Opony w Toyotach

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8345
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Opony w Toyotach

Post autor: Rokfor32 »

Tak sobie myślę, że może się taka przeglądówka przydać. Jak się trafi okazja, to zamieszczę foty z innych kombinacji i innych modeli.

Przymiarka robiona dla 4runnera rocznik '90, z IFS, z poszerzeniami nadkoli na ok. 4 cm, bez liftu.

Wersja pierwsza - opona 30/9,5" na feldze 15/8,5 z ET +4 (ET obliczeniowe, bo nie znalazłem tłoczonego na feldze)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wersja druga - opona 33/12,5 na feldze 15/10" z ET -45

Obrazek
Tak leży ta opona na starszym 4R ze sztywnym mostem.

Obrazek
Tu widać, dlaczego felga musi mieć tak duże ujemne ET

Obrazek

Obrazek
I jak się okazuje, IFS zostawia znacznie więcej miejsca dla końcówki drążka, niż sztywny most.

Zapomniałem zrobić zdjęcie z przodu - opona wystaje poza poszerzenie ok. 4 cm :wink:

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Jak widać, nawet spory lift niczego nie zmieni. Jedynie flex i wyciąć, co przeszkadza ... :wink:

Wersja trzecia - opona 32/11,5" na feldze 15/8" z ET -13

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Tak to wygląda bez poszerzeń nadkoli.

Wychodzi, że taka opona na 7" feldze będzie pasić idealnie. Znaczy dla felgi, która zachowa dystans między wewnętrzną krawędzią a płaszczyzną montażu w okolicach 90 mm (czyli felga standardowa).

Zrobię jeszcze próbę, jak się sprawa będzie przedstawiać po założeniu opony 33" na ta pierwszą, głęboką felgę. (duże prawdopodobieństwo, że koło minie wtedy tylną część nadkola)

ps. Pojęcia nie mam, od czego ta pierwsza felga jest. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z aż tak głębokim osadzeniem.

Awatar użytkownika
Jureq
Posty: 437
Rejestracja: 16 gru 2008, 15:42
Auto: szukam LC200
Kontakt:

Re: Opony w Toyotach

Post autor: Jureq »

przetarłem ekran ze zdziwienia że mam déjà vu ale nie: http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f=17&t=64871

Awatar użytkownika
Dragunov
Posty: 337
Rejestracja: 23 cze 2008, 00:30
Auto: 4runner '88
Kontakt:

Re: Opony w Toyotach

Post autor: Dragunov »

no i co :)?

bardzo dobrze - namacalnie mozna by powiedziec :)

Offtopic ON - skad masz lusterka w tym 4r sztywnym ?? takie fajne :) Offtopic OFF

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8345
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Opony w Toyotach

Post autor: Rokfor32 »

Lusterka są z LJ70. Po lekkim tuningu podstawy :wink:

ps. Są tacy, co nie lubią tego drugiego forum ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
margo
Klubowicz
Posty: 1784
Rejestracja: 28 sty 2008, 08:17
Auto: RJ73
Kontakt:

Re: Opony w Toyotach

Post autor: margo »

Jureq pisze:przetarłem ekran ze zdziwienia że mam déjà vu ale nie: http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?f=17&t=64871
Ja tam na ten przykład tylko nasze forum czytam :roll: :oops: więc dla mnie to nowe.

Awatar użytkownika
milczacy
Posty: 2216
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:01
Auto: Hilux 2008 wycieczkow?z
Kontakt:

Re: Opony w Toyotach

Post autor: milczacy »

A poradźcie mi proszę jakie dać ciśnienie do opon BFG AT 31x10,5R15 - na fabrycznych 255x70R15 zalecane ciśnienie to 2 bar na pusto, 2,5 przy obciążeniu. Ale przy takim ciśnieniu na styku opn z asfaltem robi się dość widoczny "balon".

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8345
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Opony w Toyotach

Post autor: Rokfor32 »

Te, co masz teraz są tylko minimalnie szersze, z przeliczenia wychodzi, że niecałe 10 mm. No i nieco wyższe, Ale też niewiele, jakieś 7% może.
Ciśnienia więc całkiem podobne jak miałeś poprzednio będą ok - czyli na pusto ok. 2 barów.

Tak na prawdę nie ma stałej reguły, typu rozmiar opony - jakieś tam ciśnienie. W terenówkach dobiera się to doświadczalnie, zależnie od typu opony, masy auta, preferencji użytkownika czy chociażby terenu, po którym się jedzie.

Generalna zasada jest taka - im wyższe ciśnienie, tym auto lżej się toczy, czyli oszczędza paliwo, ale gorzej dziury wybiera, przez co bardziej elementy zawieszenia po tyłku dostają. Dlatego też, np. ja, przy jeździe po asfaltach ciśnienie podnoszę, a przy szutrach obniżam.
Obniżam również na śliskim i miękkim, bo taki zabieg mocno zwiększa trakcję.

I kompresor do kół mam na wyposażeniu stałym :wink:

Awatar użytkownika
milczacy
Posty: 2216
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:01
Auto: Hilux 2008 wycieczkow?z
Kontakt:

Re: Opony w Toyotach

Post autor: milczacy »

Czyli kupuję kompresor :)
Dzięki

ODPOWIEDZ