Kręcenie silnika 2LT

Moderator: luk4s7

DJ Hil-Lj70
Posty: 537
Rejestracja: 09 paź 2017, 10:38
Auto: był Hillux 2007, był LJ 70 1989, aktualnie LJ 70 z 1986
Kontakt:

Kręcenie silnika 2LT

Post autor: DJ Hil-Lj70 »

MOD: To jest wątek wydzielony bo temat zboczył poza poszerzenia do LJ73. Link do oryginalnego wątku viewtopic.php?f=55&t=17979&p=238554#p238554

Ja mam teraz załozone 285/75R16, zawieszenie fabryczne, czyli lift "0"...
Silnik 2LT, po regeneracji wtrysków i turbo, nie poznaje auta :-)
Myslełem, ze ten silnik tak ma , ze nie chce jechac, a po tych "modyfikacjach" (wtryski i turbo) subiektywne odczucie jest takie, jakby miał dwukrotnie zwiekszoną moc, w stosunku do "przed remontem"
Co prawda mam LJ 70, z nie LJ 73, ale jesli chodzi o szerkosc opon, to zdaje sie, że nie ma to znaczenia

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Ak80 »

DJ Hil-Lj70 pisze:
13 kwie 2020, 13:53
Ja mam teraz załozone 285/75R16, zawieszenie fabryczne, czyli lift "0"...
Silnik 2LT, po regeneracji wtrysków i turbo, nie poznaje auta :-)
Myslełem, ze ten silnik tak ma , ze nie chce jechac, a po tych "modyfikacjach" (wtryski i turbo) subiektywne odczucie jest takie, jakby miał dwukrotnie zwiekszoną moc, w stosunku do "przed remontem"
Co prawda mam LJ 70, z nie LJ 73, ale jesli chodzi o szerkosc opon, to zdaje sie, że nie ma to znaczenia
Dokładnie, ktoś tam jeździ zajechaną sztuką iocenia jako całość że ten silnik jest dyszawiczny a ja mam inne zdanie. Auto ma moc, rozpędza się szybko i kultura pracy jest na fajnym poziomie. Oceniam to mając też inne szybkie auta. Po prostu takie auto jak lj73 nie potrzebuje większej mocy.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Rokfor32 »

No jednak się pozwolę nie zgodzić ... :mrgreen:

Literalnie, co do "moc" - faktycznie nie potrzeba jej za dużo, na tego typu auto starcza aż za nadto jakieś 130 - 150 kucy. A nawet przy mniejszej wartości jedzie się przyjemnie - oczywista z umiarkowanymi prędkościami.

Ale - istotny jest moment - i nie jego max wartości, ale cała krzywa. I 2l-T ma z tym cienko bardzo, w oryginale. Nawet taki bardzo zdrowy.

Jest naprawdę gigantyczna różnica, jeżeli silnik osiąga w piku 200 Nm i to dopiero wyżej 2 tysi obrotów - a takim, gdzie osiąga 280 - 300 - i robi to od 1500 do 4 tysi. :wink: A to się da uzyskać z 2L-T - tyle ze nie w serii. :wink:

Na dniach będę kończył kolejne takie auto ze sprężarką GT18V - to wrzucę wykresy przed i po :wink: Te "przed" mam już zdjęte - i jest to ... no żenada, po prostu :wink: I nie pisze tu o subiektywnych odczuciach - a o odczycie z akcelerometru, i przeliczeniu na dostępny moment na kołach. Ma ktoś w ogóle pojęcie - jak duże straty w przekładniach ma J7? :wink:

Tak dla zobrazowania - odczyt max z tego ostaniego projektu - odczyt parametrów na kołach:
moc max - 54Hp. moment max - 126Nm.

Silnik nawet całkiem żywy, w porównaniu z innymi, co robiłem ... :wink:

Można też porównać inaczej - wszystkie auta testuję na drugim biegu. Różne są koła, różne przełożenia w dyfrach - ale tempo przyspieszania daje realne przełożenie na to - jak odczuwamy daną konfigurację: jedzie, czy muli.

To ostatnie auto osiągnęło w teście przyspieszenie (na dwójce) 0,14G. Dla porównania - mój 4R z wykastrowanym d4d w obecnym ustawieniu (nieco zredukowanym) osiąga 0,31G. A zdarzyło sie mu też pokazywać wyżej 0,40G ... :mrgreen:

2L-T, z innego auta, już na VNT - ten sam parametr - 0,25G. I to nie sa wartości osiągane przy jakimś mega wyżyłowaniu silnika - tyle wychodzi przy doładowaniu 1,2bara - ale bez wchodzenia w dymienie, czyli nadal z nadmiarem powietrza. Kluczem jest właśnie sprężarka VNT - raz, że pompuje właściwie od wolnych obrotów - a dwa - nie ma oporu dla spalin w górnym zakresie. Po prostu - silnik zamiast grzać sam siebie - sprawniej przekazuje moc na tłoki :wink:

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Ak80 »

są tacy co zamawiają brabusa w G modelu. Przy zwiększeniu mocy zmienia się też zawias, sprzęgło i wiele innych. To już próba oszukania fizyki. Bardzo rychła zresztą.
Zdrowy silnik l2l-t jest optymalny do budy lj73. Jak chcę wyprzedzać to biorę zabawkowóz 400KM i jadę. Wolę jednak gdy nie mieszamy barier gatunku motoryzacji.Lubię lj73 z tym silnikiem

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Rokfor32 »

Bo nie jechałeś wzmocnionym ... :wink:

To co napisałeś - oczywiście że tak. Ten silnik jest słabo wyważony - i ma w dodatku dosyć lekkie koło zamachowe - i małe sprzęgło. Zwiększenie momentu obrotowego na seryjnym sprzęgle (o dziwo - nawet unosi, ale tak na styk) - generuje zwiększone wibracje. Żeby było więc zgodnie ze sztuką - trza by powiększyć masę bezwładną (zastosować cięższe koło zamachowe) - tyle że nie ma go skąd wziąć. Alternatywnie - zastosować inne, większe sprzęgło - raz, że większa średnica łatwiej przenosi powiększony moment obrotowy - a dwa - większa tarcza to i o wiele większy tłumik drgań skrętnych.

Więc tak na porządnie, i jak klient nie liczy za bardo każdej złotówki - to przy takim swapie modyfikuję również sprzęgło, do tarczy 265mm. Wibracje wtedy redukują się do wartości mniej więcej takich - jak na seryjnym silniku - ale jedzie się o wiele przyjemniej :wink:

I nie mówię o szybkiej jeździe - zawsze to podkreślam: to nie jest wyścigówka. Niemniej, jak się ma do dyspozycji sensowną wartość momentu - to auto po prostu jedzie. Może na równinach tego się tak nie odczuwa - ale u mnie, jak pod górki (asfaltowe) musisz redukować do dwójki - to jednak radocha z jazdy ... no jakoś ulatuje :wink:

Dodatkowa sprawa - to termika silnika. Jak silnik zamulony - to się grzeje. Wynika to z prozaicznej przyczyny: jak nie ma mocy - to się go depta głębiej. Nadal nie jedzie - ale musi przepalić więcej paliwa - wylatując przy tym z optimum sprawności. To auto co robię teraz ma zamontowany wskaźnik EGT. Jak przyjechało - to tenże wskaźnik pokazywał przy (licznikowym) 110km/h 600 - 650 st. Teraz pokazuje w takich warunkach 300 - 350. I to pomimo - że doładowanie ma na poziomie 1,4 bara. Nie dymi, bo paliwa mu nie sypałem jakoś szczególnie (silnik nie jest najzdrowszy) - ale i tak przyspieszanie (na dwójce) zmieniło sie z 0,14G na 0,24G. EGT doszło do 550 st. jak auto osiągnęło niecałe 140km/h, pod (lekką) górkę.

Ten silnik został skonstruowany w czasach - kiedy nie było jeszcze turbin VNT. Można więc przyjąć, że modyfikacje które wprowadzam, to nie tyle tuning - a po prostu odblokowanie niewykorzystanego potencjału :wink: Lub inaczej - turbina tego typu ... nie zamula silnika :wink:

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Jake »

Czytam to co piszesz Rokfor z zaintersowaniem, podziwem i coraz wiekszym zaintrygowaniem, zastanawia mnie, co byłbys w stanie zrobić z silnikiem Isuzu 4JG2.
Oznaczenie, kod silnika: 4JG2
Ilość cylindrów: cztery
Układ: rzędowy, R4/I4
Typ rozrządu: OHV na pasku, lub w niektórych rzadszych wersjach rozrząd królewski na kołach zębatych
Ilość zaworów: 8, po 2 na cylinder
Pojemność: 3,059 cm3
Średnica cylindra: 95.4 mm
Skok tłoka: 107 mm
Stopień sprężania: 20:1
Moc: 113 KM przy 3600 obr/min
Moment Obrotowy: 260 Nm przy 2000 obr/min
Sposób zasilania paliwem: wtrysk wielopunktowy pośredni, mechaniczna rotacyjna pompa wtryskowa
Sposób zasilania powietrzem: turbodoładowany
Typ turbosprężarki: IHI RHB5 (muszle skręcane na śruby) lub RHF5(muszle mocowane na opaski)
Ciśnienie doładowania: 0.8 – 1 bar
Z innej beczki: 1KZ-T tez tunningowałeś i wzmacniales podobnie jak 2L-T czy nie jest tak łatwo?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Rokfor32 »

Jest jeszcze łatwiej, bo turbiny z d4d pasują bolt on. A 1KZ-T ma w serii pompę z sekcją 12mm - wystarczy zmienić krzywkę na bardziej "ostrą", żeby poskracać czasy wtrysku.

Dłubnięty 1KZ-T może zyskać bez ceregieli ponad 400 Nm - ale nie ma musu. Bardzo fajnie wychodzi, jak się mu "wypłaszczy" charakterystyka momentu, czyli i wzmocni dół, i odblokuje górę.

Jeden warunek - głowica AMC, lub ori z ostatnich wypustów. Wtedy można się pobawić, bo przy starych głowicach po prostu przyspieszy to ich wymianę. :wink:

Isuzowego silnika nie robiłem - więc nie wiem jak ma tam z miejscem na inna sprężarkę.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Jake »

KZ1-T to pytałem przez ciekawość, bo nie mam na razie takiego w zadnym aucie.
3VZ-E chcialbym w koncu zobaczyc jak jezdzi i ile ma mocy na wszytkich cylindrach i bez stukajacyh penewek.
4JG2 to fajny silnik, bardzo go lubie, na plaskim sie fajnie odpycha, ale pod ostrą góre podjechac to jest dramat...
Isuzowy motor wyglada tak (po zdjeciu intercoolera).
Załączniki
4jg2-2.jpg
4jg2-2.jpg (53,58 KiB) Przejrzano 4033 razy
4jg2.jpg
4jg2.jpg (50,24 KiB) Przejrzano 4033 razy

RAT
Posty: 640
Rejestracja: 02 lis 2015, 14:38

Re: Najszersze do lj73

Post autor: RAT »

Rokfor32 pisze:
18 kwie 2020, 20:19
Jest jeszcze łatwiej, bo turbiny z d4d pasują bolt on. A 1KZ-T ma w serii pompę z sekcją 12mm - wystarczy zmienić krzywkę na bardziej "ostrą", żeby poskracać czasy wtrysku.

Dłubnięty 1KZ-T może zyskać bez ceregieli ponad 400 Nm - ale nie ma musu. Bardzo fajnie wychodzi, jak się mu "wypłaszczy" charakterystyka momentu, czyli i wzmocni dół, i odblokuje górę.

Jeden warunek - głowica AMC, lub ori z ostatnich wypustów. Wtedy można się pobawić, bo przy starych głowicach po prostu przyspieszy to ich wymianę. :wink:

Isuzowego silnika nie robiłem - więc nie wiem jak ma tam z miejscem na inna sprężarkę.
U mnie masz wszystkie powyzsze spełnione :)
- KZ-T
- Głowica AMC na pokładzie
- Turbo prawie gotowe , musisz tylko powiedzieć czego mi brakuję z tych drobiazgów reszta ma przyjść jutro :)
- Znajdź tylko czas i sprawdzimy moc i moment przed i po modach :)
- Brak EGT ale załatwię

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Jake »

@RAT Opublikujcie efekty tych modyfikacji na forum, bardzo jestem ciekawe roznicy przed i po! Rokfor ma łep i te przeróbki robi naprawde z głową. Ciekawia mnie faktyczne efekty.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Rokfor32 »

1KZ-T robiłem dwa razy.

Pierwszy koncertowo się rozleciał :mrgreen: bo sie okazało (po sekcji zwłok), że silnik był ratowany przez tulejowanie cylindra - i słabo to wyszło. Tulejowany cylinder o wiele słabiej odbierał ciepło - więc w końcu sie tam tłok zatarł. A że mocy i momentu przybyło - to tenże zatarty tłok dał rady tuleje pociągnąć w dół, potem odpuścił, przeskoczył pierścieniami ponad obsunięta tuleję, i na koniec urwał denko tłoka ... :mrgreen:

Drugi silnik robiłem w opcji bez tykania nastaw pompy - sama sprężarka. Całkiem fajnie to wyszło, bo silnik zyskał sporo elastyczności dołem, i lepsze zachowanie w górnym zakresie obrotów.

1KZ ma w serii wystarczające parametry do napędu J7, więc rzadko się ludzie decydują żeby coś z nim motać. Poza tym - zdrowa CT12B dużo ładniej pracuje niż CT20 - dół zakresu buduje bardziej jak VNT - niestety mały przelot części gorącej wycina górny zakres. Zabawa w swap turbiny ma więc sens, gdy ori sprężarka ma już dosyć - wówczas cały ten "przyrost parametrów" to po prostu ... powrót do nominału :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Rokfor32 »

Jake - w przypadku 4JG2 istotny jest kształt flanszy turbina/kolektor.

Turbin jest na rynku od metra, w różniastych konfiguracjach. Mając dane co do flanszy - można zacząć szukać. Bo dowolne adaptery to zmiana odległości - a trza trafić jeszcze w intercooler.

Zawsze jest opcja zrobienia customowego kolektora pod dowolną turbinę - ale to zupełnie inny poziom kosztów.

Bawiąc się w takie tematy trza pamiętać o kilku sprawach. Np. - sprężarki Garrett można dowolnie obracać ustawienie muszli części zimnej. Jest uszczelniana oringiem, więc sie po prostu luzuje te srubki wokół - i można se wylot ustawić gdzie sie chce. Ale części gorącej ruszyć się nie da - a spływ oleju musi być na dole. Więc jak sprężarka jest przystosowana do montażu np. od dołu kolektora (dla przykładu - sprężarki z BMW) - to tak musi być właśnie zamontowana.

Jako ciekawostka - sprężarki VNT z silnika 1KD-FTV można przekręcać na części gorącej - ale nie dowolnie. Można je przestawiać co 120 stopni, czyli w sumie ta sprężarka może pracować w trzech ustawieniach względem kolektora wydechowego.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Najszersze do lj73

Post autor: Rokfor32 »

Dane z testu: przed
LC70  - Stock - 2020.04.09 - 14.37.46.png
LC70 - Stock - 2020.04.09 - 14.37.46.png (41,59 KiB) Przejrzano 4006 razy
i po
LC70 - Tune2 - 2020.04.19 - 10.18.03.png
LC70 - Tune2 - 2020.04.19 - 10.18.03.png (42,4 KiB) Przejrzano 4006 razy
To są wartości mierzone "na kole", czyli tyle - ile auto wykorzystuje realnie do przyspieszania. Zakładając, że silnik by miał nominalne parametry, to żeby uzyskać wartości na wale silnika, trzeba dodać do odczytanych parametrów max jakieś 30 Hp i 75Nm. Tyle mniej więcej pochłaniaja straty w tym aucie.

RAT
Posty: 640
Rejestracja: 02 lis 2015, 14:38

Re: Najszersze do lj73

Post autor: RAT »

Rokfor32 pisze:
19 kwie 2020, 07:58
1KZ-T robiłem dwa razy.

Pierwszy koncertowo się rozleciał :mrgreen: bo sie okazało (po sekcji zwłok), że silnik był ratowany przez tulejowanie cylindra - i słabo to wyszło. Tulejowany cylinder o wiele słabiej odbierał ciepło - więc w końcu sie tam tłok zatarł. A że mocy i momentu przybyło - to tenże zatarty tłok dał rady tuleje pociągnąć w dół, potem odpuścił, przeskoczył pierścieniami ponad obsunięta tuleję, i na koniec urwał denko tłoka ... :mrgreen:

Drugi silnik robiłem w opcji bez tykania nastaw pompy - sama sprężarka. Całkiem fajnie to wyszło, bo silnik zyskał sporo elastyczności dołem, i lepsze zachowanie w górnym zakresie obrotów.

1KZ ma w serii wystarczające parametry do napędu J7, więc rzadko się ludzie decydują żeby coś z nim motać. Poza tym - zdrowa CT12B dużo ładniej pracuje niż CT20 - dół zakresu buduje bardziej jak VNT - niestety mały przelot części gorącej wycina górny zakres. Zabawa w swap turbiny ma więc sens, gdy ori sprężarka ma już dosyć - wówczas cały ten "przyrost parametrów" to po prostu ... powrót do nominału :wink:
A znajdziesz czas na mój ? I kiedy ? Bo ja prawie stoję w blokach startowych :)

Rokfor u mnie seryjne turbo już tak średnio domaga jak pewnie pamiętasz , jeździłem innym KZ-T i jakoś żwawiej się zbierał i przyjemniej od dołu .
Mam turbo boosta , to sprawdzę ile ładuje ta turbina którą obecnie mam.

RAT
Posty: 640
Rejestracja: 02 lis 2015, 14:38

Re: Najszersze do lj73

Post autor: RAT »

Jake pisze:
18 kwie 2020, 23:54
@RAT Opublikujcie efekty tych modyfikacji na forum, bardzo jestem ciekawe roznicy przed i po! Rokfor ma łep i te przeróbki robi naprawde z głową. Ciekawia mnie faktyczne efekty.
Oczywiście z miłą chęcią , jak się tylko szybko uda :)

ODPOWIEDZ