Przemyślenia o homologacji

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Przemyślenia o homologacji

Post autor: oradek »

W przepisach o homologacji panuje niezły bajzel I jest trochę inaczej niż większość osób uważa. Wielu nieuczciwych sprzedawców wykorzystuje niewiedzę klientów, żeby się dorobić.

Temat homologacji części dotyczy oczywiście pojazdów po 2007 :)

Tu ciekawie opisany temat i wart przeczytania :

http://www.forum4x4.pl/viewtopic.php?p=952714#p952714

Jednak w tamtym wątku nie wyczerpano tematu.

Zderzaki stalowe przednie nie podlegają homologacji - załącznik nr 3 o warunkach technicznych nie wymienia zderzaków :) nie ma ich też w dyrektywie homologacyjnej
(dodatek 1 do części I załącznika IV do
dyrektywy 2007/46/WE)

Przednie układy zabezpieczające, w których miała się mieścić kategoria "zderzaki" dziwnym trafem w definicji przyjętej w 2009 roku zostało samo orurowanie a nie zderzak :) tak "doprecyzowała" to druga dyrektywa :)

Teoretycznie, zgodnie z przepisami UE, zmiana zderzaka w pojeździe zarejestrowanym po 2007 roku, na nie oryginalny stalowy, nie jest możliwa bo nie można uzyskać na taki zderzak homologacji, bo zderzak przedni nie podlega homologacji. Homologacji podlega orurowanie a zderzak jest nierozerwalnie związany z warunkami homologacji pojazdu, więc zdjęcie fabrycznego powoduje zmianę warunków homologacji, tak samo, jak zaspawanie klamek, więc jest nielegalne. Taka była teoretycznie intencja twórców takiego dziurawego prawa.

W Polsce mamy jednak hybrydę przepisów bo powołuje się ustawa na obowiązek homologacji a mówi o zderzakach, które nie podlegają homologacji zgodnie z dyrektywą homologacyjną :)

Dz.U.2007.192.1393
"w par. 7 dodaje się ust. 11 w brzmieniu:
[...] przednie orurowanie lub dodatkowy przedni zderzak, mające służyć do ochrony pojazdu przed uszkodzeniami w razie zderzenia z innym przedmiotem, mogą być zamontowane wyłącznie w pojazdach, dla których zostały homologowane. [...]
Dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 20 października 2007 r "

Dlaczego w takim razie, jakiś dystrybutor ARB chwali się, że ma" homologację tuv" na jakieś zderzaki stalowe przednie? :)

Cały czas pokutuje brak rozróżnienia między świadectwem zgodności a świadectwem homologacji.

Jeśli jakaś część nie podlega badaniu wg dyrektywy to prawdą będzie, jeśli napiszę, że dana część jest zgodna z wymogami zawartymi w tej dyrektywie :)

Świadectwo zgodności może wystawić, a w sumie nawet powinien, producent lub importer lub dystrybutor w ostateczności :) w świadectwie można napisać czy przedmiot jest bezpieczny (należy) oraz z jakie spełnia normy. Nikt tego nie musi badać.

Można też zderzak przedni próbować homologować nie jako zderzak a halo uchwyt pod wyciągarkę - tak radzą sobie z tematem Niemcy i podejrzewam, że ta "homologacja niemieckiego TUV dla ARB" to może być takie "delikatne omijanie głupich przepisów".

2003/102/we, 2005/66/WE i 2009/78/we stanowią podstawę prawną do zderzaków.
W pierwszej i drugiej jest mowa o poprawie bezpieczeństwa pieszych w zakresie homologacji pojazdów I części w tym zderzaków, ostatnia doprecyzowuje, że w zakresie homologacji części, chodzi o orurowanie a nie zderzaki :)

Zderzaki wyleciały, jak z polskiej ustawy medialnej z czasów Rywina wyleciały "lub czasopisma" :)

Dlatego żadne zderzaki z rurami nie będą miały żadnego dokumentu "homologacji", bo orurowanie musi być faktycznie poddane homologacji I spełniać założenia o ochronie pieszych :)
Dlatego niektóre orurowanie można kupić z homologacją a stalowy zderzak z homologacją od 2007 roku to w pewnym stopniu fikcja.

Unijnego załącznika XIII do dyrektywy o homologacji nie ma, ale mamy w polskich przepisach ciekawy odpowiednik. Poniżej podstawa i treść rozporządzenia i załącznika:

Warunki techniczne pojazdów

§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e";
2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;
3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;
4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji;
5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
2. Przepis ust.1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi.
3. Wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu i ochroną środowiska podlegających sprawdzeniu w tym zakresie przez jednostki akredytowane w polskim systemie akredytacji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. Przedmioty wyposażenia i części objęte obowiązkiem homologacji typu określone są w przepisach o homologacji pojazdów.

WYKAZ PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA I CZĘŚCI ZWIĄZANYCH Z
BEZPIECZEŃSTWEM UŻYTKOWANIA POJAZDU I OCHRONĄ ŚRODOWISKA
Lp. Nazwa wyrobu
1 2
1 Tarcze kół jezdnych oraz śruby i nakrętki do ich mocowania
2 Okucia do środków transportu - zamki, zawiasy, spinacze
3 Zespoły i elementy silników spalinowych tłokowych: tłumiki wydechu (nieobjęte homologacją), pompy
paliwa i pompy wtryskowe, wtryskiwacze i rozpylacze, wtryskowe układy zasilania silników o zapłonie
iskrowym, filtry, zbiorniki paliwa, przewody paliwowe elastyczne, uszczelnienia pierścieniowe gumowe i
gumowo-metalowe
4 Mechanizmy kierownicze kompletne oraz poszczególne ich elementy (koło, kolumna, wałki, przekładnie,
dźwignie, ramiona, drążki, przeguby, sworznie)
5 Wały napędowe kompletne, krzyżaki przegubów i przeguby równobieżne wałów napędowych i półosi
6 Niezależne systemy grzewcze wykorzystujące paliwo i ich elementy
7 Mechanizmy wywrotu kompletne oraz przewody wysokiego ciśnienia (okute) i zawory (rozdzielacze)
8 Zespoły i elementy zawieszenia: amortyzatory, resory (drążki i pakiety skrętne, resory piórowe, sprężyny
śrubowe, resory pneumatyczne), wahacze i ich przeguby, stabilizatory i ich przeguby, drążki reakcyjne,
elementy gumowo-metalowe zawieszeń
9 Zespoły i elementy układów hamulcowych: pompy, zbiorniki - do 0,03 MPa x m3, przewody i złącza,
zawory, korektory, urządzenia wspomagające, sprężarki, reduktory, odmrażacze, odolejacze, filtry,
siłowniki, bębny, okładziny cierne, klocki i szczęki, rozpieraki, zespoły regulacji, tarcze, zaciski kompletne,
cylindry, urządzenia przeciwblokujące, linki hamulcowe
10 Siodła, haki, zaczepy i inne elementy służące do ciągnięcia i holowania (nieobjęte homologacją)
11 Zwierciadła do lusterek samochodowych
12 Elementy i akcesoria do pojazdów: zagłówki, podnośniki samochodowe stanowiące wyposażenie pojazdu,
urządzenia do mocowania ładunku, bagażniki, transportowe pasy ściągające
13 Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pozostałe: tablice rejestracyjne, do oznakowania pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, lampy ostrzegawcze dla pojazdów przewożących materiały
niebezpieczne, urządzenia uziemiające pojazdy do przewozu materiałów niebezpiecznych, urządzenia
odblaskowe dla rowerów
14 Urządzenia świetlne i sygnalizacyjne: reflektory elektryczne do motocykli, motorowerów i rowerów, lampy
świateł błyskowych ostrzegawczych, klosze do lamp sygnalizacyjnych i cofania, osłony reflektorowe
15 Sygnały dźwiękowe (nieobjęte homologacją)
16 Wyposażenie elektryczne i elektroniczne, w tym: urządzenia zapłonowe, urządzenia z elementami
grzewczymi, sterowniki, przekaźniki, urządzenia i elementy przystosowujące pojazdy do transportu
wartości materialnych
17 Zapalniczki elektryczne oraz inne urządzenia zasilane z gniazd wtykowych
18 Elektroniczne, elektryczne i mechaniczne urządzenia zabezpieczające - alarmowe, lokalizacji i blokad
nieobjęte homologacją
19 Płyny eksploatacyjne: hamulcowe, do układów chłodzenia silników spalinowych, do spryskiwania szyb
samochodowych
20 Kabiny ochronne, ramy ochronne i siedziska amortyzowane do ciągników rolniczych
21 Akumulatory energii elektrycznej
22 Szyby z powłokami refleksyjnymi i folie do szyb samochodowych

Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek

lecchu
Posty: 329
Rejestracja: 16 lip 2009, 14:42
Auto: HZJ80
Kontakt:

Re: Przemyślenia o homologacji

Post autor: lecchu »

Oradek, ja to przeczytałem. I wyszło mi, że jednostka akredytowana ma sprawdzać płyn hamulcowy. I chłodniczy. Dobrze kumam? Przecież to absurd.....

Czy to oznacza, że bagażnik dachowy, który używam i wożę od 8 lat, a który mi wystrugał swego czasu PMSerwis spowoduje, że mi zabiorą dowód rejestracyjny? Dobrze kumam???? I że nie wolno mi wozić hi-lift-a, bo nie mam dlań świadectwa współpracy z LC????

Pzdr
L.

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: Przemyślenia o homologacji

Post autor: oradek »

lecchu pisze:Oradek, ja to przeczytałem. I wyszło mi, że jednostka akredytowana ma sprawdzać płyn hamulcowy. I chłodniczy. Dobrze kumam? Przecież to absurd.....

Czy to oznacza, że bagażnik dachowy, który używam i wożę od 8 lat, a który mi wystrugał swego czasu PMSerwis spowoduje, że mi zabiorą dowód rejestracyjny? Dobrze kumam???? I że nie wolno mi wozić hi-lift-a, bo nie mam dlań świadectwa współpracy z LC????

Pzdr
L.
Z polskiego prawa to wynika.
Ja tych głupot nie wymyślam, ja tylko cytuję naszego kochanego ministra, który takie brednie stworzył. Nowak od zegarków albo jakiś inny fachowiec. Jest u nas więc lepiej niż w innych krajach UE :)

Jeśli hilift będziesz traktował jako podnośnik do auta a nie będziesz miał innego podnośnika z homologacją, to teoretycznie hilift musi mieć homologację %)

Płyn hamulcowy również musi mieć :) akurat płyny eksploatacyjne w 90% mają homologację :) są opisy do jakich marek są nawet homologowane :)

Bagażnik dachowy również, jeśli to ma być bagażnik w rozumieniu ustawy prawo o ruchu i rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów :) chyba, że ten bagażnik, dla ciebie i dla rzeczoznawcy, będzie elementem mocowania lampy a nie bagażnikiem dachowym :)

To wszystko jest w załączniku rozporządzenia :/ wkleiłem treść w całości.

Chyba, że te elementy są na pojeździe zamontowane przed 2007 rokiem ;-) bo to de facto dotyczy wyposażenia pojazdów nowych, zarejestrowanych w UE po 2007 i wyposażenia zamontowanego po 2007 r. Teoretycznie nie wolno takiego szpeju sprzedawać w Polsce. Na szczęście nie ma przepisów wykonawczych ani karnych, więc co najwyżej PIH może nakazać wycofać produkt ze sprzedaży. Kiedyś to nastąpi.

Ehhh

Gdyby patrzeć na przepisy a nie na praktykę, to u nas prawo jest bardziej restrykcyjne niż w Niemczech :)

Lj73 2,4 LTII 1991 Oradek

Awatar użytkownika
tadeo
Klubowicz
Posty: 1424
Rejestracja: 18 kwie 2008, 22:48
Auto: VDJ 76 i 150
Kontakt:

Re: Przemyślenia o homologacji

Post autor: tadeo »

Czyli, temat zderzaków dotyczy tylko i wyłącznie aut w sprzedaży w UE.
Jeśli auto jest kupione na rynku poza UE i sprowadzone do PL, to te przepisy go nie obowiązują.
Mowa o autach po 07.

goncik
Posty: 4
Rejestracja: 27 wrz 2019, 19:44

Re: Przemyślenia o homologacji

Post autor: goncik »

Cześć,
czyli jak to wygląda z autami zarejestrowanymi w Polsce przed 2007 rokiem? To prawna "czarna dziura", skoro są przepisy dotyczące auto zarejestrowanych w Polsce po (chyba) październiku 2007 i nie dotyczą one wcześniej zarejestrowanych to można mieć co się chce?

A tak abstrahując od Polski - jak to na przykład wygląda dla auta zarejestrowanego np w 2003 roku mającego stalowy zderzak z bullbarem w Rumunii, Albanii, Węgrzech, Czarnogórze? - niestety wyszukiwarka google oferuje mi "bańkę informacyjną" i w wynikach daje mi oferty sprzedaży zderzaków z bullbarem w Albańskich sklepach :)
Przecież jest x firm organizujących wyprawy do tych krajów, ale w warunkach uczestnictwa nic nie wspominają o orurowaniu.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Przemyślenia o homologacji

Post autor: Rokfor32 »

tadeo pisze:
19 lip 2021, 17:41
Czyli, temat zderzaków dotyczy tylko i wyłącznie aut w sprzedaży w UE.
Jeśli auto jest kupione na rynku poza UE i sprowadzone do PL, to te przepisy go nie obowiązują.
Mowa o autach po 07.
Te auta często w całości nie posiadają homologacji EU :wink:

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Przemyślenia o homologacji

Post autor: Zibi »

tadeo pisze:
19 lip 2021, 17:41
Czyli, temat zderzaków dotyczy tylko i wyłącznie aut w sprzedaży w UE.
Jeśli auto jest kupione na rynku poza UE i sprowadzone do PL, to te przepisy go nie obowiązują.
Mowa o autach po 07.
Zgodnie rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 15 października 2007 r. (Dz. U. z dnia 19 października 2007 r.) przednie orurowanie lub dodatkowy przedni zderzak, mające służyć do ochrony pojazdu przed uszkodzeniami w razie zderzenia z innym przedmiotem, mogą być zamontowane wyłącznie w pojazdach, dla których zostały homologowane. Dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 20 października 2007 r.

Pokażesz w którym artykule tego rozporządzenia jest zapis, ze to dotyczy wyłącznie pojazdów z rynku UE?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Przemyślenia o homologacji

Post autor: Rokfor32 »

Wynika to z faktu - że pojazdy z innych rynków wcale nie mają homologacji EU. Trudno więc żeby australijski zderzak ARB do HZJ76 z arabowa miał homologacje EU do tego modelu (w domyśle - homologacja tylko na ten rynek jest u nas zgodna z przepisami - nie jakakolwiek homologacja). Ba - to samo można powiedzieć o dedykowanym akcesoryjnym bulbarze toyoty do tego modelu, albo dajmy na to subtanku :wink: Więcej - fabryczne akcesoria NIE MAJĄ osobnej homologacji same w sobie - na nich - kupując je w salonie (również dla wersji EU) nigdzie nie znajdziesz takiego oznakowania. Wynika to z faktu - że pojazdy przez producenta są homologowane w całości - a nie w kawałkach.

Powstaje więc taki paradoks -że dajmy na to bulbar występujący seryjnie na rynku ARL u nas jest nielegalny (mimo że jest fabrycznym wyposażeniem modelu) - bo na rynek EU to samo auto zostało poddane homologacji bez tego elementu. A nie można uzyskać go solo dla tego elementu - mimo że jest dedykowany i montowany fabrycznie - ale na inne rynki) - bo fabryka nie ma w zwyczaju homologować puzzli solo ... :wink:

Przepis który przytoczyłeś jest w zasadzie jasny - dla aut sprzedawanych przez sieci dilerskie EU. Ale w przypadku importu prywatnego powstaje paradoks - bo ustawa żąda homologacji typu do pojazdu - który nie posiada w ogóle homologacji :wink:

ODPOWIEDZ