Łańcuchy

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
MariuszS
Klubowicz
Posty: 1493
Rejestracja: 27 lip 2007, 10:56
Auto: LJ-79 na do?ywocie
Kontakt:

Re: Łańcuchy

Post autor: MariuszS »

CzarekN pisze:A jakie masz kola na zime? Wlasnie niedawno kupilem Pewagi BrentaC do kol 265/75/16 vel 235/85/16 nowki sztuki w hurtowni za 399zl+przesylka (alledrogo).
W sumie to polowa ceny w sklepie (normalnie chodza po 800 zl).
Trzeba tylko poszukac i poczekac na okazje.
Czarek
Na razie nie mam oddzielnych zimówek, a jeżdżę na 7.50R16 (takie wąziutkie eMTeki Michelina) - mają mniej więcej 32" na wysokość i ok 215 mm szerokości. W numeracji Pewaga to jest grupa 81, natomiast te, o których piszesz, to jest rozmiar 82, i takich właśnie używałem zarówno do 235/85R16 jak i tych 7.50R16 (z tym, że trzeba było lekko poskracać przy pomocy takich skręcanych ogniwek).
Dlatego zadzwoniłem do Panka i wypytywałem, czy ich łańcuchy dają się łatwo dopasować w zakresie +/- 1 grupy numeracyjnej - otrzymałem zapewnienie, ze bez problemu.
Zatem zaryzykuję 4 szt.

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Łańcuchy

Post autor: MaxLux »

A ja bym nie ryzykowal z kupowaniem pod rozmiar - pierwszy zakup niestety byl do reklamacji (za duze), dopiero wyslalem mu kolo zapasowe na wymiar i do nich przerobil idealnie :)

Remiołek
Posty: 2200
Rejestracja: 16 paź 2009, 00:25
Auto: VW T4 Syncro- Osio?ek, ale jak w domu si? czuj?
Kontakt:

Re: Łańcuchy

Post autor: Remiołek »

U mnie rozmiar zagrał. Choć i tak miałem przygodę. Podałem dobry rozmiar przez telefon i na przekazie bankowym, a zły w mailu (herbata góralska jest winna, nie ja :lol: ). I zaraz rano miałem telefon od Panka coby pomyłkę wyjaśnić. Ujęło mnie za serce, szczególnie w tych ciężkich czasach :wink: . Widać, że "klient, nasz pan" to dla nich nie tylko kwestia z kabaretu Ani Mru Mru. A zdjęć łańcuchów już nie zrobię bo wylądowały w skrzynce. Zima w odwrocie. Czas na remont karoserii. Zdjęć tego co jest pod poszerzeniami nadkoli też nie zrobię. Mam słabe serce i nie chcę tego pamiętać.

moral
Posty: 39
Rejestracja: 24 lis 2010, 13:58
Auto: Landek 120 '03
Kontakt:

Re: Łańcuchy

Post autor: moral »

Odświeżam trochę temat bo zima nastała i czas się ruszyć w śniegi. Szukam łańcuchów na 265/65 R17 do LC12.
Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z łańcuchami JOPE 4x4 460? Cenowo jest to nieźle w porównaniu do Pewag. Co do firmy Panek można na razie sobie podarować ponieważ na ich stronie pojawił się komunikat "Ze względu na stan zdrowia firma sprzeda produkcję. Maszyny, materiały, prawa autorskie i patenty." a telefonu nikt nie odbiera.
Może macie inne rozsądne cenowo propozycje (łańcuchy do sporadycznego użytku i w razie kontroli w Austrii)?

Awatar użytkownika
MariuszS
Klubowicz
Posty: 1493
Rejestracja: 27 lip 2007, 10:56
Auto: LJ-79 na do?ywocie
Kontakt:

Re: Łańcuchy

Post autor: MariuszS »

moral pisze: Co do firmy Panek można na razie sobie podarować ponieważ na ich stronie pojawił się komunikat "Ze względu na stan zdrowia firma sprzeda produkcję. Maszyny, materiały, prawa autorskie i patenty." a telefonu nikt nie odbiera.

Próbuj dalej, ale w godz. 7-15 :mrgreen: bo to firma trochę starego typu. ;-)
A cytowany przez Ciebie napis wisi na ich stronie już ze dwa lata co najmniej ;-)

moral
Posty: 39
Rejestracja: 24 lis 2010, 13:58
Auto: Landek 120 '03
Kontakt:

Re: Łańcuchy

Post autor: moral »

MariuszS pisze:
moral pisze: Co do firmy Panek można na razie sobie podarować ponieważ na ich stronie pojawił się komunikat "Ze względu na stan zdrowia firma sprzeda produkcję. Maszyny, materiały, prawa autorskie i patenty." a telefonu nikt nie odbiera.

Próbuj dalej, ale w godz. 7-15 :mrgreen: bo to firma trochę starego typu. ;-)
A cytowany przez Ciebie napis wisi na ich stronie już ze dwa lata co najmniej ;-)
Dzięki ,
właśnie przed chwilą rozmawiałem z miłą panią i wszystko ok; łańcuchy do odebrania :D

górol
Klubowicz
Posty: 1094
Rejestracja: 06 maja 2011, 10:05
Kontakt:

Re: Łańcuchy

Post autor: górol »

A tu coś wygodnickich,albo tak jak ja leniwych :mrgreen:

Ostatnio zmieniony 10 kwie 2012, 01:14 przez Remiołek, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiłem link do YT.

górol
Klubowicz
Posty: 1094
Rejestracja: 06 maja 2011, 10:05
Kontakt:

Re: Łańcuchy

Post autor: górol »


consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Łańcuchy

Post autor: consigliero »

Łańcuchy choćby nie wiem jakie i tak nie pozwoliłyby podjechać pod górkę w Oscadnicy do momebtu gdy warstwa śniegu nie stwardnieje. Rozwiązanie jest ratrak lub jego namiastka 8)


PozdrawiaM

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 941
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Łańcuchy

Post autor: vGreg »

https://www.off-road.pl/lancuchy-sniego ... -nie-stoj/
Wykonanie
Oferowane łańcuchy przeciwpoślizgowe (zwane też śniegowymi) produkowane są w przeważającej większości ze stali stopowej manganowej lub tytanowej*. Ostatnio pojawiły się też opasania materiałowe jako swego rodzaju substytut stalowego łańcucha, ale nimi nie będziemy się zajmować.

Ogniwa łańcucha łączone są trwale i kształtowane w zauważalne od czoła opony romby, ustawione skośnie, lub w przypadku tańszych rozwiązań w linie poprzecznie prostopadle lub skośnie do ruchu opony. Powstaje wtedy układ drabinkowy lub jodełkowy, takie rozwiązanie oferuje np. Panek. Czasami można spotkać się z rozwiązaniami ze wspawanymi dodatkowymi płytkami metalowymi, poprawiającymi trakcje, a także z dodatkowymi zewnętrznymi ogniwami kruszącymi lód (Thule Easy-fit SUV). Na rynku najczęściej spotykamy jednak standardowe rozwiązania wykonane z łańcuchów o oczkach 12 mm, konieczny wtedy jest większy prześwit w nadkolu opony. W przypadku pojazdów używających ogumienia o dużych rozmiarach felg lub gdy sama opona jest ponad wymiarowa można dobrać łańcuchy o oczkach 9 mm, przy czym należy pamiętać, że czym większe oczko tym lepiej zagłębia się w śnieg zapobiegając uślizgowi koła. W skrajnych przypadkach możemy też wybrać łańcuchy 7 mm np. Thule CK-7.
Istotny jest też przekrój ogniw łańcucha, najczęściej spotykane są ogniwa o przekroju okrągłym – dają one gorszą przyczepność na twardym lodowatym podłożu niż ogniwa o przekroju czworokątnym. Grubość przekroju ogniwa wynosi zwykle od 3 mm do 5 mm przy solidnych rozwiązaniach.

Rodzaje rozwiązań
Najbardziej popularne na rynku o dziwo nie są rozwiązania najtańsze z łańcuchami najazdowymi, kiedy to przed oponą rozkładamy łańcuch i najeżdżamy, a te wygodniejsze*. [LINK] Chodzi tu o rozwiązania, gdzie zakładamy rozpięty łańcuch na koło, bez konieczności najeżdżania, a następnie zapinamy z wewnętrznej strony i kolejno z zewnętrznej. Przykładem najazdowych łańcuchów jest tu tani i dosyć solidny polski producent Panek. Czasami, gdy konstrukcja łańcucha pozwala, nie musimy na niego najeżdżać, tylko zarzucamy go na koło lub nasuwamy i zapinamy. Przykładem tutaj jest pewag snox suv.
Łańcuchy możemy podzielić ze względu na sposób „dociągnięcia” na te z automatycznym dociąganiem np. pewag sportmatik suv, Thule XG-12 Pro, i na takie kiedy to po około 100 m musimy się powtórnie zatrzymać i dociągnąć zamknięcie np. pewag brenta-c 4×4. Inny rodzaj stanowią łańcuchy montowane i dopinane tylko zewnętrznie. Jest to wąski pasek płytek i wzdłużnie ustawionych dwóch linii łańcucha, napinanych przez pasy bądź linki stalowe oraz element mocujący zamontowany jest na stałe do felgi koła co zapobiega przemieszczaniu się łańcucha. Przykładem może być tytaj Pewag spikes-spider sport lub Thule K-Summit. Istnieją też extremalne rozwiązania wykonane z tytanowej stali o bardzo zagęszczonym wzorze rombowym, przeznaczone do zastosowań extremalnych, np. Pewag offroad extreme czy Maggi Fix.

Dobór łańcuchów
W internecie na temat łańcuchów pojawiła się taka masa bzdur, że serdecznie odradzam poszukiwać tam jakiejkolwiek wiedzy. Dobranie odpowiedniego łańcucha jest dosyć trudne i musimy sobie odpowiedzieć na kilka pytań, a wypadkowa da nam rozwiązanie.
Pierwsze i najważniejsze – kwestie techniczne! Należy sprawdzić jak dużą mamy przestrzeń pomiędzy nadkolem a kołem, warto tutaj sięgnąć po instrukcję pojazdu, unikając uszkodzenia nadkola lub systemów ABS, piasty czy wahaczy zlokalizowanych po wewnętrznej stronie koła. Jeżeli nie posiadamy takowej udajmy się do autoryzowanego przedstawiciela i zapytajmy co poleca. Do dyspozycji mamy różne grubości łańcuchów, które aby poprawnie pracować potrzebują odpowiedniej przestrzeni. Ważny jest też rodzaj opony jaki użytkujemy, sprawdźmy jego rozmiar. Pamiętajmy, że niekoniecznie na kołach musi znajdować się fabryczne rozwiązanie, a w zdecydowanej większości tak nie jest gdy auto zmieniało kilkukrotnie właściciela.

Po drugie komfort montażu. Oczywiście najłatwiej zamontować łańcuchy z tak zwanym pająkiem, jednak są one dosyć drogie, a i sam pająk przykręcony na stałe do felgi w okresie zimowym nie wygląda estetycznie. Pozostają tradycyjne rozwiązania i tutaj polecalibyśmy modele z automatycznym naciągiem. Ich zaletą jest konieczność zatrzymania się tylko raz na czas montażu, nie ma obowiązku kolejnego zatrzymania celem dociągnięcia – wykasowania luzów łańcuchów. Osobnym zagadnieniem jest zastosowanie extremalne, gdy pojazdem będziemy się poruszać w zimie po drogach nie utwardzonych, wtedy musimy sięgnąć po extremalne rozwiązania.
Użytkowanie i zasady jazdy
Po zakupie łańcuchów ważne jest, aby przećwiczyć ich montaż na „sucho”, unikniemy nerwów na drodze, zwykle w mroźny dzień przy mocnym opadzie śniegu. Gdy użytkujemy łańcuchy z napinaczem „manualnym”, po założeniu na oponę i przejechaniu ok 100-200m bezwzględnie musimy się zatrzymać powtórnie by dociągnąć łańcuch do opony, kasując luz jaki powstał podczas zakładania. Nie wymagają tego łańcuchy z napinaczami automatycznymi. Podobnie jest w przypadku łańcuchów z pająkiem, które również posiadają automatyczny system dociągania.
Po założeniu czas na jazdę. Pierwsze kilkaset metrów przejeżdżamy bacznie obserwując i nasłuchując pracę auta wyposażonego w łańcuchy. Samochód będzie się prowadził jakbyśmy jechali po drobnych nierównościach, należy nasłuchiwać odgłosów z nadkoli, czy aby jednak łańcuchy mimo poprawnego doboru i prawidłowego skasowania luzu nie uderzają o elementy pojazdu. Jeżeli zaobserwujemy coś niepokojącego należy poprawić zapięcie lub w skrajnych przypadkach zaniechać jazdy. Jeżeli jest wszystko w porządku powoli zwiększamy prędkość, starając się nie przekraczać bezpiecznego zakresu w przedziale 40-60 km/h*. W przypadku pojazdów ze stałym napędem na obie osie zalecany jest montaż łańcuchów na wszystkie cztery koła lub na przednią oś. W przypadku, gdy napędzana jest tylko jedna oś zakładamy na tę napędzającą. Jeszcze inaczej jest w przypadku crossoverów, gdzie elektronika steruje napędami tam bezwzględnie zalecane jest stosowanie łańcuchów na wszystkie cztery koła. Przy założeniu łańcuchów na jedną z osi zwracamy uwagę na zachowanie pojazdu, koła drugiej osi mogą powodować uślizgi pojazdu.

Przepisy prawne
Przepisy prawne dotyczące użytkowania i posiadania łańcuchów różnią się w zależności od kraju, inne będą dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, inne dla pojazdów większych czy autobusów. Dla pojazdów nie przekraczających DMC 3,5 t w Polsce nie ma obowiązku ani użytkowania ani posiadania łańcuchów w okresie zimowym. Jedynie na drogach, gdzie postawiony został znak C-18, co zdarza się niezmiernie rzadko i zwykle dotyczy pojazdów powyżej 3,5 t DMC, o czym mówi dodatkowa tabliczka pod znakiem. Podobnie jest to traktowane w całej Europie, choć zdarzają się wyjątki, gdzie na określonym lokalnie obszarze będzie występowała konieczność jazdy z użyciem łańcuchów.
Inaczej sprawa ma się z oponami zimowymi, przypomnijmy na terenach niektórych krajów lub w wyznaczonych obszarach istnieje obowiązek jazdy z użyciem opon zimowych, przy czym terminy obowiązku ich stosowania są różne. Można też jak to ma miejsce we Włoszech na drogach stosownie oznaczonych, zamiast opon zimowych używać łańcuchów. Odrębne przepisy regulują też normy jakie muszą spełniać same łańcuchy, zwykle wystarcza europejski znaczek CE, jednak użytkowane łańcuchy w Austrii dodatkowo muszą spełniać normę tego kraju O-Norm V5117 dla pojazdów osobowych lub O-Norm V5119 dla pojazdów ciężarowych. Można też na opakowaniach spotkać numery normy kraju producenta czy dystrybutora TUV lub ISO.
Obrazek

ODPOWIEDZ