Centrowanie DOTZ Dakar?
Moderator: luk4s7
Centrowanie DOTZ Dakar?
Potrzebuje pomocy - wczoraj nabyłem drogą kupna nowe DOTZe Dakar do mojej slicznotki (J95).
Po wstępnynej przymiarce z przodu trochę się zdziwiłem. Mianowicie otwór centrujący-środkowy ma luz na piaście kilka milimetrów. Do tej pory we wszystkich samochodach pasowało to dość ciasno.
Czy to znaczy że felga centruje się tylko śrubach?
Proszę o pomoc bo nie wiem czy felgi oddawać z powrotem.
Po wstępnynej przymiarce z przodu trochę się zdziwiłem. Mianowicie otwór centrujący-środkowy ma luz na piaście kilka milimetrów. Do tej pory we wszystkich samochodach pasowało to dość ciasno.
Czy to znaczy że felga centruje się tylko śrubach?
Proszę o pomoc bo nie wiem czy felgi oddawać z powrotem.
- kpeugeot
- Klubowicz
- Posty: 2522
- Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
- Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991 - Kontakt:
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
tak jest poprawnie
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
Podepnę się pod temat. Czekam na dostawę Dotz dakar 7x17 do J12 i jestem lekko zagubiony w kwestii dekielków tudzież kołpaków do tej felgi. Podobno jedynym pasującym jest ten poniżej (kolpaczek-1.jpg).
Zawsze myślałem że do tej felgi jest tylko taki (url.jpg).
Ktoś może ma to podpowie.
Dzięki
Zawsze myślałem że do tej felgi jest tylko taki (url.jpg).
Ktoś może ma to podpowie.
Dzięki
- Załączniki
-
- url.jpg (94,62 KiB) Przejrzano 9416 razy
-
- kolpaczek-1.jpg (16,15 KiB) Przejrzano 9416 razy
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
Mnie przysłali paskudne kołpaczki chyba ponad 5 cm długie wsadzane od środka - pomiędzy felgę a tarczę. Też argumentowali że to jedyny pasujący. Finał finałów odesłałem i mam gołe felgi i wygląda to całkiem nie najgorzej
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
Panowie
Pierścienie centrujące są w felgach do samochodów osobowych. Czasem do pojazdów SUV ale tych szybszych i bardziej SUV niż 4x4. Są wykonane z tworzywa sztucznego. Wchodzą na ścisk do otworu felgi, a każdy z kolorów oznacza ich grubość. W terenówkach felgi oparte są na śrubach. Tylko i wyłącznie. Niektóre oryginalne felgi Nissana mają otwór wewnętrzny oparty bezpośrednio na piaście. Wtedy gdy koła nie są długo zdejmowane następuje utlenianie się aluminium w styku z metalem i jest zonk. Zonk taki, że potrzebny jest duży młot do ich zdjęcia.
Kołpaczki bym sobie odpuścił albo od razu oddał do piaskowania i malowania. Występujący na nich chrom nie daje rady z naszą zimą czy wilgocią.
Pierścienie centrujące są w felgach do samochodów osobowych. Czasem do pojazdów SUV ale tych szybszych i bardziej SUV niż 4x4. Są wykonane z tworzywa sztucznego. Wchodzą na ścisk do otworu felgi, a każdy z kolorów oznacza ich grubość. W terenówkach felgi oparte są na śrubach. Tylko i wyłącznie. Niektóre oryginalne felgi Nissana mają otwór wewnętrzny oparty bezpośrednio na piaście. Wtedy gdy koła nie są długo zdejmowane następuje utlenianie się aluminium w styku z metalem i jest zonk. Zonk taki, że potrzebny jest duży młot do ich zdjęcia.
Kołpaczki bym sobie odpuścił albo od razu oddał do piaskowania i malowania. Występujący na nich chrom nie daje rady z naszą zimą czy wilgocią.
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
W takim razie pełna jasność. Dzięki za naprowadzenie, felgi wchodzą na "golasa"
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
a ja ostatnio oddałem oddałem DOTZ bo miały luz na mojej 150 ...
- Zibi
- Posty: 659
- Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
- Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape - Kontakt:
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
Pierwsze słyszę aby by dozwolony luz pomiędzy felgą i piastą. Z czego to niby wynika?
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
Dozwolony luz pomiędzy felgą i piastą to mieliśmy w średniowieczu motoryzacyjnym... PF126, ostatnim ginącym gatunkiem jest zdaje się Matiz. Nie wspominam o Żukach, Wartburgach, czy Syrenie. Oczywiście każda 120/150 ma centrowanie na piaście koła, a ta średnica osadzenia dla TLC120 2003-2009 wynosi 106 mm, nie więcej. Zatem felgi z osadzeniem 110 mm są z innego auta-przykład w linkach pod tekstem. Ale też sprzedawca może wprowadzać w błąd bo na śruby będzie pasować 6x139,7 mm. Co do pierścieni centrujących to stosowane są one do felg AKCESORYJNYCH, czyli nie są to felgi fabryczne. Szanujący się producent zawsze osadza felgę bez pierścieni vide np TLC120.
Nissan
https://www.oponeo.pl/felga-aluminiowa/ ... 0#24108204
Toyota
https://www.oponeo.pl/felga-aluminiowa/ ... 0#24108802
Ważne cechy felgi to nie tylko rozmiar osadzenia opony, szerokość felgi też ma granice dla wymiaru opony, do tego dochodzi ertro czyli przesunięcie - 0 + liczone od piast do środka felgi - opona wysunięta na zewnątrz + do środka zero jest neutralne. Teraz 6x139,7 to 6 szpilek na średnicy 139,7 mm a ostatni ważny parametr to średnica osadzenia felgi na piaście koła. Bez dopasowania w/w wyważanie w zasadzie nie ma sensu, dodatkowo można ścinać szpilki (na felgach stalowych) Samo wyważanie felg do naszych Toyot odbywa się w ten sposób, że stożek odpowiedniej wielkości dajemy od środka, z zewnątrz zaś dajemy piastę z 6 bolcami na średnicy 139,7 i całość dokręcamy śrubą na wyważarce. Odtwarzamy więc to co mamy na kole. Reasumując jak wulkanizator zakłada tylko stożek do tak ciężkiego koła od zewnątrz i dokręca na wałku wyważarki, to ja proponuję poszukać innego serwisu. Lub nie wyważać wcale bo po jeździe w terenie i upuszczaniu powietrza i tak auto lepiej będzie się zachowywać bez ciężarków jak z nimi. Wprost proporcjonalnie do tego im więcej wagowo ich na feldze. Jeszcze ważna uwaga ciężarki klejone "gorzej" wyważają niż "nabijane" na rant, a 120 ma felgi przystosowane do ciężarków "nabijanych" więc nie należy ich się bać a wręcz prosić o nie do swojego auta.
Nissan
https://www.oponeo.pl/felga-aluminiowa/ ... 0#24108204
Toyota
https://www.oponeo.pl/felga-aluminiowa/ ... 0#24108802
Ważne cechy felgi to nie tylko rozmiar osadzenia opony, szerokość felgi też ma granice dla wymiaru opony, do tego dochodzi ertro czyli przesunięcie - 0 + liczone od piast do środka felgi - opona wysunięta na zewnątrz + do środka zero jest neutralne. Teraz 6x139,7 to 6 szpilek na średnicy 139,7 mm a ostatni ważny parametr to średnica osadzenia felgi na piaście koła. Bez dopasowania w/w wyważanie w zasadzie nie ma sensu, dodatkowo można ścinać szpilki (na felgach stalowych) Samo wyważanie felg do naszych Toyot odbywa się w ten sposób, że stożek odpowiedniej wielkości dajemy od środka, z zewnątrz zaś dajemy piastę z 6 bolcami na średnicy 139,7 i całość dokręcamy śrubą na wyważarce. Odtwarzamy więc to co mamy na kole. Reasumując jak wulkanizator zakłada tylko stożek do tak ciężkiego koła od zewnątrz i dokręca na wałku wyważarki, to ja proponuję poszukać innego serwisu. Lub nie wyważać wcale bo po jeździe w terenie i upuszczaniu powietrza i tak auto lepiej będzie się zachowywać bez ciężarków jak z nimi. Wprost proporcjonalnie do tego im więcej wagowo ich na feldze. Jeszcze ważna uwaga ciężarki klejone "gorzej" wyważają niż "nabijane" na rant, a 120 ma felgi przystosowane do ciężarków "nabijanych" więc nie należy ich się bać a wręcz prosić o nie do swojego auta.
- Zibi
- Posty: 659
- Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
- Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape - Kontakt:
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
No tak mi się właśnie wydawało. Ale może wypowiedzą się osoby, które twierdzą, że tak ma być ( znaczy felga ze zbyt dużym otworem? )
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
Tu widać gramaturę przy ciężarkach klejonych
Tu można przeliczyć różnicę do ciężarków nabijanych
A tu prawidłowe mocowanie koła do wyważania
Opony mt a felgi z 2003 roku przebieg 195 tkm
Tu można przeliczyć różnicę do ciężarków nabijanych
A tu prawidłowe mocowanie koła do wyważania
Opony mt a felgi z 2003 roku przebieg 195 tkm
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
Tu zdjęcie koła,żeby nie było wątpliwości, proszę zwrócić uwage na mechanicznie wyczyszczoną felgę w miejscu styku z piastą;
A tu piasta;
A tu piasta;
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
Ile razy można wałkować ten sam temat. Felgi aluminiowe z nakretkami walcowymi centruje sie na otworze piasty. Felgi stalowe z nakretkami stożkowymi centrują się na nakretkach- po to są stożkowe. Niektóre 70tki w ogóle nie miały z tyłu na piaście powierzchni walcowej na której dałoby sie cos wycentrować. Wielokrotnie jeździłem na felgach stalowych których otwór był znacznie wiekszy niż piasta i nie było żadnych problemów.
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
Post jest napisany o TLC 120 i prawidłowym doborze i zakładaniu felg do tego auta, nie o lj, ani o tym jakie felgi da się założyć.
A założyć da się wszystko co pasuje na śruby i ma większy otwór w feldze niż piasty, co nie oznacza, powtarzał będę do znudzenia, że to jest prawidłowe.
Wyznacznikiem różnic są też; zaawansowanie technologiczne i co za tym idzie rozwijane szybkości.
A założyć da się wszystko co pasuje na śruby i ma większy otwór w feldze niż piasty, co nie oznacza, powtarzał będę do znudzenia, że to jest prawidłowe.
Wyznacznikiem różnic są też; zaawansowanie technologiczne i co za tym idzie rozwijane szybkości.
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Centrowanie DOTZ Dakar?
Chcesz powiedzieć że felge z 6 otworami centrowana na śrubach możemy przykrecic do piasty w J70 i bedzie okej bo to prehistoryczny zabytek a do J120 tej samej felgi na tych samych srubach juz nie możemy bo to kosmiczna technologia ?