Strona 1 z 2

krótki tłumik

: 03 sty 2016, 19:47
autor: rafal187
Witam w Nowym Roku.
Dla wszystkich wszystkiego naj naj... ale przede wszystkim dużo czasu spędzonego z toyotami, niekoniecznie tylko w garażu.

W mojej LJ 73 kończy mi się tłumik. Kupić go to ciężki temat na tą chwilę w PL. W kilku tematach czytałem, że niektórzy z was mają zmodyfikowany układ wychowy. Z tego co wyczytałem to modyfikacja polega na zamontowaniu krótkiego, małego tłumika z boku ramy pod progiem. Właścicieli samochodów z takim, modyfikowanym układem prosiłbym o jakieś sugestie, podpowiedzi i fotki w miarę możliwości. Przede wszystkim mam pytanie o pochodzenie tego "nowego" tłumika? Jaka długość i średnica zewnętrzna co by za bardzo nie wystawał poniżej progu? Z jakiego pojazdu tłumik tam montujecie? Myślałem o jakimś z motocykla sportowego a może samochodu chyba że to jest to tylko pusta rura?
Pozdrawiam

Re: krótki tłumik

: 03 sty 2016, 20:21
autor: Rokfor32
Nic gotowego - bo nikt nie robi takich tłumików ... :wink:

Przelotówka nie wytłumi wszystkiego - i to bardzo daleko nawet od optimum, nie mówiąc o ideale. Tłumik trzeba zrobić - do turboklekota sprawdza się przelotówka w przesłona wirową. Tłumi niemal na stówe prawie całe spektum, minimalnie wymieka w dolnym zakersie - ale niespecjalnie delikatny bas przeszkadza :wink:

To zmodyfikowany tłumik przelotowy, z zainstalowaną spiralna wkładką, wymuszającą zawirowanie gazów - ale z minimalnym wpływem na opór przepływu. Nikt tego nie robi - bo to nie sa rozwiązania dla cywilnych aut (bas nie mieści sie w normach dla benzyn), a układ niepotrzebnie podraża konstrukcję dla amatorów tunningowanego sprzętu do driftu czy innych ścigawek ... :wink:

Puszka 140 - 160mm, przelot 55 - 60 mm plus wkładka spiralna, wytłumienie z wełny stalowej, na wypasie z otuliną z silikatu po zewnątrz. Półmetrowy na długość starcza.

Koszt materiałów na zbudowanie takiego tłumika to jakieś 5 stów, oczywista całość AISI304, lub odpowiednik. Do około 600 st jest to "nieśmiertelne" ... :wink:

Re: krótki tłumik

: 03 sty 2016, 20:47
autor: marcinffr
Nic gotowego - bo nikt nie robi takich tłumików ... :wink:
Robi, robi, np. Tecinox, o prosze http://www.wyprawa4x4.pl/tlumik-lj70-90.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jest troche glosniej zwlaszcza po prawej stronie :wink:, ale polecam.

Re: krótki tłumik

: 03 sty 2016, 21:16
autor: kylon
Tylko wartość auta wzrasta dość znacznie ;-)

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 07:48
autor: Rokfor32
To jest zwykły przelotowy - tyle że ładnie zespawany z kawałkiem rury i wieszakami.

W tej cenie kupuje się też oryginał, wraz z początkowa rurą.

Ja pisałem o tłumiku działającym, a jednocześnie odmulającym wydech :wink: Zrobiłem już kilka takich, więc wiem że działają, porównywałem też efekt z tanią chińską przelotówką o tym samym przelocie (kupowałem ostatnio taką, coś 130 zeta. W naszych warunkach to jest poniżej kosztów materiałów ... :wink: ).

No ale za tanio to nie wychodzi ... :wink: koszt materiałów napisałem wyżej - a mowa o samym tłumiku. Reszta, chcąc zbudować cały wydech, też dokłada kosztów, plus sporo więcej roboty.

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 07:54
autor: kylon
A macałeś że od razu szufladkujesz :mrgreen: - czy ze zdjęcia widać :mrgreen:

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 09:23
autor: rafal187
Ten od Kylona piękny ale cena trochę inna jak na moje możliwości....

Rokfor o jakiej przelotówce piszesz co zdjełały małe chińskie rączki?

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 13:14
autor: Rokfor32
Kylon - dolary przeciw orzechom :mrgreen:

Na przykład dlatego - że jeszcze nigdy nie spotkałem u nikogo takiej konstrukcji tłumika - o której piszę ... :mrgreen: To mój własny patent jest :wink:

Te przelotówki - wpisz na allegro "tłumik nierdzewny". Ale - jak pisałem - poza wyglądem jego tłumienie jest takie se - niby przelotówka ma tłumić głównie wysokotonowe - ale zapodany do Buły nie jest w stanie całkowicie wytłumić gwizdu turbiny.

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 13:26
autor: Bartek1
Z orginałem ciężko, w zeszłe wakacje się interesowałem I BOSALA były dostepne wszytskie element, WALKERa nie było tłumika I jeden z rurek. Inne firmy mnie nie interesowały. Oczywiście po 90 roku.

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 14:17
autor: rafal187
Do Bartek1
Ani bosal ani walker nikt niema dostępnego do tego modelu tłumika. Bosal ma ale tylko rury. W aso nie pytałem bo serce już nie te...

Do Rokfor
Gwizd turbiny mi nawet pasuje więc to nie problem, byleby wytłumił co nieco, co by mnie misiaki z daleka nie zgarniały.

Napisałem maila do kilku producentów tłumików czy zrobią według moich wytycznych i za ile.
Czekam na odpowiedzi. Jak znam życie to mało komu się chce na zapytania ofertowe odpowiadać. Zobaczymy.

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 18:09
autor: kylon
On wcale nie jest głośny. Tak jak do setki czy dwusetki. Jedyny problem to cena jest po prostu wysoka. Zajrzę jutro do Tecinoxa od Nissana z ciekawości.

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 18:17
autor: kpeugeot
a nie taniej przerobic tłumik od lj70?

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 18:55
autor: Rokfor32
Podejrzewam - że oryginał stał się już historią - więc krótki tłumik ma załatwiać dwie sprawy jednocześnie :wink:

Ogólnie - turbodiesle nie są głośne, nawet jak tłumika nie ma wcale. Ale na samej rurze powstaje taki troche upierdliwy pogłos, w szczególności przy zwykłej turbinie i małych obrotach, zanim się zacznie porządnie kręcić sprężarka. Przelotówka daje już dużą różnicę - ale nie jest idealnie - znaczy się sporo jednak odbiega od oryginalnego tłumika (którego nie słychać wcale). Przelotówka natomiast zwykle idzie w komplecie z większym przekrojem rury - co poprawia przepływ spalin, i daje parę kucy ekstra w górnym zakresie obrotów.

Ja się już od jakiegoś czasu bawię z tłumikami, i wytestowałem kila, jak nie kilkanaście opcji budowy. W klekotach praktycznie nie ma tematu, bo wkładka wirowa do przelotówki załatwia sprawę na cacy, poziom dźwięku wychodzi jak z fabrycznego tłumika, ale opory przepływu są znacznie zredukowane (po prostu przelot jest znacznie większy).

Temat trudny to wytłumienie benzyny - rzadko wystarcza jeden stopień, tłumik musi mieć też sporą objętość, inaczej nie robi. I - się przyznać muszę - że mi jeszcze idealny do benzyniaka żaden nie wyszedł :wink: Przyzwoite - owszem. Ale idealne - niestety. :wink: Temat tego co się dzieje w środku fajnie mi pokazał jeden z projektów, gdzie zapodałem puszkę owalną (czyli na kawałku sa płaskie ścianki). Tam są skoki ciśnienia na takim poziomie, że ścianki tłumika potrafią drgać po centymetrze każda - i kupę hałasu robi ... właśnie sama puszka, wibrując :wink:

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 19:09
autor: plum76
a u mnie jak wyszło Januszku, przyzwoicie czy mam się martwić?
paweł

Re: krótki tłumik

: 04 sty 2016, 20:08
autor: Rokfor32
Sam oceń :mrgreen:

Chodzi mi o to - że idealnie skonstruowany tłumik tłumi całe spektrum dźwięku w całym zakresie obrotów. Tak masz w FJC :wink: , tak też mają ori tłumiki lexa (tam są trzy) :wink: na takich tłumikach 1UZ pracuje ... nieco głośniej niż silnik elektryczny ... :wink:

W Twoim udało się ładnie wytłumić dolny zakres, zostawiając leciutki bas, takie mruczenie bardziej. Ale w górnym, przy czerwonym polu - dźwięk Twojego UZJ40 przypomina ... ścigacza. :mrgreen: Acz - ... cywilnego tego ścigacza na seryjnych wydechach :mrgreen: