HJ61 - twarda sztuka

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

HJ61 - twarda sztuka

Post autor: proto »

Legendarna niezawodność Toyoty Land cruiser znów została potwierdzona 8)
Zawsze dowiezie do domu i prawie nie daje poznać po sobie że coś ją boli :cry:
Jak zwykle zaczęło się niewinnie , "Sprawdźcie proszę przy okazji wymiany sprzęgła czy jest jeszcze coś zrobienia"...
No to zaczynamy:
Olej z reduktora :evil:

Obrazek

Olej z przedniego mostu - spłynął niecały litr :oops:

Obrazek

Auto " myszkowało" podczas jazdy - obydwa drążki kierownicze jak banany :shock:

Obrazek

Kule zwrotnic skorodowane i mokre od oleju...
Rozbieramy "do rosołu" i weryfikujemy :o

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wewnątrz kuli błoto, olej, woda i korozja :x

Obrazek

Obrazek

Przegub skorodowany lub w kąpieli wodno-olejowej :cry:

Obrazek

Obrazek

Czop piast i zwrotnica - też nie idealna :mrgreen:

Obrazek

Obrazek

Łożyska zwrotnicy :?: Bieżnia wewnętrzna aż oddzieliła się od koszyka z rolkami :shock:

Obrazek


Co z tym wszystkim zrobimy :?: NAPRAWIMY 8)...
...i pokażemy jak się to robi

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: luk4s7 »

Wygląda co najmniej na zaniedbane... ten korozon wewnątrz kul... dzizassss....

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: proto »

Układ hamulcowy -ważna sprawa w samochodzie 8)
W założeniu powinien być sprawny, ale z tym różnie to bywa :lol:
W starszych LC hamuje często "częściowo", "nierówno", "czasem ściąga" , ciekawe dlaczego :?:
Może zdjęcia trochę podpowiedzą :wink:

Skoro tak wygląda płyn hamulcowy to nie ma się co dziwić ,że tłoczki hamulcowe korodują i "stają dęba" w zacisku.

Obrazek

Wewnątrz zacisku widać już korozję która zaatakowała też tłoczki.

Obrazek

Tłoczki hamulcowe do wymiany

Obrazek

Dla porównania stary i "nowy" zacisk po czyszczeniu i regeneracji

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: proto »

Jak wyglądały kule po zdjęciu zwrotnic każdy już widział w początkowych postach.

Najpierw oczyszczenie grubym listkiem a potem coraz drobniejszym aż do wyrównania powierzchni.
Czyszczenie wewnątrz kul też było :mrgreen:

Obrazek

Obrazek

Potem kilkukrotne podkładowanie

Obrazek

Obrazek

Teraz czekamy aż podkład wyschnie - potrwa to z dwa dni - potem ciąg dalszy naprawy kul

Obrazek

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: proto »

Czas na zwrotnice , dobrze że był gotowy zestaw do "El Corozona" to go wykorzystamy do naprawy białej HJtki

Piasty gotowe do montażu

Obrazek

Zwrotnica i potrzebne śruby do czopu piasty

Obrazek

Ramię zwrotnicy i szpilki mocujące

Obrazek

Stare "zgniłe" śrubeczki wymieniamy na nowe z nierdzewki 8)

Obrazek

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: kylon »

Ło Matko :-((. A kiedyś takie ładne :-( Ale widzę że ponownie będzie cieszyć.

gwt
Posty: 216
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:29
Auto: HDJ 100

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: gwt »

Z tym łączeniem na nierdzewne to bym uważał z uwagi na ryzyko korozji bimetalicznej elementów.
Stale nierdzewne (jako materiał bardziej szlachetny) w parach elektrochemicznych zazwyczaj stanowią materiał katodowy i przez to zwykle w takim połączeniu to ten drugi metal (anodowy - mniej szlachetny) będzie narażony na korozję. Ma to szczególne znaczenie w obszarach aplikacji gdzie występuje środowisko elektrolitów. Taki typowy deszcz z mieszany z drogowym syfem, błoto (środowisko kwaśne) czy oczywiście sól drogowa. Szybkość korozji jest czywiscie proporcjonalna do temperatury. Z natury rzeczy koła generują ciepło. Jeszcze gorsza sytuacja jest przy zastosowaniu stali kwasoodpornej (A4). Moim zdaniem ocynk byłby lepszy, abstrahując od tego ze wytrzymałość nierdzewnej just słaba w stosunku do stali wytrzymałościowej choćby 8.8

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: proto »

Dziś w robocie były zaciski hamulcowe.
Dotarły reperaturki -gumki, tłoczki ,odpowietrzniki i smar

Osadzone nowe gumki

Obrazek

Kto smaruje, ten jedzie...Wnętrze zacisku i tłoczek smarujemy specjalnym smarem

Obrazek

Obrazek

Tłoczki osadzone i uszczelnione nowymi gumkami.
Pomiędzy połówkami zacisku widać małe oringi uszczelniające

Obrazek

Skręcamy wszystko razem i zaciski gotowe 8)

Obrazek

Obrazek

jezus
Posty: 1807
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: jezus »

Śliczne zaciski. Nie dalej jak wczoraj usłyszałem ja głuchy na prawe ucho, jak coś trze przy hamowaniu. Oczywiście z prawej przedniej strony :-) zapewne już czas jaaaakiś. Na zapasie zawsze kilka gratów wożę , w tym i klocki, więc zatrzymałem się na ładnej polance gdzie ładnie słonko w ryjek świeciło, podlewarowałem Stefankę. Patrzę i oczom nie wieżę, prawie nowa tarcza ( taka droższa nacinana koorwa) zryta od wewnętrznej że tylko z 1,5 mm jej zostało. Klocek zryty że prawie blaszki już nie było, taka jakaś nadtopiona. Drugi klocek już też prawie dokonał żywota. Biorę i śrubokręta i cofam tłoczki, jeden drugi trzeci...czwarty ni .uja. Stoi dębowo. No i tak zostawiłem. Jutro odbieram nowe komplety do wymiany....i właśnie mam pytanie.
Co za smar używasz do tych tłoczków co by za szybko nie korodowały i ładnie chodziły psia mać. Bo ze trzy lata temu wymieniałem te tłoczki.

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: proto »

Jezusku, smar jest dołączony do dobrych zestawów naprawczych ale można też użyć specjalnych smarów do hamulców ATE lub Bosch.
Wymień też płyn hamulcowy bo po paru sezonach pewnie jest zawilgocony i od wewnątrz zacisku doprowadza do korodowania tłoczków.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: Rokfor32 »

Nie ma dobrych, tak po prawdzie. Są... jakieś.

Gumki użyte w zaciskach nie sa olejoodporne - a to oznacza, że żaden smar zawierający pochodne ropy się w zasadzie nie nadaje na dłuższą metę. Z kolei smary silikonowe (guma je toleruje, a i temperatury wytrzymują słuszne) sa higroskopijne. Smarują, gumek nie rozpuszczają - ale nie zabezpieczają korozyjnie. Podobnie jest z mydłami litowymi - toleruje to guma, ale konsystencja ich (po odparowaniu rozpuszczalnika) robi się twarda, i nie zabezpiecza przed korozją cylinderków.

Problemem tego typu zacisków, jakie są toykach jest to - że warstwa chromu na tłoczkach jest mizerna (na zamiennikach jest mniej niż mizerna). Można się by pokusić o zrobienie tłoczków ze stali nierdzewnej - ale ta z kolei jest dosyć miękka (miękcejsza niż twardość powłoki chromowej na normalnym tłoczku) - więc po czasie też się to zużyje.

Wypadało by tłoczki zrobić ceramiczne ... :wink:

na marginesie - mocno pomaga w tym systemie hamulcowym zapodanie izolatorów termicznych między klocki a tłoczki. Czyli tych dwóch blaszek, jedna perforowana, druga lita. Pomaga to zabezpieczyć zewnętrzne gumki tłoczków przed spaleniem od rozgrzanego klocka. Stare hample zwykle już tych blaszek nie mają, bo korozon je zeżarł, a wizyta w aso po parę blaszek jakoś zawsze jest nie po drodze ... :wink:

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: LeszekSodoma »

Poruszyliśta panowie temat właśnie tłoczków hamulcowych ,przerabiałem ten temat wiele lat temu((to co spotkało jezusa) i pierwszą myślą było dorobienie z kwasiaka ,aczkolwiek biłem się z podobnymi myślami że to miętkie i w ogule ale raz kozie (po jajach :D ) zdecydowałem robię ,nigdy tego kroku nie żałowałem a naprawdę toyka lekko u mnie nie ma.Jakiś czas temu jak zwykle coś tam grzebałem przy hamulcach a wymieniałem gumki uszczelniające i powyciągałem tłoczki ,spodziewałem się poryranyczh powierzchni a tam gów..o w idealnym stanie :!: przy zakładaniu przepolerowałem je (i tu jest plus) i latają do dzisiaj więc szczerze polecam .

jezus
Posty: 1807
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: jezus »

Kolejnym razem się zastanowię nad dorabianiem, aczkolwiek ma leniwość nie zna granic. Idę kupuję zakładam. 35zł szt. Kupiłem też na zapas, ale życie pokaże na jak długo.. :-)

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: proto »

Kule gotowe....
....ależ skąd :mrgreen: , doszły kolejne warstwy tym razem czarnego podkładu.
Czekamy do Poniedziałku aż wyschnie . Szlifujemy i malujemy dalej 8)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: HJ61 - twarda sztuka

Post autor: proto »

Godzina 19:00 , wszyscy z wypiekami czekają na kolejną relację i fotostory z naszej "dzupli" :mrgreen:
Dario specjalnie w Niedzielę podjechał do "dzupli" , wyszlifował podkład i nałożył warstwy farby wykończeniowej żeby można było dziś zacząć wszystko składać w jedna działającą całość.

Tak wyglądają gotowe kule z osadzonymi nowymi bieżniami łożysk zwrotnicy.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nowo osadzone szpilki w zwrotnicach, wyczyszczone osadzenia kostek pod łożyska żeby wszystko ładnie pasowało.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oczyszczone przeguby napełnione nowym smarem molibdenowym

Obrazek

Nowe tulejki ślizgowe czopa piasty osadzone precyzyjnie za pomocą "special tool"

Obrazek

Obrazek

Zwrotnica osadzona na kuli, luz na łożyskach zwrotnicy wyregulowany podkładkami.

Obrazek

Osadzony nowy uszczelniacz półosi , półoś i przegub na miejscu. Papierowa uszczelka ( a nie silikon jak to zwykle bywa :mrgreen: )

Obrazek

Osadzona tarcza kotwiczna i uszczelniacz zewnętrzny piasty

Obrazek

ODPOWIEDZ