Kolo zamachwe J95

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: Rokfor32 »

Loteria. A dokładniej - nie ma opcji wywróżenia, jeżeli się nie zrobi prześwietlenia detalu (czyli rozpoznania propagacji pęknięć). Nikt nie robi. :wink:

Zwykle się nic nie dzieje, i pęknięcia są minimalne, czyli na kilka mm pod powierzchnią roboczą (po przegrzaniu tejże), i bez propagacji samoczynnej. Ale - czasem się ma pecha.

Sam własnoocznie raz widziałem taki przypadek, gdzie koło zamachowe się rozpadło w taki sposób, że zfrezowało dzwon sprzęgła. Po prostu go przecięło - jak na frezarce. I skrzynia odpadła od silnika ... :mrgreen:

Ale - to raz jedyny. :mrgreen:

trener
Posty: 38
Rejestracja: 04 paź 2018, 16:26

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: trener »

Mało to pocieszające :).
Zobaczymy, osoba która to robiła mówiła, że jej zdaniem wygląda to dobrze.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: Rokfor32 »

Tak poważniej trochę - to przegrzane koła powinny iść do śmietnika.

Czemu?

Bo koła zamachowe robione sa z żeliwa stopowego. Mają dużą zawartość niklu, i ulegają samohartowaniu. To samo dotyczy docisków - części roboczej. Skład stopu jest tak dobrany, coby eliminować właśnie typową wadę "zwykłego" żeliwa - czyli kruche pękanie. Efekt uboczny jednak jest taki - że ten stop podatny jest na samoczynne hartowanie.

Rodzi to kilka problemów. Pierwszy jest taki, że obszary zahartowane w taki sposób sa przypadkowe. Czyli na powierzchni roboczej dostajemy "plamy" o zwiększonej twardości - ale też i o innym współczynniku tarcia niż reszta. Takie sprzęgło szarpie przy ruszaniu. Drugi problem, to odkształcenia. Zmiana struktury to i zmiana objętości i naprężenia wewnętrzne - a to powoduje wykrzywianie elementu. Plus utratę wyważenia. Widziałem już koła zamachowe wygięte w "banany" - na oko nie widać, ale czujnik mikrometryczny nie pozostawia złudzeń: jak koło jest wygiete w banan na 20 setek czy więcej - to nie wróży to nic dobrego.

Trzy - żeby pozbyć sie efektu samoutwardzenia trzeba takie koło stoczyć (nie zeszlifować, bo to nie ten zakres) o około 1,5mm od powierzchni przegrzanej. Dopiero wtedy nóż tokarki dochodzi do w miare jednolitej struktury - czyli bez wpływu przegrzania. Takie przetoczenie po pierwsze wymaga już przeprofilowania całego koła, wraz z płaszczyzną osadzenia docisku (bo zmieniają sie wymiary, a więc i wymiar "ściśnięcia" tarczy), a po drugie zmienia sie już sporawo masa - co w przypadku koła zamachowego nie jest bez wpływu na charakterystykę silnika.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: kylon »

I zaraz będzie pytanie. Na wolnych obrotach silnik dostaje drgań. Czy wiecie drodzy forumowicze co to może być? A ten silnik ma wałki wyrównoważające czyli już z masami walczył projektant.
Dla mnie taka regeneracja to też trochę ściemka no ale się nie znam.

trener
Posty: 38
Rejestracja: 04 paź 2018, 16:26

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: trener »

Zgadzam się z Wami, że zdecydowanie lepsza opcja to zakup nowego, ale niestety. ... życie :(
Zobaczymy jak to będzie chodzilo. Jak bedzie dupa, tez napisze.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: kylon »

Spoko. Przecież to Twoje auto i Twoje wybory ;-)

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: rolkos »

Swoją drogą ile kosztuje regeneracja + wymiana + sprzęgło? Jeśli się nie uda to trzeba będzie wymienić drugi raz na nowe koło zamachowe i sprzęgło.

trener
Posty: 38
Rejestracja: 04 paź 2018, 16:26

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: trener »

Regeneracja koła, tarczy, bez docisku bo był w dobrym stanie+, robota=ok 33%nowego koła. Jeśli pojeźdze na tym z rok, będę zadowolony. Cenę regeneracji i adres mogę podać na PW bo nie czy takie info umieszcza się na forum?
Znajomy taki patent robił w Pajero i jeździ i jezdzi U mnie LC jest mocno pracujący,
Bo ciagam nim konie, albo siano czy słomę. Będzie to twardy test czy miało to sens.

trener
Posty: 38
Rejestracja: 04 paź 2018, 16:26

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: trener »

Auto na razie bez zarzutu po wymianie. Pytanie dodatkowe co ile zalecacie wymianę oleju przy moim użytkowaniu czyli praktycznie non stop z przyczepa?

trener
Posty: 38
Rejestracja: 04 paź 2018, 16:26

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: trener »

Zrobiłem 2 tys. Km i na razie nic się nie dzieje.

trener
Posty: 38
Rejestracja: 04 paź 2018, 16:26

Re: Kolo zamachwe J95

Post autor: trener »

Dla zainteresowanych jeżdżę dalej zrobiłem kilka tysięcy i jest ok.

ODPOWIEDZ