Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 19 cze 2019, 9:19
części toyota


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
Post: 26 maja 2019, 11:37 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2013, 18:38
Posty: 314
Hipotetyczne pytanie- w modelach ze stałym 4x4 czy i czym bedzie skutkowac np zalozenie na tył szerszych opon? Prosze o podparte cxyms konkrety. Jak wiecie są samochody 4x4 wyjezdzajace fabrycznie w takich specyfikacjach. Czym to zaskutkuje w lc?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 maja 2019, 10:35 
Offline

Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Posty: 145
Lokalizacja: pomorskie
Auto: KDJ120 AT
Szerokość opony ma tylko wpływ pośredni o tyle o ile wpływa na wysokość profilu opony.
Zasadnicze znaczenie ma średnica całego koła a właściwie jego obwód bo to wpływa na ilość obrotów koła potrzebną do przejechania określonego odcinka.
Można dobrać takie opony szersze aby ich średnica różniła się od tych większych o mniej niż 1% (nie dla wszystkich dostępnych rozmiarów ale każdy internetowy kalkulator doboru opon pokazuje różnice od modelu bazowego)
Pytanie więc czy fabrycznie opony są tylko szersze czy także innej średnicy?
Przy stałym napędzie 4x4 masz centralny mechanizm różnicowy i on kompensuje te różnice w obrotach przedniego i tylnego mostu (bo musi to też robić na zakrętach dla identycznych opon).
Generalnie na osi z większymi oponami spadnie trochę siła napędowa - ten sam moment obrotowy co na drugiej osi (to daje centralny dyff chyba, że fabrycznie był zbudowany np 40/60 momentu) ale większy promień, czyli ramię siły, więc siła musi być mniejsza.
Przy różnych średnicach po zapięciu blokady centralnego dyffa układ będzie cały czas naprężony i któreś koło musi się co chwila pośliznąć. Przestanie być prawdziwe stwierdzenie, że z zapiętą blokadą można nawet na twarde wjechać byle jechać prosto.
Jeżeli różnica średnicy będzie zbyt duża to mogą się aktywować układy kontroli trakcji czy głupieć ABS.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 maja 2019, 11:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 lis 2009, 19:23
Posty: 1210
Lokalizacja: Warszawa
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Myślę że samochody które fabrycznie wyjeżdzają z różnymi rozmiarami opon na osiach nie maja prawdziwego stałego napędu 4x4. Mogą mieć automatycznie dopinany lub cos podobnego.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 maja 2019, 12:50 
Offline

Rejestracja: 06 gru 2017, 9:33
Posty: 10
Auto: UZJ100
Nawet na zapasówce nie powinno się jeździć zbyt długo, jeśli różni się zużyciem gumy w porównaniu do pozostałych kół. Niby jedziemy po prostej, a dla dyfrów to łuk bez końca.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 maja 2019, 16:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2013, 18:38
Posty: 314
Chodzi mi tylko o szerokosc. Nie rozważam tu innej wysokosci (to sprawdzilem empirycznie wielokrotnie). Teorie podpartą fizyką znam. To że kazde koło pokonuje inną drogę tez wiem.
Chodzi mi bardziej o różnice w tarciu i momencie przy oponach typu 245 vs 315, i czy ma to jakikolwiek wplyw na centr mech róznicowy, czy tez jest to pomijalne.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 maja 2019, 18:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 mar 2014, 21:48
Posty: 342
na centralny mechanizm raczej nie, o ile obwód/promień będzie identyczny, tyle z teorii fizyki kwantowej. Pamiętaj tylko że oznaczenia to nie wszystko. Różne rodzaje bieżnika, różne modele w tym samym rozmiarze mogą się znacznie różnić w wysokości.

A z praktyki to będziesz miał kłopot z rotowaniem kół, czyli częściej opony do wymiany. Jaki rozmiar będziesz miał na zapasie? Różne szerokości zachowują się inaczej w koleinach (trochę inny rozstaw się robi) - Ale faktycznie to jest kosmetyka.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 maja 2019, 23:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2013, 18:38
Posty: 314
Dzieki za rady, problem jest teoretyczny ale ciągle nie mam konkretnej odpowiedzi;-).
Dobra, koniec teoretyzowania.
Kylon- rozna szerokosc ma na cos wplyw czy nie?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 maja 2019, 20:37 
Online
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Posty: 15632
Lokalizacja: Warszawa
Auto: BJ42
Poza doznaniami myszkowania na koleinach z punktu widzenia napędów nie ma to znaczenia. Dochodzą tylko inne opory toczenia ale tego samochód nie mierzy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 maja 2019, 0:17 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 gru 2011, 12:27
Posty: 674
Lokalizacja: Warszawa
Auto: LJ70 z 92'
W romani po górach spotkałem lokersów co w hilu latali na różnych kapciach oś / przód / tył. Ale to inne w szerokości geograficzne. :wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 maja 2019, 16:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 kwie 2013, 18:38
Posty: 314
I o to chodziło. Konkretnie i na temat. Dzieki.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group