UZJ 40 by Rokfor

Opis naszych samochodów.

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: vGreg »

plum76 pisze:Do ciebie miałbym prosbę o pomyślenie nad regulatorem obrotów dmuchawy. Jakbyś mi taki zestaw zrobił co sam dla siebie kombinujesz to byłoby super.
A może taki regulator?
https://www.conrad.pl/?websale8=conrad& ... debox=box1
Obrazek
https://www.conrad.pl/?websale7=conrad& ... Komponenty

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2132
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: plum76 »

ale on w 100% moze zastapić obecne sterowanie dmuchawy?
Czyli podłączamy bezpośredni do silnika i da się włączyć i wyłączyć i ustawiać obroty?
6 pozycji w 100% by wystarczyło.
Sorki ale ja z elektortechnki słaby jestem.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: vGreg »

Wygląda na sterownik z elektronicznym rezystorem czyli jeżeli dmuchawa na full to spadek napięcia na nim wynosi 0.017V, dla najniższego biegu wentylatora spadek napięcia wynosi 3.45V.
Czy 3.45V jest podobne do spadku napięcia na ori rezystorze tego nie wiem.

Czy da się zastosować? Pewnie tak ale:
1) niestety w DTR nic nie piszą o prądzie obciążenia. Do naszej regulacji powinien być ~8-10A.
2) do ułożenie jest nowy 2 żyłowy przewód od sterownika do silnika. Ekranu bym nie dawał bo to nie regulacja PWM.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: Rokfor32 »

A nie możecie se tego zrobić na zwykłym tranzystorze odpowiedniej mocy (czyli najprostszy układ wzmacniacza)? Potencjometr do sterowania prądem bramki - i tranzystor byle gdzie. Dobrać przewymiarowany tranzystor - wówczas taki układ prawie nie wydziela ciepła. Owszem, będzie lekki spadek napięcia max, ale to wychodzi do około 1,5V, i w tym przypadku nie powinno być problematyczne. W przypadku Pawła można to zresztą ominąć, wpinając układ z tranzystorem jako pierwszy stopień wiatraka, a drugi zostawić jako pełną moc (czyli zostawić oryginalny dwupozycyjny przełącznik, a tranzystor wpiąć jako sterowanie pierwszego stopnia, zamiast ori rezystora).

Koszt elementów do poskładania takiego układu jest poniżej 10 zeta. Tranzystor, potencjometr, i jeden dodatkowy rezystor do wygaszania tranzystora.

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2132
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: plum76 »

łatwo powiedzieć jak się wie jka to zrobić.
Ja mam padniety rezystor wiec dmuchawa działa tylko w pozycji FULL.
moge wymienić rezystor na inny tak jak pisza tutaj: https://forum.ih8mud.com/threads/blower ... tor.98247/ czyli 50 W i 1 Ohm.
Lub liczyć na życzliwość bogatych w wiedze elektotechniczną.
Janusz możesz zmierzyć w Kwiatkowej ile tam prądu jest na 1 biegu dmuchawy?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: Rokfor32 »

Nie za bardzo - bo zdaje sie że dmuchawy tam brak ...

Ale - to bardzo podobny silnik (dmuchawy) jak w młodszych modelach, więc mogę pomierzyć wartości prądów max dla np. J7, i zmajstrować pod nie taki regulator tranzystorowy. Powinno się to udać opracowac tak - żebyś zdołał to samodzielnie zainstalować.

Tuco
Komisja Rewizyjna
Posty: 2165
Rejestracja: 18 gru 2008, 22:22
Auto: kdj95
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: Tuco »

Panowie a nie lepiej orginalny rezystor?

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2132
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: plum76 »

Tuko ale tu powstaje customowy wariant płynnej regulacji pracy dmuchawy czyli zamiast 2 biegów ma ich być nawet 10.
Rezystor oryginalny czy tez zamiennik zostawiam na koniec.

Rokfor tylko wybierz ładny potencjometr coby do stylu pasował https://www.conrad.pl/websale8/?Ctx=%25 ... erpage=102

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: vGreg »

Rokfor32 pisze:A nie możecie se tego zrobić na zwykłym tranzystorze odpowiedniej mocy (czyli najprostszy układ wzmacniacza)?
Ja używam tranzystorów IRFZ44N. U=55V, I=49A, P=94W, obudowa: TO220AB
Można jeszcze prościej: rezystory zastąpić diodami mocy lub mostkami gretza, które robią jako spadek napięcia. Jedna dioda to 0,7V spadku napięcia. Układ montowany poza orginalnym miejscem.
Z moich testów
Trafiłem pewnie na kiepskiej jakości potencjometry bo przy minusowych temp. ślig tracił kontakt ze ścieżką. W domu układ działał prawidłowo a przy próbach w samochodzie wentylator "sam" zmieniał obroty.
Dlatego bawię się w rezystor elektroniczny jakie występują np. w sprzęcie Audio Hi-Fi. Czyli impulsy (z impulsatora) zamieniane są przez scalak na rezystancję, która steruje regulatorem PWM. Do układu od strony zasilania regulatora montuję filtr przeciwzakłóceniowy. Pomiędzy regulator PWM a silnik daję przewód ekranowany bo przy wcześniejszych próbach miałem zakłócenia na CB.
Jakby kumu przyszło do głowy po co to wszystko to:
- robię bo lubię
- rezystor mam sprawny,
- jakby padła elektronika to przepięcie na ori zajmnie 30sek., 2 przewody przy ori rezystorze i 2 przewody przy silniku

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: Rokfor32 »

Ale to nie jest dobra ścieżka w przypadku kogoś - kto sie "boi" kanelków :wink:

Układ z diodami jest ciekawy - przy wiekszych spadek napiecia jest do około 1,5V, czyli max 10 takich diód rozkłada napięcie zasilania wiatraka w całości. Tyle że wtedy potrzebny jest fajny przełącznik pozwalający przełączać się między diodami ... :roll: zdaje się, że stare urządzenia - radia, ale tez prostowniki (samochodowe, ale były tez takie do zasilania telewizorów, z dawnych czasów, gdy napięcie w sieci siadało niżej 200V) takie miały - w sensie zdolne same w sobie przenieść parenaście amper.

Muszę popatrzeć w rupieciarni, bo chyba powinienem coś takiego mieć ... :roll:

endurance
Klubowicz
Posty: 1442
Rejestracja: 26 gru 2007, 17:59
Auto: Hilux - owocow?z
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: endurance »

Jako elektronik z czystą przyjemnością chciałbym opracować taki układ z cyfrowym sterowaniem tylko w obecnych czasach pozostaje pytanie po co i zerka się tu
http://allegro.pl/listing/listing.php?o ... e-1-4-1018
Jak mało amper to poszukać innego lub radiator.

ex elektronik
wojciech endurance
www.polkasteam.pl

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: vGreg »

Rokfor32 pisze:Układ z diodami jest ciekawy - przy wiekszych spadek napiecia jest do około 1,5V, czyli max 10 takich diód rozkłada napięcie zasilania wiatraka w całości. Tyle że wtedy potrzebny jest fajny przełącznik pozwalający przełączać się między diodami:
Jeżeli komuś wystarcza 4 biegi to korzysta z oryginalnego przełącznika. Do kostki przychodzącej z przełącznika zamiast rezystorów wpina się diody.

PS.
Spadek napięcia na diodzie zależy od jej budowy i nie jest związana z mocami.
dioda krzemowa U=0.7V
dioda Schottky’ego U=0.3V
Testy robiłem przy kombinacji obu diód dla I=8A. Bez chłodzenia układ pracował około 10sek ("spalenie diód") czyli zgodnie z oczekiwanymi. :lol:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: Rokfor32 »

Oryginalny przełącznik w J4 ma dwa biegi. Przy czym opcja "powoli" jest zawsze niedopasowana (max to max, nie ma o czym dyskutować :wink: )

emileDwa
Posty: 1
Rejestracja: 29 gru 2016, 21:05

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: emileDwa »

Czesc Rokfor mam pytanio prosbe kazali mi Ciebie szukać chłopaki z forum Lexus .
Mam ogromne pytanie do jakiegoś sprawnego człowieka. Posiadam w swoim staruszku skrzynie automatyczną o oznaczeniu A750F . Problem polega na tym , iż auto nie jedzie na żadnym biegu, co więcej jak wrzucam z P na R to strasznie charczy tak jakby nie było sprzegła. Moje pytanie brzmi : czy skrzynia do wymiany czy da się zrobić to jakoś w miarę tanio?

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2132
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: UZJ 40 by Rokfor

Post autor: plum76 »

Rokfor zapewne dołozy swoje 2 grosze do Twojego pytania.
Ta skrzynia wg opisów z forów w USA może powodowa problemy temat kiedyś zgłebiałem bo mam taka w swoim FJcruiser. Producent nie przewiduje wymiany oleju w tym aucie co podobno jest słabym rozwiązaniem. Dodatkowo przegrzanie oleju też jej nie służy.
poczytaj : http://www.fjcruiserforums.com/forums/t ... ms-17.html

http://etereman.com/blog/toyota-transmi ... avoid-them

w PL znam jedna osobę która miała problem ze skrzynia przy przebiegu ok 60kkm, po wielu poszukiwaniach dopiero jakis specjalistyczny zakład od automatów temat ogarnął. Ja mam 200kkm i jak na razie nic sie nie dzieje. Olej wymieniam co 100kkm i filtr.

PS:
Rokfor to ty sławny juz jesteś jak nie tylko offroadowcy cie znają.

ODPOWIEDZ