Opony AT - jako całoroczne.

Moderator: luk4s7

Przemas
Posty: 24
Rejestracja: 22 cze 2012, 12:02
Auto: LC 125 2005 r.
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: Przemas »

GG AT...zakupiłem założyłem i mogę napisać to co widzę po pierwszych 700 km
opony w rozmiarze 265/65/17 założone na oryginalne felgi, do 125ki
do 80 km/h cicho, słyszalność opony pomiędzy 80 a 100 km/h jest ale nie natarczywa między 100 a 120 słychać je z basowym pogwizdem.
pierwsze wrażenie po założeniu....jadę na plastelinie.... auto miękkie płynie po drodze...a jak się okazało chłopcy przy zakładaniu opon nabili 2,5 bara... opona miękka ale mimo tego auto się nie buja i ładnie reaguje na każdy ruch kierownicy.
na mokrym przy temp około +4 znacznie lepiej niż poprzednia (zużyta - bieżnik ok 4 mm) dunlop AT - boczny uślizg przodu pojawił się dopiero przy prędkościach powyżej 50 km/h i gwałtownej zmianie kierunku jazdy.
hamowanie na mokrym bez rewelacji ale i bez tragedii - ot hamują a abs delikatnie daje o sobie znać (hamowanie tzw awaryjne).
jeżeli chodzi o teren...tu tylko jeden wyjazd na ryby... mokra trawa z błotem o głębokości ok 15 cm (łąki zalewowe Bugu) - nie stwierdziłem żadnego uślizgu koła pomimo że opony były nabite mieszanką błota i trawy. z uwagi na awarię blokady centralnego mr nie próbowałem przejeżdżać przez starorzecza ;)
po wyjechaniu z błota na piach a następnie na drogę gruntową opony oczyszczają się momentalnie.
dziś rano... leżący na jezdni zmrożony śnieg... hamowanie...abs działa od pierwszego naciśnięcia hamulca auto zwalnia w bardzo wolnym tempie, natomiast dynamiczne przyśpieszenie na takiej nawierzchni nie stanowi żadnego problemu. przy prędkości między 30 a 40 km/h w zakręcie czuć delikatne "pływanie" auta ale bez utraty kierowalności - kontrola trakcji się nie uaktywniła.
ogóle wrażenie po jednym baku na tych oponach bardzo dobre.
teraz trzeba poczekać na większe opady śniegu...

Awatar użytkownika
yallayalla
Posty: 68
Rejestracja: 17 lut 2012, 04:36
Auto: HDJ100 VX, 1HD-FTE, AHC
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: yallayalla »

Po zrobieniu 30tys. km mogę polecić General Grabber AT2.

Obrazek
http://www.generaltire.com/tires/custom ... 2#Overview
Rozmiary: http://www.generaltire.com/tires/custom ... -at2#Specs

Jestem bardzo zadowolony.
Bieżnika prawie nie ubywa, opny ciche jak na swoją klasę, bardzo przyczepne. Bez problemów na kałużach. Sprawdziły mi się w zimie i latem.
Opony bardzo chwalone, szczególnie na śniegu, całoroczne, uniwersalne - asfalt, błotko, skały, szutry itd.
Stosunek jakości do ceny jest świetny - 285/75R16 można kupić w Polsce nowe już za 740zł.

Jest jednak jedna bardzo istotna uwaga: obowiązkowe wyważenie i rotacja (co ok. 5tys. km)
* Jeśli oponiarz zrobi dziwną minę albo wypowie się ze zdziwieniem czy lekceważeniem gdy przyjedziesz wykonać rotację - uciekaj stramtąd, bo trafiłeś na cymbała.
* Jeśli oponiarz nie jest przekonany albo nie słyszał lub nie umie wykonać optymalizacji ułożenia opony na feldze albo też nie ma maszyny z takim programem - uciekaj stamtąd.
* Gdy Ci powie, że nie da się twoich opon wyważyć, BO... - spieprzaj stamtąd.

To jest właśnie problem, który sprawił, że bezproblemowo na swoich komplecie zrobiłem tylko 30tys. km a inni robią na nich po 60-70tys. km. Właśnie założyłem nowy komplet.
Co najmniej 2 z 5 opon zaczęły powodować ściąganie (w prawo/lewo, w zależności od montażu).
Sprawdzałem nawet geometrię i całe zawieszenie - wykluczono.
Po bliższym zbadaniu bieżnika, widać jedynie do 1,5mm (myślę, że to dużo) różnicy w zużyciu na niektórych sztukach.
Osobiście myślę, że oprócz braku optymalizacji ułożenia opon na starcie mogłem niepilnować dostatecznie prawidłowego ciśnienia.
Prędkości 140 czy 150 też nie były rzadkością na asfalcie i kick-down'a używałem bez szczególnego umiaru. Plus masa auta (średnio 2,9T) i podwyższona moc. To mogło się przełożyć na nieprawidłowe zużywanie opon.
Olałem problem przez miesiąc i zlewałbym dalej ale atak zimy sprzed kilku dni napełnił mnie grozą ; P , Lecę sobie A1. Niby jest OK ogólnie, aż tu nagle lód i śnieg a tu ściąganie na kierownicy...
Stare Grabbery pewnie więc poczekają na letni offroad albo się sprzeda.

Znalazłem fajny wzór na wstępne wyliczenie prawidłowego ciśnienia:

X - Optymalne ciśnienie teoretyczne (w PSI)
NR - Rzeczywisty nacisk koła (w kg)
NN - Nominalna nośność opony (w kg)
P - Maksymalne ciśnienie dla opony (w PSI)
R - współczynnik redukcji/korekcji
--------------------
R = NR:NN
X = P*R

Potem trzeba sobie porobić próby z odciskiem bieżnika, by dokładniej ustalić prawidłowe ciśnienia.

Zdecydowałem się też zastosować kuleczki elektrostatyczne do samoczynnego wyważania zamiast zabawy w naklejanie ciężarków.
Dopiero je kupię ale po dłuższym badaniu tematu jestem przekonany.

Tu recenzje użytkowników Grabberów, oparte pewnie na 2mln przejechanych km:
http://www.1010tires.com/Tires/Reviews/ ... T2#Reviews
http://www.tirebuyer.com/tires/general/ ... qw2teLp49U
http://www.treaddepot.com/group/grat.html
http://atlastrekker.com/blog/2013/08/27 ... re-review/
http://www.fourwheeler.com/how-to/wheel ... tire-test/
http://www.amazon.com/General-Grabber-A ... Descending
http://sporttracclub.fr.yuku.com/topic/ ... qw2z-Lp56Z
http://www.chevyavalancheclub.com/index ... ic=11227.0
http://forum.landrovernet.com/showthrea ... F-Goodrich
http://tires.canadiantire.ca/en/tires/l ... bber-a-t2/
Każdy zresztą może sobie wygugać.

Tak wyglądają na mojej tojce (285/75R16):
Obrazek

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: seburaj »

moim skromnym zdaniem optymalizacja nie ma żadnego wpływu na nierównomierne/nieprawdlowe zużywanie się opon, pozwala jedynie zaoszczędzić kilogramów odważników przy wyważaniu

jarooo
Posty: 54
Rejestracja: 02 cze 2014, 14:45

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: jarooo »

Pozwolę sobie odkopać. Wtopiłem z Duratrakami (nie pasują), więc muszę wymienić na inne AT-ki.
Rozmiar: 245/65/17.
Rozpatruję na razie 3 opcje:

http://www.sklepopon.com/goodyear-wrangler-atr,p-4889" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sklepopon.com/yokohama-geola ... 012,p-5447" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sklepopon.com/hankook-dynapr ... 10,p-62251" onclick="window.open(this.href);return false;

Potrzebuję opon całorocznych, o dobrych właściwościach w terenie (40% teren, 60% asfalt).
Może ktoś poleci jakieś sprawdzone AT-ki o dobrych parametrach i trwałości?

Awatar użytkownika
martin09
Posty: 38
Rejestracja: 04 mar 2014, 15:13
Auto: zb??dzi?em nie mam Toyki
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: martin09 »

A morze cos takiego
http://www.oponeo.pl/dane-opony/kumho-r ... v#60622945" onclick="window.open(this.href);return false;
ja smigam na takich tylko w innym rozmiarze i jestem jak narazie zadowolony :D

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Odp: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: consigliero »

Pewnie nie odkryję ameryki , ja używam BFG AT 245/75/17 i na tą zimę nie zrobiłem zmiany na zimowe ,pomimo że je posiadam ale po pierwsze są to coopery a po drugie w rozmiarze 265/70/17 . Po pierwszym sezonie zimowym z nimi nie zauważyłem znaczącej różnicy pomiędzy nimi , poza większym spalaniem na zimówkach , ale może to tylko kwestia zimy a nie rozmiaru.

roger87
Posty: 41
Rejestracja: 08 sie 2014, 21:28
Auto: kzj 95
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: roger87 »

Witam,

Pewnie niestarannie szukam. Nie mogę znaleźć informacji czy oponki BFGoodrich All Terrain T/A są letnie czy letnio/zimowe?

pozdrawiam

Awatar użytkownika
Norick
Posty: 1333
Rejestracja: 07 gru 2008, 02:58
Auto: Haluks kozow?z
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: Norick »

Są MS czyli mud and snow albo multi season jak niektórzy tłumaczą.
Obrazek

czaya
Klubowicz
Posty: 563
Rejestracja: 09 wrz 2008, 08:11
Auto: www.ready2go.pl
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: czaya »

Witam Toyotową Brać !
Co się teraz kupuje jako opony "całoroczne i działające w terenie" AT ?

Jako że rozmiary do mojego nietoyowego samochodu są raczej nieduże, na oku mam:

- Kumho KL78
Obrazek

- Yokohama Geolandar AT-S G012
Obrazek

- General Grabbet AT
Obrazek

Przeznaczenie to szutry, leśne dukty, Drawskie czołgówki ale także asfalt, miasto, raczej bez długich przelotów, co ważne, mają być także prawie zimówkami do miasta i krótkich zimowych przebiegów.

Gdybym z tej trójki miał wybrać teraz - kolejność byłaby następująca:
1. Yokohama
2. Grabber
3. Kuhmo

To że są takie opony jak BFG AT, wiem ale chciałbym po prostu jakieś inne :mrgreen:
Grabbera AT2 nie chcę, Cooper nie ma rozmiarów, najbardziej odpowiadały by mi (mimo że to nie AT) Duratracki Goodyear'a ale też nie ma rozmiarów :(
A może jest jeszcze jakaś inna fajna opona tylko ja jej nie znam ?

Awatar użytkownika
Tigerr
Posty: 18
Rejestracja: 08 lut 2011, 23:12
Auto: LJ70,Xj,Y60 4,2TD+LPG
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: Tigerr »

Jakiego rozmiaru szukasz??

czaya
Klubowicz
Posty: 563
Rejestracja: 09 wrz 2008, 08:11
Auto: www.ready2go.pl
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: czaya »

225/75r16, 235/70r16 ewentualnie 245/70r16(jeśli "wąski" bieżnik).

Awatar użytkownika
Tigerr
Posty: 18
Rejestracja: 08 lut 2011, 23:12
Auto: LJ70,Xj,Y60 4,2TD+LPG
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: Tigerr »

Mam 225/75R16
GY AT/SA 380zl
Nowe oczywiscie

górol
Klubowicz
Posty: 1094
Rejestracja: 06 maja 2011, 10:05
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: górol »

czaya pisze: Gdybym z tej trójki miał wybrać teraz - kolejność byłaby następująca:
1. Yokohama
2. Grabber
3. Kuhmo
I tego się trzymaj,zrobiłem na tych oponach 35000 km,a wyglądają jak nówki są w miarę ciche no w każdym razie nic głośniejsze niż zimówki które mam obecnie na kołach.Jak robią w terenie,w terenie w jaki się zapuszczam robią każde :mrgreen: za to są bardzo odporne na tzw.aquaplaning, jak robią w zimie nie wiem bo zimę spędzą w garażu, jestem wyznawcą idei co do wszystkiego to do du.... niczego.Ale,ale te na twoim zdjęciu to opony letnie,a zimowe zwą się Yokohama GEOLANDAR I/T G071 i wyglądają takObrazek

Awatar użytkownika
kuba500
Posty: 10
Rejestracja: 15 lis 2012, 20:23
Auto: KZJ95
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: kuba500 »

Witam, a ktoś używał Cooper S/T maxx DISCOVER ?
bo wygląda na dość agresywny bieżnik coś pomiędzy AT i MT , ciekawi mnie czy są ciche na asfalcie

Obrazek

Awatar użytkownika
waldek_BB
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :)
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: waldek_BB »

... a troszkę poniżej masz o nich wątek....

ODPOWIEDZ