Turbo w 3B

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Turbo w 3B

Post autor: Addams »

Turbo do 3B zakłada się łatwo, znajdziesz sporo opisów na serie4.fr i ih8mud.com
Wbrew pozorom założenie kolektorów z 13BT do 3B już takie łatwe nie jest bo pojawia się problem z innym sterowaniem zdaje się przepustnicą- też do Kylona bo jest na bieżąco- ta operacja właśnie odbywa się na moim aucie :D

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18003
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: kylon »

Silnik 13bt to niestety rarytas. Warto czasem dla silnika poszukać anglika z takim silnikiem czyli BJ71. Jak byliśmy w Niemcowni z Adamsem to francuz chciał za sam silnik chyba 2500 euro.

Awatar użytkownika
kluzek
Klubowicz
Posty: 43
Rejestracja: 24 paź 2010, 22:36
Auto: BJ45, HZJ73
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: kluzek »

Może jest ktoś na forum, kto rozwiązał problem turbiny w 3B. Szkoda wyważać otwarte drzwi.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18003
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: kylon »

No ale co rozwiązał. Bo Adams ma teraz uturbione 3B
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8289
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: Rokfor32 »

Się mi zdarzyło już trzeci wolnossak toyoty uturbić na turbinie VNT (znienna geometria). I powiem tak - fabryczne turbo sprzed 20 czy więcej lat (mam na myśli technikę, nie kondycje turbiny) odstaje strasznie. Inna filozofia wtedy była, i silniki inaczej zestrojone.

Tak było przy 12H-T, tak też jest z 13B-T - turbina ustawiona na zaledwie 0,3 bara, i jej praca rozpoczyna sie dopiero w zakresie ok. 2 tysi obrotów. Delikatnie mówiąc - szału nie ma. 2H uturbiony na turbinie VNT osiąga pół bara doładowania hamując silnikiem, a przy obciążeniu takie ciśnienie pojawia się od ok. 800 rpm (i osiąga ok. 1 bar przy 1200 rpm - tyle wychodzi przy bardzo uproszczonym sterowaniu analogowym geometrią turbiny).

Niestety (albo stety - acz już nie tak koszernie) technika poszła nieco do przodu ... :wink:

Dodatkowa sprawa - kultura pracy silników na bezpośrednim wtrysku. Miałem do czynienia z silnikami 1HD z J8 i J10 - tam to dosyć sensownie pracuje. Ale 12HT - no klekot niemiłożebny. To samo będzie przy 13B-T - ostre, głośne klekotanie. Jak sie przejechałem autem z takim silnikiem - to się przestałem dziwić, że japońce wprowadzili komory wirowe wstępne ... :wink:

Silniki takie maja oczywiście swoje zalety. Ale z perspektywy czasu, to nie wiem, czy te zalety aż tak przeważają nad wadami. Szczególnie jak się to rozpatruje pod kątem typowego obecnego użytkownika - a raczej daleko nam do warunków powiedzmy afrykańskich, jak chodzi o traktowanie aut ... :wink:

Awatar użytkownika
kluzek
Klubowicz
Posty: 43
Rejestracja: 24 paź 2010, 22:36
Auto: BJ45, HZJ73
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: kluzek »

skoro temat zaturbienia jest rozgryziony, to proponuje nowy wątek turbo w 3B, może podzielicie się szczegółami ( części - gdzie kupić itd) i więcej osób skorzysta

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: Addams »

Kluzek, jak moje auto bedzie hulać to się i temat założy (choć sprawa jest wielokrotnie wałkowana na forach których adresy podałem powyżej).
Kupienie kolektorów od 13bt (turbina jest typowa) graniczy z cudem. Ja szukałem rok i kupiłem w Nowej Zelandii. W Europie ten "klekot niemiłożebny" :mrgreen: niezmiennie trzyma cenę i raczej drożeje niż tanieje.
Potrzebne do zaturbienia 3B części to trochę rurek i spawarka (no i trytytki- bez trytytek nawet nie warto zaczynać :mrgreen: ). Odwracasz oryginalny kolektor, dopasowujesz płytkę pod turbinkę, doprowadzasz smarowanie i... gotowe. Popatrz na powyższych forach, są zdjęcia i opisy, z google translate dasz bez problemu radę rozgryźć :D
Rokfor, Patry ma w HJ61 dmuchnięte 12ht z oryginalnej turbawki tak, że jest 180 koni. Tylko niestety poszukuje główek mostów bo cuś jakby osłabły :wink: . Każdy kij ma dwa końce. Też myślałem o turbinie ze zmienną geometrią ale na razie chcę oryginał. Powiedz no jeszcze Rokforku na czym polega problem z kopceniem w tych uturbionych autach? Bo wiem że i remikowa i emilowa kopcą jak wściekłe. Pytam poważnie bo nienawidzę kopciucha i chciałbym tego u siebie uniknąć.

Remiołek
Posty: 2200
Rejestracja: 16 paź 2009, 00:25
Auto: VW T4 Syncro- Osio?ek, ale jak w domu si? czuj?
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: Remiołek »

Moja już nie kopci (nie wiem jak Emilowy wagonik)- dostała odpowiedni układ kompensacji turbawki. Mieszkam na ziemi chronionej przyrodniczo przez trzy różne "instytucje" i na kopcenie nie mogę sobie pozwolić :wink: .

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8289
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: Rokfor32 »

To co Remik napisał - ori pompa z wolnossaka nie ma układu kompensującego dawkę zależnie od ciśnienia doładowania. A zapodanie turbiny wymaga podkręcenia dawki - inaczej nie będzie przyrostu mocy. A jak obroty za niskie, i pompa zapodaje za dużo - to krematorium ... :mrgreen:

U Remika został dorobiony zewnętrzny układ kompensujący, można by też zapodać pompę od 12H-T, albo przynajmniej jej tylną (sterującą) część.

W przypadku 3B zależy który rocznik - do 88 były na rzędowej pompie, i tu pewnie dałoby sie zapodać kompensator z 12H-T, (lub taki układ zewnętrzny jak u Remika), późniejsze miały rotacyjną - wtedy kompensator można (chyba, nie sprawdzałem tej opcji) zapodać z dowolnej pompy rotacyjnej stosowanej w silnikach td toyoty (wszystkie te pompy są na jednym patencie robione).

Co do 12H-T - owszem, da się zmusić ori turbinę żeby pompowała wysoko - ale masz wtedy charakterystykę zbliżona do silnika benzynowego (robiłem takie coś u Niksona), bo to podwyższone doładowanie pojawia się dopiero na bardzo wysokich obrotach. Inaczej - krzywa momentu robi sie narastająca, z maksimum w okolicach 3 tysi obrotów (ten silnik kręci 3,5 max). Mi się nawet przyjemnie tym jeździło, bo lubi taką charaktrystykę - ale normalnie dieslami sie nie jeździ w ten sposób, żeby trzymać je stale powyżej połówki obrotów (czyli pow. 2 tysie dla tego silnika).

Jak dobrze pójdzie - to się w niedługim czasie mam zamiar nabawić urządzonka do pomiaru parametrów napędu metodą drogową (czasem to zwą wirtualną hamownią). To zacznę archiwizować takie pomiary przed/po przeróbce.

ps. faktycznie wydzielta to z giełdy ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18003
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: kylon »

Za duża dawka paliwa nie może być bo zaczyna się gotować wszystko. Chodzi o temperaturę spalin. Dodatkowo przy bardziej wyczynowej jeździe warto w 3B zamontować mocniejsze korbowody. Przy normalnym użytkowaniu nie ma takiej potrzeby. Sporo o turbo do 3B jest w moim temacie o czterdziestce.

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: Addams »

faktycznie do J4 z tym. Mam pompę od 12HT to trzeba będzie spróbowac przypasować ten kompensator. Daj Rokfor jakąś fotkę tego cholerstwa.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8289
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: Rokfor32 »

A niby skąd mam wziąć? to Ty masz taka pompę ... :mrgreen:

Układ sterowania pompą w 12H-T ma zaszyty wewnątrz boost compensator. Ale co do przekładki - trza sie przyjrzeć dokładnie, czy obie pompy (zwykła i z turbo) są kompatybilne na płaszczyźnie montażu sterowania (czyli tuż za korpusem z sekcjami tłoczącymi).

No i ze trzy razy sie dobrze zastanowić nad taką robotą, przeglądając manual serwisowy ... :wink: Bo to ustrojstwo jest pieruńsko ciężkie do ustawienia bez stanowiska pomiarowego, a nie jestem pewien czy da się to rozebrać "jednokawałkowo" - coby nie pozmieniać nastaw.

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: Addams »

Rokfor32 pisze:A niby skąd mam wziąć? to Ty masz taka pompę... :mrgreen: .
Jasne jasne, najlepiej to na mnie odpowiedzialność zrzucić :mrgreen:
Dobra, jutro sfocę ustrojstwo to będziem prowadzić rozważania na organiźmie :wink:

Awatar użytkownika
kluzek
Klubowicz
Posty: 43
Rejestracja: 24 paź 2010, 22:36
Auto: BJ45, HZJ73
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: kluzek »

Nie wiem czy prawdę piszą na stronie AXTTURBO, ale zwracają uwagę na problem przegrzewania tłoków w 3B, macie swoje zdanie na ten temat, przy okazji orientuje się ktoś ile za taki kit trzeba dać?
W ASO też kolektor do 13 B-T nie dostępny?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8289
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [K] kupię silnik 13 B-T

Post autor: Rokfor32 »

Trza się by dowiedzieć "ręcznie" o dostępność.

Wg toyodiy - 17141‑58011 - 319 ojro. Plus uszczelki (z obu stron kolektora).

ODPOWIEDZ