Icon FJ - opis modelu

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 941
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Icon FJ - opis modelu

Post autor: vGreg »

http://www.off-road.pl/icon-fj-toyociarze-co-wy-na-to/
To, że Amerykanie potrafią robić dobre samochody, nie jest żadną tajemnicą. I niekoniecznie są to samochody amerykańskie. Weźmy takiego Land Cruisera serii J4. Czy ten zaprojektowany w Ameryce, wytwarzany w amerykańskiej firmie z amerykańskich podzespołów i części nie jest przypadkiem lepszy od oryginału? Toyociarze, co wy na to?

Obrazek

Ten wstęp celowo zabrzmiał przewrotnie i prowokacyjnie, ale nie to miał na celu. W rzeczywistości Icon FJ stanowi kwintesencję podejścia do tematu klasyki motoryzacyjnej przez Jonathana Warda, założyciela i szefa Icon: nowoczesne osiągi połączone z klasyczną stylizacją. Ale Icon to efekt, nie przyczyna. Już bowiem w 1996 roku Jonathan uruchomił projekt TLC 4×4 – kompleksowej obsługi klasycznych Land Cruiserów. Serwis, restauracja, tuning, konwersje – Mr Ward robi z terenowymi Toyotami wszystko, do dziś. Robi też Icona FJ.
Obrazek
Podwozie FJ to standard Icona: sztywne mosty prowadzone są zestawem drążków i wahaczy. Do tego sprężyny Eibacha, amortyzatory Foksa i 12” skoku

Zainteresowani wiedzą, że Land Cruisery serii J4 były oficjalnie sprzedawane na rynku amerykańskim i choć nie mogły zagrozić pozycji CJ5, zostały docenione i chętnie nabywane. Auta trafiające do USA wyposażane były w sześciocylindrowe benzynowe silniki serii F i 2F i stąd znane są w Stanach jako FJ. Dziś model ten jest w Ameryce kultowym i raczej rzadkim klasykiem. Niewątpliwie był inspiracją Icona FJ… Prototyp pierwszej generacji powstał w 2007 roku.
Obrazek

Prace ręczne

Icon FJ powstaje na podobnej zasadzie, co opisywany przez nas niedawno Icon Bronco. Podobieństwo dotyczy głównie strony mechanicznej, największe różnice mamy w technologiach nadwozia. O ile bowiem karoseria Bronco powstawała na bazie istniejących elementów i można nazwać ją odbudową, o tyle nadwozia FJ budowane są ręcznie od podstaw. Powstają z blach aluminiowych o grubości 5/32’’ (4,0 mm!) podłoga i tunel, oraz nadkola pokrywane są powłokami poliuretanowymi, dla izolacji dźwiękowej, cieplnej oraz odporności mechanicznej. Reszta karoserii malowana jest wysokiej jakości proszkowymi lakierami teflonowymi (dostępnych jest 9 kolorów nadwozia, w tym dwie flagowe szarości). Oryginalne są jedynie grille wlotu powietrza – elementy najbardziej wpływające na wizerunek zewnętrzny Iconów FJ.

Cała gama

W odróżnieniu od Bronco, Icon FJ budowany jest w całej palecie wersji nadwoziowych. Mamy więc podstawowe krótkie wersje FJ40, jak również dłuższe 43, 44 i 45. FJ40 i FJ43 posiadają klasyczne nadwozia dwudrzwiowe, FJ44 oferuje czworo drzwi z możliwością przewozu do 6 osób, FJ45 jest pickupem z odrębną skrzynią o długości 5 ½ stopy. Co ważne, wszystkie wersje mają miękkie demontowane dachy, z opcją również miękkich ramek bocznych drzwi. Można też zamówić oryginalny stalowy dach Toyoty. W opcji są także: diodowe światła dodatkowe, tylne ławki pasażerskie, komfortowe fotele sportowe przednie, nawigacja, zestaw audio, osłony przeciwsłoneczne, wyciągarka Warn 9.5si MOSFET. Wystrój zewnętrzny uzupełniają stalowe zderzaki – tylny z uchylnym ramieniem na koło zapasowe. W opcji jest zderzak przedni z grillem ARB.
Obrazek
Pod maskę trafia 5,3-litrowy V8 GM o mocy 350 KM. Jest też opcja większego V8 5,7 l (420 KM)

Powyższa specyfikacja dotyczy użytkowej kompletacji FJ „New School”. Krótkie „czterdziestki” są też dostępne w kompletacji SCORE Baja 1000 Limited Edition*. Baja ma typowo sportowo-rekreacyjny charakter. Dotyczy to wyglądu zewnętrznego jak i wyposażenia oraz zestawienia układu napędowego.

Nośnie i podwoziowo
Obrazek

Ręcznie wykonywana jest rama nośna. Tradycyjnie dla pojazdów Icon, FJ powstaje na spawanej przez Art Morrison stalowej ramie o wymiarach profilu 2’’x4’’ i grubości 0,18’’. Zawias to również standard firmy: wahacze pchane i wleczone, drążek Panharda z przodu i skośne drążki górne tylnego mostu. Sprężyny Eibach i amory Fox Racing Emulsion zapewniają skok kół 12’’. W opcji są amortyzatory Nitrogen z dodatkowym zasobnikiem oleju, hydrauliczne odbojniki i pasowe ograniczniki skoku. Stosowane są również przeguby kulowe Johny Joints. Standardem są cztery wentylowane hamulce tarczowe, w opcji jest sportowy zestaw: zaciski Stop Tech z zaciskami sześciotłoczkowymi z przodu i czterotłoczkowymi z tyłu. Układ kierowniczy tworzy wspomagana przekładnia Tom Lee Stage 4 i szesnastocalowe koło kierownicy Hellcat. Pompa wspomagania, jak i serwo hamulców to elementy pochodzące ze stajni GM.

GM-owe fanty
Obrazek
Mr Ward proponuje FJ w krótkiej wersji podwoziowej (FJ40) oraz trzech przedłużonych (FJ43, FJ44 i FJ45). Na ilustracji wersja FJ43

Jeśli ktoś zastanawiał się nad napędem Icona FJ, brał zapewne pod uwagę sześciocylindrowe silniki Toyoty. Nic z tych rzeczy. Silniki i skrzynie biegów amerykańskiego Land Cruisera pochodzą z oferty General Motors. Podstawowy silnik* to ośmiocylindrowa benzynowa jednostka LM4 5,3 l, rozwijająca moc 350 KM (SAE). Poprzez 12-calowe sprzęgło współpracuje z pięciobiegową przekładnią ręczną AX-15 Aisin-Warner. W opcji jest większa i mocniejsza jednostka V8 5,7 l serii LS, o mocy 420 KM (SAE). Wzmocniona wersja LS6 o mocy 450 KM stosowana jest wyłącznie w wersji SCORE Baja 1000 Limited Editio. Z palety GM pochodzi tez chłodnica i wentylator. Układ wydechowy natomiast budowany jest w tej samej technologii co w innych pojazdach Icon – ze stali aluminiowanej i tłumikiem końcowym ze stali nierdzewnej (w opcji z pokryciem ceramicznym). Z tym silnikiem oraz opcjonalnie z mniejszym kojarzony jest czterobiegowy automat GM Hydra-Matic 4LE65.

Napędowe klocki

Podobnie jak w przypadku Bronco, w rozdziale napędu uczestniczy skrzynia Atlas II firmy Advance Adapters. Przypomnijmy, że to synchronizowana dwubiegowa skrzynia o przełożeniu drogowym bezpośrednim i zredukowanym 3,0 (opcjonalnie 5,0). Podobnie jak blok silnika i głowice, czy skrzynia ręczna, także i rozdzielcza posiada odlewany lekki korpus. Mosty to produkty Dynatrac serii Dana 60 i 44, przygotowane przez Advance Adapters. Standardem tylnego jest LSD (opcja to blokady ARB z przodu i z tyłu). W krótkich podwoziach FJ40, ze względu na duże kąty załamań wałów stosowane są na mostach przeguby równobieżne.

Ostatni temat napędowy to koła. Standardowe felgi to Black Rock Yuma 8×17’’ z ogumieniem 285/70 R17 BF Goodrich Mud Terrain albo All Terrain. Wersje Baja mogą korzystać ze sportowego większego ogumienia 35×12.50-17 BF Goodrich Baja; jest to opcja dla samochodów wyposażonych w sportowy wzmocniony układ hamulcowy.

Czy po tej krótkiej prezentacji można pokusić się na odpowiedź na tytułowe pytanie? Cóż, nie jestem Toyociarzem, ale gdyby Jonathan Ward zaproponował kiedyś Icona o wyglądzie Serii, w którym jedyną oryginalną częścią Land Rovera byłby grill, raczej nie miałbym problemu z odpowiedzią. Nawet, gdyby technicznie był idealny.
Obrazek
Wyposażenie i wykończenie wnętrze jest skromne. Zamiast mat izolacyjnych
stosowane są powłoki poliuretanowe


Icon FJ – dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik:
GM LM4 – ośmiocylindrowy, V, z zapłonem iskrowym, wtryskiem wielopunktowym, wolnossący, o pojemności 5328 cm3, mocy 257 kW (350 KM) przy 5300 obr/min, maksymalnym momencie obrotowym 465 Nm przy 4200 obr/min
GM LS – ośmiocylindrowy, V, z zapłonem iskrowym, wtryskiem wielopunktowym, wolnossący, o pojemności 5665 cm3, mocy 309 kW (420 KM) przy 5500 obr/min, maksymalnym momencie obrotowym 605 Nm przy 4500 obr/min
Skrzynia biegów:
Aisin-Warner AX15 – manualna, pięciobiegowa o przełożeniach: 1 – 3,83, 2 – 2,33, 3 – 1,44, 4 – 1,00, 5 – 0,79, R – 5,04
GM 4L65E – automatyczna czterobiegowa o przełożeniach: 1 – 3,06, 2 – 1,62, 3 – 1,00, 4 – 0,70, R – 2,29
Skrzynia rozdzielcza:
Atlas II – dwubiegowa synchronizowana o przełożeniach: H – 1,00, L – 3,00 (5,00), napęd kół tylnych, sztywny napęd wszystkich kół
Zawieszenie przednie:
Zależne, wahacze wzdłużne, drążek poprzeczny Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Zawieszenie tylne:
Zależne, dolne drążki wzdłużne, górne drążki skośne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Układ hamulcowy:
Dwuobwodowy, tarcze wentylowane z przodu i z tyłu; wspomaganie podciśnieniowe; hamulec pomocniczy na dodatkowe bębny kół tylnych
Układ kierowniczy:
wspomagany hydraulicznie, przekładnia śruba-nakrętka
Koła:
Obręcze ze stopów lekkich, 8×17’’ z ogumieniem 285/70 R17 BF Goodrich A/T albo M/T (opcjonalnie 35×12.50-17 BF Goodrich Baja)
Wymiary:
Rozstaw osi – 2360 mm (FJ40), 2920 mm (FJ43), 2895 mm (FJ44), 2970 mm (FJ45), rozstaw kół przód/tył – 1430 mm, długośćxszerokośćxwysokość – 4015x1650x1980 mm (FJ40), 4485x1650x1980 mm (FJ43), 5205x1650x1980 mm (FJ44), 5030x1650x1980 mm (FJ45), pojemność zbiornika paliwa – 75 l (19,6 gal)
Masy:
bd
Osiągi:
bd

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18003
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Icon FJ - opis modelu

Post autor: kylon »

Bardzo fajny temat. Dziękuję. Fajnie ten samochód ogląda się na żywo. Kilka lat temu był na Campie.

ODPOWIEDZ