 70 - 100 Nm in plus przy silnikach o pojemności 3 - 4 L. po prostu zapas wydajności pompy nie jest nieograniczony. Niemniej - efekt odczywalny jest zdecydowanie lepszy. A to dlatemu, że terenówki mają ogromne opory toczenia, których nie odczuwamy zmysłami - a które pochłaniają moment silnika. Tak dla przykładu - silnik z momentem nominalnym ok. 200Nm (3B w J4) po uturbieniu odczyt pokazał o 60 Nm wiecej. czyli niecałe 30%. Ale na przyspieszeniu auta - ponad dwukrotna wartość, i to na niskich biegach (na wysokich różnica rośnie). Czyli odczuwalny wzrost parametrów - ponad 100% :wink:

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: pki »

No po korekcie boost compensatora nie byłem na hamowni bo 4x4 nie ma w każdej wiosce :evil: ale podjadę dla swojej wiedzy. Ustawione jest teraz tak że z niskich obrotów przydławiony, n.p. ruszając na dwójce puszcza już widocznego bączka. Po 800km zużycie paliwa bez widocznych zmian.

Toyotowcy z za oceanu zarzekają się że z modyfikowaną turbiną na seryjnych wtryskach, AFR 19.5 uzyskują 140-160kW na kołach, liczę że to około 190kW na silniku. 755Nm przy około 2000obr. 1HD-FT, przebieg 429tyś, koła 35MT, na czwartym biegu. Modyfikacje to turbina, intercooler, wydech 3cale i regulacja pompy. Ciśnienie 1.8 bar. Realne?

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: proto »

Po przeliczeniu wartości Nm i doładowania te wartości z grubsza odpowiadają sobie, są prawidłowe i do osiągnięcia ale nie na seryjnej pompie wtryskowej i nie tak dobrym AFR :wink:
Moc jest mocno zaniżona w stosunku do Nm o jakieś 20-25%
Wtryski seryjne ale końcówki "marine 260" :mrgreen:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8378
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: Rokfor32 »

Ciśnienia tego rzędu nie są problemem. Nawet na seryjnej turbinie. A na vnt dodatkowo sa osiągalne niemal z wolnych obrotów.

Tyle, że do osiągnięcia takich cisnień trzeba po prostu zwiększyć dawke wtrysku. Inaczej mówiąc - na seryjnej pompie ta sama turbina wydusi z siebie powiedzmy 1,2. Po zwiększeniu (odpowiednim) dawki (wydajności pompy), przy tych samych obrotach - będzie 2,0.

Wynika to z budowy (zasady działania) klasycznych turbin. Technicznie rzecz biorąc - są to tzw. turbiny reakcyjne, czyli skonstruowane pod kątem wykorzystania energii ciśnienia gazów spalinowych. Więcej paliwa to więcej gazów, i więcej ciepła - więc i wyższe ciśnienie jednostki objętości spalin.

Turbiny ze zmienną geometrią są konstruowane jako tzw turbiny akcyjne, gdzie wykorzystuje sie energię kinetyczną strumienia spalin. A zmienny układ kierownic turbiny pozwala na utrzymanie wysokiej prędkości gazów (dzięki kontroli ciśnienia w kolektorze wydechowym) praktycznie od wolnych obrotów. Dzięki temu też, praktycznie nie występuje opcja "za dużej" turbiny. Znaczy się, nie ma tak, jak w klasycznych, że zbyt duże turbo nie obsługuje dolnego zakresu obrotów, bo nie ma się wtedy czym napędzić.

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: piter69A »

To ja zapytam co da się poprawić w 1-HZ bez uturbiania?? Czy w pompie poza śrubą dawki coś można jeszcze pozmieniać??

Awatar użytkownika
pki
Posty: 282
Rejestracja: 23 lut 2011, 08:28
Auto: HDJ100
Kontakt:

Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE

Post autor: pki »

Ustawić snorkel w kierunku jazdy :mrgreen:

ODPOWIEDZ