Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Moderator: luk4s7
Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Witam
Poszukuje schematu podłączenia oryginalnego obrotomierza w Lj70.
Chodzi o to ,że w aucie jest założony silnik z Terrano II 3.0 (ZD30) i nie jest podłączony obrotomierz.
Orientuje się ktoś w której kostce pod maską są kable od obrotomierza ? I na którym pinie : plus minus i impulsy ? Ciśnienie oleju i temperaturę mam ogarnięte do podpięcia zostaje mi obrotomierz. Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam
Poszukuje schematu podłączenia oryginalnego obrotomierza w Lj70.
Chodzi o to ,że w aucie jest założony silnik z Terrano II 3.0 (ZD30) i nie jest podłączony obrotomierz.
Orientuje się ktoś w której kostce pod maską są kable od obrotomierza ? I na którym pinie : plus minus i impulsy ? Ciśnienie oleju i temperaturę mam ogarnięte do podpięcia zostaje mi obrotomierz. Będę bardzo wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8420
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Zasilanie idzie z wiązki głównej, impulsy to złącze pompy wtryskowej - 2 piny.
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Hmm chyba nie do końca się zrozumieliśmy spróbuje lepiej wytłumaczyć o co mi chodzi
Chodzi o to że mam instalacje z Terrano połączoną z Toyotą ale mniejsza z tym bo auto normalnie pali i jeździ. Mam tam kostki liczników z Terrano chce z tych kostek wziąć impuls obrotomierza. Tylko w którą kostkę Toyoty i w który pin wpiąć impulsy. W niebieskiej kostce widocznej na zdjęciu pin pod który podłączony jest kabel odpowiada za temperaturę silnika. Chce się dowiedzieć czy w tą kostkę mam się wpiąć z impulsami czy za obrotomierz odpowiada inna kostka ? A do czego jest ta mała 2 pinowa kostka widoczna na zdjęciu ?
Chodzi o to że mam instalacje z Terrano połączoną z Toyotą ale mniejsza z tym bo auto normalnie pali i jeździ. Mam tam kostki liczników z Terrano chce z tych kostek wziąć impuls obrotomierza. Tylko w którą kostkę Toyoty i w który pin wpiąć impulsy. W niebieskiej kostce widocznej na zdjęciu pin pod który podłączony jest kabel odpowiada za temperaturę silnika. Chce się dowiedzieć czy w tą kostkę mam się wpiąć z impulsami czy za obrotomierz odpowiada inna kostka ? A do czego jest ta mała 2 pinowa kostka widoczna na zdjęciu ?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8420
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
W instalacji toyoty LJ jest jedno zespolone złącze dla całej wiązki silnika - trzyrzędowe, 12 pinów. Sygnał do impulsatora pompy idzie na pinie 12 - kolor B-R.
Instalacja J7 jest robiona jako uniwersalna - czyli przygotowana pod różne wersje wyposażenia auta. W związku z czym zdarzają się złącza niewykorzystane w danym aucie.
Instalacja J7 jest robiona jako uniwersalna - czyli przygotowana pod różne wersje wyposażenia auta. W związku z czym zdarzają się złącza niewykorzystane w danym aucie.
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Ok dziękuje za odpowiedź będę szukał tej kostki o ,której mówisz.
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Podepnę się pod temat. LJ78 licznik/obrotomierz jak mniemam oryginał z kraju kwitnącej wiśni (2LTII EFI), silnik po zamianie na 2LTII z mechaniczną pompą. Obrotomierz śmiga do ~2k RPM i jest przeskalowany jak by mu 2x obrotów ubyło. Czy to kwestia pompy i trzeba zanabyć zegary nie od EFI? Czy da się to skalibrować (niektóre się da opornikiem) bądź problem jeszcze gdzie indziej?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8420
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Impulsy są te same - ale ilość inna. Wynika to z budowy pompy, i umieszczenia czujnika.
Obrotomierz sie kalibruje - i to w szerokim zakresie - przykładowo obrotomierz z klekota da się skalibrować pod benzynę - i odwrotnie. Jak rozbierzesz licznik - to w module obrotomierza jest potencjometr kalibracyjny. Niestety - do prawidłowej kalibracji potrzebny jest wzorzec - inaczej nie wiesz, co skalibrowałeś ...
Obrotomierz sie kalibruje - i to w szerokim zakresie - przykładowo obrotomierz z klekota da się skalibrować pod benzynę - i odwrotnie. Jak rozbierzesz licznik - to w module obrotomierza jest potencjometr kalibracyjny. Niestety - do prawidłowej kalibracji potrzebny jest wzorzec - inaczej nie wiesz, co skalibrowałeś ...
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Czytałem że obrotomierz od benzyny ma wbudowany potencjometr na którymś zagranicznym forum, nie wiedziałem że w klekotku jest to samo To może chociaż sobie z grubsza ustawie bazując na przełożeniach, kołach i prędkości? Albo stroboskop, czy jakoś jeszcze inaczej?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8420
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Ja używam lampy stroboskopowej z odczytem obrotów - w przypadku klekotów działa to jednak tak se. Sa spec czujniki zakładane na rurki wtryskowe, ale to daleko nie to samo co odczyt benzyny (te moduły piezo nie są zbyt stabilne - a i działają na granicy czułości).
Do prędkości też można skalibrować - znając przełożenia dana prędkość to i dane obroty.
Do prędkości też można skalibrować - znając przełożenia dana prędkość to i dane obroty.
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Wymontowałem dzisiaj tacho od LJ78 i lipa, potencjometru brak (albo go przeoczyłem), tacho wygląda inaczej niż te przed 91. Nie wiem czym się różni od tych nie-EFI, ale wygląda że ma tam jakiś scalak. Wlutowałem sobie potencjometr 5k ohm między terminale (+/-) na przyszłość do regulacji, ale trzeba by jakiś rezystor wywalić po drodze co by napięcie zwiększyć i móc je regulować w dół.
Chyba muszę to jeszcze raz rozgrzebać, teraz pójdzie szybko
Chyba muszę to jeszcze raz rozgrzebać, teraz pójdzie szybko
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8420
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Nie mam pod ręka dokładnie takiego licznika - ale wszystkie co dotychczas otwierałem, potencjometr regulacyjny mają. Poniżej fota obrotomierza z 4R mk3 - z silnikiem TD efi:
Potencjometr to to białe w środku kadru.
Potencjometr to to białe w środku kadru.
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Zajrzeliśmy tam jeszcze raz i potencjometru nima. Sprawę zalatwiło przelutowanie opornika. U mnie korekcja to około 1.6, tu akurat odczytane oscyloskopem z sondą piezo z wtrysków.
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Mój obrotomierz w środku wygląda tak jak na zdjęciu nie ma na nim potencjometru.
Impulsy wyciągną mi z alternatora znajomy lecz nie wiem czy dobrze bo gdy włączę dmuchawę to wskazówka obrotomierza się podnosi. Jest jakiś inny sposób na wyskalowanie tego obrotomierza ponieważ obrotomierz na wolnych pokazuję ok 650 obrotów a silnik ma 850 dodatkowo obrotomierz kręci się tylko do 3,5 tyś
Impulsy wyciągną mi z alternatora znajomy lecz nie wiem czy dobrze bo gdy włączę dmuchawę to wskazówka obrotomierza się podnosi. Jest jakiś inny sposób na wyskalowanie tego obrotomierza ponieważ obrotomierz na wolnych pokazuję ok 650 obrotów a silnik ma 850 dodatkowo obrotomierz kręci się tylko do 3,5 tyś
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8420
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
Faktycznie nie ma potencjometru w obrotomierzach J7 - trenowałem ten temat własnie, bo przerabiałem obrotomierz klekota pod benę.
No więc - w moim przypadku wyleciało dodatkowo parę elementów - głównie tych odpowiedzialnych za przetwarzanie impulsu z czujnika magnetoelektrycznego (acz - o dziwo - wykrywało to impulsy cewki, tyle że słabo), i wpięciu sie bezpośrednio do scalaka przetwarzającego impulsy na napięcie wychylające wskazówkę. Niemniej - tak czy siak trzeba było wskazanie skalibrować. Robi się to oczywiście rezystorami.
Na płytce powinien być rezystor oznakowany jako RT. U mnie był tuz przy odejściu kabelka z oznaczeniem (M-), zaraz za scalakiem, na krawędzi płytki. Ten rezystor spina druga i piąta nóżkę tegoż układu.
Sa jeszcze inne, ale ten jeden ma rezystancje kilkanaście - kilkadziesiąt kOhm. Pozostałe (w torze scalaka, bo tam jest jeszcze układ sterowania diodami do turbo) mają rezystancję rzędu poniżej 100 Ohm.
No więc zamiast tego rezystora RT trzeba wstawić potencjometr, taki z zakresem do 100 kOhm. Można mniejszy, jeżeli korekta zakresu jest niewielka - ori rezystor ma tam około 13kOhm. A - i lepiej wstawic potencjometr liniowy - przy logarytmicznym trudniej będzie go precyzyjnie ustawić.
Dodatkowo, można też rozszerzyć zakres wskazania zastępując rezystor R39 zworą - ale czułość tej zmiany jest znacznie słabsza (i mniej precyzyjna) niż regulowanie rezystorem RT.
No więc - w moim przypadku wyleciało dodatkowo parę elementów - głównie tych odpowiedzialnych za przetwarzanie impulsu z czujnika magnetoelektrycznego (acz - o dziwo - wykrywało to impulsy cewki, tyle że słabo), i wpięciu sie bezpośrednio do scalaka przetwarzającego impulsy na napięcie wychylające wskazówkę. Niemniej - tak czy siak trzeba było wskazanie skalibrować. Robi się to oczywiście rezystorami.
Na płytce powinien być rezystor oznakowany jako RT. U mnie był tuz przy odejściu kabelka z oznaczeniem (M-), zaraz za scalakiem, na krawędzi płytki. Ten rezystor spina druga i piąta nóżkę tegoż układu.
Sa jeszcze inne, ale ten jeden ma rezystancje kilkanaście - kilkadziesiąt kOhm. Pozostałe (w torze scalaka, bo tam jest jeszcze układ sterowania diodami do turbo) mają rezystancję rzędu poniżej 100 Ohm.
No więc zamiast tego rezystora RT trzeba wstawić potencjometr, taki z zakresem do 100 kOhm. Można mniejszy, jeżeli korekta zakresu jest niewielka - ori rezystor ma tam około 13kOhm. A - i lepiej wstawic potencjometr liniowy - przy logarytmicznym trudniej będzie go precyzyjnie ustawić.
Dodatkowo, można też rozszerzyć zakres wskazania zastępując rezystor R39 zworą - ale czułość tej zmiany jest znacznie słabsza (i mniej precyzyjna) niż regulowanie rezystorem RT.
Re: Schemat instalacji obrotomierza Lj70
To led TURBO zapalana jest od obrotów? Czyli co, jak pompa osiągnie odpowiednią ilość imp/sek to zapala się dioda co oznacza, że turbosprężarka powinna się już rozkręcać?Rokfor32 pisze: Sa jeszcze inne, ale ten jeden ma rezystancje kilkanaście - kilkadziesiąt kOhm. Pozostałe (w torze scalaka, bo tam jest jeszcze układ sterowania diodami do turbo) mają rezystancję rzędu poniżej 100 Ohm.
Tak się zastanawiam po cholerę ta dioda?