Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Moderator: luk4s7

kotlet11
Posty: 12
Rejestracja: 29 sie 2014, 20:47

Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: kotlet11 »

Witam
Poszukuje schematu podłączenia oryginalnego obrotomierza w Lj70.
Chodzi o to ,że w aucie jest założony silnik z Terrano II 3.0 (ZD30) i nie jest podłączony obrotomierz.
Orientuje się ktoś w której kostce pod maską są kable od obrotomierza ? I na którym pinie : plus minus i impulsy ? Ciśnienie oleju i temperaturę mam ogarnięte do podpięcia zostaje mi obrotomierz. Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: Rokfor32 »

Zasilanie idzie z wiązki głównej, impulsy to złącze pompy wtryskowej - 2 piny.

kotlet11
Posty: 12
Rejestracja: 29 sie 2014, 20:47

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: kotlet11 »

Hmm chyba nie do końca się zrozumieliśmy spróbuje lepiej wytłumaczyć o co mi chodzi :wink:
Chodzi o to że mam instalacje z Terrano połączoną z Toyotą ale mniejsza z tym bo auto normalnie pali i jeździ. Mam tam kostki liczników z Terrano chce z tych kostek wziąć impuls obrotomierza. Tylko w którą kostkę Toyoty i w który pin wpiąć impulsy. W niebieskiej kostce widocznej na zdjęciu pin pod który podłączony jest kabel odpowiada za temperaturę silnika. Chce się dowiedzieć czy w tą kostkę mam się wpiąć z impulsami czy za obrotomierz odpowiada inna kostka ? A do czego jest ta mała 2 pinowa kostka widoczna na zdjęciu ?Obrazek

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: Rokfor32 »

W instalacji toyoty LJ jest jedno zespolone złącze dla całej wiązki silnika - trzyrzędowe, 12 pinów. Sygnał do impulsatora pompy idzie na pinie 12 - kolor B-R.

Instalacja J7 jest robiona jako uniwersalna - czyli przygotowana pod różne wersje wyposażenia auta. W związku z czym zdarzają się złącza niewykorzystane w danym aucie.

kotlet11
Posty: 12
Rejestracja: 29 sie 2014, 20:47

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: kotlet11 »

Ok dziękuje za odpowiedź będę szukał tej kostki o ,której mówisz.

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: hetman »

Podepnę się pod temat. LJ78 licznik/obrotomierz jak mniemam oryginał z kraju kwitnącej wiśni (2LTII EFI), silnik po zamianie na 2LTII z mechaniczną pompą. Obrotomierz śmiga do ~2k RPM i jest przeskalowany jak by mu 2x obrotów ubyło. Czy to kwestia pompy i trzeba zanabyć zegary nie od EFI? Czy da się to skalibrować (niektóre się da opornikiem) bądź problem jeszcze gdzie indziej?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: Rokfor32 »

Impulsy są te same - ale ilość inna. Wynika to z budowy pompy, i umieszczenia czujnika.

Obrotomierz sie kalibruje - i to w szerokim zakresie - przykładowo obrotomierz z klekota da się skalibrować pod benzynę - i odwrotnie. Jak rozbierzesz licznik - to w module obrotomierza jest potencjometr kalibracyjny. Niestety - do prawidłowej kalibracji potrzebny jest wzorzec - inaczej nie wiesz, co skalibrowałeś ... :wink:

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: hetman »

Czytałem że obrotomierz od benzyny ma wbudowany potencjometr na którymś zagranicznym forum, nie wiedziałem że w klekotku jest to samo :) To może chociaż sobie z grubsza ustawie bazując na przełożeniach, kołach i prędkości? Albo stroboskop, czy jakoś jeszcze inaczej?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: Rokfor32 »

Ja używam lampy stroboskopowej z odczytem obrotów - w przypadku klekotów działa to jednak tak se. Sa spec czujniki zakładane na rurki wtryskowe, ale to daleko nie to samo co odczyt benzyny (te moduły piezo nie są zbyt stabilne - a i działają na granicy czułości).

Do prędkości też można skalibrować - znając przełożenia dana prędkość to i dane obroty.

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: hetman »

Wymontowałem dzisiaj tacho od LJ78 i lipa, potencjometru brak (albo go przeoczyłem), tacho wygląda inaczej niż te przed 91. Nie wiem czym się różni od tych nie-EFI, ale wygląda że ma tam jakiś scalak. Wlutowałem sobie potencjometr 5k ohm między terminale (+/-) na przyszłość do regulacji, ale trzeba by jakiś rezystor wywalić po drodze co by napięcie zwiększyć i móc je regulować w dół.

Chyba muszę to jeszcze raz rozgrzebać, teraz pójdzie szybko :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: Rokfor32 »

Nie mam pod ręka dokładnie takiego licznika - ale wszystkie co dotychczas otwierałem, potencjometr regulacyjny mają. Poniżej fota obrotomierza z 4R mk3 - z silnikiem TD efi:
obrotomierz.JPG
Potencjometr to to białe w środku kadru.

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: hetman »

Zajrzeliśmy tam jeszcze raz i potencjometru nima. Sprawę zalatwiło przelutowanie opornika. U mnie korekcja to około 1.6, tu akurat odczytane oscyloskopem z sondą piezo z wtrysków.

kotlet11
Posty: 12
Rejestracja: 29 sie 2014, 20:47

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: kotlet11 »

Mój obrotomierz w środku wygląda tak jak na zdjęciu nie ma na nim potencjometru.
Impulsy wyciągną mi z alternatora znajomy lecz nie wiem czy dobrze bo gdy włączę dmuchawę to wskazówka obrotomierza się podnosi. Jest jakiś inny sposób na wyskalowanie tego obrotomierza ponieważ obrotomierz na wolnych pokazuję ok 650 obrotów a silnik ma 850 dodatkowo obrotomierz kręci się tylko do 3,5 tyś
Obrazek

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: Rokfor32 »

Faktycznie nie ma potencjometru w obrotomierzach J7 - trenowałem ten temat własnie, bo przerabiałem obrotomierz klekota pod benę.

No więc - w moim przypadku wyleciało dodatkowo parę elementów - głównie tych odpowiedzialnych za przetwarzanie impulsu z czujnika magnetoelektrycznego (acz - o dziwo - wykrywało to impulsy cewki, tyle że słabo), i wpięciu sie bezpośrednio do scalaka przetwarzającego impulsy na napięcie wychylające wskazówkę. Niemniej - tak czy siak trzeba było wskazanie skalibrować. Robi się to oczywiście rezystorami.

Na płytce powinien być rezystor oznakowany jako RT. U mnie był tuz przy odejściu kabelka z oznaczeniem (M-), zaraz za scalakiem, na krawędzi płytki. Ten rezystor spina druga i piąta nóżkę tegoż układu.

Sa jeszcze inne, ale ten jeden ma rezystancje kilkanaście - kilkadziesiąt kOhm. Pozostałe (w torze scalaka, bo tam jest jeszcze układ sterowania diodami do turbo) mają rezystancję rzędu poniżej 100 Ohm.

No więc zamiast tego rezystora RT trzeba wstawić potencjometr, taki z zakresem do 100 kOhm. Można mniejszy, jeżeli korekta zakresu jest niewielka - ori rezystor ma tam około 13kOhm. A - i lepiej wstawic potencjometr liniowy - przy logarytmicznym trudniej będzie go precyzyjnie ustawić.

Dodatkowo, można też rozszerzyć zakres wskazania zastępując rezystor R39 zworą - ale czułość tej zmiany jest znacznie słabsza (i mniej precyzyjna) niż regulowanie rezystorem RT.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70

Post autor: vGreg »

Rokfor32 pisze: Sa jeszcze inne, ale ten jeden ma rezystancje kilkanaście - kilkadziesiąt kOhm. Pozostałe (w torze scalaka, bo tam jest jeszcze układ sterowania diodami do turbo) mają rezystancję rzędu poniżej 100 Ohm.
To led TURBO zapalana jest od obrotów? Czyli co, jak pompa osiągnie odpowiednią ilość imp/sek to zapala się dioda co oznacza, że turbosprężarka powinna się już rozkręcać?
Tak się zastanawiam po cholerę ta dioda?

ODPOWIEDZ