H2 N L4

Moderator: luk4s7

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

H2 N L4

Post autor: Ak80 »

Panowie, szybkie pytanie. Jak jadę po czarnym na dwa koła napęd to skrzynia terenowa ma być na N.? i Przycisk rozumiem H4 off.
Dzięki

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: H2 N L4

Post autor: sebastian44 »

:roll: Eeeee, a próbowałeś tak jechać? Czy łatwiej jest napisać post niż samemu sprawdzić?

Na N raczej nigdzie nie pojedziesz bo to znaczy Neutral czyli LUZ.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: H2 N L4

Post autor: luk4s7 »

Jazda na N jest najbezpieczniejsza! Szczególnie przydatne przy ruszaniu

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: H2 N L4

Post autor: Ak80 »

Ok sorry

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: H2 N L4

Post autor: luk4s7 »

Ak80 pisze:Ok sorry
Bez stresu, każdemu się może zdarzyć Obrazek

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: H2 N L4

Post autor: oradek »

Najłatwiej się mądrzyć i docinki robić... Ehh, jak dzieci.

Ad rem Panowie! Chyba nikt się nie urodził z wiedzą. Kto pyta, nie błądzi.

Opcja na skrzyni - luz to na reduktorze - N.
Czyli reduktor jest rozłączony. Wrzucenie biegu na skrzyni biegów gdy reduktor jest rozłączny, nic nie daje. Nie ma przeniesienia napędu. Przy holowaniu na wyłączonym silniku przydatne. Gdy coś się w moście czy skrzyni zmieli też przydatne.

W aucie terenowym, poza skrzynią biegów, mamy drugą skrzynię nazywaną potocznie, w skrócie, reduktorem a pełna i poprawna nazwa to skrzynia rozdzielczo-redukcyjna. Wajcha reduktora służy do wybrania trybu pracy reduktora a tryby są właśnie oznaczone na niej. U nas w 70kach tryby pracy reduktora to 2H, N, 4H i L. Teraz wszystko jest elektrycznie sterowane i coraz mniej aut ma osobną wajchę. Toyota wprowadziła przycisk H4, który zastąpił mechaniczną opcję "włączenia napędu 4x4" bez reduktora.

Przełączanie z 2H (RWD - napęd na sam TYŁ) na H4 (napęd na obie osie bez redukcji) można robić przyciskiem, w czasie jazdy, tylko przy niskiej prędkości, do 25 mil, czyli 40km/godz.
Nie we wszystkich autach terenowych, ale w 70kach można.

Zwykle w 70kach są jeszcze sprzęgiełka na piastach. Przy wyłączonych sprzegielkach włączenie przycisku 4H niewiele zmieni.
Reduktor przekaże napęd na przedni most, ale dopiero włączenie sprzegielek (no chyba, że ktoś ma automat) spowoduje, że półosie napędowe otrzymają napęd poprzez przedni dyferencjał z wału napędowego, reduktora, skrzyni biegów, silnika.

Reduktor to mechanizm, który pozwala na rozdzielenie napędu ze skrzyni na 1 most lub oba mosty, oraz dodatkowo, na zmniejszenie/redukcję przełożenia, co daje zwiększenie momentu.

Auta, które mogą jeździć po asfalcie z napędem na 4 koła, mają jeszcze mechanizm centralnego, międzyosiowego, mechanizmu różnicowego i często blokadę tego mechanizmu, jeśli to auta terenowe. Auta typu SUV, czy sportowe, to też często mają napędy 4x4 ale za to bez blokady i bez reduktora :)

Takim autem, terenowym, z napędem stałe na 4 koła, ale z reduktorem i blokadą centralnego dyfra, jest na przykład Łada Niva.
Ma 3 gałki, jak do zmiany biegów.
Jedna gałka od biegów.
Druga gałka od załączania reduktora.
Trzecia od blokady centralnego mechanizmu.

W naszym aucie nie można jeździć z zapiętym napędem na 4 koła po dobrze przyczepnym podłożu - suchym asfalcie itp. Mamy auto tylno napędowe z dołączanym przednim napędem. Z tego powodu, że nie mamy w aucie centralnego dyferencjału. Gdybyśmy go mieli, to można by jeździć ze stałym napędem na obie osie. Ludzie sobie przerabiają tak skrzynie. Jednemu podoba się matka a drugiemu córka. Ja tam w teren lubię auta takie, jak tlc j70, tylnonapędowe, ale na ferie w góry, czy na wyprawy to wolę stały napęd 4x4.

Pozycja na reduktorze H4 czy przycisk H4 (to samo robi, różnie się realizuje fizyczne przełączenie w reduktorze - mechanicznie albo elektrycznie) oznacza dołączenie przedniego napędu - przedni most i tylny dostaje taki sam napęd. Nie ma podziału dynamicznego, po prostu, te same obroty cały czas na przód i tył. Czyli samochód ma stały napęd na obie osie.
W sumie ktoś by powiedział, że ma stały napęd na 4 koła i miał by rację, bo tak się to rozumie i mówi potocznie, ale realnie nie ma wtedy nasze auto napędu na 4 koła, bo do stałego na 4 koła potrzebne jest jeszcze zablokowanie mechanizmów różnicowych w obu mostach.

Realnie napęd jest na 4 koła, tylko, jeśli toczą się na wprost z równą prędkością. Jeśli auto skręca, to na moście tylko 1 koło, mniej obciążone, dostaje napęd z powodu działania mechanizmu różnicowego w mostach.

Pozycja L czy L4 (LOW) oznacza poza napędem realizowanym na obie osie, załączenie przełożeń reduktora. Reduktor w uproszczeniu powoduje, że na tym samym biegu, przy takich samych obrotach silnika, koła obracają się mniejszą ilość razy.

Reduktor jest po to, żeby zwiększyć moment przekazywany na koła lub jak kto woli, zmniejszyć obciążenie skrzyni i sprzęgła.

Reduktora używa się żeby ruszyć powoli, żeby chociażby w trudnym terenie nie palić sprzęgła a auto, żeby miało siłę obrócić kołami.

Załączenie reduktora w niektórych autach AWD powoduje też spięcie centralnego dyferencjału, ale to nas nie dotyczy :)

Tu ciekawy filmik, jak działa mechanizm różnicowy - stare, ale warte obejrzenia:

https://youtu.be/yYAw79386WI

No i nieśmiertelne filmiki terenwizji:
https://youtu.be/CQ1fhNc2Ptg
https://youtu.be/RDatUAroMOU

Oradek lj73 2LT-II





Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: H2 N L4

Post autor: Ak80 »

Dzięki za filmiki i opis. Wiele mi wyjaśniłeś.
Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz albo czegoś nie zrozumiałem. Skoro muszę w kołach przestawić sprzęgiełka na 4H to po co dodatkowo na konsoli mam nacisnąć ten przycisk 4H?

Za opis jeszcze raz wielki szacun.

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: H2 N L4

Post autor: piter69A »

Przycisk 4H to elektro-pneumatyczne dołączanie/odłączanie napędu przedniej osi bez reduktora.
4H-High czyli wysokie biegi, napęd na 4 koła (bez reduktora)
L - Low czyli niskie biegi, napęd na 4 koła ( z reduktorem)
Sterowanie tym przyciskiem nie jest związane sterowaniem że sprzęgiełkami (choć były takie wersje).
Włączając dźwignią na 4L sterowanie elektro-pneumatyczne dołączenia przedniej osi jest realizowane z pominięciem przycisku. Nie trzeba go wtedy naciskać i nie da się odłączyć przedniego napędu będąc na reduktorze.
Sterowanie włączania/wyłączania napędu przedniej osi za pomocą tego przycisku jest bardzo przydatne i wygodne w użyciu. Można tego używać podczas jazdy przy zmiennych warunkach, bez konieczności zatrzymywania i machania dźwignią. Warunek to jazda na wprost i bez poślizgu kół.

rafallll
Posty: 169
Rejestracja: 05 gru 2014, 20:02

Re: H2 N L4

Post autor: rafallll »

Ak80 pisze:
27 lut 2020, 21:00
Dzięki za filmiki i opis. Wiele mi wyjaśniłeś.
Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz albo czegoś nie zrozumiałem. Skoro muszę w kołach przestawić sprzęgiełka na 4H to po co dodatkowo na konsoli mam nacisnąć ten przycisk 4H?

Za opis jeszcze raz wielki szacun.
W kołach załączasz półosie do piasty a z kabiny załączasz przedni wał.

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: H2 N L4

Post autor: Ak80 »

Czyli rozumiem to tak:
Jadę po czarnym mam napęd tylko na tył.
Jadę w terenie, zapinam sprzęgiełka w przednich kołach.
Jadę w ciężkim terenie, powoli i bez skręcania kół, dołączam przycisk H4.
Zakopię się, zmieniam dzwignię na L4

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: H2 N L4

Post autor: sebastian44 »

Własciwie leci to tak:

"Jadę po czarnym mam napęd tylko na tył.
Jadę w terenie, zapinam sprzęgiełka w przednich kołach i dołączam przycisk H4. Wtedy mam napęd na 4 koła, moge skrecać i robic co chce ale w terenie nie na asfalcie.
Zmieniam dzwignię na L4 zanim sie zakopie bo potem to juz nic nie da"

Jestem pełen podziwu że masz auto terenowe od roku i nie wiesz jak włączyć napęd na 4 łapy :shock:

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: H2 N L4

Post autor: piter69A »

Po czarnym czy czymkolwiek innym można jeździć z zapiętymi sprzęgiełkami. Często z powodu nieświadomości użytkownika auta latami tak jeżdżą i to tylko po czarnym, nigdy nawet nie używając dołączenia napędu na przód.
W J7 jest na pokrywie schowka instrukcja użytkowania. Prosto i czytelnie opisuje co, jak i kiedy stosować.
Przeznaczeniem reduktora czyli 4L nie jest wygrzebywanie utopionego i unieruchomionego auta. Reduktor służy do zwiększenia momentu obrotowego przekazywanego na koła.

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: H2 N L4

Post autor: Ak80 »

Haha, no właśnie. W teren to ja nim jadę jedynie z kocem na łąkę.

Już wszystko jasne :) na pokrywie schowka nie jest tak jasno jak Wy potraficie to wytłumaczyć :wink:

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: H2 N L4

Post autor: oradek »

Pięknie wytłumaczone już jest.

Tak jak sprecyzowali koledzy - 4H plus sprzęgiełka, żeby był napęd 4x4.

Samo zepięcie sprzęgiełek spowoduje, że koła będą obracały mechanizm różnicowy w przednim moście i przedni wał. Koła obracając się a nie silnik!

Z samymi sprzęgiełkami załączonymi, bez załączenia przycisku 4H, napęd z silnika nie będzie przekazywany na przedni wał, czyli przedni wał i przednie koła nie będą napędzane silnikiem. Bo w reduktorze nie będzie przekazywany napęd na przedni wał.

Czasem zdarza się, choć rzadko, że przednie sprzęgiełka ulegają awarii. Wtedy po zapięciu sprzęgiełek i wciśnięciu 4H można usłyszeć chrobotanie tylko. Pomaga kilkukrotne rozłączenie i Załączenie albo czyszczenie albo w ostateczności rozebrania i wymiana.

Dopiero włączenie przycisku 4H lub w innych autach, przełączenie dźwignią reduktora na 4H spowoduje przekazanie napędu na przedni most.

Samo zapięcie sprzęgiełek z przodu nic więc nie daje, zwiększają się tylko opory toczenia. Może nawet nie odrobinę, bo ja na sprzęgiełkach zapiętych, sam tył napęd, nie mogę się patrolem rozpędzić ponad 110 a po rozpięciu sprzęgiełek, mogę już lecieć nawet 140. Więc opór jest faktyczny i odczuwalny.

Ludzie jeżdżą na zapiętych sprzęgiełkach, z nieświadomości, albo kiedy nie chce im się ciągle wysiadać, żeby zapinać i rozpinać sprzęgiełek.

W jakimś stopniu, zapewne minimalnym, powoduje to szybsze zużywanie się mechanizmu przedniego mostu i wału (łożyska, zęby kół zębatych, przeguby, krzyżaki, wielokliny, uszczelniacze itp).

Jeśli w tych mechanizmach wszystko jest ok (rzadko bywa idealnie w 30 letnim aucie) i olej dobry, wszystkie luzy są dobrze ustawione, wszystko dobrze wyregulowane, sprawne, to nie ma problemu, można milion kilometrów tak jeździć, ale jeśli coś jest z nimi nie tak, to zużycie i problem murowany, więc lepiej jednak rozłączyć sprzęgiełka po wyjechaniu z łąki, piachu, błota, terenu...

Miłych pikników na trawie i bezawaryjnej jazdy życzę!

Oradek lj73 2LT-II




wlodi4
Posty: 11
Rejestracja: 05 sty 2021, 07:06

Re: H2 N L4

Post autor: wlodi4 »

witam , może pytanie głupie, ale hiluxa VII mam od niedawna . Czy przy automatycznej skrzyni biegów mogę przełożyć z H2 na H4 podczas jazdy ( i w drugą stronę), czy muszę zatrzymać auto wrzucić na N i dopiero? będę wdzięczny za pomoc

ODPOWIEDZ