Strona 1 z 2

Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 12:30
autor: DJ Hil-Lj70
Witam,
prosze o podpowiedz od znawców tematu:
1. która litera i cyfra, w ostatnim rzędzie tabliczki znamionowej LJ 70, oznacza oryginalny kolor lakieru ?
2. jak kolor lakieru toyoty przełozyc na nr wzornika kolorów RAL?

Chce po renowacji polakierowac auto w oryginalnym kolorze.

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 14:00
autor: vGreg
Powinien być Pan zadowolony:
http://tlc.org.pl/viewtopic.php?f=10&t=11006

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 14:01
autor: MariuszS
Chyba nie wszystkie tabliczki znamionowe wyglądają tak samo (np. u mnie w roczniku 1995 i 1993 pozycja "Color" jest mniej więcej w środku tabliczki, a nie w ostatnim wierszu. Ale mam też fotkę tabliczki HZJ-7 z 1986 roku i tam jest faktycznie na samym dole -
cztery grupy znaków: C/TR/A/TM
Kolor to pierwsza grupa "C"
ad 2) Nie wiem, czy istnieje taki "kalkulator" ale wszystkie firmy handlujące lakierami samochodowymi mają wzorniki Toyoty

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 14:47
autor: DJ Hil-Lj70
vGreg pisze:Powinien być Pan zadowolony:
http://tlc.org.pl/viewtopic.php?f=10&t=11006
dzieki Grzegorza,

mam nr lakieru 8B4 - dark blue metalik,

pozostaje drugie pytanie, jak to przełozyc na RAL?

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 15:10
autor: plum76
To coś takiego jak kawał blachy leżący na dnie jeziora. Trzeba tylko określić jak bardzo DARK to jest aby wiedzieć czy blachę rzucić na 5,10 czy 15 metrów.

Ty zacznij tym zelastwem jeździć a nie pomnik budujesz.
Pawel

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 15:14
autor: DJ Hil-Lj70
plum76 pisze:To coś takiego jak kawał blachy leżący na dnie jeziora. Trzeba tylko określić jak bardzo DARK to jest aby wiedzieć czy blachę rzucić na 5,10 czy 15 metrów.

Ty zacznij tym zelastwem jeździć a nie pomnik budujesz.
Pawel

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
Okazuje sie ze bardziej bawi mnie odbudowywanie aut niz jezdzenie :-)

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 16:00
autor: sebastian44
Ten kod powinien wystarczyć do dobrania lakieru w lakierni. Przełożenie go na RAL niekoniecznie odwzoruje barwe, szczególnie w lakierze typu metalic

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 16:07
autor: kylon
Kolory RAL są stosowane w drukarni, reklamach lub lakierach proszkowych a nie w motoryzacji.
Kolory z palety RAL w motoryzacji skończyły się wraz z drugą wojną światową ;-) Tak w skrócie oczywiście i z przymróżeniem oka. Jeśli lakierujesz stary samochód w całości to ok ale po 20 latach każdy kolor płowieje i potrzebne jest indywidualny dobór plus cieniowanie elementów w przypadku lakierowania częściowego.

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 16:17
autor: DJ Hil-Lj70
Auto bedzie po generalnym remoncie blacharskim i bedzie całe lakierowane.
Juz jedna 70-tke odremontowałem. Polakierowałem kolorem RAL 6014 (kolor stosowany w autach Bundeswher'y w latach 80-tych) i wyszło dokładnie takie jak chciałem, wiec z ta II-ga wojna swiatowa to troche przesada :-)
Przy drugiej 70-tce dorosłem do pozostanie przy oryginalnym kolorze

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 16:51
autor: kylon
RAL 6014 tak zwany Yellow Olive jest stosowany w pojazdach wojskowych od drugiej wojny światowej. Między innym i jak późny kolor US ARMY ;-) tak że tego ;-)

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 16:57
autor: kylon
Obrazek

Uwaga! Obecnie doktoryzuję się w kolorach wojskowych.

Obrazek

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 26 lis 2019, 17:24
autor: vGreg
DJ Hil-Lj70 pisze:
mam nr lakieru 8B4 - dark blue metalik,

pozostaje drugie pytanie, jak to przełozyc na RAL?
Jeżeli masz kawałek blachy z ori kolorem to lakiernik ci dobierze.
Ale po 5 latach tylko tym będziesz wiedział jak bardzo nowy kolor masz zbliżony do nowego fabrycznego. :wink:

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 27 lis 2019, 11:43
autor: oradek
Mam gdzieś wzorniki RAL, również metalik, mogę pożyczyć. Tylko, że to drogie zabawki i faktycznie mogą być nie przydatne w autach z lat 1980/1990.

Słusznie Kylon zauważył, że chociaż system RAL nadal jest w powszechnym użyciu, to w branży motoryzacyjnej utracił znaczenie.

Wzorniki po prostu obejmują zbyt małą paletę barw, bo producenci chcieli żeby ich auta się wyróżniały, więc wprowadzili spore modyfikacje, poza tym techniki nakładania farb na samochody zmieniły się. Używa się podkładów oraz 2 rodzajów lakierów, bazowego oraz bezbarwnego. Używa się też różnych środków podkładowych, bo i materiał z którego robi się karoserie zmienił się. Łączy się w karoserii elementy ze stali, aluminium i wielu rodzajów plastików. Żeby móc polakierować je na jeden kolor, trzeba dobrać odpowiednie podkłady, farby bazowe oraz bezbarwne.

Połączenie różnej ilości warstw powoduje, że efekt jest inny niż sam bazowy lakier oraz inny niż baza plus bezbarwny.

Osobny temat, to, że fabryki nakładają podkłady i niektóre lakiery metodami zanurzeniowymi.

Grubość nakładanych warstw w fabryce jest zwykle dużo mniejsza niż w lakierni.

Można oczywiście zrobić tak, jak w fabryce, ale będzie to kosztowne, bo każda warstwa będzie wymagała szlifowania. Za to efekt wyjdzie lepszy niż w fabryce.

Osobny temat to degradacja lakieru. Z czasem lakier ulega zmianom pod wpływem czynników zewnętrznych. Element pomalowany na szaro, po 10 latach ma fizycznie i faktycznie inny kolor niż gdy opuszczał fabrykę. Lakier elementów pod maską ma inny kolor niż na masce. Zwykle przy naprawach lakieruje się elementy, a nie całe auto, więc dobiera się kolor pod aktualny stan i faktyczny kolor lakieru, który będzie inny dla aut garażowanych a inny dla tych, które stały "pod chmurką".

Dlatego dziś w powszechnym użyciu są czytniki optyczne, które ułatwiają pracę lakiernika i umożliwiają pomalowanie 1 elementu, tak, aby nie odróżniał się od reszty.

Lakiery komponuje się łącząc różne pigmenty.

Wbrew pozorom wymaga to sporej wiedzy, bo np szary grafit można uzyskać na co najmniej 3 sposoby domyślne plus 200 sposobów indywidualnych, wymagających umiejętności obsługi mieszalni, której nie ma 99% sprzedawców lakierów. Każdy z tych lakierów będzie na początku szary, ale po upływie pół roku na słońcu, każdy będzie już miał inny odcień - od niebieskiego przez zielony aż po różowy.

Jeśli chcesz pomalować całe auto na fabryczny kolor, to sprzedawca lakieru zaproponuje Ci kilka rozwiązań, po kodzie lakieru. Jednak żeby efekt był przewidywalny powinieneś mieć dobrany cały system. Decydując się na system bierzesz szpachlę, podkład, bazę, bezbarwny, rozpuszczalniki, utwardzacze. Musisz też mieć lakiernika, który takim systemem umie pracować. Oczywiście znów 9 na 10 lakierników powie, że wszystko potrafi... Jedno co pewne, dla aut z lat 80-90 nie otworzysz fabryki. Możesz co najwyżej zrobić podobnie i lepiej, ale nie, jak oryginał.

W autach z innych epok, możesz nie odtworzyć idealnie oryginału, bo nie ma już takich składników, jakie były stosowane w oryginale. Głównie chodzi o farby tzw ołowiowe, ale też o rozpuszczalniki. Wiele nadal można kupić, ale teoretycznie nie wolno ich używać, więc żadna normalna lakiernia nie zgodzi się na ich użycie. To akurat nie problem, bo mało jest lakierni w Polsce działających zgodnie z prawem.

Na marginesie - dlatego Kylon i każdy chętny, ma duże pole do popisu w dziedzinie rozwoju restauracji aut historycznych w Polsce, bo u nas jeszcze spokojnie można bez zgłoszeń i pozwoleń działać a na zachodzie już nie.

Trzeba wiedzieć, że choć barwa lakieru może być podobna, to już składniki, nie. Dlatego efekt może być różny od oryginału a z czasem zużycie też spowoduje kolejne różnice, mniej lub bardziej zgodne z oczekiwaniami. Nie wspominając o innych czynnikach mających wpływ na efekt końcowy - głównie stopień znajomości rzemiosła przez wykonawcę.

Wszystko zależy od poziomu odnowienia, który chcesz uzyskać. Czy auto ma zdobywać nagrody na konkursach, czy ma ładnie wyglądać na ulicy.

W terenówkach z lat 80/90 rzemiosło na szczęście ma mniejsze znaczenie niż przy pojazdach z lat 20 czy 30 XX wieku :)

W necie jest od groma informacji o lakierach do Toyoty, jednak na tej stronie jest to ciekawie pokazane i są odnośniki do produktów aktualnie dostępnych :

http://www.toyotareference.com/landcruiser/1968-1979


Oradek lj73 2LT-II

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 27 lis 2019, 14:11
autor: DJ Hil-Lj70
dzieki Oradek za szerokie omówienie kwestii lakierowania.

Chodzi mi o kolor zbliżony do oryginału, nie musi byc idealny, stad moje pytanie o kolor RAL, żeby było wiadomo jaki kolor zamówić.

Re: Kolor lakieru oryginalny

: 27 lis 2019, 15:11
autor: plum76
Jak już wypiaskowales auto to jesteś w dupie bo nie masz wzorca. Oradek pisząc doktorat chciał ci to naukowo przekazac.
Zapytaj lepiej kto ma auto w tym kolorze i jedzcie do lakiernik czy mieszalni.
Albo napisz do aso może mają puszkę na zbyciu jak im VIN podasz ;).
Pawel

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka