Mocniejszy alternator w HDJ80

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
EdEk
Posty: 42
Rejestracja: 08 cze 2013, 00:08
Auto: HDJ80 z 1992r.
Kontakt:

Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: EdEk »

Czy ktoś przerabiał temat wymiany oryginalnego alternatora w HDJ8 na mocniejszy coś ok 150A ?
Jak tak, to jaki albo z jakiego auta by tam pasował bez większych kombinacji ?

farmer
Posty: 102
Rejestracja: 08 gru 2010, 19:01
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: farmer »

Witam , niby fabryka dała 80A na dwa akumulatory nie małe z resztą więc nie wiem czy mocniejszy jest potrzebny , chyba że wyciągarka to inna sprawa .Kupiłem teraz 2 nowe akumulatory 80ah i jeden elektryk powiedział że wystarczy 80A , a drugi że będą nie doładowane i komu wierzyć . Można kupić alternator 120A ale czy to konieczne nie wiem . Może fachowiec elektryczny by się wypowiedział .

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: Rokfor32 »

Prąd maksymalny alternatora nie ma w zasadzie znaczenia. Chodzi bardziej o charakterystukę prądowa alternatora - i ładowanie od bardzo małych obrotów.

Do J8 można zapodać alternatory z J12 i J15 - prawdpodobnie jedynie wtyczki do przeróbki (kółka pasowe są współzamienne).

Generalnie - można też poszukać alternatorów denso montowanych w innych europejskich markach aut - ja mam do 4R zapodany alternator z renault vel satis - mimo że renówka - altek jest japoński (denso jest częścią koncernu tyoty), nawet wtyczki ma takie jak do toytoyów przychodzą ... :wink:

Szukajcie alternatórów takich jak z tego linku: http://allegro.pl/alternator-ford-focus ... 42726.html chodzi o sposób nawinięcia uzwojeń stojana - w miarę dobrze widać, o co chodzi. Taki sposób nawijania daje prawie dwa razy większą "gęstość" drutów - u mnie alternator teraz ładuje pełnym napięciem, przy wszystkim włączonym, nawet jak przymulę silnik niżej 500 rpm.

Dla porównania - klasyczny alternator nawijany jest tak: http://allegro.pl/alternator-focus-c-ma ... 73847.html

ps. Jak się któremu modowi nudzi - to można by wyekstrachować foty z tych aukcji, coby zostały tu na dłużej.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: kylon »

Są dostępne dwa alternatory 80 i 120 Amper- tyle w temacie :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: Rokfor32 »

Kylon - ale idzie właśnie o sposób nawijania. Ta metoda z pierwszego linku daje naprawdę mega efekt. Natomiast ta druga - są alternatory o prądzie 120A - tak właśnie nawijane - ale one też nie ładują od wolnych. Wiem co piszę - bo tak właśnie mam teraz w UZJ40 - ori altek ma tam chyba właśnie 120A. Żeby ładował - mus jest z 800 obrotów, i to bez odbiorników. A silnik ma wolne 550 ... :wink: Temu pewnie pójdzie w przyszłości altek od 3UZ - gęsto nawijany.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: kylon »

Bo Ty masz kłopot niskich obrotów w benzynie. W HDJ80 z automatem to 750 rpm

Murphy
Posty: 16
Rejestracja: 18 maja 2013, 13:22
Auto: Ruda "80"
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: Murphy »

farmer pisze:Witam , niby fabryka dała 80A na dwa akumulatory nie małe z resztą więc nie wiem czy mocniejszy jest potrzebny , chyba że wyciągarka to inna sprawa .Kupiłem teraz 2 nowe akumulatory 80ah i jeden elektryk powiedział że wystarczy 80A , a drugi że będą nie doładowane i komu wierzyć .
U mnie chodzą 95ah i mimo że na wyjazdach bywa że przez pół dnia na trzech gniazdach 12V chodzą zasilacze i ładowarki, do tego od czasu do czasu jeszcze 500W przetwornica 220V (co prawda też tylko z jakimś zasilaczem) to nie zauważyłem żadnych problemów. Faktem jest że wyciągarki używam rzadko, a lodówki wcale :( , a to one zdaje się żrą najwięcej.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: Rokfor32 »

kylon pisze:Bo Ty masz kłopot niskich obrotów w benzynie. W HDJ80 z automatem to 750 rpm
W 4R wolne to 860. Ale na starym alternatorze pełne ładowanie szło dopiero od 1000 - 1100 rpm.

Teraz już nie zrobię filmiku, bo się mi nie chce starego alternatora zakładać - ale jak kto chce se może na swoim aucie zaobserwować: większość toyek ma na desce woltomierz. u mnie na starym altku, jak silnik pracował na wolnych, i się awaryjne włączyło (i tylko je) - to wskazówka woltomierza se skakała. Widać było wyraźny spadek napięcia, jak zapalały się żarówki. Zjawisko oczywiście narastało, wraz z włączniem większej ilości odbiorników.

Teraz, jak silnik pyrka na wolnych, mam włączone światła drogowe, ogrzewanie, i 200W na dachu - i włączę awaryjne - to wskazówka woltomierza ... nadal stoi jak zabetonowana ... :wink: I nie na 10V, oczywista :mrgreen:

Dzięki temu alternatorowi olałem kombinowanie z oszczędniejszymi światłami na dachu - są teraz po staremu, zwykłe h3/55W. I jestem z nich mega zadowolony :wink: Całe kombinowanie z ksenonami, a później ledami zaczęło się właśnie od tego - że jak auto dłużej pyrkało nocą z włączonymi roboczymi na dachu - to aku się rozładowywał. Fakt, stary już wtedy był, ale jak napięcie spadało poniżej 10V - to już robiło się niefajnie, bo w razie zgaśnięcia silnika mógł się zrobić problem, jak się było solo gdzieś dalej.

A piszę o tym wszystkim dlatego - że denso robi te alternatory wg. dosyć hermetycznej folozofii - czyli robi (robiło - bo mowa o starszych modelach) po swojemu - a producenci aut dopasowywali uchwyty na aucie. Inaczej - ten co mam z renówki wymagał przedłużenia łapki napinacza - ale dolna stopka (ta szeroka) jest identyczna jak w alternatorze oryinalnym - więc w zasadzie do zamontowania na silniku spasił "bolt on".

Ten alternator (vel satis 3,0 V6) spasi również do HDJ czy KZJ - również, jak u mnie, łapka napinacza do przedłużenia (w tym przypadku nawet wtyczka jest identyczna) - różnica względem ori (np. z J12) jest w cenie - za swój dałem całą stówę ... :wink:

Z tą łapką napinacza - rozwinę. Alternatory denso łapkę napinacza mają zwykle odginaną w kierunku napinacza (korpus, patrząc od strony koła pasowego, nie jest symetryczny). Natomiast ten altek z renówki - jest symetryczny - więc łapka napinacza jest odchylona bardziej na zewnątrz (różnica jest jakieś 3 cm względem oryginału). Ale dzięki temu, że symetryczny - pasuje sensownie i na prawą, i na lewą stronę silnika.

Awatar użytkownika
EdEk
Posty: 42
Rejestracja: 08 cze 2013, 00:08
Auto: HDJ80 z 1992r.
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: EdEk »

kylon pisze:Bo Ty masz kłopot niskich obrotów w benzynie. W HDJ80 z automatem to 750 rpm
U mnie w manualu jest 650rpm czyli jeszcze mniej :)
Ogólnie rozchodzi się o to, że mam oryginalnie (nie wiem czemu) jeden aku, oczywście ktoś wcisnął 100Ah oby za mały nie był, teraz jestem na etapie rozważań montażu drugiego też 100Ah, więc razem będzie jakieś 200Ah i oryginalny altek może nie dać rady ładować obu aku i będą ciągle nie doładowane.
Dzięki Rokfor32 za podpowiedzi :)

Awatar użytkownika
EdEk
Posty: 42
Rejestracja: 08 cze 2013, 00:08
Auto: HDJ80 z 1992r.
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: EdEk »

Druga sprawa, jak macie połączone ze sobą dwa akusy w waszych autach, poprzez jakieś izolatory aku, czy może bezpośrednio czy jeszcze jakoś inaczej ? Jak zacząłem na ten temat czytać, to już sam nie wiem jak je połączyć, aby były ładowane i się same nie rozładowywały.

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: proto »

EdEk pisze:Ogólnie rozchodzi się o to, że mam oryginalnie (nie wiem czemu) jeden aku
Czy na pewno masz HDJ a nie HZJ :?:
Dwa aku połączone są następująco: minus do karoserii ( masa) plus<------->plus, minus do karoserii
-[ ]+<----->+[ ]-

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: Rokfor32 »

HDJ80 musi mieć dwa aku - bo ma rozruch na 24V. Jeżeli jest inaczej - to oznacza, że komuś sfajczył się przełącznik napięć (instalacja ma 12V - jest specjalny stycznik przepinający na 24 - i tylko na rozrusznik - w momencie startu), i auto dostało rozrusznik 12V (np. z HDJ100).

Awatar użytkownika
EdEk
Posty: 42
Rejestracja: 08 cze 2013, 00:08
Auto: HDJ80 z 1992r.
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: EdEk »

Proto, raczej wiem czym jeżdżę ;) A co do połączenia aku plus-plus to słyszałem opinie że potrafią sie rozładowywać z tego powodu że prąd sobie pomiędzy nimi krąży, czy Ty masz je tak połączone, bezpośrednio ?

Rokfor32, trudno mi stwierdzić czy kiedykolwiek był tam drugi aku bo nawet nie ma po nim żadnego śladu, chociażby pozostałości jakiejkolwiek instalacji. Ale może kiedyś był tylko ktoś wszystko starannie pousuwał :)

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: kylon »

HDJ-y 80 np. z rynków arabskich mają jeden akumulator po lewej stronie.

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: Mocniejszy alternator w HDJ80

Post autor: proto »

EdEk pisze:Proto, raczej wiem czym jeżdżę...
To super że jesteś świadomym użytkownikiem, bo często tak nie jest :mrgreen:
Popatrz na tabliczkę znamionową bo może masz GEN spec zunifikowaną z HZJ80 tak jak Kylon napisał i wtedy wiele innych rzeczy może nie być oczywiste w tym samochodzie nawet dla świadomego usera takich jak np. czujnik zapylania filtra czy inne wydumki :roll:

ODPOWIEDZ