LC dla landroverowca

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: LC dla landroverowca

Post autor: oradek »

Kiedyś bankowozy były popularne, ale to w celu ominięcie akcyzy przy sprowadzaniu aut. Był też patent z Niemiec, na pomoc drogową, bo tam wystawiano kwit "specjalny", gdy auto miało w bagażniku zestaw kluczy i kable rozruchowe...
Jednak to były de facto nielegalne patenty.

Ja piszę o legalnym procesie, dzięki któremu można legalnie korzystać z auta, które zostało przerobione, często nawet niezgodnie z homologacją i w sposób który jest sprzeczny z różnymi innymi przepisami.

U nas zmiana na taki pojazd jest trochę bardziej skomplikowana niż w Niemczech a ostatnio urzędy mają wręcz uczulenie na te kategorie - pomoc drogowa i bankowóz.

Jak to zrobić w Polsce, a nie przy imporcie?

Po pierwsze pojazd musi faktycznie spełniać warunki do uznania za specjalny, czyli być przerobiony. Najlepiej gdyby modyfikacji dokonał uprawniony warsztat, co potwierdzi fakturą. Uprawniony, czyli mający w PKD wpisane Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli 45.20.Z Każdy warsztat praktycznie ma taki wpis w pkd.

Nic nie sugeruję, ale logiczne rozwiązanie dla samochodu z napędem 4x4 i ramą, to zimowe utrzymanie dróg, jeśli auto ma dodatkowo metalowy zderzak, wyciągarkę, duże opony oraz pług, jako opcję. To jest całkiem prawdopodobna przebudowa na pojazd do zimowego utrzymania dróg i większość pojazdów użytkowników spełnia warunki.

Ewentualnie można myśleć o rejestracji na kamper. Jednak przy kamperze jest słabe uzasadnienie dla stalowych zderzaków i większych opon, ale wiele osób ma faktycznie zabudowę w środku, więc może to być jakaś opcja. Specjalny to specjalny, więc inne zmiany...

Pomoc drogowa wymaga co najmniej żółtych kogutów, więc to obciach.

Może być strażacki/ratowniczy, tu też kwalifikują się opony, zderzaki, wyciągarki a nawet klatka wewnętrzna i zewnętrzna, jednak może być wskazane zamontowanie niebieskich kogutów, a tu wchodzą kolejne przepisy odnośnie pojazdów uprzywilejowanych. Różnie może być. Dużo zależy od rzeczoznawcy. Sprawa się komplikuje. Do prac wiertniczych również nadają się terenówki...

Jak napisałem, w 9 na 10 przypadków przyda się rzeczoznawca (lub faktury z zakładu posiadającego uprawnienia do przystosowania pojazdu, czasem jedno i drugie) dzięki temu uzyskamy papier/badanie - okręgowa stacja diagnostyczna no i na koniec starostwo - wydział komunikacji.

Czasem wystarcza sama stacja diagnostyczna, jeśli diagnosta zna przepisy, albo raczej już to przerabiał, ale rzadko się taki trafia, więc trzeba się liczyć z kosztami rzeczoznawcy (od 400 do 1500 zł w zależności od ilości przeróbek i szczegółowości opinii).

Wg klasyfikacji jest kilka kategorii pojazdów specjalnych.

07 SAMOCHÓD SPECJALNY
501 OCZYSZCZANIE DRÓG
502 ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG
503 PODNOŚNIK DO PRAC KONSERWACYJNO-MONTAŻOWYCH
504 POMOC DROGOWA
505 AMBULATORIUM / LABORATORIUM SŁUŻBY ZDROWIA
506 ŻURAW SAMOCHODOWY
507 POŻARNICZY
508 POGOTOWIE TECHNICZNE / WARSZTAT
509 KINO / WYSTAWA / BIBLIOTEKA
510 SKLEP / BAR
511 RADIOFONICZNY / TELEWIZYJNY
512 DO PRAC WIERTNICZYCH
513 AGREGAT ELEKTRYCZNY / SPAWALNICZY
514 KEMPINGOWY
515 POGRZEBOWY
516 LABORATORIUM TECHNICZNE
517 KOPARKA
518 KOPARKO – SPYCHARKA
519 ŁADOWARKA
520 BANKOWÓZ
521 SANITARNY
599 INNY *

W związku z tym że wielu z forumowiczów przerabia pojazdy na kampery, to wrzucam zewnętrzne źródło wiedzy o przerobce na kamper :

http://vadimpacajev.com/budujemy-mini-c ... wy-da-sie/

Oradek lj73 2LT-II

Awatar użytkownika
szulbor
Posty: 392
Rejestracja: 25 sty 2014, 20:29
Auto: Toyota 4runner 3rd 5VZ-FE 3.4ccm Supercharged
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: szulbor »

Oki, ale po lekturze naszych polskich przepisów to nie jest tak różowo jak piszesz. Podkreślam mówię o autach wyprodukowanych przed 2007 ale zarejestrowanych po.

Tutaj cytat.
11. W przypadku samochodu osobowego, samochodu ciężarowego lub pojazdu specjalnego, których dopuszczalna ma-
sa całkowita nie przekracza 3,5 t, przednie orurowanie lub dodatkowy przedni zderzak, mające służyć do ochrony pojazdu
przed uszkodzeniami w razie zderzenia z innym przedmiotem, mogą być zamontowane wyłącznie w pojazdach, dla których
zostały homologowane. Przepis ten nie dotyczy urządzeń, o masie poniżej 0,5 kg, które przeznaczone są wyłącznie do
ochrony reflektorów. Dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu
20 października 2007

Czyli jednak specjalnych też to dotyczy... Albo ja między wierszami nie potrafię czytać.

Powyższe Przepisy nie dotyczą :
1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) pojazdu specjalnego lub używanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z  wyjątkiem
oznakowania określonego dla pojazdu uprzywilejowanego;
2) pojazdu specjalnego lub używanego do celów specjalnych Policji, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego
Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, Służby Więziennej i straży pożarnej,
z wyjątkiem oznakowania określonego dla pojazdu uprzywilejowanego;
3) pojazdu zabytkowego;
4) tramwaju i trolejbusu, dla których warunki techniczne określają odrębne przepisy.



Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: PblO »

szulbor pisze:Dotyczy pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu
20 października 2007
To wydaje mi się być kluczowym zdaniem, przepisy unijne mówią rzeczywiście o roku 2007 , ale dotyczy to pierwszej rejestracji auta gdziekolwiek na świecie, mam 100% pewności, niedawno rejestrowałem LXa z przednim zderzakiem ARB w Holandii i przeszło bez problemu.
Czy rzeczywiście w Polsce jakiś "mądry" urzędnik zmienił ten przepis, czy może siła internetowych cytatów go po prostu zmieniła, a może po imporcie do PL, auto staje się młodsze nieco ;)

Awatar użytkownika
szulbor
Posty: 392
Rejestracja: 25 sty 2014, 20:29
Auto: Toyota 4runner 3rd 5VZ-FE 3.4ccm Supercharged
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: szulbor »

A masz może gdzieś te przepisy unijne?

Chetnie bym sprawdził. Bo teoretycznie przepisy krajowe powinny być z nimi zgodne. A jak nie to zawsze jakis punkt zaczepienia.

Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: LC dla landroverowca

Post autor: oradek »

Dobrze czytasz, tylko przepis mówi, że zderzaki mogą być stosowane dla aut, dla których zostały homologowane, a taki obowiązek powstał od 2007 roku.
Także jest tu faktycznie "między wierszami" ukryta zawartość.

Oradek lj73 2LT-II

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: PblO »

Mam dostęp tylko do Holenderskich przepisów, więc sprawdziłem jak to jest w NL.
Od 25 maja 2007 zakaz sprzedaży, dostarczania, posiadania na magazynie zderzaków / bullbarów bez homologacji, oraz nowych samochodów w nie wyposażonych.
Pojazdy rejestrowane po 24 maja 2008 mogą posiadać w/w, tylko jeżeli jest homologacja zgodna z typem pojazdu - i tu jest pies pogrzebany, bo nie ma dopisku na terenie Królestwa Niderlandów.

Rozporządzenie NR 78/2009 i dyrektywa 70/156/EWG takie numery przepisów mam na holenderskich kwitach i na nich się opiera postanowienie ministerstwa transportu.
W Polsce powołują się zapewne na te same przepisy, jednak "na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" zmienia wszystko

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: vGreg »

Ale każda terenówka jakby już z definicji łapie się pod większość tych kategorii:
07 SAMOCHÓD SPECJALNY - czy ktoś bez przygotowania specjalistycznego pcha się w góry na bezdroża?
504 POMOC DROGOWA - chyba każdemu zdarzyło się pomóc w koledze w potrzebie,
505 AMBULATORIUM / LABORATORIUM SŁUŻBY ZDROWIA - jadąc w teren mamy pełny zestaw pierwszej pomocy, tabletek jak na wojnę, płyny do dezynfekcji,
508 POGOTOWIE TECHNICZNE / WARSZTAT - liny, taśmy, zblocza, trapy, łopaty, piły, komplety kluczy, śruby, nakrętki, płyny, kompresory, szpej po podnoszenia i drutowania,
509 KINO / WYSTAWA / BIBLIOTEKA - jest ubaw jak kolega utopiony i go błotko zalewa a relacja na YT ląduje,
510 SKLEP / BAR - 3 dni wyjazdu to 10 kg żarcia + płyny,
511 RADIOFONICZNY / TELEWIZYJNY - radio CB, 3 antenki CB, kamerki, smartfony to minimum na wyjazd
514 KEMPINGOWY - jak to ma lub widział zabudowę / namiot dachowy to wie w czym rzecz,
516 LABORATORIUM TECHNICZNE - widziałem podobne samochody, ale jeden miał kapcie xx a inny wincha, ale nie spotkałem identycznych z jednego modelu,
520 BANKOWÓZ - wyjazd na tydzień i worek pieniędzy trza brać,
Tak to mi się widzi
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: stachu_l »

Trzeba pamiętać, że w świetle ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazd specjalny porusza się z TIR'ami bo jest nie wymieniony jako osobowy lub ciężarowy do 3.5t.
Tak podobno czepiają się kamperów bo takiego łatwo rozpoznać ale w świetle CEPIK'u on-line dostępnego dla patrolu to mogą sprawdzić także 4x4.

3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4,
wynosi w przypadku:
1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej
masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:
a) na autostradzie – 140 km/h,
b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
c) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co
najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu –
100 km/h,
d) na pozostałych drogach – 90 km/h;

2) zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:
a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej
o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 80 km/h,
b) na pozostałych drogach – 70 km/h.
4. Dopuszczalna prędkość autobusu spełniającego dodatkowe warunki
techniczne określone w przepisach, o których mowa w art. 66 ust. 5, na autostradzie
i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h.

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: LC dla landroverowca

Post autor: oradek »

stachu_l pisze:Trzeba pamiętać, że w świetle ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazd specjalny porusza się z TIR'ami bo jest nie wymieniony jako osobowy lub ciężarowy do 3.5t.
Tak podobno czepiają się kamperów bo takiego łatwo rozpoznać ale w świetle CEPIK'u on-line dostępnego dla patrolu to mogą sprawdzić także 4x4.

3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4,
wynosi w przypadku:
1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej
masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:
a) na autostradzie – 140 km/h,
b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
c) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co
najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu –
100 km/h,
d) na pozostałych drogach – 90 km/h;

2) zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:
a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej
o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 80 km/h,
b) na pozostałych drogach – 70 km/h.
4. Dopuszczalna prędkość autobusu spełniającego dodatkowe warunki
techniczne określone w przepisach, o których mowa w art. 66 ust. 5, na autostradzie
i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h.
W świetle ustawy i takiej jej interpretacji, radiowóz, karetka, osobowy wóz strażaków miejskich i pożarnych, oraz każdy inny specjalny lub specjalnego przeznaczenia też porusza się za TIR-ami, bo nie jest wymieniony w pkt 1.

Tak nie jest.

Masz jakąś kategorie w prawie jazdy pt pojazd specjalny?

Nie.

Właśnie dlatego pojazd specjalny nie jest odrębną kategorią w stosunku do pojazdów osobowych czy ciężarowych czy autobusów, tylko mieszczą się pojazdy specjalne w kategoriach - osobowe, ciężarowe, autobus.

Równie wielka nieprawda z tymi tirami, jak stworzone kiedyś twierdzenie, że każde przysłowiowe seicento 2 osobowe z kratką, skoro ma wpisane w dowodzie "ciężarowe" to też musi poruszać się z TIRami, z ich prędkością, nie wolno mu parkować na chodnikach i na granicy w kolejce z ciężarówkami ma stać :)

Po prostu auto może spełniać definicje kilku rodzajów pojazdów a definicja "specjalny" dotyczy wszystkich kategorii, włącznie z autobusem, jak wyżej pisałem. Przykładem jest chociażby pojazd do transportu więźniów, może być równocześnie: specjalny i uprzywilejowany a także przy 8+1 osób będzie osobowy a ponad 9 będzie to już autobus.

Są różne przepisy i ustawy. Dlatego różne teorie powstały z autami z kratką - bo była różna definicja w ustawie o VAT a inna w ustawie prawo o ruchu.

Tak samo jest ze specjalnymi, są przepisy dzielące specjalne na M oraz N, z tych kategorii wynika czy są osobowe czy ciężarowe / autobus, większość uprzywilejowanych to specjalne i osobowe równocześnie (radiowozy, karetki, transport sanitarny) i kierowca potrzebuje prawa jazdy kategorii B oraz pozwolenia na prowadzenie pojazdu uprzywilejowanego.

Oczywiście nie odpowiadam za każdego policjanta, duża część z nich to znakomici fachowcy, ale zdarza się i wśród nich kilku kretynów, jak w każdej branży.

Na szczęście obywatelowi co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone.





Oradek lj73 2LT-II

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: stachu_l »

A Tabela 1 - Rodzaje i podrodzaje pojazdów (str 37) http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 141727.pdf
Tam jest kategoria o kodzie 07 i nie jest ani osobowa ani ciężarowa

W kategorii prawa jazdy nie ma nic o samochodzie osobowym czy ciężarowym ale o pojeździe samochodowym a samochód specjalny jest pojazdem samochodowym.

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: LC dla landroverowca

Post autor: oradek »

Ok. Z pewnością można tak interpretować przepisy. Masz rację.

Widząc karetkę, radiowóz, samochód SOP itp jadące bez sygnałów z prędkością powyżej 80, rób zdjęcia/filmy i wysyłaj na Policję z wnioskiem o ukaranie.

Oradek lj73 2LT-II

TomekW
Posty: 304
Rejestracja: 26 wrz 2014, 01:40
Auto: VDJ76
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: TomekW »

przyjechał dziś do dealera
kilka zdjęć na szybko
jak odbiorę to założę osobny wątek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: PblO »

Szybka akcja to była!
Gratulacje!

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: luk4s7 »

Czy Ty nie zrobiłeś czasem fotek mojemu LC?! Gratuluję. Dobry wybór

TomekW
Posty: 304
Rejestracja: 26 wrz 2014, 01:40
Auto: VDJ76
Kontakt:

Re: LC dla landroverowca

Post autor: TomekW »

akcja szybka bo jak jest zgoda żony to trzeba działać szybko :D
bo jeszcze się rozmyśli....

szybko też bo cena wyprzedażowa i auto z placu w PL, w pasującej mi konfiguracji

ODPOWIEDZ