Skrzynia biegów BJ 40

Moderator: luk4s7

Piernik
Posty: 10
Rejestracja: 06 lut 2011, 13:25
Auto: BJ 40
Kontakt:

Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Piernik »

Witam,
Jestem tu nowy. Myślę jednak, że trafiłem do grona ludzi mogących pomóc mi w kilku problemach. I jeśli to możliwe ze wzajemnością.
Mam takie problemy z BJ 40 z 1979 roku z 3 litrowym dieslem:
1. Przy wyłączonym silniku wszystkie cztery biegi wchodzą bez zarzutu. W momencie dopalenia silnika kiedy jest jeszcze zimny prawie zawsze można bez problemu wrzucić po pierwszym biegu drugi. Gdy jednak silnik jest już ciepły bieg drugi można wrzucić robiąc to bardzo szybko. Przy normalnym czasie zmiany tylko wielki zgrzyt. Nie też możliwości zredukowania z trzeciego biegu na drugi. Nie wiem czy to awaria synchronizatora czy też coś innego. Nie czuję się na siłach aby skrzynię otworzyć. Brak mi takiej wiedzy.
Może już ktoś miał taki problem i sobie z nim jakoś poradził.
Może ktoś ma na sprzedaż całą sprawną skrzynię.
2. W momencie załączenie reduktora na cztery koła w opcji szosowej przy prędkości ok 40 km/h wyczuwa się wyraźne wibrację (bicie). Brak luzów na krzyżakach. Czy może wystarczy dać wyważyć wał? Czy jest to inny problem?

Prosze o pomoc.

Pozdrawiam.
Kuba (Piernik z Torunia)

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2143
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: sebastian44 »

Ja miałem takie wibracje od wyjechanego wielowpustu na przednim wale :|

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Addams »

cześć, w bj40 nie ma "opcji szosowej", ponieważ brak tam międzyosiowego mechanizmu różnicowego- nie załączaj napędu 4x4 (z reduktorem czy bez) na twardym bo powodujesz bardzo duże napięcia w układzie napędowym. skończy się tym, że nie tylko będzie się trząść ale coś się urwie.
co do skrzyni to Kylon zaraz wyjaśni Ci z pewnością przyczynę- kompletną, działającą skrzynię mam do sprzedania
Fajnie że jest kolejny miłośnik pięknego modelu :D

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Addams »

chyba że opcja szosowa to niezapięte sprzęgiełka :D

Piernik
Posty: 10
Rejestracja: 06 lut 2011, 13:25
Auto: BJ 40
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Piernik »

Witam,
Dzięki za szybką reakcję. Napisałeś Addams żeby nie załączać napędu 4x4 na twardym. A co w momencie zimy i bardzo śliskiej ośnieżonej nawierzchni - twardej i równej. Z samym tyłem jazda w takich warunkach jest karkołomna. Mieszkam pod Toruniem troszkę z boku. Nie zawsze traktor z gminy zdąży rano odśnieżyć drogę. A moja BJ-tka zawsze mnie wywiozła.
Powiedz ile ma kosztować kompletna skrzynia?

Pozdrawiam

Piernik
Posty: 10
Rejestracja: 06 lut 2011, 13:25
Auto: BJ 40
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Piernik »

Rozumiem, że Kylon przerabiał już ten problem. Czekam jednak na sugestię czy próbować to naprawiać, czy nie zawracać sobie głowy i wkładać drugą skrzynię. Ciekawe czy to poważna robota i czy trzeba będzie dokupić jeszcze jakieś dodatkowe części i jak z ich dostępnością?

Pozdrawiam

Piernik
Posty: 10
Rejestracja: 06 lut 2011, 13:25
Auto: BJ 40
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Piernik »

Addams,
Pisząc opcja szosowa mam na myśli załączony napęd 4x4 na lżejszym przełożeniu i włączonymi sprzęgiełkami w kołach.

Pozdrawiam

Piernik
Posty: 10
Rejestracja: 06 lut 2011, 13:25
Auto: BJ 40
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Piernik »

A to jest samochód o którym piszę. Może znacie te auto?
http://moto.allegro.pl/toyota-landcruis ... 24200.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
stopa
Posty: 532
Rejestracja: 10 gru 2009, 13:15
Auto: HZJ 73 '93
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: stopa »

Ja mysle ze to nie wina skrzyni tylko pracy sprzegła... Nie wiem jak jest rozwiazane w BJocie ale przypuszczam ze hydrauliczne - wiec sprawdz ilosc plynu, pozniej pompe, wysprzeglik...

Piernik
Posty: 10
Rejestracja: 06 lut 2011, 13:25
Auto: BJ 40
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Piernik »

Witaj stopa,
Ja też myślałem, że to wina sprzęgła. Ale płyn jest. Pompa działa. Zrobiłem regulację sprzęgła. I dalej to samo.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
stopa
Posty: 532
Rejestracja: 10 gru 2009, 13:15
Auto: HZJ 73 '93
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: stopa »

Piernik pisze:Addams,
Pisząc opcja szosowa mam na myśli załączony napęd 4x4 na lżejszym przełożeniu i włączonymi sprzęgiełkami w kołach.

Pozdrawiam
Zapinac 4x4 na asfalcie Ci nie wolno, w zadnej opcji - koniec kropka. Efekt takiego dzialania bedzie sie objawial tak jak to poisales czyli w tej kwestii skrzynia dziala dobrze.
Co do sprzegla to niestety jest jeszcze opcja np uszkodzonego docisku - to mozesz sprawdzic tylko po zdjeciu skrzyni. Mechanik ze mnie kiepski wiec wiecej sie nie wymądrzam - sa na forum tegie glowy wiec napewno forum nie zostawi Cie bez pomocy :)

Piernik
Posty: 10
Rejestracja: 06 lut 2011, 13:25
Auto: BJ 40
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Piernik »

Dzięki stopa za radę. Lekcja przyjęta. A ja przejeździłem tak parę zimowych miesięcy. Na szczęście nic się jeszcze nie urwało.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: kylon »

Skrzynia biegów w BJ40 jest dosyć pancerna ale do czasu. tak jak koledzy pisali samochód nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego i jazda w opcji 4x4 po asfalcie jest zabójstwem dla części mechanicznych w układzie napędowym. Oczywiście jazda na szutrze czy zaśnieżonej drodze jest jak najbardziej akceptowalna i poprawna. W wyniku pracy mechanizmów powstaje ciepło. Ciepło powoduje rozszerzanie się metalowych elementów oraz zwiększenie płynności oleju. Stąd mogą być zmiany w wyniku nagrzania pojazdu. Tak na odległość to takie gdybanie a przyczyn może być wiele. Prawdopodobnie należy wymienić synchronizatory oraz łożyska. Czy coś więcej to okaże się po rozbiórce skrzyni. Masz dwa wyjścia. Kupić nową skrzynię ( w sensie używkę) i liczyć na fart poprawnego jej działania. A nie jest łatwo do tych autek o skrzynie w dobrym stanie. Dwa to zrobić remont który nie jest tani. Na szczęście wszystkie elementy są dostępne bez problemu a większość od ręki.

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Addams »

Piernik pisze:Napisałeś Addams żeby nie załączać napędu 4x4 na twardym. A co w momencie zimy i bardzo śliskiej ośnieżonej nawierzchni - twardej i równej. Z samym tyłem jazda w takich warunkach jest karkołomna. Mieszkam pod Toruniem troszkę z boku. Nie zawsze traktor z gminy zdąży rano odśnieżyć drogę.
nie no, na asfalcie pokrytym ubitym sniegiem to 4x4 koniecznie!
Nawet Stopa wtedy zapina! :lol:
Kylon nie wiadomo czy problem przerabiał ale mówią że On się zna... inżynier jakis czy coś.. :wink: :lol:
Autko pamiętam z ogłoszeń, zimą musi ciągnąć po karku :D

Piernik
Posty: 10
Rejestracja: 06 lut 2011, 13:25
Auto: BJ 40
Kontakt:

Re: Skrzynia biegów BJ 40

Post autor: Piernik »

Kylon,
Czy jesteś w stanie określić przybliżony koszt naprawy oraz polecić kogoś co by się tego podjął?
Addams,
Wcale nie jest tak źle. Pod siedzeniem kierowcy założona jest dodatkowa nagrzewnica 24V podpięta pod układ chłodzenia z jakiegoś Nissana. Da się jeździć w rozpiętej kurtce i bez czapki nawet w duży mróz. Temperatura na plusie :D

Pozdrawiam

PS. Addams podaj cenę skrzyni. I czy jesteś pewien, że jest sprawna?

ODPOWIEDZ