Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik dual

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
KLOSZ
Posty: 214
Rejestracja: 19 sty 2010, 09:57
Auto: J120 + 1KD-FTV + 6MTM
Kontakt:

Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik dual

Post autor: KLOSZ »

Czołem!
Lato przyszło, to i chłodzenie szwankuje ;)
Objawy:
Niezależnie od tego czy włączę DUAL czy nie włączę na panelu od klimatronika, z nawiewów po stronie kierowcy leci ciepłe powietrze, a po stronie pasażera leci normalne, zimne. W skrajnym przypadku, po włączeniu temperatury COLD, z nawiewu pasażera leci powietrze w temperaturze około 6 stopni C, a po stronie kierowcy 19-20 st.C.
Podejrzewam, że musiał paść jakiś czujnik temperatury po stronie keirowcy i stąd taka przypadłość i tu pytania:
- czy ktoś miał taki przypadek?
- gdzie szukać czujnika temperatury przestrzeni po stronie kierowcy i pasażera?
- czy wie ktoś ile trzeba złotych monet wysypać za taki czujnik, i czy do jego wymiany trzeba zdemontować pół wnętrza?

Dodam, że cała reszta układu działa jak powinna. Kompresor się włącza, ogrzewanie i sterowanie kierunkami nawiewów działa bez zarzutu itd. Wszystkie objawy wskazują na błąd czujnika temperatury zastanej po stronie kierowcy.

HELP, bo urlop za pasem, a tu taki zonk.

Awatar użytkownika
KLOSZ
Posty: 214
Rejestracja: 19 sty 2010, 09:57
Auto: J120 + 1KD-FTV + 6MTM
Kontakt:

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: KLOSZ »

Dobra, poszperałem, to trochę sam sobie odpowiem...
Czujnik jest pod stacyjką za taką minikrateczką. Jest do niego podłączony wężyk karbowany, którym powietrze jest zasysane z wnętrza samochodu. W samym czujniku siedzi zwykły termistor.
Żeby sie do niego dostac trzeba zdemontować dolne panele nad nogami kierowcy. Jak wymienie, to dam znac, czy pomogło na mój przypadek :)

Tak toto wygląda:
termistor.jpg
termistor.jpg (48,11 KiB) Przejrzano 7793 razy

ar2r
Posty: 63
Rejestracja: 16 paź 2014, 05:18

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: ar2r »

KLOSZ pisze:Dobra, poszperałem, to trochę sam sobie odpowiem...
Czujnik jest pod stacyjką za taką minikrateczką. Jest do niego podłączony wężyk karbowany, którym powietrze jest zasysane z wnętrza samochodu. W samym czujniku siedzi zwykły termistor.
Żeby sie do niego dostac trzeba zdemontować dolne panele nad nogami kierowcy. Jak wymienie, to dam znac, czy pomogło na mój przypadek :)

Tak toto wygląda:
termistor.jpg
Brak czynnika w klimie. Uzupelnij i bedzie po temacie.

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
KLOSZ
Posty: 214
Rejestracja: 19 sty 2010, 09:57
Auto: J120 + 1KD-FTV + 6MTM
Kontakt:

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: KLOSZ »

Aha, od tego zatem zacznę. Ale, ale, skoro brak, to znaczy, że gdzieś jest wyciek...to mnie martwi. Ok, bede sprawdzał i szukał.
Dzięki za podpowiedź.

ar2r
Posty: 63
Rejestracja: 16 paź 2014, 05:18

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: ar2r »

KLOSZ pisze:Aha, od tego zatem zacznę. Ale, ale, skoro brak, to znaczy, że gdzieś jest wyciek...to mnie martwi. Ok, bede sprawdzał i szukał.
Dzięki za podpowiedź.
Szkoda inwestowac w czujniki zacznij od nabijania klimatyzacji a xobaczysz

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: sebastian44 »

KLOSZ pisze:Aha, od tego zatem zacznę. Ale, ale, skoro brak, to znaczy, że gdzieś jest wyciek...to mnie martwi. Ok, bede sprawdzał i szukał.
Dzięki za podpowiedź.
Niekoniecznie wyciek, czynnika z czasem ubywa i trzeba go okresowo uzupełniać.

kokos
Posty: 90
Rejestracja: 08 kwie 2018, 09:04

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: kokos »

U mnie jest dokładnie to samo, czynnik nabijany miesiąc temu. Dodatkowo po uruchomieniu klimy z tyłu, przód praktycznie nie chłodzi... Też brak czynnika?

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
KLOSZ
Posty: 214
Rejestracja: 19 sty 2010, 09:57
Auto: J120 + 1KD-FTV + 6MTM
Kontakt:

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: KLOSZ »

Dzięki za pocieszenie. Autem jeżdżę od nowości i nigdy czynnik nie był uzupełniany, a to już przecież 13 lat.
Jeżeli drobne ubytki są z czasem normą mimo braku jakiejś nieszczelności, więc może to tylko to?
Jutro będę w serwisie to się okaże w czym rzecz :)

Kokos, a czy to nie jest tak, że na tył u przód są osobne obwody? Czy to wszystko pracuje na jednej sprężarce?

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: stachu_l »

Trochę obrazków można zobaczyć na stronie z numerami części:
http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/200 ... ler-unit/3
Dokładniejsze opisy pewno ma Toyota - jest taka strona z dokumentacja także RM (Repair Manual) ale dostęp do RM jest płatny.
Generalnie sprężarka jest jedna a parowniki dwa - jeden z przodu i drugi z tyłu. Maja swoje zawory sterujące.
Brak czynnika (nie całkowity) może się objawiać tym, że włączenie tylnego chłodzenia osłabi przednie.
Nie widzę jednak związku braku czynnika brakiem chłodzenia u kierowcy kiedy jest u pasażera. W układzie klimatyzacji także dual jest jeden parownik i jedna nagrzewnica a temperature zmienia się przestawiając kierownice/przesłony - robią to silniczki.
Jeżeli brakowało by wydajności chłodniczej to pasażer też powinien mieć cieplej. Aby pasażer nie odbierał "chłodu" można w trybie dual spróbować ustawić mu wyższą temperature niż kierowcy.

Klima ma tryb diagnostyczny - trzeba przytrzymać AUTO i R/F (cyrkulacja/powietrze zewnętrzne) i przekręcić kluczyk na ON - powinien błysnąć 4 razy i na nawigacji lub wyświetlaczy klimy powinny pojawić się kody diagnostyczne. Klawiszami AUTO, R/F i UPDr (temp. kierowcy góra) można sterować trybem diagnostycznym. Klawisz OFF powraca do normalnego trybu.

Awatar użytkownika
021CLT
Posty: 205
Rejestracja: 15 cze 2012, 21:34
Auto: Toyota LC120
Kontakt:

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: 021CLT »

układ klimatyzacji nie jest układem hermetycznym.
złączki, połączenia, mogą w ciągu roku utracić 10-15% czynnika pomimo szczelnego układu.
LC120 ma problem bo rurki klimy fabrycznie owinięte są izolacyjną gąbką która trzyma wilgoć i świetnie tworzy warunki do korozji.
Typowa usterka nieszczelność pod podwoziem w okolicach środkowego słupka oraz tylna część.
Typowe, to odcięcie tylnej strefy, i uszczelnienie tego co dziurawe. Sam przód świetnie daje sobie radę na cały samochód.
Kompresor ma zabezpieczenie i nawet przy braku czynnika odetnie pracę, a jest to dość droga część klimy- oryginał.

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: stachu_l »

Układ klimatyzacji jest układem hermetycznym ale jak każdy układ ma swoje niedoskonałości i może hermetyczność tracić.
Czy batyskaf jest hermetyczny? Także trafiają się przecieki.
Ja rozumiem, że utrata czynnika od pewnego momentu obniża wydajność klimatyzacji a po przekroczeniu progu zabezpieczenie sprężarki klima się wyłącza.
Pierwotnego problemu kolegi jest opisany jako pasażer-zimno, kierowca-ciepło raczej nie wynika z ubytku czynnika bo dla kierowcy i pasażera jest jeden parownik i otrzymuje on ten sam czynnik.
Oczywiście czynnik warto co jakiś czas uzupełnić a nawet wymienić nawet wraz z olejem ale chyba nie to jest przyczyna pierwotnego problemu.
Chyba, że jest jakieś uzasadnienie zjawiska - czynnik wpada do parownika od strony pasażera i tam jest zimniejszy a powietrze nie miesza się i akurat to zimniejsze trafia do nawiewu pasażera. Wydaje mi się, jednak, że to powietrze jest wystarczająco zamieszane dmuchawą aby nie tworzyły się strefy zimne i ciepłe przed wylotami kierowca/pasażer.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: sebastian44 »

Najłatwiej bedzie jak kolega Klosz nabije sobie klime która z pewnością tego wymaga po 12 latach i wtedy okaże sie kto miał rację. U mnie klima chłodziła nawet kiedy brakowało prawie połowy czynnika.

ar2r
Posty: 63
Rejestracja: 16 paź 2014, 05:18

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: ar2r »

sebastian44 pisze:Najłatwiej bedzie jak kolega Klosz nabije sobie klime która z pewnością tego wymaga po 12 latach i wtedy okaże sie kto miał rację. U mnie klima chłodziła nawet kiedy brakowało prawie połowy czynnika.
I mam nadzieje ze podzieli sie z nami rezultatem.

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
KLOSZ
Posty: 214
Rejestracja: 19 sty 2010, 09:57
Auto: J120 + 1KD-FTV + 6MTM
Kontakt:

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: KLOSZ »

Zatem odpowiadam co i jak:

- Po pierwsze, od nowości samochodu nie był uzupełniany czynnik.

- Po drugie, serwis klimatyzacji w którym byłem stwierdzil (co wydaje sie byc logiczne), że zawsze wystepuja pewne nieszczelnosci wlasnie na złączkach w instalacji, ale Japończycy słyną z tego, że robia te układy bardzo dokładnie, więc ubytki są bardzo niewielkie. Ponoć w nowych, "współczesnych" samochodach, głównie niemieckich marek normy producenta dopuszczają nawet do 15% ubytku czynnika na rok i samochody po 2-3 latach juz sie pojawiaja na uzupelnienie. Ubvytki sa na tyle nieduże, że nie uzasadniają wszczynania poszukiwań nieszczelności.

- Po trzecie - miałem w układzie 320 gr czynnika, a defaultowo powinno być 850, co może oznaczać, że po tych 13 latach rzeczywiście tyle spruło przez złączki itd. Teza taka jest potwierdzona oględzinami instalacji, które nie wykazały żadnego gnicia, czy korozji połączen czy rurek aluminiowych, z których ta instalacja jest wykonana. Prawdopodobnie spadek ilości nośnika spowodował, że automatyka zabezpieczająca parownik przed zamarzaniem odcinała część układu na mieszaczu centralnym. A to, że najpierw ciepłym zaczyna dmuchac na kierowce, może byc zamierzonym działaniem, żeby zwrócić jego uwage na to, że cos jest nie tak z klimą.

- Po czwarte - Przy okazji został uzupełniony (coś koło 50 ml) olej w sprężarce.

Po powyższych zabiegach klima działa jak złoto.

Jako PS dodam, że podobno od przyszłego roku mają wycofać z obrotu czynnik, który krąży w starszego typu klimatyzacjach. W efekcie, od września ub. roku cena czynnika starego typu wzrosła pięciorkotnie. Co gorsza, nie ma zamiennika, więc pozostanie jeździć bez klimy jak tak dalej pójdzie ;)

ar2r
Posty: 63
Rejestracja: 16 paź 2014, 05:18

Re: Czujnik temperatury po stronie kierowcy - klimatronik du

Post autor: ar2r »

Wierzialem ze to tylko brak czunnika. Mialem tak samo.
KLOSZ pisze:Zatem odpowiadam co i jak:

- Po pierwsze, od nowości samochodu nie był uzupełniany czynnik.

- Po drugie, serwis klimatyzacji w którym byłem stwierdzil (co wydaje sie byc logiczne), że zawsze wystepuja pewne nieszczelnosci wlasnie na złączkach w instalacji, ale Japończycy słyną z tego, że robia te układy bardzo dokładnie, więc ubytki są bardzo niewielkie. Ponoć w nowych, "współczesnych" samochodach, głównie niemieckich marek normy producenta dopuszczają nawet do 15% ubytku czynnika na rok i samochody po 2-3 latach juz sie pojawiaja na uzupelnienie. Ubvytki sa na tyle nieduże, że nie uzasadniają wszczynania poszukiwań nieszczelności.

- Po trzecie - miałem w układzie 320 gr czynnika, a defaultowo powinno być 850, co może oznaczać, że po tych 13 latach rzeczywiście tyle spruło przez złączki itd. Teza taka jest potwierdzona oględzinami instalacji, które nie wykazały żadnego gnicia, czy korozji połączen czy rurek aluminiowych, z których ta instalacja jest wykonana. Prawdopodobnie spadek ilości nośnika spowodował, że automatyka zabezpieczająca parownik przed zamarzaniem odcinała część układu na mieszaczu centralnym. A to, że najpierw ciepłym zaczyna dmuchac na kierowce, może byc zamierzonym działaniem, żeby zwrócić jego uwage na to, że cos jest nie tak z klimą.

- Po czwarte - Przy okazji został uzupełniony (coś koło 50 ml) olej w sprężarce.

Po powyższych zabiegach klima działa jak złoto.

Jako PS dodam, że podobno od przyszłego roku mają wycofać z obrotu czynnik, który krąży w starszego typu klimatyzacjach. W efekcie, od września ub. roku cena czynnika starego typu wzrosła pięciorkotnie. Co gorsza, nie ma zamiennika, więc pozostanie jeździć bez klimy jak tak dalej pójdzie ;)
Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka

ODPOWIEDZ