Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Moderator: luk4s7

vegas
Posty: 163
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T

Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: vegas »

Kolejne pytanie laika, proszę o wyrozumiałość i pomoc.

Zauważyłem wyciek w okolicy turbiny, silnik 1KZ-T. Po oczyszczeniu na moje oko rurka olejowa turbiny była jakoś łatana i przecieka. Chciałbym odkręcić tylko tę rurkę, jeśli mi się to uda. Wstępnie odkręciłem kilka śrubek mocujących i oczywiście pociekło z niej trochę oleju. Nie mam doświadczenie, więc nie wiem ile tego wyleci po całkowitym demontażu.

Pytanie, czy po ponownym montażu rurki, powinienem w jakiś sposób uzupełnić olej w turbinie przed uruchomieniem silnika, czy jednak mogę bezpiecznie odpalać? W instrukcji znalazłem informację o wstrzyknięciu niewielkiej ilości oleju w celu przesmarowania łożysk po serwisie turbo, ale to nie mój przypadek.
Załączniki
2.png
2.png (64.85 KiB) Przejrzano 1650 razy
1.png
1.png (26.52 KiB) Przejrzano 1651 razy
Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18386
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: kylon »

Bez stresu. Oleju wycieknie Ci tylko troszkę. Nie ma tam obiegu podczas unieruchomionego silnika ani zbiornika nad rurką z której ten olej ma ciurkać. Tyle co w niej zostało. Po wymianie turbiny uzupełniasz dokładnie jak masz to zaznaczone w manualu. Zawsze warto sprawdzać stan oleju. Uzupełnij go tyle ile trzeba ;-).
vegas
Posty: 163
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: vegas »

Dzięki za szybką odpowiedź! Mądrego to i dobrze posłuchać. :-)
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 9021
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: Rokfor32 »

A jednak nie. Oleju wycieknie całkiem sporo, ino że powoli, i nie od razu w czasie demontażu rurki :wink:

Odpowiada za to filtr oleju umieszczony wyżej niż ta rurka. Potrafi wycieknąć za noc około litra .... :mrgreen: :mrgreen:

Wiem, bo w budyniu miałem identyczny temat, i też nie od razu skojarzyłem, że będzie olej schodził z układu filtra i chłodnicy oleju. A że zostawiłem silnik bez tej rurki na całą noc - to rano ... cóż. Do tej pory kawałek placu mam mocno czarny ... :mrgreen:
Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18386
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: kylon »

Coś Ci się popsuło chyba Rokfor. Rurki wymieniamy często i plam oleju na warsztacie brak ;-) Filtr oleju jest z drugiej strony. Filtr oleju posiada w sobie zawór który zapobiega spłynięciu oleju po wyłączeniu silnika. Chyba że pchasz tam watolinę do puszki po taniości ;-)
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 9021
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: Rokfor32 »

No przecież napisałem, że kwestia czasu. :wink:

Rurkę można zdemontować bez stresu, i jak się zakłada od razu nową - to nie ma tematu. Wycieknie parę kropel.

Ale jak sobie otwarty układ posiedział nockę - to zaworek w filtrze jednak nie dał rady ... :wink:

Dla jasności - wyciekło oczywiście nie z samej turbiny, bo tam nie miało co wycieknąć, ino z bloku. Ta rurka to jednocześnie odpływ i dolot oleju do turbo, więc jak się ją zdemontuje - to w bloku zostaje dziura do głównej magistralo olejowej.

Wiedząc o tym, że stamtąd (nie za szybko, ale jednak w sumie około litra) olej może wycieknąć - starczy po prostu ten otwór zamknąć (z pamięci - M12x1,5 - ale nie jestem do końca pewien). No albo podłożyć po prostu miskę, i złapać kapiący olej .... :mrgreen:
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3468
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: Jake »

Raczej M12x1.25. Skok 1.5 zaczyna sie od M14 w silnikach Toyoty. Ale tez nie mam pewnosci.
vegas
Posty: 163
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: vegas »

Panowie, dziękuję bardzo za odpowiedzi! Temat na razie zaparkowany, musiałem poczekać na nową rurkę, więc założyłem prowizorycznie starą, żeby nic nie pociekło.

Tymczasem zająłem się innym wyciekiem - z pompy wspomagania układu kierowniczego. Przynajmniej tak to wyglądało, kiedy była jeszcze zamontowana - że cieknie od strony dekielka. I tu pytanie do zawodowców/doświadczonych - z podanym objawem, czy jest szansa, że wystarczy wymiana uszczelki na dekielku, czy raczej szykować się na rozbieranie całej pompy i wymianę wszystkich uszczelek?
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 9021
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: Rokfor32 »

Może i wystarczy - ale lepiej zrobić komplet.

Z pozostałych uszczelniaczy nie pocieknie Ci na zewnątrz - a do środka silnika, czyli wymiesza ATF wspomagania i olej silnikowy.

Komplet całości uszczelnień to nie jakiś kosmos cenowy, a rozbiera się to całkiem łatwo.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3468
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: Jake »

Mmmmm... ale jak z pompy wspomy moze pocieknac do wnetrza sinika?
Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18386
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: kylon »

Bo jest przykręcona do dekla kół zębatych napędu pompy wtryskowej i wałków balansujących i jest przez te koła napędzana.

Ja tylko mam nadzieję, że z rurką zamówiłeś oryginalne uszczelki. Są jednorazowe i bez silikonu.
vegas
Posty: 163
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: vegas »

Rokfor32 pisze: 27 lip 2024, 18:08 Może i wystarczy - ale lepiej zrobić komplet.

Z pozostałych uszczelniaczy nie pocieknie Ci na zewnątrz - a do środka silnika, czyli wymiesza ATF wspomagania i olej silnikowy.

Komplet całości uszczelnień to nie jakiś kosmos cenowy, a rozbiera się to całkiem łatwo.
OK, to wymienię całość. Dzięki za cenną poradę!
vegas
Posty: 163
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: vegas »

kylon pisze: 28 lip 2024, 07:27 Bo jest przykręcona do dekla kół zębatych napędu pompy wtryskowej i wałków balansujących i jest przez te koła napędzana.

Ja tylko mam nadzieję, że z rurką zamówiłeś oryginalne uszczelki. Są jednorazowe i bez silikonu.
Zgadza się, nie jest na pasku. Też się zdziwiłem na początku, bo oglądałem instrukcję od LJ, a tam jest napędzana paskiem, ale już w HZJ/PZJ i KZJ - jak wynika z rysunków - nie.

Tak, mam nowe oryginalne uszczelki, dzięki za czujność. :-) Dobrze zrozumiałem, że należy je kłaść bez silikonu?
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 9021
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: Rokfor32 »

Tak.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3468
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wyciek oleju z rurki olejowej turbiny

Post autor: Jake »

Dobra! Oczywiscie, dzieki. Chwila pomrocznosci jasnej. Czytalem 1KZ i z jakiegos powodu widzialem przed oczami pompe z 3VZ. Przepraszam.
ODPOWIEDZ