przełączniki typy carling

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: przełączniki typy carling

Post autor: rolkos »

Jake - kupiłem na Ali kilka wzorów (work light, winch, i led bar) założyłem jak narazie tylko te od ledbara jak chcesz podeślę zdjęcie jak świeci wg. mnie nie najgorzej to wygląda lepiej niż carling. Ale bardzo miękko chodzą tzn. łatwo wcisnąć.
Są też gniazda USB z wbudowanym woltomierzem które pasują pod pstryczki toyoty, zarówno starczej (Hilux Vigo, 120) jak i nowej np. 150. Różne kolory podświetlania, amber, niebieski, czerwony, zielony i pewnie inne. Czas oczekiwania na dostawę od 2 do 4 tyg.

https://pl.aliexpress.com/item/Audew-12 ... a96bd7c118

https://pl.aliexpress.com/item/Dual-USB ... a96bd7c118

https://pl.aliexpress.com/item/1x-Dual- ... a96bd7c118

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2010
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: przełączniki typy carling

Post autor: Jake »

Dzieki za linki. No wlasnie one sa bardzo ladne. Szukam co prawda do Isuzu, a nie Toyoty, ale ori przyciski u siebie mam niemal identyczne i te bardzo by mi pasowały. Z jasnoscia podswietlenie to nie problem, podswietlenie deski rozdzielczej ma u mnie w aucie regulacje i jak podepne sie pod ten sam obwod to tez bedzie mozliwosc zeby to przyciemnic. W innym przypadku mozna by dolozyc rezystor w szereg i tez problem rozwiazany.
Jeden minus to ze brakuje troszke symobli, potrzebuje chociaz zeby mieli jeszcze swiatła robocze lewa i prawa strona i kogut/sygnalizacja jeszcze :)

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: przełączniki typy carling

Post autor: rolkos »

Jak poszukasz na Ali to pewnie te symbole znajdziesz. Zobacz czy czasem nie ma do Opla/Isuzu. Przyciemnić można też na stałe przyklejając kawałek taśmy lub foli samoprzylepnej od spodu.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: przełączniki typy carling

Post autor: vGreg »

rolkos pisze:Przyciemnić można też na stałe przyklejając kawałek taśmy lub foli samoprzylepnej od spodu.
Można też podmienic Leda ub przelutowac rezysor. U siebie do sprezarki dalem migajaca niebieska na 12V,. W innych przelacznikach ledy podmienilem na róż i zielony. Ale to do wersji z przezroczystym symbolem.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2010
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: przełączniki typy carling

Post autor: Jake »

Do Isuzu nie ma, ale to mnie nie rusza, bo i tak przyciski beda w osobnej grupie na panelu nad lusterkiem wstecznym.
Cos takiego byłoby rewelacyjne: (akurat u mnie na 6x)
Obrazek
Tylko zeby dorwac odpowiednie piktogramy.
Wszedzie przewijaja sie tylko te co tutaj:
https://pl.aliexpress.com/item/Audew-12 ... autifyAB=0
Szukam juz tydzien po ebay/ali/google i niestety ten typ jest znacznie mniej popularny. Ciekawe dlaczego.


kokos
Posty: 90
Rejestracja: 08 kwie 2018, 09:04

Re: przełączniki typy carling

Post autor: kokos »

Panocki a montując 6 przełączników w tym miejscu mogę ukraść prąd z zasilania oświetlenia czy kabelki za liche? Każdy przełącznik steruje przekaźnikiem. Elektryk ze mnie jak baletnica...


Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
Obrazek

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: przełączniki typy carling

Post autor: vGreg »

kokos pisze:Panocki a montując 6 przełączników w tym miejscu mogę ukraść prąd z zasilania oświetlenia czy kabelki za liche? Każdy przełącznik steruje przekaźnikiem. Elektryk ze mnie jak baletnica...
Przewody wytrzymają przy założeniu że TYLKO do sterownia przekaźnikami, chociaż trochę mało eleganckie to rozwiązanie. Przecież i tak układasz przewody sterujące od przełączników do przekaźników. Dołóż 2 przewody zasilające :wink:
Otwarcie/zamknięcie drzwi lub cuś innego nie będzie powodowało braku napięcia na przewodach do oświetlenia a tym samym do przekaźników?

kokos
Posty: 90
Rejestracja: 08 kwie 2018, 09:04

Re: przełączniki typy carling

Post autor: kokos »

Tylko napięcie będzie cały czas. Przy przyciskach typu carling dioda świeci się zarówno przy pozycji on jak i off. Czy dać przełącznik puszczajacy prąd na cały panel przycisków z pominięciem zasilania diody w pozycji off w tym właśnie przycisku? Nie wiem jak to ugryźć...

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: przełączniki typy carling

Post autor: vGreg »

kokos pisze:Tylko napięcie będzie cały czas. Przy przyciskach typu carling dioda świeci się zarówno przy pozycji on jak i off. Czy dać przełącznik puszczający prąd na cały panel przycisków z pominięciem zasilania diody w pozycji off w tym właśnie przycisku? Nie wiem jak to ugryźć...
Nie za bardzo łapię. W pozycji OFF ma się świecić? Jeżeli nie to nie podpinasz do zacisku 8 przewodu (-).
Tutaj przykład połączeń (na zaciskach 7&8 robiłem mostki do powielenia napięcia):
https://drive.google.com/open?id=1Iz6Fb ... FsiRBmIlw8

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: przełączniki typy carling

Post autor: oradek »

Ja zrobiłem osobne kable zasilające z prądem bezpośrednio z akumulatora do zasilania przełączników.

Zastanawiałem się, co zrobić, żeby nie paliły się lampki w przełącznikach cały czas, bo podanie prądu bezpośrednio z akumulatora spowoduje, że albo będzie się paliło cały czas, albo trzeba dać dodatkowy włącznik panelu z przełącznikami i pamiętać żeby go wyłączyć. O ile w nocy to widać, to w dzień, założę się, że bym zapominał.

Prąd z lampki do czytania ma jeden minus, przynajmniej w moim aucie, że dostaje prąd nawet przy wyłączonym kluczyku. Lampka drzwi u mnie jest sterowana masą - otwarcie drzwi zwiera masę i powoduje zapalenie się lampki gdy jest w pozycji "zapalenie przy otwarciu drzwi", a przełączenie na pozycję "włączona" powoduje spięcie z "drugą" masą, do budy.

Dlatego do sterowania, wstawiłem przekaźnik, któremu dałem prąd sterujący załączenie z obwodu, który był najbliżej I miałem pewność, że się włącza i wyłącza po przekręceniu kluczyka stacyjki - u mnie to jest z obwodu lampki podświetlenia zapalniczki :) żarówka oczywiście od lat nie działa, ale zmierzyłem, że prąd na kablu pojawia się :)

Prąd pojawia się w różnych układach samochodu w 3 sytuacjach.
1. Stałe zasilenie (zegar, komputer itp).
2. Zasilenie w chwili "włożenia kluczyka" do stacyjki, ale to tzw pozycja I lub ACC. Zasilenie takie nie jest dostępne w każdym aucie, czasem tylko układy sterowane z komputera CAN dostają prąd w tej pozycji kluczyka. Ma to duże znaczenie przy montażu audio w aucie - żeby po wyłączeniu silnika radio nie traciło zasilenia i dla wszystkich układów które mają być zasilone na postoju.
3. Zasilenie po przekręceniu kluczyka w pozycję nr II / On (przekręcenie w pozycję nr III / start, powoduje rozruch, samochód w czasie jazdy ma kluczyk w pozycji nr II). Mówi się, że to tzw "X". Wszystkie układy elektryczne, wcześniej nie zasilone, dostają prąd, w tej pozycji kluczyka w stacyjce.

Mówili mi ekektrycy, że trzeba uważać z trzymaniem auta na postoju z kluczykiem w pozycji ON, bo w tej pozycji zasilone jest np. grzanie świec i często w nowszych autach światła dzienne. Świece będą się grzały I studziły, więc im nie zaszkodzi, ale padają sterowniki/komputery świec przez długie trzymanie na postoju w pozycji ON podobno.

Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek

kokos
Posty: 90
Rejestracja: 08 kwie 2018, 09:04

Re: przełączniki typy carling

Post autor: kokos »

Czyli najsensowniej, pin nr 6 dajemy zasilanie po stacyjce a pin nr 3 bezpośrednio z aku. Wtedy zyskujemy możliwość włączenia jakiegoś odbiornika bez przekrecania stacyjki w pozycje ON (np. oświetlenia biwakowego) a włączniki będą się świecić tylko w momencie pracy silnika. Dobrze ja rozumuje? Zgodnie ze sztuką?Obrazek

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: przełączniki typy carling

Post autor: stachu_l »

Jak widać na schemacie ten przełącznik na dwie żarówki - jedna podświetla symbol (6-7) a druga (8-3) informuje o włączeniu urządzenia.
ARB (na schemacie od vGreg) sugeruje podłączenie 6 do oświetlenia tablicy zegarów czy innych przełączników na desce, można spróbować także do oświetlenia postojowego ale można także ze stacyjki jeżeli chcemy mieć podświetlenie zawsze gdy stacyjka jest włączona.
Drugie zasilanie podajemy na 2 (nie 3 - z tego złącza wysyłamy sygnał na przekaźnik oraz druga lampkę/żarówkę/LED). Wydaje się, że dla kompresora to jednak powinno być po stacyjce (ACC albo nawet IGN czyli zapłon) ale oświetlenie biwakowe można zasilić np bezpośrednio z tej lampki sufitowej - tam jest stały plus i to po bezpieczniku więc zwarcie nie powinno spowodować pożaru.
Tak generalnie nic nie zasilamy bezpośrednio z AKU (poza rozrusznikiem) ale zawsze po bezpiecznikach.

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: przełączniki typy carling

Post autor: oradek »

Oj nie dobrze. Schemat jest trochę mylący, bo przełącznik
jest stale rozwarty. Dlatego musisz dać kabel mostkiem między 2 a 6, jeśli chcesz mieć światełko podświetlenia klawisza.

Możesz nie dawać mostka między 2 a 6. Wtedy przełącznik będzie zgaszony I będzie się zapalać lampka w przełączniku dopiero gdy go włączysz. Ale wtedy nie będziesz widział czy przełącznik dostaje prąd, jak jest wyłączony, ale wtedy może dostawać prąd z akumulatora bezpośrednio, nie będzie go wyczerpywac ta słaba lampka w klawiszu I będzie zawsze działał, nawet przy wyłączonym silniku.

*Ewentualnie na styk nr 6 możesz podać prąd spod kluczyka, żeby po przekreceniu kluczyka jednak się zapalało to słabe światełko we włączniku, nie wiem tylko, czy ta lampka nie jest jedna i czy wtedy ona nie dostanie po włączeniu przełącznika 12v+12v i się nie spali. Chociaż nie powinna :) co najwyżej jeszcze jaśniej będzie świecić Obrazek

Na styk nr 2 podajesz jedno zasilenie. Może byc z akumulatora, ale wtedy przełącznik będzie cały czas włączony, nawet po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Jak nie podasz prądu do nr 6 to nie powinno czerpać żadnego prądu wtedy, czyli może tak być.

Warto dać na kablu zasilenia diodę (transil) i bezpiecznik. Bezpiecznik obowiązkowo.

Tylko jedno zasilenie dajesz i tylko na ten styk nr 2*, bo przełącznik działa tak, że ze styku 2 możesz dać mostkiem na nr 6 jeśli ma się palić ta słaba lampeczka w przełączniku (gdy jest wyłączony, ale dostaje prąd, czyli zwykle po przekreceniu kluczyka) a po włączeniu, kliknięciu klawisza podaję prąd na wyjście na styk nr 3.

Źródło raczej musisz wybrać jedno I może być tylko na styk 2*.

Połączenie powinno być tak, jak na zdjęciu*.

Jeśli jesteś z Warszawy mogę pomóc, któregoś dnia wieczorem.

Zasilenie wchodzi z zewnątrz tylko jedno i tylko na styk nr 2*

Na zewnątrz wychodzi tylko jedno i tylko na styku nr 3.

Jak włącznik jest w pozycji zero, ale dostaje prąd na styk 2, to jeśli jest taki mostek, jak na zdjęciu, na styk nr 6 to zasila lampkę słabą tego przełącznika.

Jak włącznik klikasz, żeby włączyć, to zasilenie z nr 2 idzie w środku tego przełącznika do styku nr 3 i stamtąd kierujesz ten prąd do swojego urządzenia.

Ze styku nr 3 ma wyjść kabel do urządzenia, plusowy, na którym masz 12v, czyli zasilenie. Masę możesz dać dowolną, do ramy czy budy nawet.

Jak połączysz stałe zasilenie 12v do styku 3 oraz do styku 2 to w chwili włączenia przełącznika spalisz oba bezpieczniki :) wtedy też nie będzie wychodził prąd z tego przełącznika, więc jest to bez sensu.

Jak klikniesz przełącznik, włączysz go, to styk przechodzi z obwodu 2->6 (masa na 7) na obwód 2->3 (masa na 8), zapala się w przełączniku jaśniejsza żarówka/dioda oraz idzie prąd do styku nr 3. Z tego styku wychodzi prąd dla twojego urządzenia, które ma być włączane tym włącznikiem (lub do przekaźnika, jeśli obciążenie ponad 25A).

Jeśli chcesz zrobić tak, żeby prąd przełącznik wg Twojego wyboru, raz dostawał z akumulatora a innym razem dopiero po włączeniu stacyjki to musisz zrobić na zasileniu przełącznika osobny układ z przełącznikiem, ale prostsze rozwiązanie opisałem pod gwiazdką "*" :)

Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: przełączniki typy carling

Post autor: stachu_l »

Nie twórzmy nowej teorii elektryczności
Połączenie punktów ekwipotencjalnych nie powoduje przepływu prądu !!!
Połączanie +12V i +12V daje dalej +12V - to tak jak byś dla otrzymania większego przekroju przewodu dał dwie żyły połączone równolegle.
Tak więc żarówka nie zaświeci się mocniej (bo pobiera b. mały prąd i takie równoległe połączenie nic nie zmieni) ani po podłączeniu dwóch +12V na (2) i (3) nie spowoduje zwarcia po włączeniu przełącznika. Jedynie jeżeli jeden z obwodów +12V ma spalony bezpiecznik to przełącznik go bocznikuje i podaje napięcie tam gdzie go nie było. Oczywiście jeżeli w tym obwodzie jest zwarcie to drugi bezpiecznik też się przepali chyba, że połączymy obwody zabezpieczone np 50A i 10A oraz spalony jest 10A to może się spalić instalacja zamiast bezpiecznika.
Tak czy inaczej łączenie +12V na (2) i drugiego na (3) nie ma sensu.
Zasady są proste:
- Masa na (7) i (8) - jak nie potrzeba podświetlenie ani sygnalizacji włączenia to można nie podłączać ale to troche marnowanie możliwości przełącznika
- Zasilanie przełącznika na (2)
- Sygnał sterujący/zasilający przekaźnik (lub bezpośrednio jakieś urządzenie o mniejszej mocy) wyprowadzamy z (3)
- Zasilanie podświetlenia przełącznika na (6)

Jeżeli (2) zasilasz ze stacyjki to można dać mostek do (6) - dokładnie tak jak na zdjęciu, wtedy podświetlenie klawisza włącza się stacyjką
Jeżeli (2) zasilane ciągle to (6) powinno dostać oddzielne zasilanie - ze stacyjki lub z podświetlenia deski zależy kiedy chcesz podświetlać klawisze.

ODPOWIEDZ