Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Moderator: luk4s7

Nomad
Posty: 307
Rejestracja: 17 paź 2016, 23:00

Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: Nomad »

Witam.

Przerabiał ktoś klimę z czynnikiem 1234yf na czynnik "starego typu" R123a ?
Szukam namiaru na fachowca ,który się tego podejmie. Region kraju jest bez większego znaczenia bo problem używania
czynnika 1234yf i związanego z tym ryzyka sam w sobie jest trudny .

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: kylon »

Toyota ma R134a a starsze HFC134a

Nomad
Posty: 307
Rejestracja: 17 paź 2016, 23:00

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: Nomad »

kylon pisze:Toyota ma R134a a starsze HFC134a
Też tak myślałem. Gdy we na przełomie 9/10 2016 zamawiałem TLC to na salonie stała właśnie z R134a.
Nie sprawdziłem przy odbiorze zakładając ,że wszystko jest w porządku i taka poważna firma nie dała się wkręcić w syf zwany 1234yf.
Miałem tą świadomość do wczoraj .....jest malutka czarna nalepka (na czarnym lakierze) przy górnej krawędzi maski - mało widoczna na pierwszy rzut oka. Z reguły patrzyłem na dół...rzadko do góry :-)
No i jest problem.
Mam w klimie właśnie to masakryczne rozwiązanie. Serwis nie podejmie się wymiany więc muszę zrobić to u kogoś mającego trochę pojęcia. Oczywiście "wycięty" zostanie zakres gwarancji dot klimatyzacji ale to mała strata względem potencjalnych szkód jakie może spowodować nowy czynnik w trakcie ewentualnej kolizji/wypadku.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: kylon »

To masz pecha. Jestem właśnie w Toyocie. Od 2016 są stosowane dwa rodzaje i nie wiadomo od czego to zależy. Przychodzą takie i takie. Ja w nowym Hilu mam ten bezpieczny.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: kylon »

Zajrzeliśmy właśnie na salonie pod maskę J15. Niestety 1234yf

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: kylon »

Kompresor pozostaje ten sam. Pracuje tylko na innym oleju. Trzeba zmienić zawory aby się ktoś w przyszłości nie pomylił i naklejkę. Dokładne płukanie układu. Tak mówi teoria.

Nomad
Posty: 307
Rejestracja: 17 paź 2016, 23:00

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: Nomad »

Kylon - jest tak jak mówisz. Wymiana zaworów (niekoniecznie ale wtedy trzeba się pilnować) + płukanka i nowe napełnienie z olejem właściwym dla czynnika R134a.
Koszt około 600 złotych poza ASO bo ci się tego nie podejmą.( bez wymiany zaworów).
Na salonie sami nie wiedzą od czego to zależy więc nie do końca wierzę ,że jest na chybił/trafił przy tym samym modelu.
Zakładam ,że Landki już wszystkie mają syfa a hile jeszcze nie.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: kylon »

Jutro zajrzę do Hila takiego z najnowszego rozdania.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: kylon »

Zajrzane zdalnie. Naklejki informacyjnej brak w tym samym miejscu co moja. Jest tylko po polsku już że czynnik zawiera chlorocoś. Niebieski korrek H taki sam jak u mnie.

Nomad
Posty: 307
Rejestracja: 17 paź 2016, 23:00

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: Nomad »

Dopytaj proszę czy rzeczywiście potwierdzą loteryjność rodzaju czynnika w przypadku landka. Zweryfikuję to u swojego dealera ale ten raczej nie wypowie się wiążąco. Myślę, że nie może być loteryjności w tym samym modelu. Mój dealer ma demo z maja 2016 i ten też już jest "zasyfiony" :-) ......tak to czytam z oznaczenia ....yf

Producent wiedział jak "to" nazwać nieco kamuflując pełną nazwę :lol: :lol: :lol:

Nomad
Posty: 307
Rejestracja: 17 paź 2016, 23:00

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: Nomad »

Jest sporo w internecie tym temacie dla mniej świadomych .

Przykładowy opis http://strazacki.pl/szkolenia/nowa-klim ... -strazakow

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: kylon »

A jaki masz kolor zatyczki i literkę na zaworze?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: Rokfor32 »

Z tym nowym czynnikiem nie jest problem techniczny - ino logistyczny. Po odessaniu nie ma za bardzo co z nim zrobić (w sensie serwis klimy). Aut jeżdżących na nim (i wymagających obsługi klimy) jeszcze jest za mało, a magazynowanie tego jest upierdliwe, szczególnie jak się ma jeden agregat, i zwykle narabia ze starym czynnikiem.

Tak technicznie - to czy da się bez problemu czynnik wymienić, to by trzeba zaglądnąć w dane techniczne. Chodzi o nastawę zaworu rozprężnego, i odporność uszczelnień. To pierwsze przełoży się na efektywność układu, to drugie dyskfalifikuje takką zamianę, jeżeli uszczelnienia nie będą tolerować czynnika - lub oleju.

Co ciekawe - wszelkie dane jakie znalazłem powiadały, że zamiana R12 na HCF134 jest niezalecana właśnie ze względu na uszczelnienia, to Adamsowa klima w paździerzu tak właśnie działa (i to całkiem skutecznie) :wink: Acz, fakt, że przy motaniu sprężarki została zapodana nowa densowska dławnica. Może temu. :wink:

Nomad
Posty: 307
Rejestracja: 17 paź 2016, 23:00

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: Nomad »

kylon pisze:A jaki masz kolor zatyczki i literkę na zaworze?
Zatyczka czarna (obie są czarne). Jedna ma literę H a druga L.
Znajdują się w pasie przednim bardzo blisko P-lampy. Zadziwiło mnie to , że skoro jest to tak trefne rozwiązanie to powinny być przewody prowadzone jak najdalej od stref zgniotu/uderzenia. A właśnie główny przewód idzie z przodu przed chłodnicami w poprzek auta - w zasadzie prawie równo ze zderzakiem i jeszcze przed belką chroniącą chłodnice.
Tego to już całkiem nie rozumiem - trefna rzecz a wystawiona jako pierwsza na uderzenie/rozszczelnienie.. :shock:

Nomad
Posty: 307
Rejestracja: 17 paź 2016, 23:00

Re: Klimatyzacja 1234yf a R 123a

Post autor: Nomad »

Rokfor32 pisze:Z tym nowym czynnikiem nie jest problem techniczny - ino logistyczny. Po odessaniu nie ma za bardzo co z nim zrobić (w sensie serwis klimy). Aut jeżdżących na nim (i wymagających obsługi klimy) jeszcze jest za mało, a magazynowanie tego jest upierdliwe, szczególnie jak się ma jeden agregat, i zwykle narabia ze starym czynnikiem.

Tak technicznie - to czy da się bez problemu czynnik wymienić, to by trzeba zaglądnąć w dane techniczne. Chodzi o nastawę zaworu rozprężnego, i odporność uszczelnień. To pierwsze przełoży się na efektywność układu, to drugie dyskfalifikuje takką zamianę, jeżeli uszczelnienia nie będą tolerować czynnika - lub oleju.

Co ciekawe - wszelkie dane jakie znalazłem powiadały, że zamiana R12 na HCF134 jest niezalecana właśnie ze względu na uszczelnienia, to Adamsowa klima w paździerzu tak właśnie działa (i to całkiem skutecznie) :wink: Acz, fakt, że przy motaniu sprężarki została zapodana nowa densowska dławnica. Może temu. :wink:
Rozmawiałem z dwoma firmami specjalizującymi się w klimach samochodowych. Spuszczenie , przepłukanie i restart na nowym czynniku nie jest problem. A instalacje nie stwarzają jakiś specjalnych wymogów i przeróbek.
Szukam kontaktu z kimś kto już jest po takim zabiegu i może potwierdzić ,że wszystko jest OK.

ODPOWIEDZ