Uturbienie silnika 2H

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: Rokfor32 »

W Estewesowej z trudem doszedł do ...300 stopni ... :mrgreen: Ale nie testowałem zbytnio intensywnie, acz przy normalnej jeździe na płasko wskaźnik wogule się nie ruszał (skala była od 200 wzwyż).

Trza by grzebnąć na necie za szczegółowymi danymi, ale z tego co kojarzę klasyczne turbiny wytrzymują temperatury rzędu 800 - 1000 stopni (temperatury spalin - sama turbina się tak nie rozgrzewa) - ino przy takim rozgrzaniu trza już je schłodzić przed zgaszeniem silnika (jak się silnik od razu wyłączy - to chłodziwo w rdzeniu odparuje, a olej się spali ... :wink: )

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: LeszekSodoma »

W którym miejscu montowaliście czujnik ,w kolektorze czy za turbiną ,ja dziś już znalazłem miejsce zaraz za turbiną ,sam czujnik pokazuje do 900 stopni .Chcę wywiercic otwór i wprowadzic go do środka rury ,brzęczyk już ustawiłem na 300 stopni .

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: Rokfor32 »

Przed turbiną. Informacja o temperaturze reszty wydechu jest ... mało istotna :wink:

Poza tym - turbina rozpręża spaliny, więc samo to zjawisko je schładza.

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: LeszekSodoma »

Pod samą sprężarką ,w kolektorze przewierciłem otwór i wprowadziłem czujnik temperatury i jakoś go tam zamocowałem.Przewód elektryczny przeciągnąłem przez słupek i zegar zamocowałem w jednym ciągu z resztą zegarów,sam zegar został przerobiony aby chodził na dwanaście wolt ,sam odczyt jest bardzo czytelny,jego bezwładnośc zostala ustawiona na pięc sekund, odczyt w czasie rzeczywistym byłby mocno nieczytelny. No i bardzo dokładny (kalibracja wyglądała w taki sposób że koledze wsadziliśmy czujnik ..no właśnie ... :D pod pachę ..wyszło nam 37,6 w sumie wmówiliśmy mu że ma stan podgorączkowy ,ale tolerancja błędu jest naprawdę minimalną ,po przejechaniu kilku kilometrów temperatura wzrosła do 180 stopni ,na dłuższą przejażdżkę no nie miałem czasu .
Załączniki
DSCF6357.JPG
DSCF6357.JPG (150,91 KiB) Przejrzano 9707 razy
DSCF6380.JPG
DSCF6380.JPG (68,15 KiB) Przejrzano 9707 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: Rokfor32 »

Termopara reaguje bardzo szybko.

Ale - tak na prawdę, to temperatura spalin sama w sobie ... niewiele mówi. Jest jaka jest - a info, że na rozgrzanym silniku w sekundę po dodaniu gazu zrobi se 500 stopni - niczego nie wnosi specjalnie.

Tak sobie myślę, że chyba sensowniejszy byłby pomiar temperatury korpusu turbiny. Bo to by się na przykład pozwoliło zorientować, że turbina jest na tyle rozgrzana, że lepiej silnika nie gasić od razu.

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: LeszekSodoma »

Co do czujnika ,tak sobie myślę że może dało by się go jakoś odizolowac od kolektora , bo teraz to pokazuję temperaturę kolektora plus spalin ,nie za bardzo o to mi chodziło .Zegar został przestawiony na czas rzeczywisty ale odczyt się nie nic nie zmienił .Właśnie winna jest temperatura kolektora .Wracając do tematu siłownika zwiększającego dawkę paliwa . Musiałem go wymontowac ,aby go zawieśc do tokarza (muszę dorobic nową śrubę mocującą siłownik z pompą wtryskową ).Jeżdżę teraz na oryginalnej śrubie regulacyjnej ....co za smutek...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: Rokfor32 »

Chyba dla tych z tyłu, oglądających czarne kłęby wylatujące z wydechu ... :mrgreen: No chyba że skastrowałeś dawkę do nastawy fabrycznej - wtedy faktycznie efekt z turbo żaden :wink:

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: LeszekSodoma »

Nowy łącznik siłownika został zrobiony i całośc znowu jest w komplecie przymocowana do pompy . Staram się wypośrodkowac z dawką paliwa ,pióropusz czarnego dymu za bardzo mi też nie odpowiada .to naprawdę trzeba czasu aby to sensownie wyregulowac .Pomierzyłem podciśnienie przy wlocie turbiny ,ma około 0.3 bara a sprężynę w siłowniku powietrznym ustawiłem mniej wiecej w okolicy jednego bara, na manometrze zegar doładowania też kręci powyżej jednego bara ,powinno zadziałac .System regulacji jest w systemie jedynkowym ,czyli jeden obrót siłownika wokół własnej osi i sprawdzamy co się dzieje ,wykręcając zwiększamy dawkę paliwa ,wkręcając zwiększamy szansę że zobaczymy coś w tylnym lusterku :D

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: LeszekSodoma »

Montując turbinę ,w kolektor ssący wpiąłem przewód odmy ,skutek był opłakany, bo turbina po nie długim czasie cała była pokryta olejem (wyobraźnia też podpowiedziała mi jak te odrobiny oleju osiadają się na grzybkach zaworowych zwiększając ich wysokośc ,przez co zmniejszają ilośc podawanego powietrza) .Powinno się w przewód zamontowac separator ,który by wytrącał olej,ale ja poszedłem trochę inną drogą .Odmę pociągnąłem aż pod tylny zderzak i opary skierowałem na sprzęgło kłowe mojej wyciągarki . Pracuje w dośc ciężkich warunkach ,nie raz już miałem problem z jej rozłączeniem . Od wewnątrz będzie miała smarowanko oparami .No może to nie ekologiczne, ale praktyczne. :D
Załączniki
117_6083.JPG
117_6083.JPG (103,8 KiB) Przejrzano 8749 razy
117_6090.JPG
117_6090.JPG (104,58 KiB) Przejrzano 8749 razy

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: LeszekSodoma »

Jakiś czas chodził mi po głowie pomysł aby zamontować intercooler , więc zamontowałem czujnik w kolektor , i w czasie pracy silnika sprawdzałem sobie temperaturę tłoczonego powietrza ,no jednak się nagrzewało dość sporo . Wpadła mi w łapki chłodnica od evo 2 ,była po małych przejściach ,(no nie jest zbyt piękna ,ale jest szczelna),dorobiłem mocowania, kolektory i w nocy przed ostatnimi świętami została zmontowana i zainstalowana w toyce .Nie było czasu żeby sprawdzić jak to gada.W czasie jazdy zauważyłem dość drastyczny spadek ciśnienia doładowania ,aczkolwiek toyce w niczym to nie przeszkadzało bo zapie...lała jak glupia ,musiałem jej zmniejszyć dawkę paliwa ,bo powyżej trzeciego biegu ślizgało się sprzęgło(miała taki przyrost mocy ).Powietrze nie nagrzało się wyżej niż 30 stopni . W jakiś sposób wytłumaczyłem sobie różnicę w doładowaniu ,w tamtej wersji odległość między sprężarką a kolektorem to gdzieś 40 centymetrów ,teraz przeszło metr i to zdrowo .Na razie będę tak jeździł ,i będę udawał że tego nie widzę :D :D
Załączniki
2.jpg
2.jpg (106,91 KiB) Przejrzano 8545 razy
1.jpg
1.jpg (95,79 KiB) Przejrzano 8545 razy
3.jpg
3.jpg (112,51 KiB) Przejrzano 8545 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: Rokfor32 »

U Remika też się ostatnio zaczęło ślizgać sprzęglo. Ale po oględzinach (i wymianie na nowe) śmiem przypuszczać, że to jednak nie od turbo, a od tego, że była go (tego sprzęgła) połowa grubości tarczy ... :mrgreen:

Se lepiej wymień, zanim spalisz koło zamachowe :wink:

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: LeszekSodoma »

Wiem , wiem mam tego świadomość , i dlatego w czasie ostatniego wyjazdu jak stwierdziłem że tak się to raczej jechać nie da to zaraz za Grudziądzem skręciłem na pompie ,aby szlak nie trafił sprzęgła ,w sumie to mam zwykle przeszło sześćset kilometrów na takim wyjeździe ,i mogło by się to niewesoło skończyć :D .

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: MaxLux »

@Rokfor - to w koncu daje cos ten intercooler czy nie ?

;)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: Rokfor32 »

Daje - jak działa prawidłowo. Znaczy się oprócz powietrza z turbo to chłodzące też przez niego leci :wink: No i jeżeli pompa jest ustawiona na większą dawkę, z samego powietrza mocy nie przybędzie.

Ale trza pamiętać - że większa moc generowana przez silnik to ZAWSZE większa ilość ciepła do odprowadzenia dla układu chłodzenia.

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: Uturbienie silnika 2H

Post autor: LeszekSodoma »

Jeżeli chodzi o emisję ciepła generowaną przez silnik ,to zamontowałem chłodnice od sześćdziesiątki jedynki ,która mimo podobieństwa ,ma o jeden rząd więcej kanałów wodnych i jakoś sobie radę daje ,na tamtej istotnie się grzał.

ODPOWIEDZ